Verzekering trailer (België)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Valerie_91

Verzekering trailer (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 22:36

Dag allen,

Ik weet het eventjes niet meer goed.
Al jaar en dag ben ik qua verzekeringen bij dezelfde makelaar, tot nu toe geen enkel probleem gehad, maar nu zit ik met het volgende:

Ik heb een Ifor Williams die ik momenteel trek met mijn auto. Nu heeft mijn vriend van het werk een grotere auto gekregen die het zware trekwerk van mijn huidige auto kan overnemen. Mijn huidige wagen is duur in taksen en diesel, dus de beslissing was snel gemaakt om mijn auto te verkopen en een nieuwe te bestellen. Dit is een kleine stadwagen (elektrisch) en er mag dus zelfs geen trekhaak achter hangen.

Mijn vriend en ik waren van de veronderstelling dat de trailer apart wordt verzekerd (ik betaal momenteel al een aparte premie hiervoor). Dus wij dachten dat de trailer niet perse aan een auto gekoppeld moet zijn. Nu beweert mijn verzekeringsmakelaar dat de trailer wel aan een auto moet gekoppeld worden en dat dat voertuig de enigste is dat die trailer mag trekken. Stel dat ik een ander voertuig er voor hang is de trailer in principe niet verzekerd en heb ik volgens hem grote problemen bij een eventueel accident. Maar ik vind dit persoonlijk heel straf. Bij een andere makelaar geïnformeerd en die zegt dat het wel mogelijk is om die trailer te verzekeren, op voorwaarde dat hij wel ingeschreven wordt bij een voertuig, dat zou dus mijn nieuwe wagen mogen zijn. Hem aan de verzekering koppelen van mijn vriend zijn bedrijfswagen is helaas geen optie (baas doet wat moeilijk).

Dus hoe zit dit bij jullie? Hou er wel rekening mee, ik ben van België, geen idee of er verschil is.

Ik vind het heel straf dat een trailer altijd achter het trekkend voertuig moet hangen waarvoor hij verzekerd is. Ik durf momenteel de trailer ook te trekken met een jeep van vrienden, maar dat zou zelfs niet mogen of verzekerd zijn. Wie kan mij iets meer info geven? Alvast bedankt!

beatje

Re: Verzekering trailer (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:42

Ik weet eigenlijk niet anders dan dat bij ons ook zo is,ik betaal ook niks voor de trailer dat zit gewoon bij de autoverzekering in,wij hebben kbc. Alleen wegen belasting betaal ik apart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:46

Bij mij werd net de vraag gesteld wat ik wou, de trailer uitsluitend verzekeren als hij achter mijn eigen voertuig hangt, of ook achter een voertuig van derden.
Ik heb het eerste gekozen, dus alleen verzekerd achter mijn auto. Ideale excuus om hem niet te moeten uitlenen :Y) Mij werd ook nog gevraagd of het was voor particulier gebruik of voor commercieel zoals verhuren...

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:48

Ook KBC hier maar ik betaal de trailer apart van de auto. Ik betaal bij de autoverzekering wel een stukje extra zodat ik een “zware aanhanger” mag trekken.
Maar of ik nu de trailer achter de auto hang of bijv de autotrailer van mijn schoonouders en mijn trailer uit leen en die andere de trailer achter hun auto hangen, maakt volgens mij niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:51

Ik betaal ook apart, ik heb Argenta. De enige vraag waarbij ik toch even moest fronsen was "is hij geremd mevrouw" nadat ik had aangegeven dat hij een TMM heeft van 2600.
Leek mij toch logisch dat je zoiets niet gaat trekken als er geen remmen onder zitten...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:59

De trailer wordt apart verzekerd en verzekerd bij de auto.
Concreet: de auto waarmee je trekt, moet er vermeld worden dat hij een aanhanger van meer dan 750 kilo trekt.
Je kan met iedere auto die trailer trekken mits die vermelding op je groen papiertje staat.
De verzekering voor je trailer zelf geldt voor als hij afgekoppeld staat. Bv hij staat geparkeerd en loopt een helling af tegen een andere auto.

Of je trailer moet vasthangen aan een auto kwa verzekering hangt af van je maatschappij. Sommige eisen het, andere niet.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 08:55

Ok dankjewel voor jullie antwoorden! We moeten nog tot begin april wachten op de leasewagen van mijn vriend. Er is gevraagd om een trekhaak op te plaatsen voor zwaardere remorquen ( gekeurd dus). Wij vermoeden dat er op het verzekerings papier wel gaat staan dat de auto wordt gebruikt om een geremde remorque te trekken. Maar het is afwachten dat dit allemaal juist is doorgegeven. Anders hebben we daar wel een probleem, maar dat zien we dan wel

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:00

Duhelo schreef:
Concreet: de auto waarmee je trekt, moet er vermeld worden dat hij een aanhanger van meer dan 750 kilo trekt.
Je kan met iedere auto die trailer trekken mits die vermelding op je groen papiertje staat.
De verzekering voor je trailer zelf geldt voor als hij afgekoppeld staat. Bv hij staat geparkeerd en loopt een helling af tegen een andere auto.

Of je trailer moet vasthangen aan een auto kwa verzekering hangt af van je maatschappij. Sommige eisen het, andere niet.

Dus elke auto die die trailer trekt moet op dat papiertje staan?
Ik ga zondag voor een trailer kijken dus ben me ook aan het inlezen hieromtrent, maar ik heb vaker ook de trailer van mijn schoonbroer geleend met mijn eigen auto, wist hier helemaal niks van..
Dacht ook dat de trailer gewoon een eigen verzekering had?

Ik weet ook niet hoe ik die trailer, als ik hem koop, dan thuis kan krijgen? Kan toch niet al een verzekering afsluiten als ik niet weet of ik hem ga kopen?
Pfff komt meer bij kijken dan ik dacht :')

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:03

Idd,een aanhanger is appart verzekerd en dan zijn voertuigen verzekerd om te mogen trekken.

Er zijn 2 soorten aanhangers,nl aanhangers die licht zijn en de nummerplaat van de trekkende auto dragen,die mogen enkel met die,auto getrokken worden en q-nummerplaten,die mogen met elke wagen getrokken worden die verzekerd is om te mogen trekken.

Niet elke auto die de aanhanger trekt moet op een papiertje staan,bij q platen moet gewoon de aanhanger coorect verzekerd zijn en de auto om te mogen trekken,dan ben je in orde.

@granoek,als je eentje koopt,laat je bv weten aan je verzekeraar dat je mss eentje gaat kopen,en welke nummerplaat je eraan zal hangen om naar huis te rijden,dan maakt hij een briefje voor die ene dag.
Is wettelijk niet 100% in orde,maar de meeste agente snappen dit en vallen er niet over.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:07

Ahh kijk daar was ik echt nooit op gekomen _O-

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:16

Maar @tengeltje: aanhangwagens zonder eigen nummerplaat kan je toch ook achter elke auto hangen? Juist omdat je dan enkel een duplicaat nodig hebt van de nummerplaat van de auto?

Mbt de vraag van TS: dit moet mogelijk zijn hoor. Iig hier worden de zware aanhangwagens gewisseld van auto als onderbroek zeg maar. Gewoon telkens papieren mee verhuizen en klaar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:30

Granoek schreef:
Duhelo schreef:

Dus elke auto die die trailer trekt moet op dat papiertje staan?
Ik ga zondag voor een trailer kijken dus ben me ook aan het inlezen hieromtrent, maar ik heb vaker ook de trailer van mijn schoonbroer geleend met mijn eigen auto, wist hier helemaal niks van..
Dacht ook dat de trailer gewoon een eigen verzekering had?

Ik weet ook niet hoe ik die trailer, als ik hem koop, dan thuis kan krijgen? Kan toch niet al een verzekering afsluiten als ik niet weet of ik hem ga kopen?
Pfff komt meer bij kijken dan ik dacht :')

nee, op de verzekering van de auto moet staan dat hij meer dan 750 kilo mag trekken (of op sommige verzekeringen staat dan: aanhanger tot 2000 kilo, aanhanger tot 3500 kilo, zoals je zelf wil.)
Indien er staat: tot 750 kilo, mag je met die wagen in principe geen trailer trekken. (dit staat los van het trekgewicht van de auto, dit is gewoon een formaliteit op je verzekeringspapier.) Even een belletje naar je verzekeraar en die fikst dat zo.

De trailer zelf heeft ook een eigen verzekering, echter telt die verzekering voor de trailer. Dus niet voor je combinatie. Als je een ongeluk tegenkomt terwijl je de trailer trekt, dan is het de verzekering van de wagen. Als je trailer losgekoppeld is, en wordt door wind weggeblazen tegen een andere auto, dan is het de verzekering van de trailer.
Let wel: je trailer moet uiteraard wel verzekerd zijn voor je ermee op de baan mag (anders krijg je ook geen nummerplaten.)

Betreft de trailer ophalen: je krijgt op voorhand gegevens van de dealer (oa je inschrijvingsbewijs.) Je zorgt dus dat de trailer eerst ingeschreven is en je vraagt je nummerplaten aan, dit gaat via je verzekeraar, als alles in orde is ga je met je nummerplaat naar de dealer / verkoper, en kan je gewoon direct legaal rijden.

Ik heb een trailer geimporteerd uit nederland, dan krijg je transit nummerplaten mee en documenten. Mijn verzekeraar heeft voordien een blanco verzekering opgemaakt die tijdelijk geldig was(om de trailer uit nederland naar belgie te krijgen.) Eenmaal in belgie de rompslomp met de papieren, en dan kreeg ik de definitieve verzekering met chassisnr etc.

Lichte aanhangers is idd een duplicaat van de nummerplaat van de trekkende auto eraan hangen en gaan met die banaan.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:36

Aaaaah ja nu snap ik hem! Dat moet ik even nakijken, want het lijkt me niet hetzelfde als de trekhaak laten keuren? Die is gekeurd tot 2700kg.

Ik heb dus geen gegevens van de dealer want het is een particulier.. En het is 150km dus ik had eigenlijk gehoopt hem gelijk mee te kunnen pakken als hij goed meevalt. Ik ga straks eens gewoon even langs bij de verzekeraar, kijken wat die zegt. Want de auto staat op de zaak maar de trailer mag niet op de zaak, en die verzekering dan ook niet.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:21

@optiwolk,tuurlijk kan dat,maar dat wordt zelden gedaan.je ziet ze vaak rijden,kleinere aanhangers die even uitgeleend worden,zonder de passende nummerplaat eraan....ook schuldig hoor,daar zelfs al een boete voor gekregen.

@Granoek,als het particulier is,gewoon bv de nummerplaat van de wagen eraan,of nummerplaat van andere q-remorque en melden aan de verzekering dat je om naar huis te rijden die nummerplaat gebruikt.
Want idd,bij een particulier weet je niets,je weet ook niet op voorhand zeker of je hem wel koopt.
Ik heb zelfs zo ook een ifor uit nederland geïmporteerd,gewoon nummerplaat van vorige trailer eraan,dit gemeld en kreeg groen papier mee voor die dag.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:31

Inderdaad, als 2 keer gaan niet mogelijk is gewoon een nummerplaat van andere aanhanger eraan en melden bij de verzekering, dan krijg je een dag vrijstelling en ben je gewoon in orde.

Trekhaak keuren is idd iets anders

voor een trailer te mogen trekken moet:
- je auto dat gewicht mogen trekken
-de trekhaak gekeurd worden om dat gewicht te mogen trekken
- je auto verzekerd zijn + vermelding voor het trekken van een last tot ... kilo (meestal 2000 of 3500 kilo)
- je trailer verzekerd zijn met de correcte q-platen.