Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:23

Das ook niet echt leuk om te zien :P

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 09:32

Je kunt bij contante betaling ook gewoon vragen of ze willen tekenen voor ontvangst op een kwitantie of ander administratief briefje met daarop datum en omschrijving waarvoor betaald is.

Voor een stalhouder is een beetje contant geld wel fijn omdat zij ook wel dingen contant moeten betalen en dan hoeven ze niet steeds te pinnen. Contant hoeft niet zwart te zijn.

Als 40 klanten allemaal contant betalen, heb je wel heeeeeel veel contant geld in huis. Maar dat zal vast niet vaak voorkomen.

Sherivey
Berichten: 8639
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 09:42

Wat betreft betaling. Ik heb altijd op stallen gestaan die een factuur stuurden die voor de 5e van de maand betaald moest zijn. Vind ik heel redelijk. :j

Nu sta ik op een stal zonder factuur, maar zorg ik altijd dat ik de 1e week van de maand betaal.

Heb een aantal jaar geleden 1x gehad dat mn salaris door een baan-switch later kwam. Had wel wat apart staan, maar huur, bezine om te gaan werken en boodschappen moesten betaald worden. Toen heb ik met de staleigenaar afgesproken dat het iets later kwam. :)
Had altijd keurig op tijd betaald, dus vond ie geen enkel probleem

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 09:49

Ik heb ook een paar vaste logeerpaarden.

Wij hebben 3ha grond dus ook teveel voor alleen eigen 2. Daarnaast wilde ik mensen om de verzorging mee te kunnen delen ivm werk, ziekte en vakanties. En het is gewoon veel en soms erg zwaar werk. Ik heb daarom bewust gekozen voor "Doe het Samen" en we werken met een rooster. Hoe meer je helpt hoe meer korting op kale stalhuur.

Heb een korte periode volpension aangeboden maar daar ging ik zelf aan onderdoor. Toen dus een minimum gesteld van 1 beurt per week per paard. En nu met nieuwe mensen heb ik gezocht naar mensen die vaker kunnen helpen. Liever wat vaker en samen kunnen doen soms, dan minder vaak en steeds alleen.

Ergernissen in het algemeen na 12 jaar ervaring:

Willekeurige volgorde

Op laatste moment opzeggen en dan geen opzegtermijn willen betalen. Ik meld het altijd bij iedereen die serieus geïnteresseerd is maar mensen zijn dat vaak spontaan weer vergeten. Had ook wel een contract waar het in staat maar dat de laatste jaren niet meer laten tekenen.

Niet houden aan afspraken/vaak op laatste moment beurt afzeggen (noodsituaties geen probleem, maar als het te vaak gebeurd zonder dat iemand ook voor jou klaar staat wordt het vervelend)

Te laat betalen en dat je achter je geld aan moet. En er zijn er bij die ook nog liegen dat ze het al overgemaakt hebben terwijl tegenwoordig dat heel snel gaat. Ook bij een vreemde bank. En via betaalverzoekje/tikkie staat het er gelijk op. Ook in het weekend.

Slordig zijn met de stal en de paarden en vaak dingen vergeten. Een keer iets vergeten of verkeerd doen kan, maar als dat te vaak gebeurd dan wordt het vervelend.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 09:50

Interessant topic :) heb zelf de paarden sinds begin 2017 aan huis, en speel wel eens met het idee van een pensionklant. Vnl zodat mijn paarden een 3e maatje hebben. Qua privacy zou het niet veel uitmaken, we hebben al een bedrijf thuis dus alles toch al goed afgeschermd. Maar nu is de paddock echt mijn domeintje, ervaar er heel veel rust en harmonie. Ben wel bang om dat te 'verpesten' voor mezelf door er iemand anders binnen te halen die misschien kritisch is, niet tevreden, dat ik me moet verantwoorden etc. Dat heeft me tot nu toe tegengehouden :+ vind het leuk om hier mee te lezen naar ervaringen.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 10:19

Hmmm even beide onderteken met datum erbij van ontvangst is wel een goede! Kunnen ze nooit wat zeggen...

Ik was ook bang voor de privacy omdat de stallen dus aan mijn huis vast liggen. Je hoort vanalles maar tot nu toe echt nooit last van gehad. Ik kom buiten als ik er zin in heb, en als ik dan per toeval iemand tref is dat zo. Gebeurde eigenlijk zelden dat we samen op stal waren.
De rest van het domein gaat worden afgeschermd dus dan houdt ik wel een deel privacy ik de tuin.
Tot nu toe vind ik het noet vervelend.

Alleen gezellig praatje maken als je denkt snel even de paarden te doen want binnen een uurtje moet je weg haha

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:43

Als je het niet nodig hebt moet je heel geen pension klanten nemen. Ik heb thuis 10 van de 16 stallen leeg en dat blijft zo.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:00

joyce B schreef:
Je kunt bij contante betaling ook gewoon vragen of ze willen tekenen voor ontvangst op een kwitantie of ander administratief briefje met daarop datum en omschrijving waarvoor betaald is.

Voor een stalhouder is een beetje contant geld wel fijn omdat zij ook wel dingen contant moeten betalen en dan hoeven ze niet steeds te pinnen. Contant hoeft niet zwart te zijn.

Als 40 klanten allemaal contant betalen, heb je wel heeeeeel veel contant geld in huis. Maar dat zal vast niet vaak voorkomen.

Bij ons 16 klanten x 200€. Allemaal contact.
Is toch 3200€.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:23

Popstra schreef:
Als je het niet nodig hebt moet je heel geen pension klanten nemen. Ik heb thuis 10 van de 16 stallen leeg en dat blijft zo.

Waarom niet?Het heeft nadelen maar ook zeker voordelen.Ik vind het zelf best gezellig,ben daarom wel selectiever in mijn klanten geworden Plus dat ik van het geld wat ik er voor krijg mijn paard gratis heb staan en het onderhoud aan de stalling kan betalen.

jaime_andrea
Berichten: 542
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 15:00

daantjuhhh schreef:
joyce B schreef:
Je kunt bij contante betaling ook gewoon vragen of ze willen tekenen voor ontvangst op een kwitantie of ander administratief briefje met daarop datum en omschrijving waarvoor betaald is.

Voor een stalhouder is een beetje contant geld wel fijn omdat zij ook wel dingen contant moeten betalen en dan hoeven ze niet steeds te pinnen. Contant hoeft niet zwart te zijn.

Als 40 klanten allemaal contant betalen, heb je wel heeeeeel veel contant geld in huis. Maar dat zal vast niet vaak voorkomen.

Bij ons 16 klanten x 200€. Allemaal contact.
Is toch 3200€.

€3200 Bruto.. dan gaan je uren en kosten en btw er nog af..
Wat hou je onderaan de streep over?
Dus €200 : 30dgn = €6,66 PD - bovengenoemde

Ik heb het er in iedergeval niet voor over

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 17:18

beatje schreef:
Popstra schreef:
Als je het niet nodig hebt moet je heel geen pension klanten nemen. Ik heb thuis 10 van de 16 stallen leeg en dat blijft zo.

Waarom niet?Het heeft nadelen maar ook zeker voordelen.Ik vind het zelf best gezellig,ben daarom wel selectiever in mijn klanten geworden Plus dat ik van het geld wat ik er voor krijg mijn paard gratis heb staan en het onderhoud aan de stalling kan betalen.


Ik ben zelf erg netjes en alles is hier nieuw gebouwd zoals de stallen incl was plaatsen met solarium, indoor arena met goede (dure %) bodem) elke dag is alles schoon zowel binnen Als buiten en we wonen op het terrein.
Stel ik neem een paar pension klanten, ik weet nu al dat ik mij ga irriteren als ze het niet zo nauw gaan nemen met ,,netjes,, en het selecteren van klanten daar ben ik ook niet zo goed in. Zou niet weten hoe je dat kan doen bij mensen die je niet bekend zijn. Jij mag wel hier staan en jij niet....zo iets?
Zou kunnen gaan betekenen ik dagelijks irritaties zou gaan hebben op mijn eigen terrein. Daar pas ik dus voor.
En gezelligheid zoek ik wel op, ga ook vaak op meerdaagse wedstrijd door heel Europa en dan is het juist zo fijn als je thuis de rust hebt. Ik vind het prima zo en heb geen inkomsten daar uit nodig.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 17:23

Dat is jou gevoel Popstra. Ik vind het best gezellig zn als ik rust wil, vind ik die hier alsnog genoeg.

Heb ook maar 3 stallen te huur, dus veel inloop is er niet!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 17:40

De inkomsten heb ik niet dringend nodig is het er is het leuk mee genomen maar aan het eind vd rit zijn alleen mijn kosten betaald,maar ik heb ook niet veel klanten en de gene die er nu staan ken ik van een vroegere stalling of ergens anders van.En natuurlijk is het balen als er eens iets stuk is of ik iets niet kan vinden daar heb ik dan een groepsapp voor,wie heeft de hark gebruikt en waar kan ik hem vinden :+ Em dan komt het wel weer boven water.
En idd niet alles gaat soms als ik het wens, maar de gezellige babbels de hulp als het nodig is zou ik ook niet willen missen plus dat ik het nu op 1 paard kan houden en niet verplicht ben er een 2e bij te kopen omdat ze anders alleen staan.Ik moet zeggen dat ons huis iets afgeschermd staat van de stalling omdat we ook honden hebben en mijn man zijn privacy wilde.Dus vanuit de huiskamer kan ik ze niet zien,vanuit de bovenverdieping wel.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 17:48

jaime_andrea schreef:
daantjuhhh schreef:

Bij ons 16 klanten x 200€. Allemaal contact.
Is toch 3200€.

€3200 Bruto.. dan gaan je uren en kosten en btw er nog af..
Wat hou je onderaan de streep over?
Dus €200 : 30dgn = €6,66 PD - bovengenoemde

Ik heb het er in iedergeval niet voor over

Zoals ik aangaf. Zwart!
Zij hadden er overigens weinig uren aan. Wij deden alles zelf onderling.
Paarden buiten en binnen zetten en stal mesten moesten wij zelf doen.
Hooi lag altijd klaar voor de stal. Ze hoefden smorgens het alleen in de stal te schuiven.
Een van de pension klanten schoof altijd een nieuwe baal stro en hooi binnen en sleepte de bak. Hij deed ook de klusjes.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:03

Maar hoe weet jij dat zij helemaal niets opgeven aan de belasting? Hebben ze dat gezegd? Of heb je er naar gevraagd?

€3200,- lijkt heel veel maar daar moeten nog wel eerst alle kosten vanaf. Voer, strooisel, soms krachtvoer, vaste lasten, onderhoud afschrijving/vervanging materiaal, brandstof etc.

Ik denk dat het flink kan tegenvallen hoeveel er over blijft per maand. Als ze ruwvoer in moeten kopen en ze hebben niet heel veel grasland om te weiden, gaat er per paard al snel 75-100 euro per maand naar voer en strooisel. Bij echt hooi (zonder plastic) kan dat bedrag nog oplopen.

Ik weet van onszelf dat onze hypotheeklasten op het paardendeel al zo'n 75 euro per paard per maand zijn. En dan nog de andere vaste lasten en kosten. Er blijft geen uurloon of inkomen over.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:38

Ik weet wat het kost. Heb zelf 15 jaar de paarden aan huis gehad.
Geloof mij, zij hielden genoeg over. Zonder daar veel voor te hoeven doen.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:00

daantjuhhh schreef:
Ik weet wat het kost. Heb zelf 15 jaar de paarden aan huis gehad.
Geloof mij, zij hielden genoeg over. Zonder daar veel voor te hoeven doen.


En dit zijn dus van die reacties waar mijn broek van af zakt. Iedere situatie is anders, je weet niet van de financiën, en je roept wel dat "ze er genoeg aan overhouden". Op giswerk gebaseerd dus.
Daarbij komt: jij bent er zelf gaan staan, je hebt ervoor gekozen en kunt altijd ergens anders heen gaan.
Klanten die niet vragen, maar wel dénken te weten hoe de vork in de steel zit, en dan hun mening verkondigen, dat is erg vervelend.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:23

Tja, de ene plek is de andere niet. Voor de crisis betaalde je voor een locatie soms wel 2 of 3 ton meer dan tijdens het dieptepunt van de crisis. En de rente was toen ook veel hoger dan tijdens en na de crisis. Een kant en klare locatie is vaak goedkoper dan zelf alles nieuw moeten bouwen. Locatie maakt uit, grondprijzen verschillen, wat voor bodems ergens aangelegd zijn in bak en paddocks... Hypotheeklasten en kosten kunnen dus al enorm verschillen. Juist dit soort lasten zijn meestal onzichtbaar voor een stal klant. Een stalhouder zal niet snel vertellen hoeveel hypotheek ze op hun pand hebben en met precieze bedragen komen.

Ik houd ook over op voer en strooisel. Ik spaar voor onderhoud, vervanging, investeringen etc. Maar ik draag niet bij in de hypotheeklasten van stal en land. En ook niet aan water en stroom. Als ik dat zou moeten doen kon ik de andere kosten niet betalen, niets vervangen of verbeteren. Uurloon blijft er zeker niet over.

Met 16 paarden heb je meer paarden om de vaste lasten over te verdelen, maar die zouden veel hoger kunnen zijn.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:27

marionblo schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik weet wat het kost. Heb zelf 15 jaar de paarden aan huis gehad.
Geloof mij, zij hielden genoeg over. Zonder daar veel voor te hoeven doen.


En dit zijn dus van die reacties waar mijn broek van af zakt. Iedere situatie is anders, je weet niet van de financiën, en je roept wel dat "ze er genoeg aan overhouden". Op giswerk gebaseerd dus.
Daarbij komt: jij bent er zelf gaan staan, je hebt ervoor gekozen en kunt altijd ergens anders heen gaan.
Klanten die niet vragen, maar wel dénken te weten hoe de vork in de steel zit, en dan hun mening verkondigen, dat is erg vervelend.

Zeg ik ergens dat het erg is dat ze genoeg overhouden?

Ik vond het dikke prima.
Verzorging was goed. Daar gaat het mij om.

Je kunt van mij aannemen dat ik echt weet wat hun kosten waren. Ik ben jou geen verklaring schuldig hoe ik dat weet. Maar als ik zeg dat ik het weet dan weet ik het ook.
Ik heb daar 8 jaar met plezier gestaan. Ze waren heel goed voor de paarden. En daar betaal ik graag voor.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 00:13

daantjuhhh schreef:
Zeg ik ergens dat het erg is dat ze genoeg overhouden?

Ik vond het dikke prima.
Verzorging was goed. Daar gaat het mij om.

Je kunt van mij aannemen dat ik echt weet wat hun kosten waren. Ik ben jou geen verklaring schuldig hoe ik dat weet. Maar als ik zeg dat ik het weet dan weet ik het ook.
Ik heb daar 8 jaar met plezier gestaan. Ze waren heel goed voor de paarden. En daar betaal ik graag voor.


Nou goed, het kwam bij mij over alsof je vond dat het wel makkelijk verdienen was zo, op een negatieve manier.
En ik lees en hoor dat soort opmerkingen wel vaker, en dat schiet bij mij inmiddels een beetje in het verkeerde keelgat, omdat ik weet hoe zwaar het werk kan zijn. En dat klanten vaak geen idee hebben wat er allemaal bij komt kijken.
Dan mag je daar als pensionhouder best een fatsoenlijk salaris aan overhouden.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 00:53

Ja alleen deden hun zelf wel echt heel weinig.
Niet dat ze niks deden. Maar alle dagelijkse werkzaamheden deden de pensionklanten. Dat was ook geen probleem
Mega binnenbak met goede bodem. Mega buitenbak. Een losgooi bak. Grote weides die altijd droog waren. Paarden kwamen 2 aan 2 in hun eigen weide.

Kwaliteit hooi en stro.

De weides maakten we zelf schoon. Toppen eruit maaien deden we zelf. Bak onderhoud deden we zelf. Voeren en binnen en buiten zetten deden we zelf. Zorgen dat er een baal hooi en stro binnen kwam deden we zelf.
Alleen doordeweeks smorgens schoven hun het hooi wat voor de stal lag naar binnen en een schep biks in de bak. En s'avonds deden ze nog even een rondje door de stal of de paarden goed waren.

Ze hadden er echt niet veel werk van.
Maar hierdoor hadden wij wel echt een 5 sterren stal qua verzorging en faciliteiten.

Hoeveel paarden er wel niet Kwamen die zo slecht er aan toe waren. Binnen een maand herkende je ze niet terug. Vol in het gras van smorgens tot s'avonds laat.

Ik ben ze dus zeker dankbaar en vond het echt niet erg om daar voor te betalen en dan zelf veel te moeten doen.

1 x per jaar grote schoonmaak met alle klanten samen.

Echt niks op aan te merken. Deed het graag. Maar weet dat ik meer tijd per dag bezig was met vegen, binnen zetten, schoonmaken, voeren dan hun.
Dat weet je van te voren als je daar komt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 01:24

Maar met Binnenbak is €200,- toch echt niet duur? Hier betaal je al jaren rond de €220-€250 euro. Wel iets minder zelf doen, maar meestal minder buiten. Zeker in de winter.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 01:28

joyce B schreef:
Maar met Binnenbak is €200,- toch echt niet duur? Hier betaal je al jaren rond de €220-€250 euro. Wel iets minder zelf doen, maar meestal minder buiten. Zeker in de winter.

Ik heb ook nergens gezegd dat het duur was.
Het was vergelijkbaar met de rest in de omgeving hier.
200€ zonder binnenbak maar alles wordt voor je gedaan.
Andere keuze was 250€ met binnenbak waar alles voor je gedaan wordt.
.dus het is een nette prijs voor deze omgeving.

Ik heb alleen aangegeven dat zij er wel een leuk bedrag aan over hielden en er weinig werk aan hadden.

Nergens zeg ik dat het duur is en nergens zeg ik dat ik dat erg vind.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:47

Persoonlijk vind ik het nu wel jammer dat het topic verzand in of we er aan over houden of niet.Het is tips en trics voor pensionhouders en niet hoe word een pensionhouder snel rijk.
Iemand die gaat werken moet zich toch ook niet verdedigen waarom hij er loon voor krijgt waarom pensionhouders wel?Voor sommige is het gewoon een baan.Andere die het net als ik er bij doen daar zijn de stallings prijzen veel lager van dus valt er ook niks te verdienen.

Wij zijn gisteren bezig geweest met de omheining te repareren,door de sneeuw en het nat waren zware boomtakken afgebroken en om de stroomdraden gevallen.Zo blijf je altijd bezig.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 19:00

Bezig blijven doe je altijd!
Hier is het puur bijkomstigheid.ik heb 2 paarden, nr 3 op weg en had wat stallen open staan.
Ja, dan is het leuk als die gevuld zijn en er wat aan over houdt ook.

Momenteel loopt het soepeltjes. Wel even wennen, meer paarden dus nog vroeger opstaan