Schade gemaakt met trailer, hoe verzekerd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Schade gemaakt met trailer, hoe verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 17:53

Enige tijd geleden heb ik met mijn trailer (in mijn eigendom) schade gemaakt aan een voertuig. Ik reed in de auto van mijn partner (dus niet in mijn eigendom en ongehuwd). De schade is geclaimd op zijn verzekering maar daardoor heeft hij zijn schadevrije jaren verloren en betaald hij meer premie. Zou ik de schade ook via mijn eigen WA kunnen claimen? Iemand die hier iets van weet?

Mungbean

Re: Schade gemaakt met trailer, hoe verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:01

WA telt niet voor voertuigen.
Het enige wat je kunt doen is hem tegoed komen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:08

Ik denk het niet. Dan had je de aanhanger apart moeten verzekeren dacht ik.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:17

Van wat ik me van mijn wft schade kan herinneren (is wel 10 jaar geleden), is dat de aanhanger is verzekerd door het trekkend voertuig. In dit geval dus de auto van je vriend. Deze schade is niet te verhalen op jouw AVP. Maar je kunt natuurlijk altijd contact met je verzekeraar opnemen. En anders zit er niks anders op dan je vriend zelf compenseren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:18

Als je in de auto van een ander rijdt en je rijdt iets aan, valt het altijd onder de verzekering van dat voertuig, dus nu ook, want dat wat je erachter hangt valt als het eraan vast zit onder de verzekering van het trekkende voertuig.

Als je zijn auto leent en krijgt ongeluk zelfde verhaal of als ik jouw auto zou lenen, dan wordt het verhaald op jouw autoverzekering niet op de mijne.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:26

Schade gemaakt met trailer, wordt vergoed op de WA-dekking van het trekkend voertuig.

Enige manier om de terugval op te lossen, is of de schade terugbetalen aan de verzekeraar van je vriend of de extra premie betalen aan je vriend. Je kan dit alleen nergens claimen en laten vergoeden en je zal dit dus uit eigen portemonnee moeten betalen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 18:35

Bedankt voor de antwoorden. Ik ga het compenseren en heb het wel bij mijn WA verzekering neer gelegd. Helaas is het ongeluk al in 2017 gebeurt maar hebben we er al die tijd nooit wat van gehoord alleen nu er een nieuwe auto komt en deze verzekerd gaat worden kwamen we er achter dat zijn schadevrije jaren laag waren en bleek er toen de tijd toch een claim te zijn gemaakt door de tegenpartij

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 19:26

Jouw WA verzekering? Van je eigen auto? Of bedoel je je AVP? Die dekt dit niet.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 20:09

Niet van mijn auto maar mijn aansprakelijkheidsverzekering

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 20:11

Schade met een motorvoertuig (wat dit is, want in het verkeer wordt auto+aanhanger als één gezien) is wettelijk uitgesloten van een particuliere aansprakelijkheidsverzekering. Dus ze kunnen je niet de schade uitkeren.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:20

Het maakt niet uit dat de schade door de trailer of door de auto is ontstaan. Of jij of jouw partner reed maakt ook niet uit. Helaas kun je dit niet claimen op je eigen verzekering.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:59

Napie schreef:
Bedankt voor de antwoorden. Ik ga het compenseren en heb het wel bij mijn WA verzekering neer gelegd. Helaas is het ongeluk al in 2017 gebeurt maar hebben we er al die tijd nooit wat van gehoord alleen nu er een nieuwe auto komt en deze verzekerd gaat worden kwamen we er achter dat zijn schadevrije jaren laag waren en bleek er toen de tijd toch een claim te zijn gemaakt door de tegenpartij

Dat is toch ook raar dat jullie daar niets van wisten? Je moet toch ook de kans krijgen om er zelf voor te kiezen om te betalen of het via je verzekering te laten lopen, met het risico om je schade vrije jaren te verliezen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 00:56

We kunnen het met terugwerkende kracht alsnog zelf betalen en dan houd hij zijn no claim en krijgt hij premie van afgelopen jaar terug

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 09:08

Normaal is de trailer automatisch AVP verzekerd dmv het trekkende voertuig. Alle schade die gemaakt word aan een andere partij is gedekt. Slechts voor de schade aan jou trailer zou je een aparte verzekering af moeten sluiten. Maar dat wisten we al natuurlijk.

Laatst een soortgelijke situatie gehad, zonder trailer dan wel. Mijn oom heeft schade gemaakt aan andersmans auto terwijl hij in mijn auto reed, onze verzekeringen lostten dit zo op: mijn AVP verzekering dekte de schade aan die andere auto, de AVP verzekering van mijn oom dekte de schade aan mijn auto en nu komt 'ie: alsook een eventuele premieverhoging van mijn verzekering door dit schadegeval.

Goed ik woon dan wel in Zwitserland, maar ik kan me niet voorstellen dat het zo veel anders werkt in NL. Ik zou toch een paar telefoontjes doen voordat je naar de portemonnee grijpt, je weet maar nooit.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:26

Lara_Silver schreef:
Laatst een soortgelijke situatie gehad, zonder trailer dan wel. Mijn oom heeft schade gemaakt aan andersmans auto terwijl hij in mijn auto reed, onze verzekeringen lostten dit zo op: mijn AVP verzekering dekte de schade aan die andere auto, de AVP verzekering van mijn oom dekte de schade aan mijn auto en nu komt 'ie: alsook een eventuele premieverhoging van mijn verzekering door dit schadegeval.

Goed ik woon dan wel in Zwitserland, maar ik kan me niet voorstellen dat het zo veel anders werkt in NL. Ik zou toch een paar telefoontjes doen voordat je naar de portemonnee grijpt, je weet maar nooit.

Dat werkt niet zo in NL. Ik ben ook bang dat het fraude in de hand werkt.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:38

Dit gaat even over België maar misschien heb je er wat aan.
Ik heb pas een trailer gekocht, maar heb geen eigen trekkend voertuig en wilde de trailer niet in combi met papa zijn auto laten verzekeren, ik heb daarom mijn trailer apart verzekerd. Was duurder maar ik wil niet afhankelijk zijn van anderen.
Er is toen echter wel gezegd dat je slechts correct verzekerd bent als de verzekering van het trekkend voertuig ook in die mate aangepast wordt zodat er uitdrukkelijk staat dat je een zware aanhanger mag trekken (>750kg)
Dus de auto moet verzekerd, de trekhaak moest gekeurd, de trailer moest verzekerd en de verzekering van de auto moest aangepast om zware aanhanger te mogen trekken.

En als bovenstaande allemaal in orde is, denk ik dat de aparte verzekering van de trailer hier zou tussenkomen in schade aan derden?
Maar als iemand hier iets anders rond weet, hoor ik dat ook graag want ik ben nu ook erg benieuwd

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:56

Granoek schreef:
Dit gaat even over België maar misschien heb je er wat aan.
Ik heb pas een trailer gekocht, maar heb geen eigen trekkend voertuig en wilde de trailer niet in combi met papa zijn auto laten verzekeren, ik heb daarom mijn trailer apart verzekerd. Was duurder maar ik wil niet afhankelijk zijn van anderen.
Er is toen echter wel gezegd dat je slechts correct verzekerd bent als de verzekering van het trekkend voertuig ook in die mate aangepast wordt zodat er uitdrukkelijk staat dat je een zware aanhanger mag trekken (>750kg)
Dus de auto moet verzekerd, de trekhaak moest gekeurd, de trailer moest verzekerd en de verzekering van de auto moest aangepast om zware aanhanger te mogen trekken.

En als bovenstaande allemaal in orde is, denk ik dat de aparte verzekering van de trailer hier zou tussenkomen in schade aan derden?
Maar als iemand hier iets anders rond weet, hoor ik dat ook graag want ik ben nu ook erg benieuwd

In Nederland werkt dit niet zo. Je kan de trailer wel verzekeren, maar dan ben je enkel verzekerd voor schade aan de trailer zelf. Schade veroorzaakt tijdens deelname aan het verkeer (dus als de auto ervoor rijdt of anderzijds deelneemt aan het verkeer) is uitgesloten van dekking.

Het kan wel dat een WA dekking is opgenomen voor schades veroorzaakt als de trailer buiten het verkeer stilstaat (bijvoorbeeld als de trailer op een heuvel gestald is, van de heuvel afrolt tegen eigendommen van iemand anders). Maar een WA dekking voor deelname aan verkeer is gewoon simpelweg wettelijk uitgesloten en dus niet anders af te dekken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 19:26

Klopt helemaal. Verzekering heeft antwoord gegeven. Kon het altijd proberen natuurlijk