Trailer voor een trekpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Trailer voor een trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 22:05

Wij zijn de trotse bezitters van een paar warmbloeden maar ook 2 trekpaarden. Nu zouden we eigenlijk graag een trailer aanschaffen Maar lopen een beetje vast.
Voor de warmbloeden is het allemaal niet zo spannend maar voor de trekpaarden is het een stuk lastiger.

Het ideale zou zijn een twee paards waarbij de tussenwand er simpel uit kan voor het vervoer van het trekpaard. Tegelijkertijd hoeft niet al zou het wel tof zijn als het wel zou kunnen maar dan moet de trailer gelijk een stuk breder zijn en dat is denk ik niet haalbaar.
Naast de plek in de trailer is ook de klep een aandachtspunt. Wij zijn er niet geheel van overtuigd dat de klep 1000kg trekpaard houd :=

Uiteraard zijn er speciale trekpaardentrailers maar die zijn tweedehands niet te vinden en nieuw zit er gewoon echt niet in. Het alternatief is een veetrailer maar dat is voor onze warmbloeden niet echt ideaal vrees ik.

Dus wat doen onze mede trekpaard eigenaren en welke opties hebben we?


Trekpaard in kwestie:
Afbeelding

De tweede is haar zoon. Nu nog veulen maar word naar verwachting minstens zo groot en breed als zij is.

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:09

Ik heb er ook 2, heb er ook al eens een topic over geopend, zal kijken of ik die nog vind.
Maar mijn ervaring is dat het qua afmetingen wel meevalt maar dat je, vooral voor 2, met de gewichten in de knoop gaat zitten.
Wil ik 100% veilig zijn moet ik een trailer met laadvermogen van 3500kg hebben en die zijn reteduur :')
Optie voor mij zou zijn de iforwilliams hb511. En daar liep ik dus vast

edit: [TAO] Trailerdilemma's

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 22:13

Qua gewicht kunnen we ook prima een koudbloed met een warmbloed combineren op de trailer. Op zich sowieso handiger want een hengst en merrie tegelijkertijd op de trailer is niet altijd het beste idee :=

Maar hoe vind jij de laadklep in combinatie met een trekpaard?

Santos_05

Berichten: 3074
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:15

De meesten komen uit op een trailer van boven de 2000 kg. Als je 1 wilt vervoeren kan tot 2000 ook.

Maar 2000+ (voor ons minimaal 2x800kg+ trailer eigen gewicht) kom je op een Ifor, cheval liberte, Sirius en Bockman volgens mij, waarbij wij 2400/2500kg trailers niet voldoende vonden.

Nu een nieuwe (2015) Ifor, bevalt super! Maar nu ook een 1990 Ifor laadvermogen max 2500kg erbij, die ligt net zo goed achter de auto als de nieuw gekochte. Iets lager en smaller, maar nog een fijne trailer.

Met 1 op pad heb je genoeg keuze. De klep houdt het wel als hij maar hard is (hiervoor diverse trailers gehad en de oude hardhouten bevielen het beste!).

Edit: net even het andere topic gelezen. Wij hebben de HB506, breedte past prima. Klep ook geen probeem (lopen er wel makkelijk op).
Wij hebben eerst een leentrailer geprobeerd van een dealer. Misschien is dat een optie?
Laatst bijgewerkt door Santos_05 op 23-11-18 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Trailer voor een trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:18

Met de laadklep voorlopig nog geen problemen!

Ik heb uitgeteld en de meeste trailers gaan tot max 2600kg mtm. Met 2 paarden van 850 kg elk mocht de trailer leeg dan nog maar 900kg wegen en daar komen de meesten al boven. En zelfs dan is dat dus nipt gemeten, dan mag ik al geen hooibergen ofzo laden :')

Santos_05

Berichten: 3074
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Trailer voor een trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:20

Onze Ifor was op de weegbrug incl hooi 920kg ;)

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Trailer voor een trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:34

Ja kijk dan moet Dexter bv al het hele jaar rond in sportconditie blijven en dat durf ik niet te garanderen _O-

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:45

Wij hebben een Ifor Williams 2paards trailer, 2e hands gekocht. Technische maximale massa en toegestane maximale massa is 2600 kg, massa rijkaar is 880 kg. Daar vervoeren wij regelmatig 2 trekpaarden in, waarvan 1 van 1.80..
Daarentegen staat er wel een Mercedes bus voor die 3000 mag trekken, van mijn man zijn werk.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Trailer voor een trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 22:48

De hoogte is niet zo’n probleem bij onze Breton. Ze zijn alleen nogal massief. Zo is een Frans gareel maatje trekpaard dus gewoon te klein....

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Trailer voor een trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:51

Ja hier ook hoor maar je moet ook maar paarden willen met een dikke nek lizy29, we zoeken het gewoon zelf hoor :P

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Trailer voor een trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:52

Ja, voor die van ons is ook alles altijd te klein.. dat wisten we van te voor :D

Santos_05

Berichten: 3074
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:55

Anders een rondje parkeerplaats bij een PHC wedstrijd of Strao, trailers kijken :D

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:56

Als je de laadklep spannend vind, is zo'n trailer met kanteldeur/klep niet wat? Voor de warmbloed gebruik je de klep, voor de koudbloed open je de deur zijwaarts en hebben ze een opstapje.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 22:57

Granoek schreef:
Ja hier ook hoor maar je moet ook maar paarden willen met een dikke nek lizy29, we zoeken het gewoon zelf hoor :P


Nee hoor is mijn mans schuld. :j de trekpaarden zijn van hem. Ik heb een kruising EV O:)

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 22:58

Santos_05 schreef:
Anders een rondje parkeerplaats bij een PHC wedstrijd of Strao, trailers kijken :D


Dat valt niet helemaal mee gezien onze woonplaats, of beter gezegd ons woonland :+

assie schreef:
Als je de laadklep spannend vind, is zo'n trailer met kanteldeur/klep niet wat? Voor de warmbloed gebruik je de klep, voor de koudbloed open je de deur zijwaarts en hebben ze een opstapje.


Zeker een optie maar die heb ik nog niet tweedehands gezien. Voor mij hoeft er niet eens een klep op te zitten. Warmbloeden kunnen ook prima hun pootjes optillen.

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Trailer voor een trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 23:35

Ik heb 2 trekpaarden op mijn humbaur xanthos gehad. Weegt leeg 800 kg (alu bodem en wanden) en mag 2400 kg wegen. Je kunt die trailer met een upgrade naar 2600 kg krijgen. Had dacht ik iets te maken met de vering. Mijn trailer is extra breed en lang. Mijn Groninger ruin moet in de meeste trailers geperst worden en komt dan echt lengte en breedte tekort. In mijn nieuwe trailer kan hij op 1 helft nog aardig diagonaal staan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 23:38

Is een vrachtwagen geen optie? Anders toch een veewagen voor koeien en dan hebben je smallere paarden maar even aan te passen of dikkere deken op? Of zijn die weer te groot voor een veewagen?

Anders deze? https://www.aanhangwagens-westbrabant.n ... s-trailer/

Geen idee wat ze kosten maar manegehouder uit Lelystad had deze voor zichzelf. Karuna is daar destijds in vervoerd, ook geen idee wat voor auto daar voor moet trouwens :+
Laatst bijgewerkt door karuna op 23-11-18 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 23:40

lizy29 schreef:
Santos_05 schreef:
Anders een rondje parkeerplaats bij een PHC wedstrijd of Strao, trailers kijken :D


Dat valt niet helemaal mee gezien onze woonplaats, of beter gezegd ons woonland :+

assie schreef:
Als je de laadklep spannend vind, is zo'n trailer met kanteldeur/klep niet wat? Voor de warmbloed gebruik je de klep, voor de koudbloed open je de deur zijwaarts en hebben ze een opstapje.


Zeker een optie maar die heb ik nog niet tweedehands gezien. Voor mij hoeft er niet eens een klep op te zitten. Warmbloeden kunnen ook prima hun pootjes optillen.


Alle modellen van Sirius hebben deze optie :j

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 23:41


zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 23:43

Ik heb een hotra Voltaire en daar passen mijn kanon van een fries en flink NL trekpaard samen best in. Het heeft niet veel over voor mijn trekpaard, maar dat is wel fijn.

Trailer kan het zat hebben, laadklep ook, je bent wel een flinke trekauto nodig.

Afbeelding

Afbeelding

Edit: foto toegevoegd.

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:48

lizy29 schreef:
assie schreef:
Als je de laadklep spannend vind, is zo'n trailer met kanteldeur/klep niet wat? Voor de warmbloed gebruik je de klep, voor de koudbloed open je de deur zijwaarts en hebben ze een opstapje.


Zeker een optie maar die heb ik nog niet tweedehands gezien. Voor mij hoeft er niet eens een klep op te zitten. Warmbloeden kunnen ook prima hun pootjes optillen.

Oh even gemist dat het tweedehands moest zijn.
Ik kwam een tijd terug (op de equitana in 2017) een bedrijf tegen dat deze deuren op iedere trailer bouwt. Wellicht dat een optie? Maarja, dan zit je nog met de trailer waar het geheel op moet.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Trailer voor een trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 13:06

Deuren kan ik zelf eventueel ook nog maken ;)
Het probleem is dan meer dat ik er niet zo veel tijd voor heb :+

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Trailer voor een trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 13:09

Onze buurman heeft een ifor williams, daar staan wekelijks 2 trekpaarden in van 1.76, die van ons ook een ideaal ding ook om te verhuizen maar dat was niet de vraag!

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 21:01

@zorro: wat weegt ie geladen?

In NL moet je er moeite op doen maar wellicht zijn ze in Frankrijk wat simpeler te vinden, de tweepaards trailers met 2400kg TMM?

Als het niet te lastig importeren is, zou je nog kunnen overwegen om te kijken wat er aan Ifors in GB te koop staat. Daar zit zeker iets zinnigs tussen, maar dat moet dan wel werken met import in Frankrijk.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Trailer voor een trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 21:42

Fautras met instap?