Vrachtwagentje of nieuwe auto?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Vrachtwagentje of nieuwe auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 19:06

Hoi Bokkers!

Enkele maanden geleden heeft mijn mama jammer genoeg een ongeval gehad met haar auto en deze was total loss. Het was de auto waarmee we onze trailer trokken dus we hebben nu een trailer zonder auto.
Mijn mama woont vlakbij de stad dus heeft gekozen om een kleinere auto te kopen. In de stad rondrijden met zo'n grote auto is natuurlijk niet altijd evident dus ik begrijp haar zeker wel dat ze voor een kleinere auto heeft gekozen.

Nu studeer ik dit jaar af en hoop ik snel werk te hebben zodat ik kan gaan sparen voor een nieuwe auto :') Maar hoe langer ik erover nadenk, hoe minder ik achter het idee sta van zo'n nieuwe, grote auto. Ik zou die dan gebruiken voor woon-werk verkeer en om mijn trailer te trekken. Maar de kans is wel groot dat ik ga werken in de stad, dus dan is een grote auto ook niet erg handig. En om nou 2 auto's te hebben... Zo rijk zijn we ook weer niet :')

Nu hebben al een paar mensen gezegd tegen mij om dan voor een B-vrachtwagen te gaan. Maar wij gebruiken de trailer nu al niet wekelijks, in de winter zelfs praktisch niet. Is dat dan ook niet slecht voor zo'n vrachtwagentje want dan staat dat er maar te staan dus voor de batterij enz is dat ook niet bevorderlijk...

Wat zouden jullie doen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 19:09

Bus huren voor die momenten dat het nodig is?

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 19:11

Moet je 1 of 2 paarden vervoeren?

Cioccolato

Re: Vrachtwagentje of nieuwe auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 19:17

Ik ben om eerlijk te zijn geen fan van de kleine paardsvrachtwagentjes...
Dus voor mij zou de keuze gaan voor een auto die een trailer kan trekken! Maar in jou geval lijkt een kleine vrachtwagen wel een handige oplossing. Alleen als die contant zo veel stil staat, zou ik zeggen huur gewoon een vervoersmiddel als je ´m wel nodig bent..

Nou hier had je dus erg veel aan. _O-

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 19:23

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 19:24

Ik ben wel fan van een vrachtwagentje, heerlijk en zoveel fijner dan een trailer (vind ik). Maar onderschat niet wat je al aan vaste kosten kwijt bent zonder de brandstof; belasting, verzekering, onderhoud/apk, eventueel stalling.
Deze kosten heb je dan ook dubbel. Er zijn wel speciale belasting- en verzekeringen mogelijk, maar ook deze zijn best prijzig.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 19:30

Je kan de trailer houden, en als je hem wilt gebruiken een auto huren die ervoor geschikt is?

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 19:39

Barbet schreef:
Je kan de trailer houden, en als je hem wilt gebruiken een auto huren die ervoor geschikt is?

Ik zou een berekening/inschatting maken van hoe vaak je in een jaar tijd je trailer gaat gebruiken.

Dan een kostenplaatje van een vrachtwagentje, autohuur en een kostenplaatje voor aanschaf grote auto (aankoop, afschrijving, onderhoud, wb, vz, benzine etc) en voor een kleine(re) auto

Dan kom je er vast wel uit denk ik

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 19:48

Vrachtwagentjes moet je altijd goed opletten wat het laadvermogen is. Vaak is die te laag om ook echt 2 paarden in te mogen vervoeren (+ jezelf, de rest van je spullen en evt. medepassagiers). Mocht het een gewone bus zijn geweest die omgebouwd is dan. Zou ik ook een weegbon willen zien van die aangeeft hoe zwaar de bus na het ombouwen is ivm het laadvermogen. Eén paard erin vervoeren gaat meestal prima.

Ik weet niet hoe het in België zit maar in Nederland betaal je verzekering en wegenbelasting. Misschien is het ook eens handig om die kosten te vergelijken. Hoeveel die zijn als je één grote auto hebt en dat te vergelijken met de kosten van een kleine auto + vrachtwagentje? Geen idee of dat veel uit maakt. En als je een kleine auto en vrachtwagen hebt, heb je aan allebei onderhoudskosten. Beide hebben apk en eens in de zoveel tijd nieuwe banden etc nodig. Zeker als je een wat ouder vrachtwagentje koopt kunnen de kosten best hoog oplopen. (Bijna) Nieuwe kosten best een klap met geld maar ik denk dat die er wel tegen kunnen om periodes stil te staan. En anders rijd je er één keer in de week een stuk mee om de accu goed te houden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 19:53

Heb je wel eens gekeken wat een degelijk vrachtautotje kost? Dan heb je je keuze snel gemaakt denk ik :)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 19:56

Daantj__ schreef:
Ik weet niet hoe het in België zit maar in Nederland betaal je verzekering en wegenbelasting. Misschien is het ook eens handig om die kosten te vergelijken. Hoeveel die zijn als je één grote auto hebt en dat te vergelijken met de kosten van een kleine auto + vrachtwagentje? Geen idee of dat veel uit maakt. En als je een kleine auto en vrachtwagen hebt, heb je aan allebei onderhoudskosten. Beide hebben apk en eens in de zoveel tijd nieuwe banden etc nodig. Zeker als je een wat ouder vrachtwagentje koopt kunnen de kosten best hoog oplopen. (Bijna) Nieuwe kosten best een klap met geld maar ik denk dat die er wel tegen kunnen om periodes stil te staan. En anders rijd je er één keer in de week een stuk mee om de accu goed te houden.

Ik sluit me hier bij aan. Ik heb al van meerdere mensen de tip gehad voor auto + trailer te kopen omdat je voor een vrachtwagentje meer belasting en dergelijk betaald. Daarnaast kost een nieuw/degelijk vrachtwagentje evenveel als een auto en trailer dus kwa aankoop ben je zeker al niet goedkoper uit! Ik ben zelf al een hele tijd aan het zien en wij gaan toch ook voor een auto en trailer kiezen ipv een vrachtwagentje.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 19:58

Bedankt voor de reacties.

Huren is voor nu een optie, maar ik vind het vreselijk dat ik de vrijheid niet meer heb. Ook als mijn pony ooit eens naar de kliniek zou moeten, ik wil dan meteen kunne vertrekken en niet gaan rondbellen voor een auto.

Het zou om 2 pony's gaan, fjord en tinker. Ik ben me bewust dat ik goed naar het laadvermogen moet kijken, maar heb nu al eens rondgekeken en sommige vrachtwagentjes lijken me wel voldoende laadvermogen te hebben.

Onze trailer is nu ook verzekerd, moet ook elk jaar naar de keuring (en dan doen we meteen onderhoudsbeurt). Natuurlijk heb je met een trailer geen motor ed die nagekeken moet worden natuurlijk. Ik ben van België en weet niet goed hoe het met de verkeersbelasting zit voor zo'n vrachtwagentjes.
Ik weet van mijn moeder dat ze best wel veel betaalde aan belastingen voor de grote auto, en pak meer dan ik betaal voor mijn kleine auto.

Ik heb al eens rondgekeken naar auto's en vrachtwagentjes. Nu waren we mss veeleisend maar auto's om een trailer te trekken, zijn ook al best duur. We hebben gezocht naar nieuwe en jonge tweedehands wagens. Ook al eens gezien voor tweedehands vrachtwagentjes en dat verschilt in prijs niet echt gek veel...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 20:08

Daantj__ schreef:
En anders rijd je er één keer in de week een stuk mee om de accu goed te houden.

Druppellader. Optimate en Ctek zijn echt goede, bij de Aldi/Lidl/bouwmarkt hebben ze af en toe hele goedkope in de aanbieding. Ook ideaal voor motorfiets, oldtimer en andere accu houdende voertuigen die weinig gebruikt worden.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 20:10

Ik heb de combinatie kleine auto + camionette. Voor mij kwam het voordeliger uit omdat de kleine auto redelijk nieuw was, amper verbruikt en ik veel km's deed voor werk en vrije tijd.
De camionette staat vaak stil, das een feit... goed de batterij in de gaten houden. Verkeersbelasting is niet leuk als je die moet betalen voor een wagen die vaak stil staat. Verzekering kan je goedkoper krijgen als je aangeeft dat hij niet veel kilometers doet. Goed rondvragen!
Ik voel me bovendien veiliger met de camionette. Je paard staat tussen de 2 assen van je voertuig, in plaats van op een 3e as na een scharnierpunt. Geen idee of het een terecht gevoel is of niet, maar als paard eens wat kuren heeft, ben ik blij dat ze niet achteraan mijn wagen bungelt, maar er gewoon in zit.
Meeste vrachtwagentjes hebben ook een leuke zadelkamer, dus al je rommel en hooinetten kan daar in en je stadswagentje blijft dus relatief netjes.

Laadvermogen is wel een aandachtspuntje. Ik heb maar 1 paard en er staat nooit een 2e op de wagen. Qua laadvermogen zit ik goed. Maar 2 paarden zou ik toch eerst nog eens naar een laadbrug rijden. Ik denk niet dat ik dat haal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 20:54

Ik weet niet hoe het in België precies geregeld is qua kosten als belasting en verzekering maar reserveer voor onderhoud zo'n 1000 a 2000 euro per jaar, dan valt dat in ieder geval niet tegen.

Daarnaast is DE valkuil bij die kleine wagens nog niet eens de paarden maar alle spullen die je erbij mee neemt. Leg je tuig, poetskist, baal hooi en can water eens op een weegschaal. Zul je nog schrikken wat dat allemaal weegt.
Ga ik nog even voorbij aan alle "nice to have" zooi die je vanwege de ruimte net iets te gemakkelijk in de auto gooit.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:01

Tussen de 20k en 30k heb je een goeie vrachtwagen, dat is wel een klap geld in vergelijking met een gewone kleine auto. Kan je in de stad niet vooral met het openbaar vervoer of een fiets geraken waar je moet zijn? Ik doe in de stad alles met het OV. Als je zou kiezen voor een vrachtwagentje, zou ik er voor zorgen dat je die kan verhuren. Heel veel mensen huren graag zo'n vrachtwagentje om eens op verplaatsing te gaan met hun paard. Dan moet je natuurlijk wel zorgen dat je dat ook op een 'legale' manier kan doen, dus verzekering etc goed in orde hebben. Ik weet niet juist wat er qua administratie bij komt kijken maar ken wel een hoop mensen die het op deze manier gedaan hebben en die vrachtwagen is vaak elk weekend verhuurt dus verdient zichzelf na een tijd gewoon terug. Misschien is dat een goeie oplossing?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:16

Ik denk dat het afhankelijk is van het budget ook.
Een beetje vrachtwagen kost flink wat.

Wij hebben een redelijk normale auto die ook gewoon trailer mag trekken (1400kg).
Onze vorige auto (renault megane estate) was een stuk goedkoper in aanschaf en kon 100 kilo meer trekken.
Maar ik heb welsh ponys en aan 1400 kilo kan ik wel een 2paards trailer en 2 ponys trekken
Hebben nu een opel astra sports tourer van 2015. Maar met een VW golf mag je ook al snel 1400/1500 kilo trekken. Dan heb je nog niet eens een echt grote auto.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 21:20

Wij hebben toch wel een auto nodig die minstens 2 ton kan trekken dus dan zit je met een grote auto.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:24

xAnthea schreef:
Wij hebben toch wel een auto nodig die minstens 2 ton kan trekken dus dan zit je met een grote auto.

Dan ga je te kort komen aan zo'n B-rijbewijs gebakje.
Laadvermogen is grofweg identiek maar in de vrachtwagen moet je ALLES meenemen, ook de zooi die je nu in de auto gooit....

Pf3rd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:55

Ik heb zelf ook zitten kijken en ga denk ik een sterke grijs kenteken auto kopen met trailer en daarnaast een gewone luxe auto voor ons gezin. Ik kwam dit artikel tegen met wat leuke tips over auto's die je om kunt bouwen naar grijs kenteken.
https://mrwheelson.nl/blog/top-15-suv-c ... s-kenteken

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:05

Auto met trekhaak huren is echt een drama. En je betaalt snel rond de 125 euro voor zo'n auto. Heb je wel eens gedacht aan een paardentaxi?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:34

_Lobke_ schreef:
Auto met trekhaak huren is echt een drama. En je betaalt snel rond de 125 euro voor zo'n auto. Heb je wel eens gedacht aan een paardentaxi?

Betere verhuurder zoeken, dan. Daar had ik heel weekend een bus voor.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:39

Nou ik heb alles uitgezocht maar het was echt onmogelijk om iets goedkopers te vinden. Busje zonder trekhaak zijn makkelijk te vinden en ook niet zo duur.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 22:42

Huren hebben we ook bekeken en voor 1 dag in het weekend was het al super duur.
115 euro en de eerste 75km zitten erbij en dan 40 cent per kilometer bijbetalen... Wordt best een dure zaak dan en ik heb ook meerdere verhuurders geraadpleegd.
Komt ook nog bij dat er bijzonder weinig verhuurders zijn die een auto verhuren aan -25 jarigen. Ik word dit jaar 24 dus mag niet huren... Dus dan ben je al erg beperkt in keuze om dan nog de voordeligste te kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 00:29

Het goedkoopste is een auto kopen die je kan inschrijven als lichte vracht. Dan betaal je jaarlijks ergens €140 aan wegenbelasting. Dat kan een Mercedes Vito zijn waar alle zetels achterin eruit zijn gehaald, dat kan een berlingo zijn met aparte laadruimte, dat kan een camionette zijn of een superdeluxe pick-up met alle mogelijke tierlantijntjes.
Met de berlingo ga je alleen geen 2 ton trekken :')

Een vrachtwagentje is veel duurder in onderhoud dan je zou verwachten. Ook een stilstaand voertuig verslijt. Remmen roesten vast, batterij loopt leeg, en dan nog de plaats waar je dat ding gaat parkeren/stallen. Je verzekering etc moet sowieso in orde zijn. Je kan dat dan beter betalen aan een voertuig wat je verder ook effectief (intensief) gebruikt.