Geen stal contract getekend. Geld het contract dan alsnog?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:58

Bij de stallen waar ik heb gestaan moet dat paspoort inleveren altijd, dit omdat die er moeten zijn als er gecontroleerd wordt.

Ballard_L

Berichten: 2496
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:59

Cowgirl schreef:
Sla mij maar dood maar het dus om 4 dagen.... Sommige kunnen toch echt wel heel lastig doen -O- .

Ik vraag mij wel af hoeveel recht de stalhouder heeft om het paspoort achter te houden.

Persoonlijk heb ik hele slechte ervaringen met stalcontracten dus ik zou er ook niet zo snel meer eentje tekenen. Dan betaal ik liever een maand borg ofzo.


Het is maar 4 dagen, maar wat als het er 5 zijn of 6 of 7? Waar trek je dan de grens? Het is gewoon voor de 1e van de maand, anders betaal je de maand erna ook, heel simpel! Ik zou als TS zijnde gewoon betalen, volgens mij staat de pensionsstalhouder in zijn recht (al vind ik het paspoort achterhouden wel wat sneu...)

Shenavallie
Berichten: 11581
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:01

Ik heb nog nooit het paspoort van mijn paardje moeten inleveren, bij geen enkele stal. Zou ik ook niet willen, maar een kopie kunnen ze wel krijgen. Het enige wanneer ik het paspoort moest afgeven was als er collectief ingeënt werd. Je kreeg hem gelijk na het enten weer terug.

Mando

Berichten: 15696
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:03

Als jij een maand opzegtermijn heb dan had je 31 oktober moeten opzeggen per 30 november vertrekken.
Nu ben je 4 dagen te laat dus dan ben je inderdaad nog december verschuldigd.

Meestal in goed overleg en met een goede verstandhouding doen ze niet zo moeilijk maar ik weet niet hoe jouw verstandhouding is met de staleigenaar.

Ik zou zeggen... ga het gesprek aan en ik denk dat je dat al eerder had moeten doen.

CalipsoLover

Berichten: 5569
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:04

Ik zou (als ik het goed begrijp) die 4 dagen gewoon betalen. Als je op een stal gaat staan met deze regel vind ik het maar netjes dat je die regel ook volgt, of je het contract nu hebt getekend of niet. Anders moet je maar ergens anders gaan staan. Dat zij perse die 4 dagen nog willen vind ik om dood te slagen, maar ja, hun regel dus jij houdt je eraan.

Wat ik wel heel vreemd vind, waarom heeft de staleigenaar het paspoort van jou paarden? Dit word hier namelijk nooit gedaan of überhaupt achter gevraagd!

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:04

Shenavallie schreef:
Ik heb nog nooit het paspoort van mijn paardje moeten inleveren, bij geen enkele stal. Zou ik ook niet willen, maar een kopie kunnen ze wel krijgen. Het enige wanneer ik het paspoort moest afgeven was als er collectief ingeënt werd. Je kreeg hem gelijk na het enten weer terug.

Tegenwoordig is dit verplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:05

Dat is tegenwoordig verplicht CalipsoLover, of in ieder geval dat het paspoort altijd bij het paard is/op dezelfde locatie als het paard is.

CalipsoLover

Berichten: 5569
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Geen stal contract getekend. Geld het contract dan alsnog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:11

Wow, dat wist ik niet. Is hier nog steeds niet achter gevraagd, vind het wel wat bizar. Snap het concept wel, maar ik zou mijn paspoort eigenlijk aan niemand toevertrouwen buiten mezelf. Zeker als ik weet hoe sommige staleigenaren kunnen zijn als het even niet lekker loopt.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:12

Ballard_L schreef:
Cowgirl schreef:
Sla mij maar dood maar het dus om 4 dagen.... Sommige kunnen toch echt wel heel lastig doen -O- .

Ik vraag mij wel af hoeveel recht de stalhouder heeft om het paspoort achter te houden.

Persoonlijk heb ik hele slechte ervaringen met stalcontracten dus ik zou er ook niet zo snel meer eentje tekenen. Dan betaal ik liever een maand borg ofzo.


Het is maar 4 dagen, maar wat als het er 5 zijn of 6 of 7? Waar trek je dan de grens? Het is gewoon voor de 1e van de maand, anders betaal je de maand erna ook, heel simpel! Ik zou als TS zijnde gewoon betalen, volgens mij staat de pensionsstalhouder in zijn recht (al vind ik het paspoort achterhouden wel wat sneu...)


Je kunt ook zeggen, 4de opzeggen tot 4de volgende maand betalen.
Dan is toch de maand opzegtermijn in acht genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:13

CalipsoLover schreef:
Wow, dat wist ik niet. Is hier nog steeds niet achter gevraagd, vind het wel wat bizar. Snap het concept wel, maar ik zou mijn paspoort eigenlijk aan niemand toevertrouwen buiten mezelf. Zeker als ik weet hoe sommige staleigenaren kunnen zijn als het even niet lekker loopt.


Bij ons heeft iedereen een kluisje met eigen sleutel speciaal voor de paspoorten, en de staleigenaar heeft de reservesleutel zodat hij ze bij controle open kan maken. Zo kan ik er toch zelf altijd bij. Mooie oplossing vind ik zelf, maar is verder off-topic :)

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:14

A3a1 schreef:
Bij de stallen waar ik heb gestaan moet dat paspoort inleveren altijd, dit omdat die er moeten zijn als er gecontroleerd wordt.


Op mijn vorige stal lagen de paspoorten op een bepaalde veilige plek. Daar kon je gewoon bij als je dat ding nodig had. Mijn stalhouder was ook niet altijd 24/7 aanwezig en ze waren zelf nog wel eens op meerdaags concours.

Bij de stal ervoor lagen ze wel binnen bij de stalhouder. Daar had ik heel erg goed contact mee. Toen dat veranderde heb ik ook gelijk mijn paspoorten gevraagd en in mijn kast gelegd. Dit waren ook lui die zonder pardon zeiden dat het contract niet meer gelde en dat we er zelf even achter moesten komen dat we voortaan zelf onze paarden moesten gaan voeren terwijl hun dat altijd deden.

Paspoort blijft sindsdien voor mij altijd beschikbaar op welke stal ik dan ook sta. De stalhouder is daar van op de hoogte en weet waar het ligt.

Ik dacht dat een boete van geen paspoort tonen wel 10.000 euro kan zijn.
Dat wil ik mijn stalhouder ook weer niet aandoen en ik zelf ook niet want ik denk dat de deur dan snel gevonden is :P

Anoniem

Re: Geen stal contract getekend. Geld het contract dan alsnog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:15

Haha zo erg is het ook weer niet hoor, boete is €500 per paard dacht ik ;)

CalipsoLover

Berichten: 5569
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Geen stal contract getekend. Geld het contract dan alsnog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:18

Of gewoon even in je eigen kast opbergen? Vind het wel verstandig dat ze niet in huis liggen bij de staleigenaar en je er verder gewoon ten alle tijden aan kan indien nodig. Maar oké, verder on-topic :+

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:24

ellenimar schreef:
hier ook geen paspoorten inleveren en alleen de maand volmaken qua betalen
als iemand graag weg wil vanwege wat dan ook dan prima toch
zou t zelf ook benauwd krijgen als ik mn paspoort in zou moeten leveren en verplicht te moeten blijven staan met mn paard...
succes en hopelijk helpt een goed gesprek en anders maar netjes betalen? wie goed doet goed ontmoet is mij geleerd


Maar wat nou als iemand op de 25e vd maand opzegt? Kan je als staleigenaar vaak niet zien aankomen en moet je onverwacht binnen 5 dagen een nieuwe klant zoeken.
Ik vind een opzegtermijn heel normaal. Wel zou ik bij enkele dagen na 1e vd maand coulant zijn. Maar waar leg je de grens? Ligt denk ik ook aan (betaal)gedrag vd klant..

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:24

_Dreamer schreef:
Haha zo erg is het ook weer niet hoor, boete is €500 per paard dacht ik ;)


Nou ja als je er een zooitje hebt staan :P .

Het is al weer wat jaren geleden dat ik het hoorde en ik denk dat dat gebaseerd was op het aantal paarden die er toen stonden.

Maar goed voor 500 euro kun je heel wat andere leuke dingen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:27

Cowgirl schreef:
_Dreamer schreef:
Haha zo erg is het ook weer niet hoor, boete is €500 per paard dacht ik ;)


Nou ja als je er een zooitje hebt staan :P .

Het is al weer wat jaren geleden dat ik het hoorde en ik denk dat dat gebaseerd was op het aantal paarden die er toen stonden.

Maar goed voor 500 euro kun je heel wat andere leuke dingen doen.

Dat vermoedt ik ja, 10.000 per paard is wel een beetje overdreven :P

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:27

Cowgirl schreef:
Sla mij maar dood maar het dus om 4 dagen.... Sommige kunnen toch echt wel heel lastig doen -O- .

Ik vraag mij wel af hoeveel recht de stalhouder heeft om het paspoort achter te houden.

Persoonlijk heb ik hele slechte ervaringen met stalcontracten dus ik zou er ook niet zo snel meer eentje tekenen. Dan betaal ik liever een maand borg ofzo.


As ik het zo lees gaat het niet om vier dagen maar om de gehele maand november die ze moet betalen + december die betaald moet worden. Waarschijnlijk een kalendermaand opzegtermijn, die gaat in op de eerste van de maand = dus december en mag ze per 1 januari weg?
@TS: wanneer jij daar gaat staan ga je mondeling akkoord met de voorwaarden, dus ja, ook met de opzegtermijn :j
Wat al eerder gezegd is, als je het er niet mee eens zou zijn geweest, zou je er niet moeten gaan staan

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:34

LumaFDO schreef:
Beste Bokkers,

Ik zit met mn handen in het haar. Ik ga 30 November verhuizen met mijn paarden. Nu staat er in het contract dat ik een maand opzegtermijn heb. Ik heb 4 November opgezegt. Maar nu krijg ik van mijn stal eigenaar de paspoorten niet mee omdat ik eerst de maand December moet betalen. Maar ik heb het stal contract niet getekend omdat ik het er nooit mee eens ben geweest met wat er allemaal in staat. Nu krijg ik 30 November dus mijn paspoorten niet mee omdat ik eerst moet betalen. Maar heeft mijn stal eigenaar wel het recht om dit te doen? Mag dit zomaar als er geen contract getekend is?

Alvast bedankt.
Mvg


@autumn
Waar lees je dat ze november ook nog moet betalen?
En waar lees je dat het per kalendermaand is?

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:36

Buiten het achterhouden van de paspoorten, staat de pensionhouder in zijn goed recht.
Bij mij rijst ook de vraag waarom je 1) toch op deze stal bent gaan staan ook al was je niet akkoord met de voorwaarden en 2) er blijkbaar ook nooit bij stilgestaan hebt dat dit problemen zou opleveren bij het verlaten van de stal. Je komt nu heel verbouwereerd over, maar je wist toch van de afspraak af?

Ik hoop dat je het netjes afsluit en gewoon de maand opzegtermijn in rekening neemt.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:50

Autumnn schreef:
Cowgirl schreef:
Sla mij maar dood maar het dus om 4 dagen.... Sommige kunnen toch echt wel heel lastig doen -O- .

Ik vraag mij wel af hoeveel recht de stalhouder heeft om het paspoort achter te houden.

Persoonlijk heb ik hele slechte ervaringen met stalcontracten dus ik zou er ook niet zo snel meer eentje tekenen. Dan betaal ik liever een maand borg ofzo.


As ik het zo lees gaat het niet om vier dagen maar om de gehele maand november die ze moet betalen + december die betaald moet worden. Waarschijnlijk een kalendermaand opzegtermijn, die gaat in op de eerste van de maand = dus december en mag ze per 1 januari weg?
@TS: wanneer jij daar gaat staan ga je mondeling akkoord met de voorwaarden, dus ja, ook met de opzegtermijn :j
Wat al eerder gezegd is, als je het er niet mee eens zou zijn geweest, zou je er niet moeten gaan staan


Hele maand november staat ze er toch ook :?
En bij te laat opzeggen moet je idd de volgende maand ook betalen. Dat is wel hoe opzegtermijn werkt. oliebol happens, je kan toch niet je eigen regels gaan maken omdat je geen contract wil tekenen? Je weet van de regels en kiest er wel voor om op die stal te gaan staan.
Je mag het er niet mee eens zijn, maar dan wel de faciliteiten gebruiken en er gaan staan vind ik gek.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:55

Ik vraag me toch af waar jullie die maand november vandaan halen.
Ik lees nergens dat ze die nog moet betalen, dus ik ga er van uit dat ze die gewoon vooraf betaald heeft.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Geen stal contract getekend. Geld het contract dan alsnog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:59

Oh zo, dat kan ook inderdaad. Maar die hele maand staat ze er dus neem aan dat daar voor betaald is/ of nog voor betaald moet worden.
En dan december vanwege te laat opzeggen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:10

Dat ligt er dus aan wat er in het contract staat, een maand opzegtermijn zou betekenen tot 4 december.
Kalendermaand tot 31 december.

Maar ik raad TS aan iemand mee te nemen en te pleiten voor 4 december, in het tweede geval.
Zeker omdat de maand net begonnen was, toen ze er mee kwam.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Geen stal contract getekend. Geld het contract dan alsnog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:15

Ligt er idd aan wat er in het contract staat.

Maar de logica van ‘als ik geen contract teken hoef ik me niet te houden aan de geldende regels’ ontgaat me volledig.
Kun je wel vinden dat je ‘in je recht staat’, zo ga je m.i ook gewoon niet met elkaar om.

Maar ben het eens dat het verschilt of er kalendermaand of maand in het contract staat en dat het daar vanaf hangt of TS heel december zou moeten betalen of tot 4 december.

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:15

Ze zegt dat ze 30 november weg gaat. Dus zal ze deze maand betaald hebben maar ze had voor 1 november op moeten zeggen en dat is niet gebeurd . Dus moet ze december ook betalen.