afmetingen stands in (Brijbewijs) paardenwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

afmetingen stands in (Brijbewijs) paardenwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 09:08

Ik ben even naar de gemiddelde afmetingen op zoek van de "stands" in een vrachtwagentje welke geschikt is voor een B rijbewijs. Het daadwerkelijke vak dus waar het paard in staat.
Gezien alle gewichten e.d. die niet kloppen bij dergelijke wagentjes denken wij er over na om er zelf een goede wagen op te bouwen met hoogwaardige materialen die stevig en licht zijn en uiteindelijk te laten omkeuren bij de RDW zodat alles ook echt klopt.
Het wordt waarschijnlijk een 1 paards, aangezien 2 paards in realiteit lastig haalbaar is qua gewicht.
Het is niet voor niets dat de meeste wagentjes kaal op kenteken gezet zijn, waarna de opbouw erop gezet is... dus na weging blijkt dan altijd dat er alleen een paard en een shetlander op mag :+
Bij de aankoop van mijn vorige wagen zijn wij namelijk met allerlei nieuwe exemplaren naar de weegbrug gereden en 80% klopte niet. De enige die wel klopte was 60k.
Het was een fijne wagen die ik uiteindelijk heb weggedaan omdat ik hem veel te weinig gebruikte omdat ik met mijn vorige paard er meer naast liep dan erop zat :')
En 60k vind ik nu even wat veel om weer opnieuw uit te geven _O-

Maargoed... omdat ook veel afmetingen van het binnenwerk verschillen wil ik graag jullie mening hierbij weten:
Hoe lang en breed is een vak voor een paard in jullie wagen? En ben je hier tevreden over?
En wat is de binnen-hoogte van je wagen?

Welke materialen zijn gebruikt? voor de wanden en het binnenwerk? Wat zijn andere features die jij echt helemaal fantastisch vindt in jouw wagen?
In mijn vorige had ik een hele fijne zadelkamer en ook een goed ventilatiesysteem/koeling, wat ik wle weer terug zou willen.

Alvast bedankt voor het meedenken. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 09:20

Afhankelijk van het paard tussen 70 en 90cm werkt.

Een gemiddelde bus in tweeën delen voldoet prima qua maatvoering, maar qua gewicht zal ik je uit de droom helpen; je komt niet veel verder dan die 1200kg die de standaard wagentjes ook hebben. Die 100 - 150kg die ene Meijer erbij claimt doet het ook niet. Dat blijven bruto waardes!

Je hebt een alternatief als je binnen B(E)-rijbewijs wil blijven, die wagens die middels een onderschuiftrailer (herkenbaar aan het O-kenteken op de achterzijde en de dubbele assen) tot ongeveer 6 ton TMM kunnen gaan.

Eerste de beste hit op marktplaats even als voorbeeld: https://link.marktplaats.nl/m1399269196
Met dit type maak je kans fatsoenlijk richting 2 ton netto laadvermogen; de rest is echt voor pony's of de wanna-bees.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 09:24

ikke schreef:
Een gemiddelde bus in tweeën delen voldoet prima qua maatvoering, maar qua gewicht zal ik je uit de droom helpen; je komt niet veel verder dan die 1200kg die de standaard wagentjes ook hebben. Die 100 - 150kg die ene Meijer erbij claimt doet het ook niet. Dat blijven bruto waardes!

Je hebt een alternatief als je binnen B(E)-rijbewijs wil blijven, die wagens die middels een onderschuiftrailer (herkenbaar aan het O-kenteken op de achterzijde en de dubbele assen) tot ongeveer 6 ton TMM kunnen gaan.

Eerste de beste hit op marktplaats even als voorbeeld: https://link.marktplaats.nl/m1399269196
Met dit type maak je kans fatsoenlijk richting 2 ton netto laadvermogen; de rest is echt voor pony's of de wanna-bees.

Je hoeft me niet uit een droom te helpen... :Y)
Wanneer je mijn verhaal goed had gelezen zag je ook dat ik het heb over een ws 1 paards opstelling aangezien ik weet wat de beperkingen in gewicht zijn.
Daar heb ik geen anti Brijbewijs-vrachtwagen-predikant voor nodig, want ik deel jouw mening ;)
Wij hebben vanuit ons bouw bedrijf veel wagens in bezit die voldoen aan de afmetingseisen en laad eisen die ik heb. Waarschijnlijk gaat ook een daarvan omgebouwd worden. (zoals bv een grote sprinter, een MAN of een iveco)

Mijn vraag was de afmetingen van het binnenwerk... geen aanvulling op de gewichten want daar ben ik dus goed van op de hoogte.
kortom... aan jouw antwoord heb ik niet zo veel :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 09:37

c_alsemgeest schreef:
Je hoeft me niet uit een droom te helpen... :Y)
Wanneer je mijn verhaal goed had gelezen zag je ook dat ik het heb over een ws 1 paards opstelling aangezien ik weet wat de beperkingen in gewicht zijn.
Daar heb ik geen anti Brijbewijs-vrachtwagen-predikant voor nodig, want ik deel jouw mening ;)
Wij hebben vanuit ons bouw bedrijf veel wagens in bezit die voldoen aan de afmetingseisen en laad eisen die ik heb. Waarschijnlijk gaat ook een daarvan omgebouwd worden. (zoals bv een grote sprinter, een MAN of een iveco)

Mijn vraag was de afmetingen van het binnenwerk... geen aanvulling op de gewichten want daar ben ik dus goed van op de hoogte.
kortom... aan jouw antwoord heb ik niet zo veel :+

Als je de aanpassing er dan bij leest, heb je wat je vraagt.

Zorg ervoor dat je die breedte enigszins in kunt stellen. Sommige paarden staan graag opgesloten terwijl anderen juist liever wat ruimte hebben. Dan kun je het aanpassen aan de individuele behoefte.

c_alsemgeest

Re: afmetingen stands in (Brijbewijs) paardenwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 09:50

Ja daar zit ik inderdaad aan te denken, in de vorige had ik een schot met een stuk rails waardoor je het op 3 afmetingen kon zetten, volledig iets breder dan 1 paards en 1 paards.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 11:13

De man waar mijn wagen vandaan komt heeft aan elke kant een rail gemaakt met om de 15cm een gat. Daarin kun je de schotten verplaatsen.
Dat ophangpunt moet je toch maken dus een gat meer of minder doet het 'm dan ook niet.