Andere stalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Andere stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 21:24

Hoi,

Ik sta momenteel op stal waar in 4 dagen zoveel is gebeurt richting mijn paard dat ik van plan ben om daar weg te gaan. Wil je weten waarom stuur even een pm. Nu zit ik een beetje met mezelf in de knoop qua opzegging van de stalling zonder de staleigenaar voor zijn hoofd te stoten, want hij is en blijft een echte boer. Hoe zouden jullie dit aanpakken.

Groetjes Maureen

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70541
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Andere stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:24

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:26

Black_Moon schreef:
Hoi,

Ik sta momenteel op stal waar in 4 dagen zoveel is gebeurt richting mijn paard dat ik van plan ben om daar weg te gaan. Wil je weten waarom stuur even een pm. Nu zit ik een beetje met mezelf in de knoop qua opzegging van de stalling zonder de staleigenaar voor zijn hoofd te stoten, want hij is en blijft een echte boer. Hoe zouden jullie dit aanpakken.

Groetjes Maureen


Dat ligt aan de gemaakte afspraken

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:26

Volgens mij is het wettelijk bepaald dat je een maand opzegtermijn hebt, tenzij anders is beschreven in een contract die je mogelijk hebt ondertekend toen je daar kwam staan. Dus je hebt 2 keuzes, je betaald en blijft de opzegtermijn daar staan of je betaald en gaat al over na andere stal. Maar bij laatste keuze kies je dus voor om dubbele stalgeld te betalen.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Andere stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:28

Simpelweg aangeven dat je de stal opzegt per 1 feb. Dit betekent, omdat je een maand opzegtermijn hebt, dat je moet betalen tot 1 maart. Dat weet je?

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 21:29

Ik kan op elk moment van de maand opzeggen (geen contract). Maar dat was mijn vraag niet. Mijn vraag is hoe pak je zo'n echte boer zonder dat er een hoop verwijten heen en weer gaat.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:30

Black_Moon schreef:
Ik kan op elk moment van de maand opzeggen (geen contract). Maar dat was mijn vraag niet. Mijn vraag is hoe pak je zo'n echte boer zonder dat er een hoop verwijten heen en weer gaat.


Ook zonder contract heb je die opzegtermijn, maar wie weet gunt de boer je een mazzeltje :)

Verder, houd het vooral feitelijk. Dus geen emotie en verwijten, gewoon zeggen dat je besloten hebt om je paard te verplaatsen omdat je dat beter lijkt. Daar is geen woord van gelogen toch?

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:31

"Hoi Boer X.
Per [insert datum] ga ik mijn paard verhuizen naar [insert naam/plek nieuwe stal]. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?"

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:31

Gewoon door hem persoonlijk het eerlijk te vertellen dat je vertrekt. Je bent niet verplicht om uit te leggen waarom.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:31

Wettelijke opzegtermijn is net zo lang als de periode waar je voor betaald. Betaal je per maand, heb je een maand opzegtermijn. Is dit per week, een week etc. Ook zonder contract etc.

Zeggen dat je hebt besloten om naar een andere stal te gaan. In principe hoeft de stalhouder niks meer te weten. Wel bedanken voor de periode dat je er staat en de dag melden dat je weggaat en wanneer je bij wijze je kastsleutel afgeeft.
Niet per sms/email, maar gewoon persoonlijk

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 21:33

troi schreef:
Black_Moon schreef:
Ik kan op elk moment van de maand opzeggen (geen contract). Maar dat was mijn vraag niet. Mijn vraag is hoe pak je zo'n echte boer zonder dat er een hoop verwijten heen en weer gaat.


Ook zonder contract heb je die opzegtermijn, maar wie weet gunt de boer je een mazzeltje :)

Verder, houd het vooral feitelijk. Dus geen emotie en verwijten, gewoon zeggen dat je besloten hebt om je paard te verplaatsen omdat je dat beter lijkt. Daar is geen woord van gelogen toch?


Dat is waar. Heb er altijd met alle plezier gestaan. Alleen in die 4 dagen hoe er richting mijn paard is gehandeld, is mijn plezier en het plezier van mijn paard 180 graden gedraaid

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:34

Gewoon zeggen dat je weg gaat eind februari. Je hoeft niet te zeggen waarheen. Dat gaat die man helemaal niet aan.

Bedank hem voor de tijd dat je er hebt gestaan, klaar :)

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:34

Zonder contract denk ik dat je wettelijk gezien nog altijd een maand opzegtermijn hebt, maar het is natuurlijk lastiger hard te maken.

Ik als stalhouder zou het apprecieren als met gewoon face to face met mij komt praten ipv het even gauw afhandelen met een smsje ofzo, dat komt vaak slecht over. Voel je je niet zeker, kan je bvb een vriend of familielid meenemen, dan is er minder kans dat er echt ruzie van komt.
Verder gewoon vriendelijk en zakelijk blijven, geen verwijten. Dat heeft toch geen zin.
Probeer wel overeen te komen dat het paard zeker nog tot xxx datum verzorgd blijft en je eventueel misschien een paar zakken voer ofzo kan overkopen om de overgang wat minder abrupt te maken.

Veel succes!

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:38

Ehhh gewoon eerlijk en duidelijk zijn. Ik weet niet wat je onder een echte boer vind vallen maar ik denk dat hij dat wel kan waarderen. Je bent hem geen reden verschuldigd. Je kunt gewoon zeggen ik zeg mijn stalling op per x. Mocht hij vragen waarom kun je hem wellicht zeggen wat je redenen zijn maar dan gewoon kort en krachtig, bijvoorbeeld vanwege het voerbeleid, weidegang communicatie etc. En niet een heel verhaal van maken. Mocht hij met tegen argumenten komen gewoon herhalen dat je ondanks dat opzegt per x . Dan wordt het geen over en weer gezeur.

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 21:39

Poekkie schreef:
Zonder contract denk ik dat je wettelijk gezien nog altijd een maand opzegtermijn hebt, maar het is natuurlijk lastiger hard te maken.

Ik als stalhouder zou het apprecieren als met gewoon face to face met mij komt praten ipv het even gauw afhandelen met een smsje ofzo, dat komt vaak slecht over. Voel je je niet zeker, kan je bvb een vriend of familielid meenemen, dan is er minder kans dat er echt ruzie van komt.
Verder gewoon vriendelijk en zakelijk blijven, geen verwijten. Dat heeft toch geen zin.
Probeer wel overeen te komen dat het paard zeker nog tot xxx datum verzorgd blijft en je eventueel misschien een paar zakken voer ofzo kan overkopen om de overgang wat minder abrupt te maken.

Veel succes!


Bedankt voor je antwoordt. Ziet het er dan niet stom uit als een 33 jarige haar vader mee neemt?

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Andere stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:40

Als jij je daarmee op het gemak voelt is dat helemaal prima toch? Wat maakt het uit wat een ander van je denkt?

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 21:41

Daantj__ schreef:
Ehhh gewoon eerlijk en duidelijk zijn. Ik weet niet wat je onder een echte boer vind vallen maar ik denk dat hij dat wel kan waarderen. Je bent hem geen reden verschuldigd. Je kunt gewoon zeggen ik zeg mijn stalling op per x. Mocht hij vragen waarom kun je hem wellicht zeggen wat je redenen zijn maar dan gewoon kort en krachtig, bijvoorbeeld vanwege het voerbeleid, weidegang communicatie etc. En niet een heel verhaal van maken. Mocht hij met tegen argumenten komen gewoon herhalen dat je ondanks dat opzegt per x . Dan wordt het geen over en weer gezeur.


Met een echt boer bedoel ik. Hij weet hoe het allemaal werkt qua voerbeleid op stal, dus een te dik paard krijgt gewoon geen eten op stal :n dan valt hij af.

Vealosz schreef:
Als jij je daarmee op het gemak voelt is dat helemaal prima toch? Wat maakt het uit wat een ander van je denkt?

Dat is waar. Ben nog goed in hoe andere mensen over mij denken. Dat moet ik eigelijk niet doen
Laatst bijgewerkt door C_arola op 20-01-19 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:46

Black_Moon schreef:
Vealosz schreef:
Als jij je daarmee op het gemak voelt is dat helemaal prima toch? Wat maakt het uit wat een ander van je denkt?

Dat is waar. Ben nog goed in hoe andere mensen over mij denken. Dat moet ik eigelijk niet doen

Je bent wie je bent. Je hebt voor jezelf een reden in je hoofd waarom je weggaat, en dat moet genoeg zijn. Welzijn van je paard gaat voor hoe iemand over je zou denken. En dat weet jij ook prima, want anders had je die keuze niet gemaakt om te gaan verhuizen. Gewoon persoonlijk naar hem toe gaan en vertellen dat je verhuisd per ... . Als hij vragen heeft, prima maar daarin is het aan jou om te bepalen of je die wilt beantwoorden. Wil je je vader erbij voor steun, hee dikke prima. Voel jij je daarmee op je gemak, waarom niet dan?

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 21:48

Vealosz"
[quote="Black_Moon schreef:
Vealosz schreef:
Als jij je daarmee op het gemak voelt is dat helemaal prima toch? Wat maakt het uit wat een ander van je denkt?

Dat is waar. Ben nog goed in hoe andere mensen over mij denken. Dat moet ik eigelijk niet doen

Je bent wie je bent. Je hebt voor jezelf een reden in je hoofd waarom je weggaat, en dat moet genoeg zijn. Welzijn van je paard gaat voor hoe iemand over je zou denken. En dat weet jij ook prima, want anders had je die keuze niet gemaakt om te gaan verhuizen. Gewoon persoonlijk naar hem toe gaan en vertellen dat je verhuisd per ... . Als hij vragen heeft, prima maar daarin is het aan jou om te bepalen of je die wilt beantwoorden. Wil je je vader erbij voor steun, hee dikke prima. Voel jij je daarmee op je gemak, waarom niet dan?[/quote]

Bedankt voor je lieve berichtje. Voel al een stuk rustiger om een gesprek aan te knoppen met de boer

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:52

Black_Moon schreef:
Daantj__ schreef:
Ehhh gewoon eerlijk en duidelijk zijn. Ik weet niet wat je onder een echte boer vind vallen maar ik denk dat hij dat wel kan waarderen. Je bent hem geen reden verschuldigd. Je kunt gewoon zeggen ik zeg mijn stalling op per x. Mocht hij vragen waarom kun je hem wellicht zeggen wat je redenen zijn maar dan gewoon kort en krachtig, bijvoorbeeld vanwege het voerbeleid, weidegang communicatie etc. En niet een heel verhaal van maken. Mocht hij met tegen argumenten komen gewoon herhalen dat je ondanks dat opzegt per x . Dan wordt het geen over en weer gezeur.


Met een echt boer bedoel ik. Hij weet hoe het allemaal werkt qua voerbeleid op stal, dus een te dik paard krijgt gewoon geen eten op stal :n dan valt hij af.



Ooo zo. Dan zou ik hem helemaal geen reden geven waarom je weggaat. Alleen de mededeling dat je weggaat. En eventueel bedanken als je dat wilt. En inderdaad persoonlijk en niet via sms. Dan is de kans van over en weeg gediscussieer al wat kleiner. En mocht hij vragen waarom dan hoef je natuurlijk niet te antwoorden. Anders zou ik het kort houden en zeggen: ik ben opzoek naar een ander voerbeleid (als dat al de reden is) en het dan daar bij laten als je toch een reden wilt geven. En je niet laten verleiden tot het geven van voorbeelden en over en weer gediscussieer over hoe het moet. Maar ik snap dat dat lastig kan zijn. Mocht je het echt heel lastig vinden als hij je vraagt naar je reden kun je altijd nog heel vaag antwoorden met ik ben toe aan een nieuwe omgeving. Maar of dat nou de beste manier is betwijfel ik.

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 22:07

Daantj__"
[quote="Black_Moon schreef:
Daantj__ schreef:
Ehhh gewoon eerlijk en duidelijk zijn. Ik weet niet wat je onder een echte boer vind vallen maar ik denk dat hij dat wel kan waarderen. Je bent hem geen reden verschuldigd. Je kunt gewoon zeggen ik zeg mijn stalling op per x. Mocht hij vragen waarom kun je hem wellicht zeggen wat je redenen zijn maar dan gewoon kort en krachtig, bijvoorbeeld vanwege het voerbeleid, weidegang communicatie etc. En niet een heel verhaal van maken. Mocht hij met tegen argumenten komen gewoon herhalen dat je ondanks dat opzegt per x . Dan wordt het geen over en weer gezeur.


Met een echt boer bedoel ik. Hij weet hoe het allemaal werkt qua voerbeleid op stal, dus een te dik paard krijgt gewoon geen eten op stal :n dan valt hij af.



Ooo zo. Dan zou ik hem helemaal geen reden geven waarom je weggaat. Alleen de mededeling dat je weggaat. En eventueel bedanken als je dat wilt. En inderdaad persoonlijk en niet via sms. Dan is de kans van over en weeg gediscussieer al wat kleiner. En mocht hij vragen waarom dan hoef je natuurlijk niet te antwoorden. Anders zou ik het kort houden en zeggen: ik ben opzoek naar een ander voerbeleid (als dat al de reden is) en het dan daar bij laten als je toch een reden wilt geven. En je niet laten verleiden tot het geven van voorbeelden en over en weer gediscussieer over hoe het moet. Maar ik snap dat dat lastig kan zijn. Mocht je het echt heel lastig vinden als hij je vraagt naar je reden kun je altijd nog heel vaag antwoorden met ik ben toe aan een nieuwe omgeving. Maar of dat nou de beste manier is betwijfel ik.[/quote]

Dat is de grootste reden om weg te gaan

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Andere stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:25

anders geef je er een draai aan,ik ga bij een vriendin op stal staan dat is gezelliger.In principe hoef je geen uitleg te geven alleen ik verhuis per dan en dan,vraagt hij naar de reden geef je er een draai aan.Je kan de waarheid wel zeggen dat het voerbeleid of zo je niet aanstaat maar dan krijg je alleen maar een discussie die nergens toe leid.

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 22:27

beatje schreef:
anders geef je er een draai aan,ik ga bij een vriendin op stal staan dat is gezelliger.In principe hoef je geen uitleg te geven alleen ik verhuis per dan en dan,vraagt hij naar de reden geef je er een draai aan.Je kan de waarheid wel zeggen dat het voerbeleid of zo je niet aanstaat maar dan krijg je alleen maar een discussie die nergens toe leid.


Daar ben ik wel bang voor als ik over het voerbeleid heb. Dat is tegen het zere been van hem. Maar bedankt voor de tip

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Andere stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:31

Ach een discussie ontstaat alleen als je weerwoord geeft toch? Das wel verleidelijk maar lief glimlachen als antwoord voldoet ook hoor. Of overgaan op een ander onderwerp. Zorg anders dat je wat onderwerpen bedenkt om uit een discussie te komen, zoals: zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Oh en altijd bedanken voor de zorgen, das beleefd en er zijn vast ook zaken wel goed gegaan.

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Re: Andere stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 22:36

Er zijn zeker wel dingen goed gegaan hoor. Het is niet alles slecht. Alleen dit is echt not done.