Bokt.nl • Indeling B vrachtwagen
Pagina 1 van de 1

Indeling B vrachtwagen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 00:17
door Sanniej_
Beste Bokkers,

Wie heeft hier een paardenauto op B rijbewijs en wilt zijn of haar indeling laten zien van de laadruimte?

Ben opzoek naar ideeen en voorbeelden om de huidige wagen zo praktisch mogelijk in te delen.

Ons idee is nu het onder te verdelen in een ruim vak waar een menwagen en of paard in kan staan. (Paard dan zijwaarts)
En dan het overige vak in te delen in twee plaatsen dat paarden naast elkaar staan in rijrichting.

Alle ideeen en voorbeelden zijn welkom :)
Wagen heeft nu 3 stangen schuin dat er drie paarden naast elkaar zijwaarts geladen kunnen worden.
Hier zitten geen flappen oid aan zijn gewoon simpele stangen.

Onze ideeen met de wagen zullen zijn:
- op pad met paard en wagen en dan bijv nog een paard/pony mee onder het zadel.
- op pad onder het zadel met twee paarden
- op pad met twee kleinere pony’s en groot paard

Laadgewicht wagen is 1150 dus zijn zeker bewust dat er geen drie grote paarden in kunnen.
Is alleen mogelijkheid om vanaf achter te laden middels de grote laadklep.

Alvast bedankt voor het mee denken en delen van ervaringen.

Foto binnenkant wagen:

Afbeelding

Re: Indeling B vrachtwagen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 00:36
door cissy
Alles wat je er nu inbouwt gaat van je laadvermogen af. Is de wagen al op de weegbrug geweest zodat je precies weet wat je overhoudt aan laadvermogen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 00:55
door Daphneeeej
Is de wagen recent op de weegbrug geweest? Wat hierboven gezegt word ga ik in mee. Je moet je bedenken dat wat je er meer in zal gaan plaatsen van je laadvermogen af gaat. Dus meer/zwaardere schotten er in maakt de wagen zwaarder en dus minder laadvermogen. Vaak klopt wat er op papier staat hoe zwaar de wagen is niet met het daadwerkelijke gewicht (worden vaak ooit een keer helemaal kaal zonder inbouw materiaal er in gewogen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 23:37
door ikke
Houten binnenbetimmering: 120kg elke plaat weegt ongeveer 20kg en ik tel er zeker zes.
rubber matten op vloer en klep: 75 - 100kg (beetje afhankelijk van de dikte)
Laadklep in plaats van de oorspronkelijke deuren: 50kg.

Mijn wagen heeft een bak van 6mtr, is op dezelfde wijze betimmert als jouw wagen, extra vloer erin en rubber op de vloer en de klep. Verkoper waarschuwde netjes dat ik er rekening mee moest houden dat de wagen rond de 8 ton woog, in plaats van de 6800kg die op het kenteken staan!
Nu maakt dat met 11.990kg TMM allemaal niet zoveel uit als je maar twee a drie paarden wil vervoeren maar met dit kleine spul werkt dat niet zo simpel.

Je kunt de indeling best aanpassen zoals je omschrijft, maar uitgebreider dan wat er nu in zit, ga je qua gewicht niet redden. Zet je stangen maar eens op een weegschaal; zul je opkijken van wat spul weegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 23:57
door speurneusc
plus je tuig, voer water hooi en je eigen spullen, 3 paarden om te rijden is ook 3 personen.. gaat allemaal af van je laadvermogen.. blijft er niet veel over voor paarden/pony's

Re: Indeling B vrachtwagen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 00:54
door Brainless
Van die 1150 kilo gaat af:
De personen, brandstof, tuig, versteviging vrachtwagen, overige spullen ..... en dan de paarden/menkar.

Is hij al gekeurd als veewagen (dan zijn de huidige aanpassing waarschijnlijk al meegewogen).
Is hij nog niet gekeurd als veewagen; dit wel laten doen want anders mogen er geeneens paarden in vervoerd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 09:01
door ikke
Brainless schreef:
Van die 1150 kilo gaat af:
De personen, brandstof, tuig, versteviging vrachtwagen, overige spullen ..... en dan de paarden/menkar.

Is hij al gekeurd als veewagen (dan zijn de huidige aanpassing waarschijnlijk al meegewogen).
Is hij nog niet gekeurd als veewagen; dit wel laten doen want anders mogen er geeneens paarden in vervoerd worden.

Nope, voor particulier geldt dat niet meer. Daarom kunnen de oploopschotten ook ontbreken (is tegenwoordig verplicht!)

Je kan en mag je wagen wel om laten keuren; dan weet je ook dat je de basics op orde hebt, maar weeg 'm eerst want als bij de RDW blijkt dat de auto meer weegt dan toegestaan, nemen ze je kenteken in en kun je niks meer!
En ja, er is een bokker die zo verstandig was om eerst te wegen en zo tot de schokkende ontdekking kwam dat een auto die ze wilde kopen al 3800kg leeg woog, waar 3500kg TMM op kenteken stond!!

En voor iedereen die nu de C-vrachtwagen als heilige oplossing ziet: ik ben ze tegen gekomen: 5 a 6 paards, 11.990km TMM en wel helemaal 600kg laadvermogen! Stond gewoon bij de RDW in het register.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 09:06
door dems75
Afbeelding

Mijn vrachtwagentje had deze indeling, maar de vloer was van achteren lager dan van voren. (heel raar) Nu staat hij bij een bedrijf die de indeling verandert. Wij willen ons paard schuin laden namelijk zodat hij er ook weer vooraf vanaf kan. Hoeft er maar 1 in (IJslander) dus niet heel lastig te realiseren. Volgende week is hij klaar...zal dan even fotos maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-19 07:55
door dems75
Ik weet dat dit al een ouder topic is, maar wilde toch even laten zien hoe onze wagen nu is ingedeeld (door Tonca)
Zij hebben allereerst de vloer weer gelijk gemaakt en voorzien van nieuwe toplaag (als je heeeel goed kijkt, zie je bij bovenstaande foto dat de vloer dus ongelijk is...scheelt een cm of 5)

Verder hebben we een vast schot diagonaal laten zetten en het tussenschot is draaischot geworden.
Afbeelding
met de oploopschotten dicht

met de oploopschotten openAfbeelding

draaischotAfbeelding

borging draaischot
Afbeelding

Met het draaischot open, zicht naar vaste schotAfbeelding

nieuwe vloer Afbeelding

Re: Indeling B vrachtwagen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-19 09:53
door Duhelo
Ziet er netjes uit!
Je wilde 1 paard vervoeren dacht ik? of kunnen er alsnog 2 op nu?

Re: Indeling B vrachtwagen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-19 10:56
door dems75
nee 1 paard (ik heb er maar 1) maar hij kan eenvoudig weer terug naar twee