Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merexa

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:13

Ik zit in precies dezelfde situatie. Aangezien ik ook geen nieuw topic wil openen spiek ik hier even mee en deel ik gelijk wat informatie die ik ook nog heb wat betreft trekauto. Want dat is toch wel de beste oplossing denk ik, tenzij je een flink budget hebt.
Nu rijd ik zelf nog dagelijks met een zuinig autotje naar stal (12 km heen en 12 km terug, dus +/- 24km per dag, soms 2x) en rijd in totaal dus ongeveer 17.000km per jaar (iig. afgelopen jaar) en heb 3x een Paardentaxi gehuurd. In totaal kostte mij dat +/- 550€. Voor die 3x in ruim 1 jaar is dat goedkoper geweest, al was dat ook alsnog een duur grapje.
Maar uiteraard lijkt ook mij het leuk om spontaan op een mooie dag lekker naar een bos te gaan met paardlief die ook zo'n 550kg weegt.
Nu heb ik nog geen trekauto of trailer omdat ik nog veel km per dag maak naar stal en soms andere dingen.
Een Grand Vitara is een goede trekauto. Mag ongeveer 1500kg trekken en is zelf ongeveer 1300kg. Dus scheelt in wegenbelasting(+/- 60€ per maand) maar zuipt wel veel. Nu mag een trailer met inhoud niet zwaarder wegen dan de auto, en auto + trailer met inhoud niet boven de 3500kg met B, maar met een 1,5paards trailer en 1 paard kan de Vitara dus wel.
In mijn geval is het zo dat ik waarschijnlijk tegen het einde van het jaar mijn paard bij huis kan hebben. Nu komt daar uiteraard ook gezelschap bij (Ijslander en een shet, misschien op later termijn nog een Fries voor mijn moeder)
Is in dit geval, want ik ga met de fiets naar het werk, ook alvast handig om ook uit te rekenen wat het beste is.
Het is best lastig bepalen eigenlijk..
Voor een trailer ben je al snel 1500€ kwijt (Dan heb je een redelijke via Marktplaats) en een Grand Vitara misschien 4000€, ook via Marktplaats.
Voor een héle goedkope vrachtwagen betaal je dat ongeveer ook.
Ik kwam 1 op Marktplaats tegen die je met B rijbewijs kan hebben. 4500€.
Omschrijving:
Geschikt voor 2 ponys of kleine paarden
Zeer ruime zadelkamer met voldoende kastruimte
Geschikt voor B rijbewijs
Bouwjaar 1988
Voordelige wegenbelasting +- 50 euro per maand
Max massa: 3500
Massa ledig gewicht 2580
Laadvermogen 920

Voordeel is dat je dus geen trailer hoeft aan te koppelen als je toch alleen maar van plan bent hem (veel) te gebruiken voor paardenvervoer. En je hebt meer ruimte.
Nadeel is dat hij best oud is. Maar voor deze prijs krijg je dan ook niet veel soeps.
Nieuwere zijn erg prijzig als je zo al een beetje rondkijkt maar mogen vaak wel wat meer kilo's vervoeren.
Maar als je er nog een 2e bij in wilt voor een auto moet je een B+E rijbewijs halen. Een zwaardere auto dus meer wegenbelasting.
In dat geval zou er meer geld neergelegd kunnen worden voor een nieuwere vrachtauto en dan ben je op langere termijn misschien goedkoper uit, maar dan moet je wel veel weg zijn.
Maar ik ben er redelijk zeker van om eerst een trekauto met een 1,5 paards trailer te nemen. Als je de auto dan gewoon eens zonder trailer gebruikt kun je hem ook makkelijker kwijt.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:19

Met die 920kg laadvermogen moet je jezelf als chauffeur nog tellen, je hooinetten, je materiaal en eventueel watervaatjes. Neem dat je 800kg overhoudt. Dan hoef je er al geen 2 paarden op te zetten, 400kg heb je sneller dan je denkt.
Pak je nog een passagier mee, dan moet dat ook nog van die 800kg af namelijk. Geen idee of ze in NL dat gewicht bepalen zonder volle tank of met. Als ze van een lege tank uitgaan mag je nogmaals makkelijk 60-80kg aftrekken van je laadvermogen.

Zal vanavond eens kijken of ik wegenbelasting + APK + verzekering van mijn trekauto/trailer eens naast die van mijn vrachtwagentje kan leggen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:24

Massa ledig gewicht wordt in NL gewogen zonder brandstof, zonder chauffeur en passagiers. En vaak (zeker bij omgebouwde busjes) zonder de inrichting voor het paard (tussenschotten, rubber, stootkussens, inrichting zadelkamer etc). Voor het kopen dus eerst op de weegbrug en niet de verkoper op zijn/haar mooie blauwe ogen geloven.

Merexa

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:24


Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:11

Merexa schreef:
Nu mag een trailer met inhoud niet zwaarder wegen dan de auto, en auto + trailer met inhoud niet boven de 3500kg met B

Nu mag een trailer met inhoud niet zwaarder wegen dan de auto vervallen per 19-01-2013
en TMM auto + TMM trailer met inhoud niet boven de 3500kg met B

TMM = toegestane maximale masse = leeggewicht + theoretisch laadvermogen. Werkelijke inhoud is voor de vraag "rijbewijs B of is BE nodig" niet van belang.

Grand Vitara is een prima trekauto, maar vlak de gewone doorsnee middenklasser niet uit. Die zijn vaak ook lager en minder hoekig, dus minder luchtweerstand en lager verbruik.

Merexa

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:17

Rex_Rolfo schreef:
Merexa schreef:
Nu mag een trailer met inhoud niet zwaarder wegen dan de auto, en auto + trailer met inhoud niet boven de 3500kg met B

Nu mag een trailer met inhoud niet zwaarder wegen dan de auto vervallen per 19-01-2013
en TMM auto + TMM trailer met inhoud niet boven de 3500kg met B

TMM = toegestane maximale masse = leeggewicht + theoretisch laadvermogen. Werkelijke inhoud is voor de vraag "rijbewijs B of is BE nodig" niet van belang.

Grand Vitara is een prima trekauto, maar vlak de gewone doorsnee middenklasser niet uit. Die zijn vaak ook lager en minder hoekig, dus minder luchtweerstand en lager verbruik.


Kijk eens aan, dat scheelt. Bedankt voor de verbetering.
Nee, inderdaad. Het is een beetje waar ik op uit kwam voor auto's die niet op diesel rijden, aangezien TS niet veel KM maakt net als ik. En voor een Diesel moet je 20.000km per jaar maken ongeveer om het uit te kunnen qua kosten ivm. de hoge wegenbelasting voor de Diesel.
Daarnaast vind ik het persoonlijk ook stoere dingen 8-)
Maar andere opties rond die prijsklasse zijn (voor mij iig.) welkom.

Blacksmurf
Berichten: 503
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:23

Denk wel goed om de kosten.
Ik heb vroeger jaren meerde vrachtwagens gehad zowel voor BE als C rijbewijs.

De aanschaf van een degelijk nog goed uitziend en met APK vrachtwagen hangt ook een kostenplaatje aan. Dan komen de jaarlijkse kosten op zich is dat te doen, totdat ze naar de garage gaan en de APK komt dan zit je toch gauw buiten alles om op nog € 1.000 extra.
En ja het is makkelijker met alle spullen, omkleden e.d.
Maar als je voor de vrachtwagen gaat en dan ook nog een autootje erbij.....
Trailer kan je huren maar ook die zijn in aanschaf en onderhoud goedkoper dan een vrachtwagen.
Na mijn berekening kwam bij mij eruit dat auto met trailer aanmerkelijk goedkoper was. ( heb wel een trailer met zadelkamer:))

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:25

Merexa schreef:
Maar andere opties rond die prijsklasse zijn (voor mij iig.) welkom.

Ik zou voor zoiets gaan: Mondeo stationwagen. Maar er zijn natuurlijk nog heel veel andere opties. B.v. Mazda 6 sedan

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:47

Ik zat ook met een dergelijk dilemma (en ik ben belg).

Ik heb uiteindelijk een renault trafic lichte vracht aangeschaft (drie zitplaatsen en grote laadruimte, dus ideaal voor paardenspul, hondenkennel, etc.) en een 2 paards humbaur trailer (voor telkens 1 trekpaard mee te nemen.)
Auto mag 2000 kilo trekken, verbruikt iets meer of een gewone auto (gemiddeld 8-9 l per 100 km bij woon-werkverkeer) maar kost in wisselstukken, onderhoud, taks of verzekering niet meer of een normale auto.

ik betaal denk ik een 150 euro wegenbelasting per jaar, en 56 voor de trailer.

Voor deze trailer had ik een 1-paardstrailer met een mtm van 1200 kilo (600 kilo trailer gewogen, 600 kilo laadvermogen dus).
De trafic heb ik de mtm terug laten keuren naar 2299 kilo (ik vervoer toch geen zware dingen in de wagen) waardoor ik met mijn b-rijbewijs legaal op pad mocht én mijn auto degelijk genoeg om een trailer veilig te trekken.
Inmiddels wel mijn be gehaald (zonder rijschool, heeft me 100 euro gekost (2 X examen gedaan :D ) ) en nieuwe trailer dus nu zijn we helemaal legit :).

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:50

Rex_Rolfo schreef:
Merexa schreef:
Maar andere opties rond die prijsklasse zijn (voor mij iig.) welkom.

Ik zou voor zoiets gaan: Mondeo stationwagen. Maar er zijn natuurlijk nog heel veel andere opties. B.v. Mazda 6 sedan



Ik heb geen ervaring met dit soort auto's, zit je dan niet met hoge kosten voor onderhoud omdat ze al ouder zijn?

Merexa

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:58

Rex_Rolfo schreef:
Merexa schreef:
Maar andere opties rond die prijsklasse zijn (voor mij iig.) welkom.

Ik zou voor zoiets gaan: Mondeo stationwagen. Maar er zijn natuurlijk nog heel veel andere opties. B.v. Mazda 6 sedan


Dat zijn ook nog wel hele redelijke auto's. Maar voorlopig is het nog niet zo ver, maar ik zal ze onthouden.
Dank!

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:23

Visitor schreef:
Ik heb geen ervaring met dit soort auto's, zit je dan niet met hoge kosten voor onderhoud omdat ze al ouder zijn?

Jongere auto's en/of veel lagere kilometerstanden heb je een hogere aanschafprijs en een hogere afschrijving. En nog steeds geen garantie dat je niet voor onverwachte (grote) onkosten komt te staan.

Autorijden brengt kosten met zich mee, linksom of rechtsom. En een grote auto waarmee je veilig een trailer met paard kunt trekken is duurder dan een kleine stadsauto.

Popstra
Berichten: 13779
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:54

Al dat gedoe over het gewicht met die wagentjes ten spijt maar wij hebben er al honderden KM met tevredenheid mee gereden en ja, 2 paarden er op..2 personen en spullen...en nooit geen problemen gehad. Ik zou me daar dus niet zo druk om maken.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:11

Popstra schreef:
Al dat gedoe over het gewicht met die wagentjes ten spijt maar wij hebben er al honderden KM met tevredenheid mee gereden en ja, 2 paarden er op..2 personen en spullen...en nooit geen problemen gehad. Ik zou me daar dus niet zo druk om maken.


Zolang er niets gebeurd zit je idd goed en is er niets aan de hand. Bij een ongeval is het echter een groot punt dat meespeelt voor je verzekering als jij de oorzaak bent van het ongeval (na alcohol, drugs etc) en is de kans groot dat je alle schade uit eigen zak mag betalen. Ik kan natuurlijk niet in je zak kijken maar de kosten lopen snel op, dat blijft niet bij €1000 (dat betaal je al om een deur uit te deuken en een laagje nieuwe verf).

Popstra
Berichten: 13779
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:27

En dan te bedenken dat deze wagentjes zowel nieuw als 2e hands Als warme broodjes over de toonbank gaan bij onze dealer verderop (Anemone) en elders........
Zal dus wel mee vallen met die regels of een enorm grijs gebied zijn.

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:32

ik gok op dat enorm grijs gebied. Die wagentjes kunnen dat gewicht wel houden. En de kans dat je aan de kant gezet wordt is niet zo groot. Maar als je aan de kant gezet wordt, of erger een ongeval krijgt, dan ben je gewoon de pineut.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:35

Zelfde geldt voor te hard rijden of zonder licht oid..
Zolang het goed gaat is er niets aan de hand ;)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:04

Hier is er anders met regelmaat controle op aanhangers en vrachtwagens hoor := Zal ook wel te maken hebben met verschillende weegbruggen vlakbij de autostrade én nationale wegen. Mijn dorp is letterlijk 5 straten groot met een kerk, en zelfs daar was het vorig jaar raak: alles met aanhanger mocht opzij voor controle.
En minimaal 4x/jaar gewone controle op papieren + dan nog de alcoholcontroles tussendoor.

Toen ik mijn aanhanger met TMM 2600 ging aanmelden bij de verzekering wou ik weten of ze mijn E wilden zien op mijn rijbewijs, omdat ik aangemeld sta als enige bestuurder van mijn wagen en mijn trailer mag enkel door die auto getrokken worden.
Was niet nodig, het maakt niet uit of je in orde bent op het moment van aanmelden. Als het misgaat, dan kijken ze wél of je je zaakjes in orde hebt.

Al slaat je voorganger zonder reden alle remmen dicht en jij schuift door en kust zijn kont, als jij ook maar 100kg overladen bent mag je er zowat zeker van zijn dat ze niet gaan tussenkomen. Want die 100kg meer, die had hoogstwaarschijnlijk wel verschil kunnen maken in je remafstand en dus eventuele schade.
Ga dat maar eens bewijzen dat het niet zo is.


Edit: het is ook niet aan de dealer om te bepalen of je zo'n bakje mag kopen of niet. Het is aan de BESTUURDER van het voertuig op het moment van controle om in orde te zijn met de wetgeving. Jij hoort bekend te zijn met de wetgeving en je daarop aan te passen. Het is niet omdat het kan en zo te koop wordt aangeboden dat het maar allemaal gewoon mag.

s0173957

Berichten: 5392
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:14

En ik ken meer dan 1 iemand die z'n paarden hier in België heeft kunnen overladen op een andere vrachtwagen omdat hij overladen is...
Technisch kunnen ze dat perfect aan, maar het mag nu eenmaal niet...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:16

Vorig jaar ook zoiets: groot ponytornooi in de regio (denk aan 300-400 deelnemers). Stonden ze aan de afrit van de autostrade en het samensmeltpunt met de N-weg netjes te wachten om alle combinaties en vrachtwagens eruit te plukken en bij twijfel te begeleiden naar de weegbrug 500m verderop.
Kan je vertellen dat er véél aan de kant zijn blijven staan :=

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:17

s0173957 schreef:
En ik ken meer dan 1 iemand die z'n paarden hier in België heeft kunnen overladen op een andere vrachtwagen omdat hij overladen is...
Technisch kunnen ze dat perfect aan, maar het mag nu eenmaal niet...

Tuurlijk, mijn post was ook niet bedoeld in de zin van "doe het maar " hoor ;).

De meeste rijden gewoon niet in regel rond omdat ze denken dat ze er wel mee wegkomen, maar je moet maar eens iets tegenkomen en dan hang je er gewoon aan. Ik durf het risico niet te nemen. (en zou ook nooit in een situatie terecht willen komen dat je op een parking van de snelweg je paarden moet gaan overladen omdat je overladen bent...)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:20

s0173957 schreef:
En ik ken meer dan 1 iemand die z'n paarden hier in België heeft kunnen overladen op een andere vrachtwagen omdat hij overladen is...
Technisch kunnen ze dat perfect aan, maar het mag nu eenmaal niet...

Daartegenover staan er op dit forum regelmatig berichten van gekantelde trailers. Kan best zijn dat die volledig wettelijk in orde waren, maar ze liggen er toch maar.
Een kleine C is idd het beste, bv; dit : http://www.equi-trek.com/products/super ... 150-4500kg maar wanneer je het ooit terug wil verkopen wil er waarschijnlijk niemand dat ding hebben wegens rijbewjs C en de strengere reglementering errond.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:23

Gaat er meer om dat er zo vaak geroepen wordt "het wordt toch allemaal gedoogd", of "ze worden toch zo verkocht" en nog vaker "ja maar de politie houdt een marge aan van 10% overbelasting die is toegestaan".

Ik heb werkelijk waar nog nooit van een agent te horen gekregen dat het allemaal gedoogd wordt of van die 10%-regel. Allemaal geven ze aan dat de gewichten moeten kloppen.
Er is wel eens discussie over de maximale gewichten en de werkelijke gewichten en dan vooral ivm B-BE, maar an sich is overladen = overladen en dan hang je eraan, klaar.

S0173957: als je ziet hoe sommige rijden met hun aanhanger en hoe andere bestuurders zich gedragen naar combinaties met aanhanger verbaasd het me niks dat er met regelmaat eens eentje op zijn kant gaat :o

s0173957

Berichten: 5392
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:28

Sclimpre schreef:
s0173957 schreef:
En ik ken meer dan 1 iemand die z'n paarden hier in België heeft kunnen overladen op een andere vrachtwagen omdat hij overladen is...
Technisch kunnen ze dat perfect aan, maar het mag nu eenmaal niet...

Daartegenover staan er op dit forum regelmatig berichten van gekantelde trailers. Kan best zijn dat die volledig wettelijk in orde waren, maar ze liggen er toch maar.
Een kleine C is idd het beste, bv; dit : http://www.equi-trek.com/products/super ... 150-4500kg maar wanneer je het ooit terug wil verkopen wil er waarschijnlijk niemand dat ding hebben wegens rijbewjs C en de strengere reglementering errond.



Is C1, dus geen taco of dergelijke nodig... enige nadeel is het 90km/u wat op te lossen is door vanvoor een leefruimte te voorzien de paarden achteraan te zetten en er een mobilhome van te laten maken op papier... wat ze ook gedaan hebben: http://www.equi-trek.com/products/evolution#prettyPhoto
Denk dat daar markt genoeg voor zou zijn...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:29

Wat is er mis aan rondkarren tegen 90km/u :+