Huurder betaald weide niet, weide is ondertussen een stort..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_Belle

Huurder betaald weide niet, weide is ondertussen een stort..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 16:29

Hoi Bokkers,

ik verhuur een halve hectare weide, deze is jaar geleden gehuurd door een moeder voor haar dochters 8 shetlanders. De vader bouwde een stal voor de pony's en verdeelde de weide onder in kleinere weides. Er kwam een slot op het hek. Dit was de situatie 2 jaar geleden. De betaling gebeurde correct. Er werd heeeeeel (echt heel veel) veel materiaal naar daar gebracht: freecycle bouwmaterialen zoals golfplaten, deuren (met glas in), hout, … en andere rommel zelf een oude quad.

Vorige winter (maar winter 2017-2018) hebben ze de pony's verhuisd naar een andere stal, ze hebben nooit opzeg gegeven van de weide. Toen de weide onbetaald bleef heb ik even gebeld en heb ik te horen gekregen dat de pony's hun stal kapot was gewaaid en ze dringend een nieuwe plek nodig hadden. Ze hadden ondertussen een nieuwe auto zonder trekhaak dus konden ze de gehuurde wei niet bereiken met de pony's.
Ik ben dan toch eens gaan piepen daar maar kon het land niet op, wij hebben de weide perfect gebruiksklaar afgeleverd met zware metalen weidepoort en zeer stevige weidepalen en bedrading. Omdat ze een slot aan de metalen poort hebben gehangen kan ik er niet op om te controlleren maar wat ik zag was al genoeg:
de stal compleet kapot gewaaid omdat de materialen gewoon te dun, niet sterk genoeg zijn
kapotte ramen, kapot hout, kapot kapot kapot. Zelfs nog 3 pakken slechte pakken voordroog van 500 kg. Gras staat okselhoog, glas ligt tussen het gras, ...

Ik zit met de handen in mijn haar. Ik moet smeken achter mijn huur, ondertussen is alles aan het overwoekeren en overgroeien.
Jan feb en maart van dit jaar is alweer niet betaald.

Wat moet ik doen? alles is officieel: ze hebben een contract getekend waarin staat dat ze de weide moeten opleveren zoals deze is afgeleverd.
Een advocaat nemen voor een weide van 50 euro per maand? Zelf het slot gaan doorknippen? De opkuis laten doen zal zeker ook veel geld kosten! Hen de kosten laten betalen? En wat als ze niet willen?

julius_juut

Re: Huurder betaald weide niet, weide is ondertussen een stort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 16:32

Eens beginnen met een aangetekende brief? Dat je de verschuldigde huur voor datum .... wil hebben en dat ze het weiland in de oude staat moeten opleveren voor datum ....? Lijkt me een goed begin. Als je alles op papier hebt zal je ze kunnen dwingen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 16:36

Ik zou in ieder geval schriftelijk communiceren met hen. Is er een contract?
En advies inwinnen bij een advocaat.
Ik zou proberen zo snel mogelijk van deze huurder af te komen.
Die huur is peanuts, maar de waarde van de weide en alle irritatie etc. zeker niet.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 17:05

julius_juut schreef:
Eens beginnen met een aangetekende brief? Dat je de verschuldigde huur voor datum .... wil hebben en dat ze het weiland in de oude staat moeten opleveren voor datum ....? Lijkt me een goed begin. Als je alles op papier hebt zal je ze kunnen dwingen.

ja goed idee

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 17:06

senna21 schreef:
Die huur is peanuts, maar de waarde van de weide en alle irritatie etc. zeker niet.

Vicky_Belle schreef:
alles is officieel: ze hebben een contract getekend waarin staat dat ze de weide moeten opleveren zoals deze is afgeleverd.
Een advocaat nemen voor een weide van 50 euro per maand

die advocaat gaat me duur uitkomen |(
die betaal je 100 euro per uur, zo kost het me veel geld om weides te verhuren.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 17:09

heb je geen rechtsbijstand verwerking?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 17:12

senna21 schreef:

Ja, alles op papier, dat is belangrijk.

Verder zou ik je aanraden even een belletje te doen bij het juridisch loket, die hebben vaak voorbeeldbrieven beschikbaar en kunnen je per mail deze persoonlijk ook toesturen/direct naar verwijzen zodat je zeker weet dat je een brief hebt die van toepassing is op jouw situatie. Ook kun je na telefonisch contact per mail (indien nodig) verder geholpen worden, ik vermoed bijvoorbeeld dat ze je kunnen vragen om het contract per mail naar ze te sturen zodat ze voor je kunnen kijken wat dat contract precies (vanuit de wet gezien) aan rechten geeft voor jou. Niet elk contract is namelijk even geldig of in delen geldig, en soms kun je dan ook nog wel voor verassingen komen te staan die je niet aan zag komen en die wel "oneerlijk" zijn.

Dit alles met in het achterhoofd dat je het idealiter met hun wilt kunnen afhandelen, en dhet net iets "officieler" aanpakken kan soms net dat beetje druk zijn dat daarvoor nodig is. Mocht het dan toch niet lopen zoals zou moeten weet je wel zeker dat je de juiste stappen hebt ondernomen en kun je daarop verder bouwen.

Het afvoeren zal inderdaad geen makkie zijn, en als dat op jouw bordje komt dan kost dat behalve veel gedoe ook geld. Houdt er wel rekening mee dat het lang niet altijd mogelijk is om je "geld" dan zomaar terug te krijgen, ga dus ook niet te snel zelf aan de slag als je die zekerheid wel wilt hebben.

Mocht het nu wel helemaal spaak lopen maar je juridisch gezien wel in je recht staat, en je bijvoorbeeld geen rechtsbijstand hebt, dan is het mogelijk om via het Juridisch loket doorverwezen te worden naar een advocaat of jurist die met je mee gaat kijken. Indien je onder de inkomensgrens zit hoef je alleen maar een eigen bijdrage te betalen, en bij veel gemeentes kun je die eigen bijdrage ook weer terugkrijgen van de gemeente indien je aan de voorwaarden voldoet. Zit je boven de inkomensgrens, dan wordt het een optelsom in de zin van; wat kan het beste uit. De kosten plus misgelopen huur optellen, en de kosten van een advocaat optellen, en die twee bedragen naast elkaar leggen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 17:27

Gent eeklo is toch belgie?Dan doe je dat via het vrede gerecht.Er moet wel 3 maanden achterstand zijn dat is in jou geval en je moet een aangetekende brief sturen om ze in gebreke te stellen.
Het probleem is dat de vrederechter wel een uitspraak kan doen die bindend is,maar dat om je geld te krijgen je er alsnog een deurwaarder op moet zeggen.

Ik zou in jou geval voor de simpeltse oplossing gaan en de huur opzeggen en mijn verlies nemen en zelf de zooi opruimen.
Wel erg dat je zo misbruikt word in feite.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 17:36

qua advocaat: Ik weet niet hoe het in België werkt, maar kun je geen bewijs van onvermogen aanvragen?
Dan kost een advocaat je bijna niets.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 17:38

Wat een vervelende situatie.
Gelukkig is er nog een aantal mogelijke stappen voordat je een advocaat inschakelt en hier kosten aan kwijt bent.
Het gaat wellicht om een relatief laag bedrag, maar het is duidelijk dat deze mensen zich niet uit zichzelf aan het contract gaan houden en je mag er dan ook voor het gemak vanuit gaan dat de wei niet netjes achtergelaten gaat worden op het moment dat jij het contract ontbindt.
En dan zit je wel met alle rotzooi en een onbruikbaar stuk grond.

Zoals al eerder wordt gezegd zou ik alle communicatie schriftelijk houden en ondertussen advies inwinnen bij het Juridisch loket.
Staat er iets in jullie contract over ontbinding of huurachterstand? Hier zou je ze dan op kunnen wijzen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 17:56

mede daarom heb ik mijn weide uiteindelijk verkocht.

was idem.
0.6 ha,ook belgie.
de eerste huurders ging goed,tot de huur niet meer betaald werd,en kwam volgens hun omdat hun paarden ziek werden door mijn weide...(tuurlijk)

volgende huurders,idem,in begin alles goed,daarna kwamen klachten van buren,want ze gaven er blijkbaar feestjes.....de huur werd niet meer betaald en idem met onderhoud zoals bij jou....

ik had het meer dan gehad,want bv bij een huis heb je nog waarborg,dat heb je niet met een weide en het spreekwoord van de kale kip die niet te plukken is....tja,is op zo'n momenten meestal heeeel erg van toepassing....

hier een aangetekende brief gestuurd dat de huur ten einde liep,ik tegen dag x een vrije wei wilde(dus geen slot meer op de poort) en dat alles opgeruimd moest worden of de kosten voor hun rekening zouden zijn.

op dag x was de poort vrij en hadden ze alle spullen die ook maar iets van waarde hadden,meegenomen.
de rest heb ik zelf mogen doen.

heb het daarbij ook gelaten,was het sop in de bonen niet waard en ging me meer kosten dan opleveren....

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 17:59

Serenity350 schreef:
[bericht van mij hierboven]

Zie nu door de oplettende mede-bokkers dat je in Belgie woont, dat had ik over het hoofd gezien (slordig), in dat geval gaat mijn advies niet op, aangezien het NLse wetgeving en mogelijkheden betreft. Sterkte!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:11

In de NL is het normaal om eerst een brief te sturen, daarna herinnering en daarna aanmaning en ingebrekestelling, pas daarna kan je naar een rechter of naar een incassobureau.
Denk dat het in Belgie niet veel anders is.
Maar de vraag is wel of die kosten opwegen tov de rest.
Wat je ook kan doen is de rommel opladen en bij hen in de tuin/oprit storten, kunnen ze het zelf opruimen......
Je kan het ook zelf afvoeren.
Wat ik sowieso zou doen is als je zelf daar aan de slag gaat, een brief sturen, via de mail bv. Of whatsapp, dat je de overeenkomst ontbind vanwege 3 maanden niet betaald hebben voor de weide en het niet opleveren zoals afgesproken in het contract.
Succes met je keuze en sterkte met opruimen.

Bij een evt. Volgende verhuur in het contract opnemen wat de verhuurder daar wel of juist niet mag plaatsen, wellicht dat je het dan kan voorkomen.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 06:28

We hebben ondertussen een akkoord, we ruimen zelf de wei op voor een bijkomende kost.
Zo zijn we zeker dat de weide goed wordt opgeruimd en er geen draad of glas vergeten wordt in de draad.

Misschien maar een waarborg beginnen vragen voor ik dit weer verhuur ...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 08:26

Vicky_Belle schreef:
We hebben ondertussen een akkoord, we ruimen zelf de wei op voor een bijkomende kost.
Zo zijn we zeker dat de weide goed wordt opgeruimd en er geen draad of glas vergeten wordt in de draad.

De vraag is dan alleen: wat is een redelijke waarborg? De schade die je aan een lapje grond/de bodem kunt aanrichten kan in de tienduizenden (of nog veel meer!) lopen. Een waarborg kan in alle redelijkheid daar maar een fractie van zijn. Moeilijk.....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 08:35

Vicky_Belle schreef:

Maar dan zou ik voor de huidige huurders toch eerst geld willen zien. Jij hebt straks alles opgeruimd en dan kun je nog naar je centen fluiten.