Vraag over trailer zonder triangel aan de voorkant

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Merell123

Vraag over trailer zonder triangel aan de voorkant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 14:15

Hi iedereen,

Ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven, dus kon ook niks vinden als ik erop zocht.. Maar ik heb een oogje op een trailer maar die heeft geen triangel aan de voorkant, maar een rechte voorkant (zie foto, ik kan het dus slecht uitleggen). Heeft dit invloed op de stabiliteit dat je maar op 1 punt trekt? Of maakt dit niet uit? Ik kan er niet echt iets over vinden op internet maar ik heb dit nog nooit eerder zo gezien.

Afbeelding
Hoor het heel graag als iemand hier meer over weet! :)

Groetjes, Merel.

little_birdy

Re: Vraag over trailer zonder triangel aan de voorkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:24

Ik zou persoonlijk nooit zo een trailer willen .
De kans op onstabiel achter de auto liggen en slingeren is een heel stuk groter

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:13

ik rijd al 7 jaar rond met zo'n trailer. Ik merk er niets van dat hij onstabieler ligt of gaat slingeren.
Ook met een noodrem bleef hij netjes achter de auto en hij heeft ondertussen al heel wat kilometers gemaakt in binnen- en buitenland.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:48

Ik kan me niet voorstellen waarom een trailer zou gaan slingeren met een rechte dissel ipv v-dissel. Het koppelstuk blijft hetzelfde bij beide dissels. Ik kan me wel voorstellen dat er verschillen zitten in het chassis wat een andere stevigheid geeft maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.

TS, heb even voor je gezocht en dit is wat ikke hier op bokt eens heeft geplaatst. Dat is denk ik een betrouwbare bron.

Citaat:
Modernere trailers hebben een V-dissel en de betere trailers hebben de laatste versie zoals Eirikur die beschrijft (dissel die doorloopt in het chassis).
De enkele, rechte boom is in principe net zo goed als de V-dissel; het is echter een zwaardere constructie, waardoor het eigen gewicht van zo'n trailer wat hoger is, in vergelijking met de modernere V-dissels

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:58

Ik heb een trailer met een v dissel en een met een rechte dissel, die met de rechte dissel ligt zeker zo goed achter te auto als die met de v dissel

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 15:59

Bedankt voor jullie berichtjes! Ook wel fijn om persoonlijke ervaringen te horen en inderdaad een technische onderbouwing, dat was precies waar ik naar op zoek was. Want ik kon zelf ook niet helemaal verklaren waarom het minder stabiel zou zijn, maar wilde het toch wel even van anderen horen denk ik.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:51

VOORDEEL van een buisdissel is wel dat ie meestal met een klem aan de voorste as vast zit wat weer een ontlasting is voor het chassis van de opbouw. Bij een trailer met gewone v-dissel( dus niet een v-dissel die geheel doorloopt onderlangs de trailer) zie je heel vaak dat op den duur de wand rondom het deurtje gaat scheuren in de hoeken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:47

De 1 paardse ifor Williams hebben ook geen "triangel". Toch de fijnste trailer waar ik ooit mee gereden heb.