Keuren toegestaan k.k

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 20:52

Ik kreeg mijn pony 20 jaar geleden, toen was het al k.k. Ik vind het heel logisch, ben niet anders gewend.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 20:58

lieveli schreef:
Ik kreeg mijn pony 20 jaar geleden, toen was het al k.k. Ik vind het heel logisch, ben niet anders gewend.



Alle keuringen bedoel je? Dus de verkopende partij betaald überhaupt niets?

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 21:21

Stral schreef:
Valt wat mij betreft niet onder service naar verkoop toe maar gewoon zelf gezond verstand hebben :D

In de verkoop van huizen etc geldt: koper heeft onderzoeksplicht, verkoper leveringsplicht. Je geeft als verkoper idealiter gezien de info die je hebt en als koper is het je plicht ruim te onderzoeken.


Nou dit dus. Kunnen mensen dat niet eerlijk of onterecht vinden maar deze dingen zijn gewoon bij wet vastgelegd. En een paard is een levend wezen maar als die verkocht wordt is het toch echt een zakelijke transactie. Bij met name koop van particulieren slaat het dus kant nog wal dat zij opdraaien voor de kosten van de koper voor zijn onderzoeksplicht. Bij handelaren of andersoortige bedrijven die beroepsmatig veel paarden verkopen is het wel een mooie service als ze het al van te voren doen. Soort garantie regeling net als bij bijvoorbeeld garages die een auto verkopen met nieuwe apk keuring. Uiteraard is een paard niet hetzelfde als een auto maar of je nou een paard, een goudvis, een fiets, een alpaca of een huis koopt, wettelijk is vastgelegd dat de koper onderzoeksplicht heeft (met bijbehorende kosten) en de verkoper leveringsplicht (met bijbehorende kosten).

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 21:37

Giolli schreef:
lieveli schreef:
Ik kreeg mijn pony 20 jaar geleden, toen was het al k.k. Ik vind het heel logisch, ben niet anders gewend.



Alle keuringen bedoel je? Dus de verkopende partij betaald überhaupt niets?


Nee

Tenzij het dier wordt afgekeurd.
( of beter, een negatief koopadvies krijgt)

Ik heb een paar maanden terug een paard verkocht en niets aan de keuring betaald( want 100% in orde)

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 21:38

Voor mij is het normaal dat als je een paard wilt verkopen je hem/haar zelf alvast röntgenologisch laat keuren zodat je weet wat je verkoopt. Willen mensen overkeuren dan mag dat op eigen kosten.

Als koper vind ik het normaal dat een paard boven de 3500,- recent gekeurd is of gekeurd mag worden waarbij de kosten bij afkeuring voor de verkoper zijn.
Ik haak af als er keuren kosten koper bij staat. Als de verkoper er al niet op durft te vertrouwen dat het paard goed is op de foto dan vertrouw ik het ook niet.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 21:42

Giolli schreef:
lieveli schreef:
Ik kreeg mijn pony 20 jaar geleden, toen was het al k.k. Ik vind het heel logisch, ben niet anders gewend.



Alle keuringen bedoel je? Dus de verkopende partij betaald überhaupt niets?


Nee. Wij hadden een pony gereserveerd die afgekeurd werd, hebben wij betaald.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 21:46

Waarom zou je er niet op durven vertrouwen dat een paard niet goed is als er kosten koper bij staat?

Als ik het als koper zou moeten betalen als het dier afgekeurd word....nou dan laat ik hem vrolijk staan

Stalgenoot heeft afgelopen jaar ene nieuw paard gekocht. Heeft er 4 laten keuren. 3 niet goed. Zou je mooi 2000 euro verder zijn als je dat als koper moet betalen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 21:50

Volgens mij was die ingeschreven regel op toepassing bij klinisch keuren...
Dat het paard op dat moment gezond is om te gebruiken.

Een röntgenologisch keuren zijn de kosten hoger en de risico op helemaal "goed" klein.

Daarbij moet je als verkoper ook achter een röntgenologische keuring staan, want het onderzoek waar het op gebaseerd wordt rammelt aan alle kanten. Daarbij zijn er zoveel voorbeelden van paarden met slechte foto's die oud worden en andersom, van 100% paarden die niet oud worden...

Eigenlijk zou je dus als verkoper röntgenologisch zelf moeten keuren en daar de prijs op bepalen IPV andersom.
Maar andersom dus idd de koper het risico laten lopen.
Met een kleine "afwijking", zou je als koper eerder genoegen nemen wanneer je zelf op draait voor de kosten.

Ik vind het iig niet gek.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 21:55

NatasjavE schreef:
Giolli schreef:


Alle keuringen bedoel je? Dus de verkopende partij betaald überhaupt niets?


Nee

Tenzij het dier wordt afgekeurd.
( of beter, een negatief koopadvies krijgt)

Ik heb een paar maanden terug een paard verkocht en niets aan de keuring betaald( want 100% in orde)


Ja, dat bedoel ik ook.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 22:01

NatasjavE schreef:
Ik zit al ruim 40 jaar in de paarden en ken het niet anders.
Wel met de kanttekening dat bij afkeuring de kosten voor de verkoper zijn.


Zo ken ik het ook, bij paarden in de normale prijsklasse.

Paarden die in de lage prijsklasse vallen zijn of niet gekeurd of hebben al een bemerking.
Soms kiezen verkopers er bewust voor om een paard niet te late keuren omdat ze bang zijn voor een bemerking. Als zo'n paard (af)gekeurd word bij een mogelijke aankoop, hebben de verkopers een groter verlies.

Paarden in de hogere prijsklasse worden bijna altijd opnieuw gekeurd. Als je als (niet professionel) koper niet zelf laat keuren kan je juridisch nergens op terugvallen.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 22:04

GMekkes schreef:
Voor mij is het normaal dat als je een paard wilt verkopen je hem/haar zelf alvast röntgenologisch laat keuren zodat je weet wat je verkoopt. Willen mensen overkeuren dan mag dat op eigen kosten.

Als koper vind ik het normaal dat een paard boven de 3500,- recent gekeurd is of gekeurd mag worden waarbij de kosten bij afkeuring voor de verkoper zijn.
Ik haak af als er keuren kosten koper bij staat. Als de verkoper er al niet op durft te vertrouwen dat het paard goed is op de foto dan vertrouw ik het ook niet.


De vraag is; wat is afgekeurd? Een volledig kapot paard? Of eentje met een bemerking? Heel veel mensen zijn op zoek naar een 'sportpaard'. Maar het gaat dan over een leuk, correct basispaard. Waarmee je lekker proefjes kunt rijden. Voor mij begint een echt sportpaard pas vanaf de 20.000, een die meer potentie heeft dan de basissport, namelijk dat z proefje. Iets wat meer dan 90% van de sportpaardzoekers niet gaat lukken.

Even advocaat van de duivel vraagje; stel je bent op zoek naar een leerpaard als b-l ruiter. Je vind een fantastisch paard wat succesvol z loopt, jaartje of 12 oud. Nooit fysieke problemen problemen gehad. Je laat m keuren maar afgekeurd voor de 'sport'. Het paard heeft er nooit problemen van gehad en bewezen prestaties op een hoger niveau dan je mogelijk zelf zult halen. Wie betaald de keuring?

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 22:05

Een aantal jaar geleden gingen wij een paardje kopen, vanwege haar leeftijd klinisch en x-ray. Klinisch helemaal goed, maar röntgenologisch kwam er toch iets uit waarvan het niet de vraag was of ze er last van kreeg, maar eerder wanneer ze er last van ging krijgen. Natuurlijk ging de koop niet door. Verkoper wilde de afkeuring niet op zich nemen, wel mochten we het paard een stuk goedkoper meenemen. Dat hebben we natuurlijk niet gedaan en we hebben ons verlies genomen. We waren wel €550 lichter, maar dat weegt niet op tegen alle ellende die we hadden kunnen krijgen als we haar wel gekocht zouden hebben.
Toch is het lastig, want met elke keuring slinkt je budget. Ik had het fijner gevonden als hij de kosten op zich had genomen. Aan de andere kant zat hij nu met een paard dat veel minder waard was en het paard zelf zat natuurlijk helemaal met de gebakken peren. Of het paard ooit nog voor de oorspronkelijke vraagprijs verkocht is? Ik denk het wel, want de mp-advertentie bleef ongewijzigd en als er een koper kwam die alleen klinisch zou keuren, dan zou er niks aan de hand zijn. Triest maar waar.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 22:06

Vind het wel grappig hoe hier gezegd wordt dat verkoper moet keuren voor het te koop zetten.
En als iemand hier een bericht plaatst dat ie een paard wil kopen waar reeds gekeurd is krijgt hij of zij alleen steeds het advies om over te keuren, want ja een keuring van een verkoper is niet te vertrouwen

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 22:11

Als er iets mis is met een pas gekocht paard, en de koper (niet professioneel in de paarden) heeft dat paard niet zelf laten keuren, kan deze juridisch nergens op terug vallen.
In die zin kan een koper dus inderdaad niet varen op de keuring van een verkoper.

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 23:31

Keuren kosten koper betekent in mijn ogen dat je als koper (ongeacht de uitkomst) de keuring betaald. Als een verkoper weet dat het paard niet goed is dan zal deze liever voor k.k.k. gaan lijkt mij ipv kosten bij afkeuring voor hem.
Als je als verkoper denkt dat het paard gezond is dan durf je een keuring op basis van afkeuring kosten verkoper, goedkeuring kosten koper toch wel aan?

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 23:42

joyce_eddy schreef:
Melissa1996 schreef:
De koper wil 'm keuren, niet de verkoper. Dus wie keurt, betaald.

Hier ben ik het niet mee eens.... heb 3 paarden laten keuren en de eerste 2 waren afgekeurd... we hadden afgesproken bij goedkeuring kosten voor mij en afkeuring kosten voor verkoper...
Anders had ik al 3 keuringen gehad voor het eerste paar kocht....

Zo werkt het wel bij bv auto's.
Als ik een auto wil laten keuren voor aankoop en hij wordt afgekeurd (of blijkt slecht te zijn) dan zijn de kosten ook voor de potentiële koper.
En dan kan het ook zijn dat ik 2 of 3 auto's moet laten keuren voordat ik een goede heb.

Dat geldt ook voor aankoop van een huis; als hij bouwtechnisch toch teveel problemen heeft (qua vraagprijs of wat ik zoek in een huis) dan zijn die kosten ook voor de potentiële koper.

Bij zowel de auto als het huis hoeft de verkoper niet te melden dat hij al eens is afgekeurd.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 06:50

GMekkes schreef:
Als je als verkoper denkt dat het paard gezond is dan durf je een keuring op basis van afkeuring kosten verkoper, goedkeuring kosten koper toch wel aan?


Goh, heb jij röntgenogen?
Ik vind dit altijd zo’n onzin. Niemand kan erin kijken. Je weet alleen dat je nooit problemen hebt gehad met je paard maar dat zegt helemaal niets over de uitkomst van een keuring.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 08:36

Jaar of 13 geleden was dit ook al niet ongebruikelijk. Gelukkig dacht mijn dierenarts met me mee en stopte na 1 been al met de keuring (alles wat mis kon was mis, paard was pas 2,5).

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 08:36

Fitzroy schreef:
GMekkes schreef:
Als je als verkoper denkt dat het paard gezond is dan durf je een keuring op basis van afkeuring kosten verkoper, goedkeuring kosten koper toch wel aan?


Goh, heb jij röntgenogen?
Ik vind dit altijd zo’n onzin. Niemand kan erin kijken. Je weet alleen dat je nooit problemen hebt gehad met je paard maar dat zegt helemaal niets over de uitkomst van een keuring.


Als ik het paard zelf heb laten keuren en het was goed dan heb ik bewijs in de vorm van een rapport dat het paard röntgenologisch goed is. Als ze dan nog zelf willen nakeuren is het prima maar wel op hun kosten. Bij die van mij zaten ook PROK certificaten en ik moet zeggen dat ze nog nooit gekeurd hebben bij verkoop, ze vonden het PROK certificaat voldoende.

Mijn allereerste paard wat ik verkocht was niet gekeurd en ik was toen ook nog jong en had nog weinig ervaring. Ik had het dier verkocht voor een goede prijs, ik helemaal blij. De kopers wilde hem laten keuren en hij blijkt dus echt totaal niet goed te zijn. Dat was wel echt een harde klap toen. De kopers hebben wel de keuring betaald maar ik zat met een paard wat dus onverkoopbaar was. Mijn eerst echt paarden ervaring was dat.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 08:37

gabyfedde schreef:
Jaar of 13 geleden was dit ook al niet ongebruikelijk. Gelukkig dacht mijn dierenarts met me mee en stopte na 1 been al met de keuring (alles wat mis kon was mis, paard was pas 2,5).


Ja dit kan je idd ook afspreken, scheelt veel kosten.

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 09:21

Polly schreef:
Vind het wel grappig hoe hier gezegd wordt dat verkoper moet keuren voor het te koop zetten.
En als iemand hier een bericht plaatst dat ie een paard wil kopen waar reeds gekeurd is krijgt hij of zij alleen steeds het advies om over te keuren, want ja een keuring van een verkoper is niet te vertrouwen

Als de foto’s recent zijn ga ik met de foto’s naar mijn eigen da.
Natuurlijk doe ik dat. Hoe vaak wordt er iets niet over het hoofd gezien. Foto’s zijn erg complex. Heb zelf al gehad dat de ene dierenarts een chip zag op de foto’s en de andere zag er 3

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 09:26

NatasjavE schreef:
Waarom zou je er niet op durven vertrouwen dat een paard niet goed is als er kosten koper bij staat?

Als ik het als koper zou moeten betalen als het dier afgekeurd word....nou dan laat ik hem vrolijk staan

Stalgenoot heeft afgelopen jaar ene nieuw paard gekocht. Heeft er 4 laten keuren. 3 niet goed. Zou je mooi 2000 euro verder zijn als je dat als koper moet betalen.

Wij hebben er enkele jaren geleden 10 RX en 3 klinisch afgekeurd zien worden. Wij hadden bijna ons budget al uitgegeven aan alle keuringen. Dan denk je toch even 2 keer na of je nog wel verder wilt na zoveel afgekeurde paarden :o

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 10:20

Nou precies. En er zaten er 2 bij die al gekeurd waren en 100% goed zouden zijn.
Nou van een 1tje naar een 4 op de straalbenen gaat een paard niet zo maar.
Das niet twijfelen tussen een een 1 of een 2.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 11:08

Rytir schreef:
De vraag is; wat is afgekeurd? Een volledig kapot paard? Of eentje met een bemerking? Heel veel mensen zijn op zoek naar een 'sportpaard'. Maar het gaat dan over een leuk, correct basispaard. Waarmee je lekker proefjes kunt rijden. Voor mij begint een echt sportpaard pas vanaf de 20.000, een die meer potentie heeft dan de basissport, namelijk dat z proefje. Iets wat meer dan 90% van de sportpaardzoekers niet gaat lukken.


Dit vind ik eigenlijk wel een goede vraag. Want het is de laatste tijd de tendens van alles te keuren (zelfs dat basissportpaard van 12 jaar dat nooit iets gemankeerd heeft), maar ook dat de koper bij de minste bemerking keihard wegloopt. Het onderscheid tussen 'kleine bemerking' en 'volledig kapot paard' is precies weg. Van zodra er iets op de foto te zien is, gaat men door naar de volgende. En bij een driejarige is dat nog te begrijpen, maar bij een 10-12-14-jarige die jarenlang succesvol in de sport heeft gelopen is dat gewoon zonde. En dan snap ik wel dat je als verkoper zegt van 'hé, ik heb hier een goed en zichzelf bewezen "product" staan. Als jij als koper dat dier volledig binnenstebuiten wilt keren, is dat je goed recht, maar wel op eigen kosten.'

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 11:16

Gini schreef:
Rytir schreef:
De vraag is; wat is afgekeurd? Een volledig kapot paard? Of eentje met een bemerking? Heel veel mensen zijn op zoek naar een 'sportpaard'. Maar het gaat dan over een leuk, correct basispaard. Waarmee je lekker proefjes kunt rijden. Voor mij begint een echt sportpaard pas vanaf de 20.000, een die meer potentie heeft dan de basissport, namelijk dat z proefje. Iets wat meer dan 90% van de sportpaardzoekers niet gaat lukken.


Dit vind ik eigenlijk wel een goede vraag. Want het is de laatste tijd de tendens van alles te keuren (zelfs dat basissportpaard van 12 jaar dat nooit iets gemankeerd heeft), maar ook dat de koper bij de minste bemerking keihard wegloopt. Het onderscheid tussen 'kleine bemerking' en 'volledig kapot paard' is precies weg. Van zodra er iets op de foto te zien is, gaat men door naar de volgende. En bij een driejarige is dat nog te begrijpen, maar bij een 10-12-14-jarige die jarenlang succesvol in de sport heeft gelopen is dat gewoon zonde. En dan snap ik wel dat je als verkoper zegt van 'hé, ik heb hier een goed en zichzelf bewezen "product" staan. Als jij als koper dat dier volledig binnenstebuiten wilt keren, is dat je goed recht, maar wel op eigen kosten.'
Ik ben zelf ook iemand die àlles laat keuren, maar ik heb er 3 staan met een bemerking die eigenlijk 'afgekeurd' werden :) Ik vind het erg belangrijk om de mening van mijn DA daarin te horen en dan zelf voldoende te kunnen relativeren en een beetje aan risicobepaling te doen :)