Paard in 2 paards trailer zonder tussenschot vervoeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindor92

Paard in 2 paards trailer zonder tussenschot vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 21:37

Hallo,

Mijn paard is tijdens bochten maken in de trailer erg onrustig. Ook als we erg rustig rijden. Ze lijkt moeilijk balans te krijgen. Sinds een paar keer wil ze ook weer moeilijk laden.
Nu zit ik erover te denken om het tussenschot eruit te halen en met lange stangen te werken. Zijn er meer mensen die dit doen? Hoe ervaren jullie dit?
Ook zie ik wel eens dat het schot schuin gezet wordt, maar hoe zet ik die dan vast? Ook dan zou ik nog een lange stang moeten hebben (geen probleem). Moet natuurlijk ook niet het risico lopen dat het schot omvalt.

Alvast bedankt.

MyWishMax

Re: Paard in 2 paards trailer zonder tussenschot vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 21:40

Met mijn pony vroeger deden we dit. Tussenschot eruit en lange stangen er in. Ik weet alleen niet of het helpt voor de balans, dat zal je moeten testen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 21:56

Bij ons werkt het erg goed, wel een 1 3/4 trailer. Ik merk dat de extra ruimte rustiger reist en laadt.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:01

Bij mijn vorige paard dit ook altijd gedaan, precies om dezelfde reden. Hij stond zelf veel fijner en stiller als hij heel breed kon staan. Wij hebben een tweepaards trailer en hadden een lange stang voor voor en achter.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 14:06

Ik kreeg van iemand het advies om idd het schot schuin te zetten. Ik maakte het vast met een halstertouw aan de zijkant, provisorisch maar ja. Degene die me deze raad gaf, zei dat een paard met meer ruimte beter zijn balans kan bewaren.

Echter de mijne knaagde het halstertouw door en draaide zich vervolgens in de trailer om! Stond ze met haar hoofd over de klep. Vond het achteraf dus niet zo'n goed plan.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 14:41

Mijn pony laat zit vallen in een trailer met tussenschot als hij in de rijrichting wordt vervoerd. Zijwaarts vervoeren heeft hij geen problemen mee. Hij wordt ook vervoerd in een tweepaardstrailer met twee lange stangen, hij kan zijn balans daar heel goed in bewaren. Hij staat altijd van rechtsvoor naar linksachter. Het is het proberen wel waard. :j
Wellicht kan je eerst twee lange stangen lenen om te proberen of het helpt?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 14:46

Hier heb ik het tussenschot schuin staan aan de achterkant. Zo staat ze erg rustig gelukkig. We hebben een langere stang die dan achter haar kont gaat. Optie is ook nog om juist aan de andere kant een hele korte stang te zetten maar het gaat bij ons prima zo :)

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 14:51

Monique1963 schreef:
Ik kreeg van iemand het advies om idd het schot schuin te zetten. Ik maakte het vast met een halstertouw aan de zijkant, provisorisch maar ja. Degene die me deze raad gaf, zei dat een paard met meer ruimte beter zijn balans kan bewaren.

Echter de mijne knaagde het halstertouw door en draaide zich vervolgens in de trailer om! Stond ze met haar hoofd over de klep. Vond het achteraf dus niet zo'n goed plan.

ik heb wel eens begrepen dat paarden het veel prettiger vinden om achterwaarts vervoerd te worden. Dat als ze 'los' in een grote veewagen staan ze ook op die manier gaan staan. Makkelijker om balans te bewaren geloof ik.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 14:57

Mijn paard vervoer ik ook in een 2-paardstrailer. Hij stapt makkelijk om in bochten (kon je mooi horen vanuit de auto) en gaat er makkelijk op en af. Ook is het handig met opzadelen als het regent ofzo. Ik heb hem sporadisch ook wel 's vervoerd in een 2-paardstrailer met tussenschot, en dat doet ie ook goed, dus die van mij is gewoon niet zo moeilijk denk ik.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 15:44

Heb nu lange stangen besteld. Kostte niet zo veel. Alleen de bescherming erom heb ik nog niet. Stukje pvc of rubber is wel belachelijk duur. Eens kijken of ik dat ergens anders kan kopen. Of als het werkt later nog investeren in het comfort.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 16:18

SillyB schreef:
ik heb wel eens begrepen dat paarden het veel prettiger vinden om achterwaarts vervoerd te worden. Dat als ze 'los' in een grote veewagen staan ze ook op die manier gaan staan. Makkelijker om balans te bewaren geloof ik.

Ja dat is ook zo, mini's die los worden vervoerd gaan ook altijd tegen de rijrichting in staan.
Lindor92 schreef:
Heb nu lange stangen besteld. Kostte niet zo veel. Alleen de bescherming erom heb ik nog niet. Stukje pvc of rubber is wel belachelijk duur. Eens kijken of ik dat ergens anders kan kopen. Of als het werkt later nog investeren in het comfort.

Je hebt wel van die isolatie voor om buizen bij de bouwmarkt, dat kost bijna niks.(lijkt op poolnoodle)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 16:31

MirandaFuego schreef:
SillyB schreef:

Ja dat is ook zo, mini's die los worden vervoerd gaan ook altijd tegen de rijrichting in staan.
Lindor92 schreef:

Je hebt wel van die isolatie voor om buizen bij de bouwmarkt, dat kost bijna niks.(lijkt op poolnoodle)

Dat is makkelijker zoeken! Bedankt!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 17:29

Deed ik ook met mijn paard toen ze nog jong was, gewoon tweepaardstrailer en dan zonder tussenschot. Ook gewoon als we 3 kwartier moesten rijden, ging prima. Zij ging wiegen aan de verkeerslichten als we moesten wachten, zonder tussenschot niet.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 21:49

Inmiddels 1 keer op concours geweest met lange stangen in 2 paards trailer. Paard is nu veel makkelijker te laden. In de bochten is ze nog wel wat zoekende, maar wel rustiger. Het lijkt een succes :)