Paard verkocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 18:34

Ik vul niets in oji, ts geeft aan dat ze liever niet wil/kan en daar stap jij over heen. Ik geef alleen maar aan waarom een verkoper dat mogelijk niet zou willen en/of kunnen. Je oordeelt door te roepen, waar een wil is, is een weg. Ontvankelijk zijn zie ik aan jouw kant niet en daar komen de reacties op. Ts mag zelf beslissen of ze wil, kan of niet. Zal er verder idd niet meer op in gaan, ze vraagt niet om een oordeel, maar om juridisch advies.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 18:34

MightyMike schreef:
Wat een rare reactie Babootje. Jij trekt wel snel conclusies dat het paard in kwestie helemaal niet braaf zou zijn en dat je een ander er nu mee opzadelt. Ik lees nergens dat het paard niet braaf is,


Ik wel. Maar daar moet je wel goed voor lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 18:35

Je laat geen andere kant zien. Je blijft doorhameren op de waar een wil is, is een weg :) Daarmee suggereer je al dan niet bewust dat TS dit probleem niet wil oplossen. Dat is totaal iets anders.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 18:35

Joyce_R schreef:
Sclimpre schreef:
Ben je zeker dat een gewone verkoper de verplichting heeft dit na te gaan?
En vanaf welk bedrag dan?
Heb even gegoogled en gevonden dat zelfs een deurwaarder niet verplicht is dit register te consulteren. https://www.schuldinfo.nl/index.php?id=31&tx_ttnews[tt_news]=460&tx_ttnews[backPid]=1&cHash=95f1b975c0
Dat was in 2016, kan uiteraard nu veranderd zijn.


Daar ben ik heel zeker van :j

“Publicatie in het CCBR beschermt het aangaan van ongewenste overeenkomsten. Dit geldt zowel voor de betrokkene als voor een contractspartij. Door de publicatie in het register kan een contractspartij controleren of er bewind of curatele is uitgesproken over de betrokkene.”

Tevens is daarbij artikel 440 van Burgerlijk Wetboek Boek 1 van kracht (1:440 BW).

Dit geldt voor alle overeenkomsten, ongeacht het bedrag.

Wat heeft dat dan als gevolg voor deze verkoop? In de veronderstelling dat de koper idd in dit register opgenomen is.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Paard verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 18:38

TS, heb je de mentor nog face tot face gesproken?
Je zou samen in een gesprek verder komen dan direct in de aanval met allerlei juridische regels.
Het gaat om het paard. Had je maar 1 geïnteresseerde voor dit paard?

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 18:41

Babootje schreef:
MightyMike schreef:
Wat een rare reactie Babootje. Jij trekt wel snel conclusies dat het paard in kwestie helemaal niet braaf zou zijn en dat je een ander er nu mee opzadelt. Ik lees nergens dat het paard niet braaf is,


Ik wel. Maar daar moet je wel goed voor lezen.


Ik heb de reacties van ts nog even nagelezen en over ket karakter en gedrag van haar paard schrijft ze alleen volgende:
"Wij zijn dus informatie gaan halen bij beide stallen waar het paard in de tussentijd is geweest of nog staat.

Het ligt niet aan het paard, dat is lief en makkelijk te hanteren als je ervaring met paarden hebt. Beide stallen gaven ook aan dat het niet aan het paard lag dat het niet ging maar aan de jonge dame die er niks mee kan. Het paard is bij haar dan ook heel onzeker en weet niet wat het moet.

Met betrekking tot rust in de kudde bedoel ik meer, mijn fries met pensioen is heel onderdanig (maakt niet uit welk formaat het andere paard heeft) en kwam hierdoor veel aandacht te kort omdat het trekpaard deze op eiste. Dus wanneer het een kudde is waar het trekpaard op haar plaats gezet wordt dan is er niks aan de hand.

Nu is het paard een fijn dier, makkelijk aan de hand en fijn onder het zadel.

Het veranderen van mijn paarden thuis in positieve zin heeft te maken met het karakter van mijn fries, die is zeer onderdanig en kreeg haar aandacht niet meer omdat deze werd opgeëist door het trekpaard."

Of mijn computer laat iets anders zien die van jou, of jij vult in dat het paard niet braaf is omdat de mentor dit roept.

Joyce_R

Berichten: 734
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: 'S-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 18:44

Sclimpre schreef:
Joyce_R schreef:


“Publicatie in het CCBR beschermt het aangaan van ongewenste overeenkomsten. Dit geldt zowel voor de betrokkene als voor een contractspartij. Door de publicatie in het register kan een contractspartij controleren of er bewind of curatele is uitgesproken over de betrokkene.”

Tevens is daarbij artikel 440 van Burgerlijk Wetboek Boek 1 van kracht (1:440 BW).

Dit geldt voor alle overeenkomsten, ongeacht het bedrag.

Wat heeft dat dan als gevolg voor deze verkoop? In de veronderstelling dat de koper idd in dit register opgenomen is.


Voor de verkoper (TS) zou dit betekenen dat zij verplicht is om de koop terug te draaien, indien dit wordt gewenst vanuit de bewindvoerder. Zij zal het paard terug moeten nemen en het bedrag terug moeten geven. Je kan natuurlijk altijd proberen te overleggen met de bewindvoerder, dat zijn ook maar mensen. Maar juridisch staan zij in het gelijk.
Hoe vervelend dit juridisch gezien helaas ook is, is het wel de bescherming van een dergelijke inschrijving. En die is helaas vaker nodig dan je zou verwachten.

purny

Berichten: 27515
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 18:47

Babootje schreef:
purny schreef:
[
Wauw, dus alle mensen die een mentor hebben of onder bewind staan zijn geestelijk beperkt?


Je hebt geen mentor als je 22 bent omdat je zo stabiel bent.

Dus alle mensen die door bepaalde redenen onder bewind zijn komen te staan zijn volgens jou geestelijk beperkt? Slaat echt helemaal nergens op.
Hoeveel jongeren komen wel niet in de schuldsanering terecht omdat ze de verantwoordelijkheid van het geld niet zien, lening op lening nemen en uiteindelijk wel een mentor moeten nemen.

oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 18:49

Tuurlijk...ik vul in en dram.

Maar voor de duidelijkheid. Ik deed alleen een opmerking over dat er misschien ook vanuit het menselijke aspect gekeken kon worden ipv alleen vanuit het wettelijke.

Vervolgens zijn jullie, molenhoek en mightymick, begonnen met voor TS in te vullen dat dat allemaal onmogelijk is. Niet ik ben begonnen met invullen. Ik heb alleen als reactie op jullie invulling aangegeven dat je ook in mogelijkheden kan denken ipv onmogelijkheden en dan ben ik de drammer... Prima, dan ben ik de drammer, jullie hebben gelijk. Veel plezier ermee. :wave:

Klaar.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 18:52

Niet dat het onmogelijk is, maar dat er redenen zijn waarom iemand misschien niet wil. Jij meld alleen waarom iemand het zou moeten doen, zonder een andere kant te zien, die belicht ik alleen maar, vanuit welke hoek ts misschien zou kunnen komen zonder te oordelen. Klaar er mee verder, bedoel het niet aanvallend naar jou, alleen maar reagerend om ts haar kant bij te staan, het is helaas niet zwart wit.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 22-03-19 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 18:53

Nee, ik heb gewoon herhaald wat TS hier al neergezet :) Als het voor TS niet haalbaar is is het niet haalbaar. Daar kunnen wij nu eenmaal niets aan doen. Ik heb ook nergens gezegd dat je dramt hoor. Ik heb nergens iets voor TS ingevuld en enkel een persoonlijke ervaring omtrend de prikpalen neergezet. Fok jou toch niet zo op :) Ik bedoel het echt niet slecht naar jou hoor.

santie

Berichten: 1388
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 19:00

Als iemand onder bewind staat kan hij/zij niet vrij over zijn/haar geld beschikken, dus waar heeft ze het geld om dit paard te kopen dan vandaan gehaald? Waarschijnlijk probeert de "mentor" gewoon om jou het paard terug te laten nemen, omdat jonge dame er niet mee overweg kan. Wie niet waagt, wie niet wint? je kunt ook even kijken of je nog contact gegevens heb van de andere geïnteresseerde, om te kijken of ze dat nu nog steeds hebben. Dat door sturen naar de jonge dame en haar mentor. Hoe dan ook, blijf het een vervelend probleem en zal jij zelf moeten beslissen wat je gaat doen en hoe je dit gaat afhandelen.

Je kunt het paard ook terug nemen en haar dan bij mij in bruikleen geven :o Probleem opgelost *\o/*

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 19:01

Nog even een andere kant.

TS schrijft dat koper is geweest te kijken. 6 dagen voordat paard opgehaald is het geld heeft overgemaakt. Dan 2 weken het paard in bezit heeft gehad............... Dat is op 1 dag na 3 weken!!!! En pas NA die 3 weken komt de mentor met onder bewind staan en ze moet het paard terugnemen????

Daar zet ik toch wel hele grote vraagtekens bij. Het klinkt mij echt in de oren dat de koopster het paard niet aankan en via de bewindvoerder/mentor probeert het paard terug te doen. Even helemaal los van menselijk zijn en wat juridisch moet, maar als een mentor er toch achterkomt dat de client even een paard kocht hing je toch direct bij de verkoper aan de bel en niet eerst na zoveel weken?

TS ik zou aanbieden te helpen met verkoop maar tot ik gerechtelijk hoorde dat ik het terug moest nemen het echt niet terugnemen. Wat het juridisch loket dus al zegt.

Joyce_R schreef:
“Publicatie in het CCBR beschermt het aangaan van ongewenste overeenkomsten. Dit geldt zowel voor de betrokkene als voor een contractspartij. Door de publicatie in het register kan een contractspartij controleren of er bewind of curatele is uitgesproken over de betrokkene.”


Dikgedrukte, kan. het moet dus niet. en echt wie controleert ook elke verkoper of die in het CCBR staat??

Joyce_R

Berichten: 734
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: 'S-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 19:29

rina schreef:
Nog even een andere kant.

TS schrijft dat koper is geweest te kijken. 6 dagen voordat paard opgehaald is het geld heeft overgemaakt. Dan 2 weken het paard in bezit heeft gehad............... Dat is op 1 dag na 3 weken!!!! En pas NA die 3 weken komt de mentor met onder bewind staan en ze moet het paard terugnemen????

Daar zet ik toch wel hele grote vraagtekens bij. Het klinkt mij echt in de oren dat de koopster het paard niet aankan en via de bewindvoerder/mentor probeert het paard terug te doen. Even helemaal los van menselijk zijn en wat juridisch moet, maar als een mentor er toch achterkomt dat de client even een paard kocht hing je toch direct bij de verkoper aan de bel en niet eerst na zoveel weken?

TS ik zou aanbieden te helpen met verkoop maar tot ik gerechtelijk hoorde dat ik het terug moest nemen het echt niet terugnemen. Wat het juridisch loket dus al zegt.

Joyce_R schreef:
“Publicatie in het CCBR beschermt het aangaan van ongewenste overeenkomsten. Dit geldt zowel voor de betrokkene als voor een contractspartij. Door de publicatie in het register kan een contractspartij controleren of er bewind of curatele is uitgesproken over de betrokkene.”


Dikgedrukte, kan. het moet dus niet. en echt wie controleert ook elke verkoper of die in het CCBR staat??


Vergeet niet dat de mentor in dergelijke gevallen afhankelijk is van de informatieverstrekking vanuit de cliënt. Cliënten weten in dergelijke gevallen, ook niet altijd, maar vaak wel dat het ook niet de bedoeling is. Zij zijn dan vaak wel ‘slim’ genoeg om dit zo lang mogelijk voor zich te houden, omdat ze toch wel weten dat er maatregelen worden genomen. De mentor zal er vermoedelijk pas na die tijd achter zijn gekomen en toen pas de mogelijkheid hebben gehad om actie te ondernemen.

Wat betreft het woord ‘kan’ in plaats van ‘moet’; ja je staat natuurlijk vrij om het register bij een verkoop niet te controleren. Echter dan met het risico dat er een beroep wordt gedaan op de openbare registratie in het register.

purny

Berichten: 27515
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Paard verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 19:32

Iemand die onder bewind staat kan ook helemaal niet over zijn eigen bankrekening beschikken.
Ik zou als ik ts was vragen om enige bewijzen of diegene echt wel de bewindvoerder of mentor is van die persoon

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 19:39

oji schreef:
TS heeft haar paard kennelijk verkocht aan een jong volwassenen met een geestelijke beperking. Die onder begeleiding staat maar die begeleiding ontlopen heeft.

Nog even los van of je wettelijk nou wel of niet verplicht bent het dier terug te nemen. Waar is de menselijke maat??? Ja natuurlijk is het vervelend om je paard terug te nemen. Maar als zo iemand een dergelijke fout begaat, dan ga je toch niet op je strepen staan maar ga je toch met die mentor om de tafel het op te lossen. Ik ben echt flabbergasted over zo weinig medemenselijkheid als ik eerlijk ben.

_/-\o_

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 19:41

Dit gaat over mentorschap en niet over bewind toch?

Mentor heeft alleen te maken met zorginhoudelijke vraagstukken. En niets met financiën. Heel dat bewind stuk doet niet eens ter zake.

purny

Berichten: 27515
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Paard verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 19:48

Overigens dat het meisje of de dame niet gevonden kan worden heeft waarschijnlijk te maken met de avg wet

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 19:58

purny schreef:
Overigens dat het meisje of de dame niet gevonden kan worden heeft waarschijnlijk te maken met de avg wet


Ook dat vroeg ik mij af hoe je zou kunnen controleren of iemand in dat register is opgenomen ivm de privacy wet.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 20:01

Ik weet niet wat ze heeft betaald, maar je zou kunnen voorstellen dat je het paard terug neemt en dan een gedeelte van de aankoop als "vergoeding voor de komende onkosten houd" zodat je paard zelf weer te koop kunt zetten. Een soort van annuleringskosten....

(ook al zou je wellicht wettelijk niet verplicht zijn hem terug te nemen als het paard daadwerkelijk makkelijk en braaf is..dan ben je haar zou weer kwijt)

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 20:03

Wil de koopster eigenlijk zelf van het paard af,of is ene mentor zich ermee aan het bemoeien?

Joyce_R

Berichten: 734
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: 'S-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 20:03

Sjong schreef:
Dit gaat over mentorschap en niet over bewind toch?

Mentor heeft alleen te maken met zorginhoudelijke vraagstukken. En niets met financiën. Heel dat bewind stuk doet niet eens ter zake.


Er wordt besproken dat de koop enkel en alleen zou kunnen worden terug gedraaid bij een onderbewindstelling met registratie in het CCBR.
Indien er alleen sprake is van mentorschap, kan de aankopende partij juridisch niks. Buiten in overleg treden met alle betrokken partijen natuurlijk. Want ook als bewindvoerder blijf ik van mening dat we allemaal maar mensen zijn en met gezamenlijk overleg veel verder komen. Maar soms is het gewoonweg echt nodig om de juridische bescherming in sommige situaties te gebruiken, mocht er met overleg niet tot een oplossing worden gekomen.

Wat betreft de vragen voor het opzoeken in het register met de privacywetgeving, je hebt wel specifieke persoonsgegevens van een betreffende persoon nodig. Tevens wordt de openbare registratie uitvoerig besproken bij de onderbewindstellingszitting. De rechter besteed hier uitvoerig aandacht aan en de betrokkene moet hier toestemming voor verlenen.

Jintexx

Berichten: 466
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Re: Paard verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 20:18

Sorry misschien latere reactie, maar ben aan het werken.


Ik heb haar nagezocht in het register wat Joyce_r zegt. Hierin is ze niet terug te vinden..
En staat dus niet onder bewind of vuratele, dit geeft de mentor ook toe.

Over niet menselijke zijn..
Als je in de avond gebeld wordt met de woorden: u moet het paard terug nemen het is onhandelbaar. Ik eis van u dat u het paard voor 31 maart ophaalt.

Vind ik al niet menselijke. Had de jonge dame in kwestie gebeld of geappt dan had ik verder willen kijken. Want het is niet mij als persoon om tegen iemand in te gaan.

Ik heb het beste voor met het meisje en het paard. Had ook bij de verkoop gezegd je kan altijd bellen als er iets is.


Het kopen via foto's en filmpjes verbaasde mij ook echt. Maar tja als je aan de andere kant van 't land woont begrijp ik het wel..

Maar vond het wel raar dat het een aai was en mee nemen. Had eigenlijk ook wel meer willen zien.

Maargoed.

Maflinger_S
Berichten: 12169
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Paard verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 20:26

Het is gebeurd, je hebt naar beste eer en geweten gehandeld op dat moment. Nu kan je gaan nadenken over eventueel te nemen vervolgstappen.

Ik heb er zelf altijd zo'n bloedhekel aan als iemand zegt: "Dat had ik je van te voren wel kunnen vertellen". Tuurlijk joh, ze doen het alleen nooit ...

Ik hoop dat je tot een oplossing komt die voor de (al dan niet bestaande) mentor, het meisje, het paard en voor jou gaat werken.

Joyce_R

Berichten: 734
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: 'S-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 20:27

In dit geval is het voor jou wellicht de meest gunstige situatie, dat ze niet in het register staat en niet onder bewind. Althans, in het geval dat je er in een dergelijke situatie voor zou kiezen om het paard niet terug te willen.

Voor nu zit er denk ik niet veel anders op dan in normaal overleg te treden met de betrokkenen. De reactie van de mentor vind ik inderdaad ook wat raar >;) Maar goed, die zal het mogelijk ook maar gewoon proberen, onder het mom van wie niet waagt, die niet wint. Maar dan een beetje de verkeerde aanpak, haha.
Ik hoop dat jullie er samen op een goede manier uit kunnen komen en een passende oplossing kunnen vinden. Succes!