Cap plicht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Helmplicht voor ruiters op de openbare weg, ja of nee.

Ja.
416 (60%)
Nee.
115 (16%)
Ook voor menners.
144 (20%)
Ook voor iemand die een paard te voet of te fiets begeleid.
12 (1%)

Totaal aantal stemmen: 687


oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Cap plicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:12

Mensen, leven en laten leven. Doe wat je zelf goed dunkt maar dring dat niet een ander op. Helmloos fietsen is minstens net zo gevaarlijk, daar hoor je niemand over om dat verplicht te stellen. Ben ook een keer gestruikeld met hardlopen en met mijn kop op een lantaarnpaal geklapt, maar hardlopen ga ik echt niet met een helm. Houd eens op met iedereen betuttelen en je eigen angsten op anderen te projecteren. Iedereen kan die afweging wel of geen cap prima voor zichzelf maken.

Mensen die zich kennelijk veiliger voelen als jezelf en zich daarom minder inpakken maar toewensen dat ze een keer aan den lijve ondervinden....als je dat soort ideeën erop na houdt, dan valt er volgens mij niets meer te beschermen in de bovenkamer, dan is die al behoorlijk stuk. Zieke ideeën vind ik dat.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:14

Ik ben groot voorstander van het gebruik van een cap ook met mennen maar heb nee gestemd omdat ik vind dat er geen regelgeving voor moet komen. Ben het eens met degene die zeggen dat er al veel te veel betutteling is.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:39

Ja ik heb het zelf ook altijd gedaan, en ben daar best om uitgelachen had een uber braaf paard!
Zelfs nu met de kinderen en ik rijd niet meer heb ik toch zo een modern ding gekocht....je hebt ook een voorbeeld functie.hier dus ook met mennen, verzorging etc.
Het zelfde dus ook met de bp, zelfs de kleinste van 2 heeft er een en die weet als we bij de paarden zijn moet ik die dingen aan!.

En even off topic laatst met wondverzorging kwam de cap eb bp echt van pas en de gemikte schop richting hoofd was echt maar net mis ,maar wel tegen mijn romp en dan merk je toch verschil hoor.
dus dan weet je ook waarvoor je het draagt.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:55

Varekaj schreef:
Jij mag dan graag je hoofd of huid in flarden hebben, inderdaad jouw verantwoordelijkheid.
Maat bedenk wel, als je op de openbare weg een ongeluk krijgt, dat je een boel omstanders eveneens vrolijke aanzicht geeft van de restanten die je achterlaat. En dan hoeft het nog niet eens jouw fout te zijn.

Van mij mag je hoofd gerust uit elkaar spatten als een overrijpe druif. Ik hoef het alleen niet te zien. Idem met schade aan ledematen. Doe gerust een intensieve peeling, maar laat er anderen dan geen deelgenoot van zijn.

Wat je thuis doet kan me dan weer geen bal schelen :)

Maar dat kan net zo goed op de fiets/ scooter of zelfs in de auto gebeuren hoor... Ongelukken gebeuren overal, moeten we dan overal maar een helmpje voor op zetten omdat het er anders naar uit kan zien? Zal wat zijn.
Toevallig zag ik gisteren nog iemand, met een grote wond op het hoofd, plat liggen op het fietspad. Wat er precies gebeurd was weet ik niet, maar ik gok dat ze tegen iemand aan was geknald en ze op dr hoofd was gevallen. Tja dat ziet er ook naar uit.
Buitenlanders verklaren ons voor gek dat wij zonder helm durven te fietsen! Als we Canada even als voorbeeld nemen, zij vinden het zó onverantwoordelijk dat wij zonder helm fietsen. En al helemaal dat we kinderen zonder helm laten fietsen.. Maar ondertussen is het voor hun heel normaal om zonder helm paard te rijden. Het is daar eerder uitzondering dan gewoonte om met cap te rijden.

Ik vind absoluut niet dat het verplicht moet worden. Vind het eigen keuze en eigen verantwoordelijkheid. Mag een mens dan helemaal niks meer zelf beslissen?

Zelf rij ik in Nederland trouwens vrijwel altijd met cap (buiten). In Canada op betrouwbare paarden zonder cap. Op groene/ jonge/ minder betrouwbare paarden met.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:02

Delphi schreef:
Nabster schreef:
Misschien, heel misschien kun je iets ook wat netter verwoorden?
En ik ben het volledig met je eens met veiligheid tussen die oren. Daar zit precies die cap.


De quote klopt niet, het lijkt alsof ik dit heb getypt. Voor de duidelijkheid, het is ''ikke'' die dit heeft getypt ;)


Oh, sorry

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:05

aan 1 kant mee eens dat er teveel betutteling is...vind ik zelfs al met autogordels...aan de andere kant....
val je met helm op je kop, is de schade waarschijnlijk aanzienlijk minder, dan wanneer je zonder op je hoofd valt....

eigen probleem? Ja. Maar....wat als je arbeidsongeschikt raakt hierdoor? Bijvoorbeeld? Dan jaag je de maatschappij wel op kosten, doordat je zelf zo nodig eigenwijs moest doen...

Dus...ik ben voor het afschaffen, ook van gordelplicht, en zeker geen capplicht dus...maar....dan wel onverzekerd...dus gebeurt er iets, moet je ook zelf de consequenties maar dragen..geen arbeidsongeschiktheidsuitkering, en de kosten van je herstel zelf dragen...verzekering hoeft dan wat mij betreft niet te betalen...

onmenselijk? Nee hoor. Eigen keus. Bij keuzes hoort ook het nemen van verantwoordelijkheid van de gevolgen en als die vooraf duidelijk zijn, kun je dus gewoon zelf bepalen of je dat risico aangaat...of toch misschien maar gewoon die cap opzet, om niet in een dergelijke situatie te belanden.

JudithGigi

Berichten: 4216
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Cap plicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:08

Moeten mensen zelf weten.. Afgezien van het stukje de maatschappij op de kosten jagen hebben ze er alleen zichzelf mee (niet als met geen gordel dragen in de auto, waar je dus wél anderen in je auto mee in gevaar brengt).

Draag zelf overigens altijd een cap, ook voor 'eventjes uitstappen'.

SsSimonee

Berichten: 2942
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:10

Ik rijd altijd met cap. Toen mijn bijrijdpaard die ik door en door kende nog leefde en ik mijn cap een keer thuis had liggen ben ik niet opgestapt.

In november met paard en al gevallen. Paard deed niks verkeerd struikelde en ging aan de grond. Ik werd er naast gelanceerd en mijn cap was mooi stuk. Anders misschien mijn schedel.
In middels bijna een jaar verder en nog wel eens klachten aan mijn hoofd.. Ben ik blij dat ik mijn cap op had.

En ja ik vind mensen dus ook dom die zeggen ja maar mijn paard is zo betrouwbaar. Elk paard kan een keer schrikken of anders struikelen.

Voor mij mag er inderdaad een helmplicht komen.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:10

Dus de junks en alcoholisten, de patienten met longkanker door het roken, de hartpatienten die te vet en ongezond eten, noem maar op. allemaal ook niet meer verzekeren?

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:12


IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:20

Mousmous schreef:
Dus de junks en alcoholisten, de patienten met longkanker door het roken, de hartpatienten die te vet en ongezond eten, noem maar op. allemaal ook niet meer verzekeren?


het verschil tussen beide zaken is dat je bij longkanker niet kunt aantonen dat het veroorzaakt is door het roken, en hartproblemen hetzelfde...dit is ook geen direct effect, maar pas op langere termijn zichtbaar..

ik zou het overigens prima vinden dat wanneer je aantoonbaar slecht voor jezelf zorgt, je gekort wordt op bepaalde dingen, maar het is lastig uitvoerbaar (hier in Duitsland krijg je overigens geld toe als je goed voor jezelf zorgt...2 cursussen per jaar of 2 x 8 weken fitness wordt betaald door het ziekenfonds, die kun je laten afstempelen, evenals je stempels krijgt voor check ups qua kanker, tandartscontrole etc. Heb je 5 stempels of meer krijg je per stempel 10 euro uitbetaald per stempel (dus 50 euro bij 5) aan het eind van het jaar).

Draag je geen cap, weet je dat als je op je hoofd valt de gevolgen veel ernstiger zijn dan zonder cap. Het gevolg is ook direct aan te tonen. Dus ik vind het wel een verschil..

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:32

Ik vind het geen verschil, je weet dat als je rookt of fiks drinkt je ook meer risico loopt, of het nu aantoonbaar is of niet.

Maar goed, ik weet niet of de moraalridders hier zich ook zo druk maken over het voetballen. Daar is nl ook al bewezen dat een bal 'koppen' niet al te best is voor de hersenpan. Denk dat de voetballers ook maar een helm moeten gaan dragen.

Oh en natuurlijk, om bij onze sport te blijven, vooral de voltigesport, als er risico is, dan is het daar wel bij, zonder zadel met 3 man op elkaar, en dat zonder helm??? Ik zeg, daar dan ook verplichten (wel heel onhandig). En die paarden kunnen ook schrikken he, heb er vorig jaar nog een gezien die hem peerde de ring uit.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:44

Voor de mensen die voor het verplichten van een cap zijn, hoe zien jullie het voor je met een fotoshoot? Ik durf te wedden dan grotendeels van de mensen wel eens een foto heeft gemaakt zonder cap...
Ook gebeurt het wel regelmatig dat een bruid/ bruidegom op het paard stapt. Hoe dat dan?
Ooh, en wanneer een paard op hol slaat met de wagen vind ik dat eigenlijk nog gevaarlijker dan wanneer je er op zit. Iedereen die in een huifkar zit ook maar een cap op?
Uitzonderingen kan je niet maken wanneer je het wettelijk verplicht wilt maken, je moet ergens een grens trekken.

IHN, ook een val met hersenletsel is niet aan te tonen of het komt doordat iemand zonder cap rijdt. Je kan net zo goed een hersenletsel krijgen met cap.

Dan ook weer, iedereen die daar over klaagt; Paardrijden is absoluut niet de enige sport die met hersenletsels kampt. Sterker nog, het is niet eens nummer 1. Élke hersenschudding (net als elke slok alcohol trouwens) heeft gevolgen voor de hersenen. Vooral bij boksers is het best schokkend hoe hun hersenen er uit zien vergeleken met een niet-bokser. Het wordt niet voor niks boksersdementie genoemd.. Daarnaast gebeurt het bij bijvoorbeeld voetbal (koppen is ook ontzettend slecht voor de hersenen), hockey, skien/ snowboarden ook.
Iedereen die aan dit soort sporten doen ook maar een helmpje op doen en geen verzekering geven? En mensen die veel drinken? Denk aan studenten die nogal van feesten houden?
Het is je eigen keuze welke sport je beoefent, het is je eigen verantwoordelijkheid hoe je er mee om gaat. Wil je geen NAH risico wat betreft sport? Ga dan maar schaken.

Jolene85

Berichten: 565
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:54

Vind het eigen risico.
Al dat betuttelen in NL over wel/niet regels, laat nog wat eigen inbreng over zeg! Op maneges etc logisch dat t verplicht is maar daarbuiten is het eigen verantwoording.
Cap opzetten is geen moeite idd maar dat is ook niet de reden dan mensen m niet dragen. Vaak gaat het erom dat n cap toch niet lekker zit en je er een warm (per persoon verschillend) hoofd van krijgt (ja ook van die caps met luchtgaten erin.

Laat elkaar wat meer met rust, al dat gevit op elkaar ook. Moraalriddes die passief agressief gaan reageren over ‘ eigen schuld met je geplette hoofd/overrijpe druif/roeien zo de domme mensen uit etc.’

Iedereen betaalt belasting aan dingen waar ze het niet mee eens zijn; mensen die kanker hebben gekregen door roken, mensen die andere gevaarlijke sport vrijwillig beoefenen en ongeluk krijgen etc.
Dus ja, ook ruiters die zonder cap rijden en verongelukken horen daarbij. Maar denk niet dat als je een cap draagt je dus niet in dit rijtje terecht kan komen want dat is onzin.

HopeMyDay

Berichten: 1284
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:59

Ik ben niet voor het verplichten voor iedereen, echter vind ik wel dat kinderen (12-) een verplichting moeten hebben op het dragen van een cap en dat de 18- groep moet luisteren naar de ouders (gezien zij ook verzekeringstechnisch over de kinderen gaan).
Volwassenen hebben (als het goed is) de kennis en het inschattingsvermogen om de juiste keuze te kunnen maken bij de situatie.

Vroeger reed ik als klein meisje ook altijd met cap en mijn moeder reed altijd zonder. Ik heb dat nooit als "slecht voorbeeld" gezien maar meer als "mama heeft al veel ervaring". Op een stal etc. vind ik het niet meer dan normaal dat ze het verplichten maar ook dat heeft met de verzekering te maken.
Ik rij zelf vaak met maar als ik hoofdpijn heb dan zet ik hem niet op, als ik op een paard van een ander rij zal ik hem altijd op zetten maar op mijn eigen paarden is het toch echt mijn eigen keuze.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:07

Wel of niet op de openbare weg moet niks uitmaken. Gewoon altijd dragen. Paardrijden staat in de top 3 van hersenletsel bij sport. Ik zou niet in een coma willen worden gehouden met een gelicht schedeldak en alle gevolgen voor een later leven als kasplantje nadien.

Veel succes en sterkte gewenst voor de mensen die er een goed argument voor hebben hem niet menen te hoeven dragen. Zeker voor hun familie zeer veel sterkte!! Ook jou kan het namelijk overkomen. Fotoshoot, hoofdpijn, niet fijn, te warm, noem ze maar.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:25

ikke schreef:
proudmama schreef:
Tja , ons gezin draagt een cap bij paardrijden. Inderdaad vroeger niet tot ook wij beseften dat hersenen gevoeliger zijn dan wij dachten. Zelf je hoofd flink stoten maakt dat je hersenen in je schedel rammelen doordat ze los in de schedel liggen en heen en weer schudden ( hersenschudding) .
Als mensen niet zelf beschermende maatrgelen willen nemen zouden ze eigenlijk ook geen aanspraak op uitkeringen moeten maken als ze gehandicapt in een rolstoel komen te zitten of erger comateus in een bed.
Hersenen zijn zo belangrijk voor een goed leven, die hebben alle bescherming nodig wat maar mogelijk is !

Ehm, weet je waar de meeste ernstige ongelukken gebeuren?

In huis.........



Klopt, en de meeste ongelukken NAAST het paard, dus een cap op naast het paard zou bijna logischer zijn dan een cap met het rijden.
Veiligheid is een stuk bewustzijn, een gevoel.
We hebben ook te maken met zoveel “schijnveiligheid”.
Er zijn zoveel meer en grotere bedrijgingen voor de mensheid, denk aan klimaat, milieu, gezondheid oorlog etc.
Daar zouden we ons eens wat drukker over moeten maken, over wat we eten, over het afval wat we massaal produceren, etc.
Dat is iets wat ons allen treft en dus wat ons allen aangaat.
Verantwoordelijkheid voor de mensheid in het algemeen en niet enkel ons egoïstische “zelf”.

Doodsoorzaak nr. 1 in Europa; hart en -vaatziekten en kanker.
Oorzaak; toxische belasting, slecht en teveel voeding, weinig beweging, ROKEN
Doodsoorzaak nr 1 rest van de wereld; Armoede
Oorzaak; egoïsme

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:38

Eileen_ schreef:
Varekaj schreef:

Zelf rij ik in Nederland trouwens vrijwel altijd met cap (buiten). In Canada op betrouwbare paarden zonder cap. Op groene/ jonge/ minder betrouwbare paarden met.


Dit is interessant in Nederland kun je hard vallen en in Canada niet?

Wat is de afweging daarvoor, ook al zijn ze zo betrouwbaar je kunt daar toch ook van een vluchtdier vallen?!

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:46

Ik draag altijd een cap.
Zowel in de bak als buiten.

Toch ben ik niet voor een verplichting er van.
Dan zou een fietshelm ook verplicht moeten worden. Daar zijn zo onwijs veel ongelukken met hoofdletsel mee.

Laat mensen zelf beslissen, betuttelend land zo ondertussen.

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Cap plicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:58

In eerste instantie dacht ik ja, dat zou verplicht moeten worden.. Maar ik ben er toch vanaf gestapt.

Want; ik vind mensen gek als ze het niet doen, maar een mens mag gek zijn wat mij betreft.
Ik draag persoonlijk alleen een cap op een paard, zowel in de bak als buiten, vooral ook omdat ik me schuldig zou voelen als ik ergens bewusteloos lig en dat paard ´het maar uit moet zoeken´. Wie weet wat er dan allemaal gebeurd?
In alle jaren met een hoop vallen ben ik trouwens nog nooit op mijn hoofd gevallen en heb ik er zelfs amper zand op gehad maar goed. Ik heb anderen wel met hun hoofd tegen een paaltje aan zien vallen zonder pijn of iets dankzij een cap..

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:58

IHN quote....
Dus...ik ben voor het afschaffen, ook van gordelplicht, en zeker geen capplicht dus...maar....dan wel onverzekerd...dus gebeurt er iets, moet je ook zelf de consequenties maar dragen..geen arbeidsongeschiktheidsuitkering, en de kosten van je herstel zelf dragen...verzekering hoeft dan wat mij betreft niet te betalen...

onmenselijk? Nee hoor. Eigen keus. Bij keuzes hoort ook het nemen van verantwoordelijkheid van de gevolgen en als die vooraf duidelijk zijn, kun je dus gewoon zelf bepalen of je dat risico aangaat...of toch misschien maar gewoon die cap opzet, om niet in een dergelijke situatie te belanden.


Dus val ik van mijn paard, met cap maar houdt dwarslaesie over en ben arbeidsongeschikt.....eigen schuld dikke bult, had ik maar niet op een paard moeten gaan zitten? Hoe zie je dat voor je?

Shadow0

Berichten: 43516
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:04

IHN schreef:
ik zou het overigens prima vinden dat wanneer je aantoonbaar slecht voor jezelf zorgt, je gekort wordt op bepaalde dingen, maar het is lastig uitvoerbaar

Wat een vreselijk nare wereld lijkt me dat. Dat je je steeds moet verantwoorden, dat alles wat je doet gewogen wordt: voldoe je wel aan de normen? Let op, je mag niet over je eigen leven beslissen, wij bepalen wel wat goed voor je is... Brrr. -O-

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:05

sflj schreef:
Delphi schreef:
Ik heb daar inderdaad niets aan. Maar wat als zo iemand vervolgens dure medische zorg nodig heeft, arbeidsongeschikt of invalide raakt en een uitkering nodig heeft, wie betaald dat dan? Ondanks dat volwassenen zelf oud genoeg zijn om eigen keuzes te maken, zal deze persoon mocht het mis gaan hier niet zelf de financiële gevolgen van dragen.

Dus zelf vind ik het niet meer dan logisch dat simpele dingen als gordels en helmen verplicht gesteld worden. Caps mogen daar wat mij betreft ook bij.

Dat klopt. Maar in dat geval wil ik ook dat gevaarlijke sporten, hobby’s én werk, alcohol, roken, ongezond eten en seks onmiddellijk verboden worden!
Omdat veel mensen daar niet veilig mee omgaan, leidt dat tot veeel meer medische onkosten dan het caploos paardrijden maar moet ik ook een hogere premie betalen! ;)


Daar heb je ook een goed punt hoor en dan is het einde zoek. Op de fiets stappen en even een boodschap halen in het dorp is dan al een potentieel risico.
Ik moet zeggen dat ik me niet druk maak om andere, mijn gezin uitgesloten. Mijn kinderen moeten verplicht een gordel aan, cap op e.d. Van mijn man verwacht ik ook dat hij een gordel draagt en andersom ook. Buiten dat het gewoon veilig is, zit ik niet op een boete te wachten.

Maar ik zal niemand aanspreken op het niet dragen van een gordel, tenzij diegene in mijn auto zit. Of iemand op het niet dragen van een cap, tenzij die persoon op mijn terrein is of op mijn paard zit.
Verder mag iedereen het van mij zelf weten. Alleen zou ik er geen problemen mee hebben als het wel verplicht wordt.
Wij doen het toch al en waarom zou je het laten als je daarmee je kwetsbare hoofd op simpele wijze veel beter kan beschermen?

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Cap plicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:09

IHN ik hoop dat je nooit in een situatie komt dat je aantoonbaar slecht voor jezelf zorgt!
geloof me, dat kan IEDEREEN ooit gebeuren.

In jouw geval zou je dan gekort worden....

pffff veel sukses hoor!

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Cap plicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:42

Iig mag ongezonde voedingskeuze van mij zwaarder belast worden, zoals rookwaar en alcohol ook word belast.
De verhoging van de ziektekosten waaraan iedereen meebetaald terug vorderen bij de risico groepen