Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:24

ik zou het paard op deze manier ook niet durven vervoeren.
Eventueel in een tweepaardstrailer zonder schot en lange stangen wel, zodat ze scheef kan staan én meer ruimte heeft als ze toch omvalt om weer recht te komen.
Maar ik denk dat het idee van een vrachtwagen en daarop te sederen zodat ze gaat liggen een betere optie zal zijn. Eenmaal ze ligt kan je gewoon doorkarren en ben je met 3 kwartier op je bestemming, daar spuitje om wakker te worden en rustig afladen. Vrachtwagen is al snel even ruim als een gewone box dus zou geen probleem mogen opleveren.
Andere optie idd op een vrachtwagen met een ophangsysteem, als haar benen onder haar wegklappen ze gewoon blijft hangen. Maar dan moet je zeker zijn dat de boel stevig genoeg is.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:47

Aan Ts, ik vind je enorm dapper! Wat verdrietig moet het zijn om ineens je paard niet meer te kunnen rijden. En natuurlijk laat je je paard niet inslapen, nog veel te goed! Het is geen epilepsie maar een paard met epilepsie laat je ook niet inslapen, maar inderdaad rijden is te link. Ik vind het getuigen van veel liefde dat je je paard nog een fijne grasmaai oude dag gunt. En ook ik zou als ik jou was gaan lopen. Veel minder stress en nog een leuk avontuur met elkaar.
Sterkte!

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:14

Ik had even het filmpje gemist en heb 't net bekeken. Potverdorie zeg! Je kunt duidelijk zien wat een slakkentempo het is, en als ze dan al zo onderuit gaat... ik zou het echt niet doen. In dit tempo 50 kilometer rijden doe je uuuuren over en is hondsvermoeiend voor jezelf. Plus dat je de rest van het verkeer hindert. Ook met stangen, strobalen enz. zou ik niet aan een trailer beginnen. Ze gaat inderdaad recht onderuit.

Sederen + vrachtwagen is het proberen waard ALS je weet hoe ze op een sedatie reageert (bijv bijwerkingen) en ook de tijd hebt om het allemaal rustig te doen. Het lijkt me dan ook razend verstandig om met camera te rijden. Zou afschuwelijk zijn als ze onderweg bij zou komen en zou proberen op te staan.

Afgelopen winter heb ik mijn merrie van 28 lopend verhuisd. Wel veel minder lange afstand maar toch. Gewoon hapje stapje, af en toe beetje grazen en het was echt gezellig. Ze vindt dat soort dingen leuk. Ben twee uur onderweg geweest met 'r, het was mooi weer en het ging helemaal prima. We hadden wel een handiger route dan jij TS. Ik denk dat vooral de juiste route + logeeradressen vinden voor jou het punt is TS. Als je dat kunt oplossen denk ik dat 't wel goed komt :)

Delaja

Berichten: 3553
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 19:10

Koper schreef:
Ik had even het filmpje gemist en heb 't net bekeken. Potverdorie zeg! Je kunt duidelijk zien wat een slakkentempo het is, en als ze dan al zo onderuit gaat... ik zou het echt niet doen. In dit tempo 50 kilometer rijden doe je uuuuren over en is hondsvermoeiend voor jezelf. Plus dat je de rest van het verkeer hindert. Ook met stangen, strobalen enz. zou ik niet aan een trailer beginnen. Ze gaat inderdaad recht onderuit.

Sederen + vrachtwagen is het proberen waard ALS je weet hoe ze op een sedatie reageert (bijv bijwerkingen) en ook de tijd hebt om het allemaal rustig te doen. Het lijkt me dan ook razend verstandig om met camera te rijden. Zou afschuwelijk zijn als ze onderweg bij zou komen en zou proberen op te staan.

Afgelopen winter heb ik mijn merrie van 28 lopend verhuisd. Wel veel minder lange afstand maar toch. Gewoon hapje stapje, af en toe beetje grazen en het was echt gezellig. Ze vindt dat soort dingen leuk. Ben twee uur onderweg geweest met 'r, het was mooi weer en het ging helemaal prima. We hadden wel een handiger route dan jij TS. Ik denk dat vooral de juiste route + logeeradressen vinden voor jou het punt is TS. Als je dat kunt oplossen denk ik dat 't wel goed komt :)



We weten helaas niet hoe ze reageert op sedatie, ze is nog niet eerder zodanig gesedeerd geweest... Ik neig door dit soort dingen toch steeds meer naar lopend verhuizen. Als ik via Doesburg ga heb ik in ieder geval al voor een overnachting bij de Wolfskuil geïnformeerd en dat kan in principe gewoon. Een tweede plek zou ter hoogte van Schaarsbergen moeten zijn, daar moet ik nog naar kijken.

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:37

Ik heb es twee dagen meegelezen en het hield me zelfs bezig :) Ik zou gaan wandelen...ik zou zeker het risico niet gaan nemen. Maar volgens mij ben je zelf ook al voor een groot deel tot dat besluit gekomen. Als je overnachting nodig hebt kom je daar vast wel aan, zeker als iedereen die meeleest even meedenkt :) Ik denk dat, ondanks de minder fijne reden, het een onwijs leuk avontuur kan zijn hoor! Niks leuker dan samen met je paard op pad zijn tenslotte. Je hoeft niks, behalve de weg vinden....succes ermee. En houd ons vooral op de hoogte als je besluit dit te doen hoor...

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:01

Ze lijkt ook zelf geen enkele invloed op het vallen te hebben. Je ziet het ook helemaal niet aankomen in haar gedrag, ogen of iets anders. Uit het niets zakt ze achter in, het lijkt inderdaad wel op verlamming of zo. Ondersteunen vanaf de zijkant werkt ook niet want ze zakt gewoon in achter. Wel echt heel rot voor jou en je paard. Je kan er ook geen strobalen onder haar buik zetten of zo, ik denk dat het gewoon niet gaat.
Of inderdaad liggend in een vrachtwagentje gesedeerd. Maar dan moet je ook zeker weten dat ze onderweg niet wakker word, en dan de vraag welke arts dit wil doen.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:06

Ik zou zelf niet voor sedatie kiezen om eerlijk te zijn. Als ze nu al zo snel uit balans is, hoe is dat dan wel niet als de sedatie gaat uitwerken en ze gaat weer opstaan?

Ik zou ervoor kiezen om toch in etappe's te gaan lopen.

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:12

Als ze niet valt onder het lopen, is wandelen een optie. Het is wel de vraag of het kan; het is een forse afstand. En wat doe je als halverwege blijkt dat het niet lukt?
Overleg eens met een paardentaxi of andere professionele vervoerder. Misschien hebben zij een beter voorstel.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:18

senna21 schreef:
Als ze niet valt onder het lopen, is wandelen een optie. Het is wel de vraag of het kan; het is een forse afstand. En wat doe je als halverwege blijkt dat het niet lukt?
Overleg eens met een paardentaxi of andere professionele vervoerder. Misschien hebben zij een beter voorstel.


Daar zou ik inderdaad wel over nadenken. Ik neig ook naar lopen, maar een plan B voor als dat onverhoopt om welke reden dan ook niet gaat lijkt me wel verstandig.

Alvaron

Berichten: 1765
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:28

Delaja schreef:
We weten helaas niet hoe ze reageert op sedatie, ze is nog niet eerder zodanig gesedeerd geweest... Ik neig door dit soort dingen toch steeds meer naar lopend verhuizen. Als ik via Doesburg ga heb ik in ieder geval al voor een overnachting bij de Wolfskuil geïnformeerd en dat kan in principe gewoon. Een tweede plek zou ter hoogte van Schaarsbergen moeten zijn, daar moet ik nog naar kijken.


Je zou bij De Maesberg kunnen informeren voor overnachting. Ben daar zelf ooit geweest met mijn hengst voor een meerdaagse cursus en hij kon daar gewoon in een box overnachten.

Ede - de Maesberg moet te lopen zijn
De Maesberg - de Wolfskuil hier zou je denk ik ook nog wel een rustdag kunnen inlassen als je dat zou willen. Er is een klein weitje waar je paard alleen maar naast andere paarden zou kunnen staan (Alvaron z’n oude weitje).
En dan De Wolfskuil - Wehl.

Succes met plannen!
Laatst bijgewerkt door Alvaron op 28-08-18 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Delaja

Berichten: 3553
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 20:37

Ah de Maesberg, goede tip!

Lopen heeft ze op dit moment geen problemen mee. Zoals ik eerder al aangaf heeft ze tot vorige week ook gewoon buitenritten en ongeveer één keer per week in de bak gelopen, eigenlijk zonder problemen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:31

Ik wilde ook De Maesberg voorstellen :j

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:40

Pontje heb ik wel eens wandelend gedaan met paard. Dat was goed te doen, vonden ze helemaal niet zo vreemd. Keken lekker van zich af en hadden de ruimte.
Ik had wel van tevoren een keer gevraagd aan de pontbaas of het mocht.
Moet je pontjes over?

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:25

Delaja schreef:
Voor de mensen die zich afvragen waarom ik haar niet laat inslapen: ik denk dat je die vraag aan alle mensen die een paard met pensioen hebben kan stellen en het antwoord is ‘omdat ik nog geen afscheid kan nemen’. Ze is verder nog helemaal goed, heeft tot vorige week gewoon prima gelopen en had daar ook nog plezier in. Als ze niet twee keer was gevallen in de trailer dan had ik de dierenarts waarschijnlijk niet eens gebeld zo goed liep ze nog.
Zolang ze comfortabel als gezelschapspaard en grasmaaier kan leven dan doen we dat en uiteindelijk zal ook daar een einde aan komen en dan zal ik haar moeten laten gaan. Maar tot die tijd komt ze lekker aan huis te staan en kan ik nog van haar genieten.

Wat betreft vervoeren hebben we in mijn ogen nog maar twee opties: of verdoven op de vrachtwagen of lopen. Ik merk wel dat mijn voorkeur toch naar lopen uit gaat.
In de trailer met extra ondersteuning is geen optie, het is niet dat ze door te leunen wel overeind kan blijven, haar benen zakken gewoon onder haar vandaan dus ze valt recht naar beneden en krabbelt ook zelf weer overeind. De eerste val was overigens op een recht stukje, ook stapvoets. Ze loopt overigens wel nog steeds braaf de trailer op.

In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal!

Lekker gaan lopen dan. Ik blijf erbij dat dat een hele goede keuze is.

Want zal ik de vraag eens omdraaien voor al die mensen die je zo graag gesedeerd met die vrachtwagen willen laten rijden: zouden jullie je vrachtwagen beschikbaar stellen aan TS voor vervoer? Nou....?

En ja, als je geen vrachtwagen hebt, is het heel gemakkelijk om ja te zeggen want het is toch niet relevant.

Maar ik HEB een vrachtwagen en heel eerlijk: ik stel deze bewust niet beschikbaar aan TS, omdat ik van mening ben dat dat niet verantwoordt is.

Aan de andere kant, TS; ik ben een ervaren reiziger. Helaas heb ik op korte termijn geen tijd om je fysiek te helpen bij de reis maar als je adviezen zoekt, PB me gerust; ik heb het netwerk en de contacten om je ergens te brengen.

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:40

Mocht je toch besluiten om via de brug van de a12 (bij velp denk ik) te gaan zou ik dat stukje wel mee willen rijden als je dat fijn zou vinden. Mijn relaxte tinker is dat stuk gewend en wij staan zowat naast die brug. 
We hebben wel eens vaker een paard op sleeptouw mee gehad die het toch spannender vond

Delaja

Berichten: 3553
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 09:00

Nogmaals bedankt voor het meedenken en het hulp aanbod!

Na overleg net mn vriend besloten om toch sowieso te gaan wandelen. Alle oplossingen die zijn genoemd vind ik niet veilig genoeg en aangezien ze verder nog zo goed is gaan we lekker aan de wandel.
Voor de eerste etappe zal het de maesberg, mansour of een privéstal daar tussen worden (heb contact met iemand die daar staat) en vanaf daar door naar de de steeg waar ze bij de wolfskuil kan overnachten. En daarna in één keer door naar Wehl over de brug bij Doetinchem.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:01

Doetinchem de brug zou ik niet doen :+ dan zit je wat uit de buurt :P

Ga je over de hoge veluwe naar schaarsbergen of andersom?

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:51

Delaja schreef:
Nogmaals bedankt voor het meedenken en het hulp aanbod!

Na overleg net mn vriend besloten om toch sowieso te gaan wandelen. Alle oplossingen die zijn genoemd vind ik niet veilig genoeg en aangezien ze verder nog zo goed is gaan we lekker aan de wandel.
Voor de eerste etappe zal het de maesberg, mansour of een privéstal daar tussen worden (heb contact met iemand die daar staat) en vanaf daar door naar de de steeg waar ze bij de wolfskuil kan overnachten. En daarna in één keer door naar Wehl over de brug bij Doetinchem.


Heel veel succes! Lijkt mij ook de beste optie, lopen. Ik ben wel benieuwd naar jullie reis en zou het leuk vinden als je ons op de hoogte houdt :-)
Laatst bijgewerkt door J_emma op 29-08-18 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:56

Ahhh, goed, fijne dagen, mooi gebied ook om te lopen!

kamsel
Berichten: 3411
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:13

Als je bij Doetinchem bent, ben je Wehl al lang en breed voorbij.

Heb je er trouwens ook een goede osteopaat naar laten kijken, gezien de diagnose van de dierenarts niet heel duidelijk/hard is? Een van de routes van de Wolfskuil naar Wehl komt namelijk langs een hele goede..

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:25

Is het niet de brug bij Doesburg (en dan nog een bij Hoge of Lage Keppel?)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:28

Hoog en laag keppel heel stuk verder. Brug is bij doesburg idd dan daar ook de oude ijssel over. Alleen let op. Voor voetgangers en fietsen is die laatste open vanaf 3 september. Voor overig verkeer is ie dicht want ze zijn aan het graven daar dan voor drie maanden. Alternatief dan is via de parallelweg over de oude ijssel langs zwembad em nieuwe vuilstort.

kamsel
Berichten: 3411
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:31

Je kunt via Rheden, dan heb je 1 brug. Of je gaat via Doesburg, dan heb je rond Doesburg 2 bruggen. Als je via Hoog- of Laag Keppel gaat, maak je een (weliswaar mooie) omweg.

Ah Karuna heeft specifiekere informatie

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:47

:+ :')

Eventueel en shortcut maar die is wat tricky ivm lage waterstand en geen idee of pont vaart paarden accepteert en jou paard pontje mee wil. (Wat voorwerk dan dus) Is de fietspont van rheden naar lathum over de ijssel. Minder km en maar een keer water over. Vandaar via de binnenvelden naar wehl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:55

Ik zou dit paard niet gaan vervoeren per pont als het paard niet op de trailer kan. Dat is niet veilig voor het paard, jezelf en de overige passagiers. Op een pont ervaart ze ook beweging van een relatief gladde ondergrond waar ze stil op moet staan.