Aansprakelijkheid bijrijder zonder cap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Locanda

Aansprakelijkheid bijrijder zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 12:23

Beste bokkers,

Ik zal proberen een kort en volledig beeld te schetsen, bijkomende info: Ik ben in het bezit van een aantal paarden, met ieder een verzorger/bijrijder. Dit verloopt allemaal vlekkeloos, alsook de door mij gestelde regel tot het dragen van een cap.

Nu is er één bijrijder waarvan ik weet (foto's/filmpjes van haarzelf) dat ze ook wel zonder cap rijdt. Op aanspraak zegt zij deze dan vergeten te zijn en belooft beterschap, maar het is een terugkerend iets.
De situatie is als volgt. Deze combinatie is ongeveer een jaartje wekelijks lesklant bij mij geweest, en nu is het paard inmiddels ruim een jaar in mijn bezit.

Aangezien beide partijen verder volledig tevreden zijn, wil ik de samenwerking graag in dezelfde hoedanigheid voortzetten maar ik zit hier wel mee.
Aangezien het een meerderjarige persoon betreft, zou hier bijvoorbeeld een contract voor op te maken zijn? Dat ik mij niet aansprakelijk stel voor mogelijke risico's dientengevolge, of blijf ik dat toch?

Bij voorbaat dank!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:25

Ik zou zeggen een cap op of stoppen.Als eigenaar ben je altijd verantwoordelijk omdat jij de eigenaar bent van het paard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:27

Jij als eigenaar kan dit natuurlijk wel verplichten en als blijkt dat die regel overtreden wordt melden dat ze niet meer welkom is.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:27

Britta31 schreef:
Ik zou zeggen een cap op of stoppen.Als eigenaar ben je altijd verantwoordelijk omdat jij de eigenaar bent van het paard.

Ik denk dat dit niet helemaal klopt.
Als volwassene weet jij dat het een risico is om zonder cap op te stappen, en de schade dan dusdanig groter kan zijn. Bij een ongeluk kan het dan zelfs zo zijn, dat er helemaal niets wordt uitgekeerd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:36

Kaitlyn schreef:
Britta31 schreef:

Als volwassene weet jij dat het een risico is om zonder cap op te stappen, en de schade dan dusdanig groter kan zijn. Bij een ongeluk kan het dan zelfs zo zijn, dat er helemaal niets wordt uitgekeerd.

Dat is onzin.
Zelfs als je met je auto door rood rijdt (zonder gordel met mobiel in de hand) en een ongeluk krijgt worden je ziektekosten gewoon vergoed.

Ook als je zonder helm op een motor rijdt (wat wettelijk wel verplicht is) en flink valt wordt alles gewoon betaald.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:37

indien het volwassene betreft is dat voor eigen verantwoording en bij een ongeluk met jouw paard zal daar wbt afhandeling schade een inschatting gemaakt worden voor welk deel wie verantwoordelijk is...

en nee eigenaar is niet automatisch 100% verantwoordelijk als bijrijder op paard stapt... bijrijder heeft de keus ook zelf gemaakt om op te stappen.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:38

Denk niet dat je je druk hoeft te maken. Ze gooit haar eigen ramen in namelijk door het online te zetten. Ik zit momenteel ook in een verzekerings kwestie omdat ik de kosten van mijn ziekenhuis opname vergoed heb gekregen maar de verzekering wil deze eigenlijk volledig verhalen op de (vorige) eigenaar van titus. Er staat in het papier duidelijk wel aangegeven dat er in de overgrote meerderheid van alle kwesties de ruiter zelf verantwoordelijk is voor zelf bescherming. Als de ruiter in kwestie dus meerderjarig is en weigert een cap op te zetten is ze nalatig geweest als ze er af dondert en zijn alle kosten voor haarzelf.
Ze is oud en wijs genoeg om zelf te beseffen dat ze dom bezig is namelijk.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:38

[

Als volwassene weet jij dat het een risico is om zonder cap op te stappen, en de schade dan dusdanig groter kan zijn. Bij een ongeluk kan het dan zelfs zo zijn, dat er helemaal niets wordt uitgekeerd.[/quote]
Dat is onzin.
Zelfs als je met je auto door rood rijdt (zonder gordel met mobiel in de hand) en een ongeluk krijgt worden je ziektekosten gewoon vergoed.

Ook als je zonder helm op een motor rijdt (wat wettelijk wel verplicht is) en flink valt wordt alles gewoon betaald.[/quote]

inderdaad. er wordt echt niet gekort op verzekeringsuitkering.. of ziektekosten

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:39

Britta31 schreef:

Ik denk dat ik dit ook zou doen
en ja daarnaast hoe ga dit verantwoorden aan haar ouders als ze erstig gewond raakt aan het hoofd?
Opzich zullen ze wel weten was haar eigen keuze maar je zal toch zien dat die ouder naar naar jou zullen kijken

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:40

Toevallig ben ik dit net aan het leren :+

Bezitter = degene die erop zit

Afbeelding

Eigen aansprakelijk dus!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 12:44

Paarden zijn in mijn particuliere eigendom en vallen onder de AVP.
Maar even heel zakelijk bekeken: stel dat het letsel groter is dan het met cap geweest was, ik weet niet of uitkeren van een groot bedrag invloed heeft op mijn premiekosten? Of zijn er nog andere gevolgen voor mij?

Betreffende de minder zakelijke kant van kijken, mijn geweten. Ik zie het verder als haar verantwoordelijkheid, en ouders/partner weten ook dat zij wel zonder cap reed toen het paard nog in haar eigendom was. Maar ja, heb je iets zwart op wit zou het wel een duidelijk signaal zijn dat ik hier niet achter stond.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:46

iedereen dient verzekerd te zijn, zowel wa als ziektekosten, eigenaar of bijrijder gaan nix merken van schuldvraag o.i.d. is allemaal tussen verzekeringen onderling.

]

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:46

Cheminee schreef:

De rest van je verhaal lijkt aardig te kloppen, maar dit zou ik toch nog maar eens checken.

Locanda

Re: Aansprakelijkheid bijrijder zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 12:49

Volgens mij is de eigenaar in principe verantwoordelijk, ik dus.
Maar aangezien ik hier niet 100% achter sta, zou ik dat sowieso graag zwart op wit zien.
Alleen, wat heb ik hier verder wel/niet aan?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:49

Is het een idee om dit aan je eigen verzekering te vragen?

Edit: en een nieuw contract opstellen waarin je duidelijk stelt dat het dragen van een cap verplicht is en zodra dit niet gebeurt dat dit dan consequenties heeft voor de huurovereenkomst.
Dan mag het nog zo'n fijne combinatie zijn, als zij met een ingedeukte schedel tussen 6 plankjes verdwijnt dan kom je niet weg met 'Jamaar het was zo'n leuke combinatie'.
Laatst bijgewerkt door Jolien87 op 01-04-19 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:49

Citaat:

Ook als je zonder helm op een motor rijdt (wat wettelijk wel verplicht is) en flink valt wordt alles gewoon betaald.

....de kosten van ambulance, hoofd in de scan, ziekenhuisopname etc worden betaald.

Maar aangezien ze als volwassene zelf gekozen heeft een risico te nemen, nota bene tegen jouw regels in, zal geen letstelschade verhaal mogelijk zijn.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:51

Uhm, Cheminee: er staat toch duidelijk bezitter is eigenaar. Niet de berijder.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:54

Cheminee schreef:
Toevallig ben ik dit net aan het leren :+

[ [url=m/ulvOzo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Eigen aansprakelijk dus!

Moet jij me toch even uitleggen hoe jij hier uit concludeert dat de bezitter van een dier degene is die op het dier zit. _O-

Bezitter is in mijn opinie namelijk nog altijd degene die het dier gekocht heeft, dus wiens eigendom het is. Niet degene die er op zit. Want die persoon die op het dier rijd is niet automatisch de eigenaar van het dier...
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:55

Je bent als bezitter in principe verantwoordelijk voor de schade die jouw dier aan anderen aanbrengt. Als bezitter wordt je vermoed eigenaar te zijn. Wanneer zij van jouw paard afvalt en schade heeft, ben jij in principe verantwoordelijk voor die schade. Dit tenzij je eigen schuld van de ruiter van het dier kunt aantonen. Dit zou kunnen zijn dat ze zelf zonder cap rijdt en die beslissing maakt, waarbij leeftijd en ervaring een rol zullen spelen. Daarnaast zal er gekeken worden of het paard gevaarlijk gedrag vertoonde op het moment dat de schade is ontstaan en of de ruiter aan het gedrag heeft bijgedragen. Hierdoor kan het percentage waarvoor jij aansprakelijk bent worden bijgesteld.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-04-19 13:04, in het totaal 2 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:59

speurneusc schreef:
iedereen dient verzekerd te zijn, zowel wa als ziektekosten, eigenaar of bijrijder gaan nix merken van schuldvraag o.i.d. is allemaal tussen verzekeringen onderling.

WA is alleen voor motorvoertuigen, en dat is een paard nooit. AVP, wat je waarschijnlijk bedoelt, is niet wettelijk verplicht.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:01

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:02

Waar halen jullie vandaan dat bezitter = eigenaar?
Zoals ik het geleerd heb, is dit juridisch juist NIET zo: bezitter is degene die het dier vastheeft/berijdt/verzorgt/onder zijn hoede heeft, eigenaar is degene van wie het paard is. Ander voorbeeld: je leent een boek uit. Jij blijft eigenaar van het boek maar degene aan wie je het boek uitleent is op dat moment de bezitter van het boek. Juridisch gezien lijkt mij het antwoord van Cheminee dus correct
Laatst bijgewerkt door nessinator op 01-04-19 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 13:03

Overigens voor iedereen die zou zeggen, bye bye zwaai zwaai.
Ik hoor jullie, en ik snap jullie.

Maar daar zouden ikzelf (qua tijd) en belangrijker nog dit paard (bijzonder geval) niet bij gebaat zijn.
Vandaar dat ik de gulden middenweg zoek, want ik wil ook niet met de gebakken peren komen te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:04

nessinator schreef:
Zoals ik het geleerd heb, is dit juridisch juist NIET zo: bezitter is degene die het dier vastheeft/berijdt/verzorgt/onder zijn hoede heeft, eigenaar is degene van wie het paard is. Ander voorbeeld: je leent een boek uit. Jij blijft eigenaar van het boek maar degene aan wie je het boek uitleent is op dat moment de bezitter van het boek. Juridisch gezien lijkt mij het antwoord van Cheminee dus correct

Dat is niet altijd zo; maar bezitter wordt vermoed ook eigenaar te zijn. Dat is juridisch wel zo.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:06

nessinator schreef:

Nee, de lener en berijder worden houder, geen bezitter. In ABN is dat vrijwel hetzelfde, juridisch echt wat anders.

TS: vraag vooral een jurist om advies, bijvoorbeeld via je rechtsbijstandverzekering :)

Los daarvan: maak je bijrijder duidelijk dat het je echt ernst is.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 01-04-19 13:11, in het totaal 6 keer bewerkt