stalgeld betalen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabienhtje
Berichten: 93
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

stalgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 09:24

Ik kan nog niet hellemaal me vraag vinden waarom ik deze even hier wil plaatsen kijken als hier iemand het weet.

waar heb je recht op als je als er wat gebeurt.

stalgeld contant betaald?
stalgeld contant betaald met contract?
stalgeld betaald via de bank?
stalgeld betaald via de bank met contract?

Hoe zit het als je een factuur krijgt voor of achter af?

stalgeld altijd vast prijs is, dat je alleen bijvoorbeeld stro en hooi gebruikt apart betaald.
of de stalgeld gewoon alles in 1 is.


er is altijd dat je nu paspoort bij het paard moet laten deze staat dan ook op eigenaar van het paard.
als bijvoorbeeld brand uit breekt of bedankt maar ander dingen.
hoe zit dat eigenlijk voor de wet.
als je met deze mogelijk heden gaat betalen.

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: stalgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 09:43

Ik zou nooit mijn stalgeld contant betalen. Kun je nooit aantonen dat het betaald is als je er gedoe om krijgt.

Als het contant moet en overmaken geen optie is hoef ik mijn paard niet op die stal te hebben. :)

xSannee

Berichten: 4351
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 09:47

Wat bedoel je precies met de wet? Alle manieren zijn prima. Contant is natuurlijk minder goed terug te vinden voor jezelf.

Als je een mondelinge afspraak hebt is die ook rechtsgeldig (dus zonder getekend contract).

Bij ons krijg ik aan het begin van de maand een factuur van de afgelopen maand. (Dus in november betaalde ik voor oktober) Dat is de stalprijs + mijn vlasverbruik (die wisselt dus).

Wordt via automatisch incasso afgeschreven. Het enige contractuele wat ik heb getekend is dus ook dat automatische incasso.

Lukasje
Berichten: 11273
Geregistreerd: 06-01-15

Re: stalgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 09:50

(Pfieuw, dat was even lastig lezen)

Ik zou niet contant betalen, dan kan je niet bewijzen dat je wel degelijk betaald hebt.

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 09:52

Ik heb jaren mijn stalgeld contant betaald, kreeg dan ook netjes een bonnetje dat ik betaald had voor mijn stal met datum van betalen en datum van welke periode het was. Tevens stond er een handtekening op van de stalhouder. Bonnetjes altijd netjes bewaard.

Bij de laatste stal betaalde ik via de bank. Daar had ik ook een contract waarin stond dat het geld voor de eerste van de maand betaald moest zijn.

Je kunt bepaalde dingen in het contract laten zetten. Stalhouder had er ingezet dat er een bepaald soort voer werd gegeven, wilde je dat niet kon je je eigen voer daar zetten en deden hun dat geven.

Sabbientje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 10:00

Wat bedoel je met "waar je recht op hebt"?
Je vraagstelling is niet echt duidelijk namelijk.


Op mijn vorige stal kreeg je als je contant betaalde een getekende kwitantie.
Ikzelf betaalde via bank, want dat vond ik makkelijker. Ik had het automatisch ingesteld.
Deze stal had een vaste prijs en was hooi, stro en brok inclusief.

Op mijn huidige stal krijgen we iedere maand een rekening.
Dit omdat je stallingsbedrag afhangt van het verbruik van vlas en voer.
Dit maak ik ook gewoon netjes maandelijks over na het krijgen van de factuur.
Op de factuur staat dan alles wat je verbruikt hebt gespecificeerd.


Overigens is een paspoort geen eigendomsbewijs, dat is een koopcontract.
En het paspoort hoort bij het paard te zijn. In mijn geval ligt het bij mijn staleigenaar. Bij wedstrijden of vervoer kan ik hem gewoon krijgen.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 10:15

Bij contant betalen is het lastig aantonen dat je betaald hebt bij problemen, tenzij je een kwitantie krijgt van de stalhouder voor ontvangst.

Bij betaling over de bank kan er geen discussie zijn.

Mijn voorkeur is over de bank, ook omdat ik het dan automatisch kan laten afschrijven. Ik heb altijd mijn paard gestald tegen vaste kosten elke maand. Sommige variabele kosten (zoals bijv een wormenkuur) betaal ik contant.
Aan de andere kant, ik heb ook een tijdje contant betaald en daar waren nooit problemen over. Stalhouder tekende in de administratie aan dat je betaald had en klaar.


Het tweede deel van jouw vraag begrijp ik niet helemaal. Maar wettelijk dient het paspoort bij jouw paard te zijn, dus op stal. Komt er controle (en die komen regelmatig voor) is de boete niet mis.
Mocht het paspoort verloren gaan in een brand kan je een duplicaat aanvragen. Maar er kan ook brand in je eigen huis uitbreken als je het paspoort thuis bewaard, dat is dus geen reden om het niet op stal te laten bewaren.
Mijn paspoort ligt dus op stal bij de stalhouder. Als ik wedstrijden rijdt ligt hij in mijn kast, maar de stalhouder heeft dan een sleutel van de kast en kan er zo bij indien nodig.

xSannee

Berichten: 4351
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: stalgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 10:19

Ohja! Mijn paspoort ligt inderdaad op stal, in mijn eigen kast. Daar hebben de pensioneigenaren een extra sleutel van. Zo kunnen we er allebei bij mocht het nodig zijn.

Sabienhtje
Berichten: 93
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 12:18

paspoort legt bij de stal eigenaar van stal (zo altijd hoort voor de controle) omdat hij bij de paarden hoort als die getoond moeten worden.
paspoort staat gewoon op mijn naam, hij kan veder niets mee behalve als met spoed is moet gebeuren natuurlijk.

ik betaal netjes me stal contant aan de stal eigenaar krijg daar geen bon/factuur van.
heb dan wel een contract getekend, er staat alleen dan niet in standaard regels van het erf.

Bijvoorbeeld:
* stel voor de stal eigenaar krijg een controle van instantie en hij moet tonen wat voor geld binnen komt.

* of voor verzekering technisch bij brand wie dingen vergoed krijgt.


omdat er dus mensen zijn die contant betalen en wel een contract heb getekend staat die wel in ze recht maar ze kunnen veder niet achter halen.
Hoe wordt dus zo iets opgelost.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: stalgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:21

Zou je misschien alsjeblieft iets aan je grammatica en zinsopbouw kunnen doen.
Het is echt heel erg slecht te lezen zo.

JoyCiej007

Berichten: 17416
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:21

Contant betalen zou ik nóóit akkoord mee gaan, contract of niet.
Dit om latere misverstanden/misbruik/gedoe te voorkomen.

Wil stalhouder of jijzelf wel persé dat er contant wordt betaald, dan bij overhandiging van het bedrag een kwitantie vragen MET handtekening, het bedrag in kwestie, en de datum er op.

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:32

Onali schreef:
Zou je misschien alsjeblieft iets aan je grammatica en zinsopbouw kunnen doen.
Het is echt heel erg slecht te lezen zo.


Niet iedereen is een neerlandicus. Deze persoon stelt een normale vraag en geeft normaal antwoord op vervolg vragen die worden gesteld.

Doe ‘s aardig , tis Sinterklaas (toch een soort van gezellige feestdag).

LoveBodin

Berichten: 4356
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:46

JoyCiej007 schreef:
Contant betalen zou ik nóóit akkoord mee gaan, contract of niet.
Dit om latere misverstanden/misbruik/gedoe te voorkomen.

Wil stalhouder of jijzelf wel persé dat er contant wordt betaald, dan bij overhandiging van het bedrag een kwitantie vragen MET handtekening, het bedrag in kwestie, en de datum er op.



Hier 100% mee eens. Als je bankafshcriften heb kan je nooit gezeik krijgen met "je hebt deze maand nog niet betaald" (ook al heb je dat wel gedaan...).
Ik ben vrij goed van vertrouwen, maar heb hierover al veel slechte dingen gehoord.
Plus dat je je af moet vragen waarom ze het niet via de bank willen? Want als alles legaal en wit gaat, dan is via de bank dingen ontvangen geen probleem.
Heb bvb weleens geld voor hooi stro cash moeten betalen, maar toen dat niet lukte omdat ik niet aanwezig was, kon het ook gewoon via de bank.

JoyCiej007

Berichten: 17416
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: stalgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:51

Nou daarom.
Kijk, m'n hoefsmid en m'n vaste hooiboer betaal ik dus wel in principe contant, of ik moet even tekort aan cash hebben, maar dat gebeurd eigenlijk nooit. Ik weet wanneer ze komen en wat er ongeveer gerekend wordt, dus ik zorg tevoren dat ik dat bedrag gepind heb.
Dat gaat echter niet om hogere bedragen zoals stalgeld, en dat is ook niet iets maandelijks terugkerends waarbij verwarring kan ontstaan over wel/niet betaald.

de pin bonnen neem ik mee, zet ik op hoeveel ik betaalt heb en voor wat/hoeveel balen hooi, maar dat is meer voor mijn eigen administratie.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:56

Nienkje_H schreef:
Onali schreef:
Zou je misschien alsjeblieft iets aan je grammatica en zinsopbouw kunnen doen.
Het is echt heel erg slecht te lezen zo.


Niet iedereen is een neerlandicus. Deze persoon stelt een normale vraag en geeft normaal antwoord op vervolg vragen die worden gesteld.

Doe ‘s aardig , tis Sinterklaas (toch een soort van gezellige feestdag).


Er staat alsjeblieft bij, bovendien ben ik niet de enige die er moeite mee heeft om het te lezen.
De anderen geven enkel aan hoe zij het doen maar geven geen antwooord ;)

XFILE

Berichten: 86
Geregistreerd: 18-11-18

Re: stalgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 13:03

Ik heb mijn stalgeld altijd contant moeten betalen. Helaas is er hier bijna geen 1 stal die particulier is (ivm de grootte) die het niet liever contant heeft.
Bij ons op stal is een factuur en overmaken mogelijk, alleen betaal je dan 21% BTW waardoor je stalgeld gewoon tientallen euro's duurder uitvalt.
Ik heb zowel bij geregistreerde stallingen (bedrijven) gestaan als bij prive stallen.
Paspoort heb ik altijd zelf in de hand.
Alleen bij de opfok werd erom gevraagd, toen heb ik hem netjes afgegeven.
Nu heb ik hem veilig thuis.

Als je op factuur betaald, of je gaat overmaken dan kun je inderdaad bewijzen dat je betaald hebt. Echter moet er dan ook 21% btw over afgedragen worden (door de staleigenaar die dat bedrag doorberekend aan jou).

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 14:30

XFILE schreef:
Als je op factuur betaald, of je gaat overmaken dan kun je inderdaad bewijzen dat je betaald hebt. Echter moet er dan ook 21% btw over afgedragen worden (door de staleigenaar die dat bedrag doorberekend aan jou).


Dan is jouw stalhouder verkeerd bezig, hij pleegt dan fraude en niet zo'n beetje ook. Als hij controle krijgt zal hij moeite hebben met uitleggen waarom hij relatief veel onkosten heeft voor relatief weinig klanten.
Particulier met een paar stalletjes is vaak anders omdat de kosten vaak net zo hoog zijn als de opbrengsten en er dus weinig extra inkomen van komt.

Daarnaast licht hij je verkeerd voor, niet alles op de factuur valt onder de 21% BTW.
Je kan ongeveer uitgaan van 1/3 geen BTW, 1/3 laag tarief en 1/3 hoog tarief.

Mijn vorige stalhouder had het op een gegeven moment overigens niet graag meer contant, tegen de maandwisseling had hij heel veel contant geld in huis en dat vond hij niet veilig meer, hij was bang voor overval of inbraak en daar had hij wel een punt.

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 14:39

XFILE schreef:
Ik heb mijn stalgeld altijd contant moeten betalen. Helaas is er hier bijna geen 1 stal die particulier is (ivm de grootte) die het niet liever contant heeft.
Bij ons op stal is een factuur en overmaken mogelijk, alleen betaal je dan 21% BTW waardoor je stalgeld gewoon tientallen euro's duurder uitvalt.
Ik heb zowel bij geregistreerde stallingen (bedrijven) gestaan als bij prive stallen.
Paspoort heb ik altijd zelf in de hand.
Alleen bij de opfok werd erom gevraagd, toen heb ik hem netjes afgegeven.
Nu heb ik hem veilig thuis.

Als je op factuur betaald, of je gaat overmaken dan kun je inderdaad bewijzen dat je betaald hebt. Echter moet er dan ook 21% btw over afgedragen worden (door de staleigenaar die dat bedrag doorberekend aan jou).

Dan flest die man de boel goed. Stel er breekt brand uit en je bent je paard en alle spullen kwijt, bewijs jij dan maar dat dat zo is. Kun je niet los van het feit dat ik vermoed dat meneer helemaal niet verzekerd is.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:02

Sabine bedoel je met recht op van de stalhouder of van de verzekering?

Stel er breekt brand uit op een stal dan neem ik aan dat de stalhouder verzekerd is maar of dat ook voor jouw spullen, paard geldt dat weet ik niet, denk het niet. Dan zal je in je eigen verzekering moeten kijken of anders je verzekeringsagent eens bellen.
Heeft volgens mij niks te maken met hoe je je stalgeld betaald, contant of per bank, incl of excl hooi/Stro.

Geldt hetzelfde denk ik voor diefstal.
Dit soort dingen zullen ook niet in een contract staan of in de trant van voor eigen risico.

Stalgeld contant betalen kan prima zolang je maar een kwitantie oid krijgt. Je kan ook zelf een lijst maken met 12 maanden en achter bv januari het bedrag, naam stalhouder, handtekening stalhouder en datum(dit in kolommen) en duidelijk vermelden dat het om stalgeld gaat.
Altijd bewijs dat je hebt betaald en is het excl. hooi/stro kan je dat apart vermelden.
Heel simpel.

Paspoort hoort bij je paard maar ik heb hem ook thuis liggen en een kopie op stal(wel meerdere bladzijdes gekopieerd.

Als de stalhouder controle krijgt van de belastingdienst heb je in principe niks mee te maken behalve als er schulden zijn zou er beslag gelegd kunnen worden op jouw paard tenzij je kan bewijzen dat het jouw paard is (paspoort met eigendomsakte ofzoiets) en je dus stalgeld betaald zodat je een dienst afneemt en het paard niet op zijn naam staat.
Laatst bijgewerkt door Steppe op 05-12-18 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Westhof

Berichten: 2905
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:04

upendo schreef:
Ik zou nooit mijn stalgeld contant betalen. Kun je nooit aantonen dat het betaald is als je er gedoe om krijgt.
Op mijn oude stal deed ik dit wel, en daar kreeg ik bij betaling altijd netjes een briefje met handtekening als betaalbewijs.

Op mijn nieuwe stal betaal ik overigens via de bank, veel makkelijker.

Oehlala
Berichten: 4309
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: stalgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:35

Het maakt niet uit hoeveel bladzijdes je van het paspoort kopieert, het blijft een overtreding bij controle.

Maar dat terzijde contant betalen kan, maar dan moet je een kwitantie vragen en die bewaren. Overmaken is gewoon het simpelste en minste werk voor iedereen. Want jij moet het bij de bank halen en geeft het de stalhouder en die moet het weer naar de bank brengen. Contante betalingen gaan meestal daar waar de paarden of een gedeelte zwart staan en is dus gewoon om de belasting op te lichten. Moet ieder voor zich weten.

Malbec
Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: stalgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:47

Ik maak per maand gewoon een vast bedrag over. Mocht er iets bijkomen (wij krijgen bijvoorbeeld 1x in de zoveel tijd wortelen, of als de entingen voor geschoten zijn) krijg ik hiervan bericht en maak ik dat erbij over.
Sta wel op een heel kleinschalige stal en zij is ook een vriendin.
Paspoort heb ik thuis liggen. Boete betaal ik zelf wel maar als er inbraak of wat ook komt en mn paspoort is weg, is dat veel vervelender dan die boete.