Verkoper trekt zich terug na mondelinge overeenkomst, wat nu

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
N4N4
Berichten: 1110
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:53

Gewoon het paard bij zijn eigenaar laten , ze wil het niet kwijt ..
En dat mag .. er is nog niets betaald en gekeurd ..

Niet zo druk om maken , je kan het niet afdwingen .
Gewoon op zoek naar de volgende , geen hand maar een land vol .. succes :j

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:54

Als ik mijn pony verkocht, dan stond keuren vrij maar op kosten van koper. Niets gebrek of derg.

Shana123
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-18 12:57

Antgillya schreef:
In principe is een mondelinge overeenkomst gewoon rechtsgeldig. De Whatsapp gesprekken zouden kunnen dienen om bij een rechter aannemelijk te maken dat de overeenkomst gesloten is. Theoretisch is de verkoper verplicht om volgens de afspraken het paard te verkopen. Voor zover ik het verhaal begrepen heb is de enige voorwaarde de keuring. Dit werkt 2 kanten op.
Zodra de keuring heeft plaats gevonden en het paard is goed, dan ben je als koper ook verplicht om te betalen en het paard mee te nemen.

Echter kun je jezelf afvragen of het de moeite waard is om deze situatie juridisch verder af te wikkelen. Paarden zijn niet zeldzaam, je kunt ook gewoon op zoek gaan naar een ander paard.

Dit laatste is mijn mening over de situatie. Houdt er rekening mee dat een juridische procedure, zoals deze, meestal niet door een juridische bijstandsverzekering gedekt wordt en dat je dit bedrag eerst voor moet schieten.
Griffierecht €226,-
Hier komen eventueel nog kosten bij voor de behandeling van de zaak en eventueel zijn er nog kosten voor juridisch advies.
Daarbuiten kan een procedure ook maanden duren.

Vervolgens is het niet zeker dat een rechter je in het gelijk stelt. Als er veel twijfel is geweest en dat komt naar voren in de berichten dan kan een rechter besluiten dat er spraken is van dwang en kan de overeenkomst vernietigd worden. In dat geval gaat de verkoop natuurlijk niet door èn heb je geen recht om de gemaakte kosten bij de tegenpartij te verhalen.

Dit is alles dat er over te zeggen valt met de gegeven informatie.

Het is een interessante casus. Ik zal dit topic proberen te blijven volgen. Wellicht dat er meer gegevens boven water komen of dat er specifieke vragen zijn waar ik eventueel antwoord op zou kunnen geven.

bedankt voor je info over recht!
We zijn idd zwaar teleurgesteld in de verkoper, en willen van haar geen paard meer kopen. Het is alleen zo jammer omdat we al best lang aan het zoeken zijn, twee x gehad hebben dat een paard dat we wilden afgekeurd werd. Nu weer een superleuk paard gevonden hebben en dan dit krijgen.
Veel twijfel is er niet geweest in onze ogen, de eerste keer zei ze dat ze het moeilijk vond het paard te verkopen. de 2e keer zei ze dat ze bij ons een goed gevoel had. en toen hebben we wat onderhandeld over spullen ed. dat lijkt me ook vrij normaal. dat wij dan uiteindelijk liever zelf een zadel kopen omdat we vinden dat zij te veel geld vraagt voor haar zadel, daar ben je volgens mij vrij in. Die spullen zaten er ip niet bij.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:57

Inxs schreef:
Een paard kopen wat al zo veel gedoe geeft, dat zou voor mij persoonlijk al een domper zijn. Normaliter ben ik zeker geen wantrouwend type, maar ook niet gek. Het zou mij niks verbazen dat er ergens nog een verscholen 'iets' zit als een verkoop zo stroef verloopt. En dat hoeft niet persé een verborgen gebrek te zijn hoor. Dat kan van alles zijn natuurlijk.
Het loopt niet voor niks zo stroef, dus daar zit nog een onuitgesproken iets waardoor het zo loopt.

Zou ik ook zeggen. Je hebt toch nog niets betaald? Misschien wordt het paard niet eens goedgekeurd voor jouw doeleinden?Laat toch zitten joh. Er staan nog -tig andere paarden te koop.

Shana123
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-18 12:59

EllyC schreef:
Hanafubuki schreef:
Verkoper mag zich na overeenkomst, zowel mondeling als schriftelijk niet zomaar terugtrekken.
http://www.wetrecht.nl/koopovereenkomst/



Bedenk wel, het terugkomen op de afspraak kan nog andere redenen hebben dan het gevoel bv
- ze heeft ondertussen een hoger bod gekregen
- ze weet dat het paard de keuring niet doorkomt.


we vermoeden nu idd dat ze een hoger bod heeft gehad

Shana123
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-18 13:08

Dank allemaal, na het lezen van al jullie berichten en zelf nadenken, willen we idd deze koop niet meer door laten gaan. Wij zijn in onze ogen helemaal geen veeleisende mensen, best redelijk. We hebben haar in veel dingen tegemoet willen komen. Voor het bedrag (normale tot hogere prijsklasse) mag je toch ook best over bepaalde zaken onderhandelen lijkt mij.

Het paard is echt superlief en braaf, dus dat maakt het heel jammer maar helaas.

We krijgen nu zelf het vermoeden dat ze idd iemand heeft die meer wil betalen.

Goed, we gaan opnieuw opzoek, hopelijk gaat het toch een keertje lukken :) :)

N4N4
Berichten: 1110
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Verkoper trekt zich terug na mondelinge overeenkomst, wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:20

Goed besluit !
Richt je energie op een ander paard , gaat vast goedkomen
Heel veel succes en hou ons op de hoogte :j

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:22

Het paard staat pas een week te koop zeg je, misschien heeft ze het emotioneel gewoon moeilijk ermee dat het zo snel gaat? Hoeft niet persé kwade wil van haar kant te zijn, of een hoger bod.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Verkoper trekt zich terug na mondelinge overeenkomst, wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:30

Het zou inderdaad ook kunnen zijn dat ze een beter bod heeft gekregen van mensen die niet te moeilijk doen over keuringen,en ook zonder meer een duur zadel mee willen kopen?Als die dan snel beslissen en betalen,dan snap ik dat de verkoper daar voor gaat.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Verkoper trekt zich terug na mondelinge overeenkomst, wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:35

Ik begrijp best dat het vervelend is voor ts hoor. Ik heb zoiets zelf ook wel eens gehad. Ik von een paard heel leuk en ging toen zitten zeuren,twijfelen onderhandelen en uitstellen,hij was nl. enigszins niet rad waar de verkoopster de fysio eerst bij zou halen want volgens haar was het niets,en toen was hij ineens aan een ander verkocht!Terwijl ik had afgesproken dat ze zou bellen als de fysio geweest was en ik dan opnieuw zou komen kijken.Ik vond het paard echt heel leuk omdat hij zeer braaf was.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:37

Misschien wil iemand wel ongekeurd kopen, dan lijkt het me logisch dat ze daarvoor kiest.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Verkoper trekt zich terug na mondelinge overeenkomst, wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:39

Kunnen allerlei redenen zijn waarom de verkoopster ineens terugkomt op de verkoop. Da's het vervelende met mondelinge overeenkomsten: ze zijn rechtsgeldig maar in feite heb je nog geen poot om op te staan.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:40

Shana123 schreef:
het verschil tussen op kliniek keuren of op locatie zou ons 163 euro meer kosten, daar mag je toch over onderhandelen? ze mocht het paard zelf brengen naar de kliniek, ze mocht onze trailer gebruiken, maar dat wilde mw allemaal niet. dus wie doet er nou moeilijk..

Oh hemel, ik moet zeggen dat ik als verkoper het ook zat zou worden als je daarover zou gaan zitten pushen. Haar paard staat te koop en die zou zij dan in jullie trailer moeten vervoeren... dat is echt vragen om ellende als er schade ontstaat aan trailer en/of paard tijdens de rit. Nee, zou ik ook echt geen zin in hebben en ik zou jullie ook vinden doorzeuren over die 163 euro.




Shana123 schreef:
bedankt voor je info over recht!
We zijn idd zwaar teleurgesteld in de verkoper, en willen van haar geen paard meer kopen. Het is alleen zo jammer omdat we al best lang aan het zoeken zijn, twee x gehad hebben dat een paard dat we wilden afgekeurd werd. Nu weer een superleuk paard gevonden hebben en dan dit krijgen.
Veel twijfel is er niet geweest in onze ogen, de eerste keer zei ze dat ze het moeilijk vond het paard te verkopen. de 2e keer zei ze dat ze bij ons een goed gevoel had. en toen hebben we wat onderhandeld over spullen ed. dat lijkt me ook vrij normaal. dat wij dan uiteindelijk liever zelf een zadel kopen omdat we vinden dat zij te veel geld vraagt voor haar zadel, daar ben je volgens mij vrij in. Die spullen zaten er ip niet bij.

Oh, dat is apart. Vanwaar dan dit topic met de titel ''Wat nu?''?

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:42

Maar zelfs al heb je een schriftelijke overeenkomst, als de verkoper niet levert, houdt het op. Moet je alsnog een juridische procedure in. En laat verkoper het paard misschien wel afkeuren als ze het echt niet wil.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:48

Recht of geen recht, maar mensen kunnen zich op het laatste moment bedenken, dat heb ik ook gedaan.
En ik denk dat iedereen wel situaties heeft dat zhij besluit ergens van af te zien.

Je kunt niet in de harten van mensen kijken, hoe graag je het ook zou willen.

Moonlightbae

Berichten: 8
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:59

Heb zelf ook zoiets meegemaakt had een leuk paardje gezien alles afgesproken ze zou hem voor 2 dagen even reserveren omdat ik moest overleggen over welke spullen we wilde mee overnemen maar had aangeven dat ik hem wel wilde overnemen had 3 uur in de auto gezeten voor dat paard en bij thuiskomst kreeg in een berichtje dat ze hem verkocht heeft aan iemand anders en dat hij over een uurtje opgehaald word en dat het haar spijt ik was enorm boos uiteraard heb uiteindelijk besloten ook hier niks mee te doen omdat die mensen die hem gekocht hadden er ook niks mee te maken hadden enzovoort ben achteraf blij heb nu een super leuk paardje die toch wel veel leuker is haha tis allemaal heel rot ma waarschijnlijk krijg je er wel wat moois voor terug

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:12

Moonlightbae schreef:
Heb zelf ook zoiets meegemaakt had een leuk paardje gezien alles afgesproken ze zou hem voor 2 dagen even reserveren omdat ik moest overleggen over welke spullen we wilde mee overnemen maar had aangeven dat ik hem wel wilde overnemen had 3 uur in de auto gezeten voor dat paard en bij thuiskomst kreeg in een berichtje dat ze hem verkocht heeft aan iemand anders en dat hij over een uurtje opgehaald word en dat het haar spijt ik was enorm boos uiteraard heb uiteindelijk besloten ook hier niks mee te doen omdat die mensen die hem gekocht hadden er ook niks mee te maken hadden enzovoort ben achteraf blij heb nu een super leuk paardje die toch wel veel leuker is haha tis allemaal heel rot ma waarschijnlijk krijg je er wel wat moois voor terug

Tja als er iemand anders komt en meteen afrekent,dan snap ik dat de verkoper voor zekerheid gaat.Zo gaat het in het huidige internettijdperk. Voor deze tijd werden paarden in krant of tijdschrift geadverteerd en kreeg je veel meer tijd om te beslissen.Dan ging je meerdere malen kijken etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:33

GDG schreef:
Shana123 schreef:
het verschil tussen op kliniek keuren of op locatie zou ons 163 euro meer kosten, daar mag je toch over onderhandelen? ze mocht het paard zelf brengen naar de kliniek, ze mocht onze trailer gebruiken, maar dat wilde mw allemaal niet. dus wie doet er nou moeilijk..

Oh hemel, ik moet zeggen dat ik als verkoper het ook zat zou worden als je daarover zou gaan zitten pushen. Haar paard staat te koop en die zou zij dan in jullie trailer moeten vervoeren... dat is echt vragen om ellende als er schade ontstaat aan trailer en/of paard tijdens de rit. Nee, zou ik ook echt geen zin in hebben en ik zou jullie ook vinden doorzeuren over die 163 euro.
?


Volgens mij lees jij niet goed maar ik lees toch echt, verkoper van het paard MOCHT zelf brengen en hun trailer gebruiken, zie nergens staan dat ze dat moest.

MykeLady
Berichten: 14
Geregistreerd: 03-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:37

anjali schreef:
Moonlightbae schreef:
Heb zelf ook zoiets meegemaakt had een leuk paardje gezien alles afgesproken ze zou hem voor 2 dagen even reserveren omdat ik moest overleggen over welke spullen we wilde mee overnemen maar had aangeven dat ik hem wel wilde overnemen had 3 uur in de auto gezeten voor dat paard en bij thuiskomst kreeg in een berichtje dat ze hem verkocht heeft aan iemand anders en dat hij over een uurtje opgehaald word en dat het haar spijt ik was enorm boos uiteraard heb uiteindelijk besloten ook hier niks mee te doen omdat die mensen die hem gekocht hadden er ook niks mee te maken hadden enzovoort ben achteraf blij heb nu een super leuk paardje die toch wel veel leuker is haha tis allemaal heel rot ma waarschijnlijk krijg je er wel wat moois voor terug

Tja als er iemand anders komt en meteen afrekent,dan snap ik dat de verkoper voor zekerheid gaat.Zo gaat het in het huidige internettijdperk. Voor deze tijd werden paarden in krant of tijdschrift geadverteerd en kreeg je veel meer tijd om te beslissen.Dan ging je meerdere malen kijken etc.


Klopt, maar dan moet je dat gewoon zeggen. Niet zeggen dat je hem 2 dagen gereserveerd houdt.
Dat er zulke dingen gebeuren, betekent niet dat we dat maar normaal moeten gaan vinden.

MykeLady
Berichten: 14
Geregistreerd: 03-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:39

Romy1234 schreef:
Volgens mij lees jij niet goed maar ik lees toch echt, verkoper van het paard MOCHT zelf brengen en hun trailer gebruiken, zie nergens staan dat ze dat moest.


En dit inderdaad.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:44

flappie28 schreef:
Denk dat de verkoper eigenlijk het paard gewoon niet kwijt wil en daar moeite mee heeft.

Dit denk ik ook. En als er dan "gesteggel" is over spullen, keuring enz dan wordt het alleen maar moeilijker.

Het zou denk ik niet onverstandig zijn om aan te geven dat je serieuze interesse hebt in het paard en dat je het graag hoort als ze zich bedenkt. En dan de bal verder bij de verkoper laten. Als het meezit belt ze voordat TS een ander leuk paard heeft gevonden.
Laatst bijgewerkt door Koper op 11-08-18 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:45

idd,zat eerlijke mensen die je alle tijd willen geven en het paard willen reserveren tot je zeker bent.
als een dier je nauw aan het hart ligt,ga je hem toch niet zo vlug mogelijk van de hand doen?

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:46

Narya schreef:
Het paard staat pas een week te koop zeg je, misschien heeft ze het emotioneel gewoon moeilijk ermee dat het zo snel gaat? Hoeft niet persé kwade wil van haar kant te zijn, of een hoger bod.


Precies wat ik dacht.

Myfairytale
Berichten: 5388
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:53

Nagini schreef:
Narya schreef:
Het paard staat pas een week te koop zeg je, misschien heeft ze het emotioneel gewoon moeilijk ermee dat het zo snel gaat? Hoeft niet persé kwade wil van haar kant te zijn, of een hoger bod.


Precies wat ik dacht.


Ik ga hier ook in mee. Jammer dat er gelijk zo negatief gedacht wordt over hoger bod e.d.

Succes met het vinden van een leuk paard TS.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:54

anjali schreef:
Het zou inderdaad ook kunnen zijn dat ze een beter bod heeft gekregen van mensen die niet te moeilijk doen over keuringen,en ook zonder meer een duur zadel mee willen kopen?Als die dan snel beslissen en betalen,dan snap ik dat de verkoper daar voor gaat.
Nu ben je wel behoorlijk aan het (ver)draaien met uitspraken.

De verkoper doet, in mijn optiek, moeilijk wat betreft keuren. Als je echt wilt verkopen, de kopende partij biedt zelfs mogelijkheden tot vervoer en is bereid te onderhandelen over de prijs, dan zou dit een prima oplossing zijn. Kun je direct aantonen dat je het paard goed kunt laden (al kan dit ook bij ophalen, al moet het dan natuurlijk wel goed gaan). En het is niet zonder meer een duur zadel, TS is van mening dat het betreffende zadel in haar optiek te duur is, staat totaal los v.d. daadwerkelijke waarde (wat, zeker bij tweedehands, nogal persoonlijk is).

Stel verkoper zou nu alsnog verkopen aan een hogere bieder, da zou dat verre van netjes zijn. Al denk ik niet dat dit het geval is, echter is dit puur gevoelsmatig.

Ik zou het paard ook laten staan, heeft nu al een te negatieve lading. Goede oplossing TS, wel echt enorm zonde, zeker als je al langer zoekt.