Bod doen op oude (verzorg)pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beertje12
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-04-17

Bod doen op oude (verzorg)pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 20:34

Heey heyy Bokkers!

De titel zegt het al een beetje...
Maar een paar ja(a)r(en) terug, ongeveer 5 jaar (2014) terug, is mijn oude verzorgpony verkocht aan een familie (waar ik toen ook nog contact mee had) en ik heb hem daar ook bezocht. Maar nu ongeveer 2 jaar terug (2017) hebben ze hem verkocht aan de bijrijders van hem.

Ik heb hem nog niet bezocht maar ga dat wel snel weer een keer doen! Hij was toen hij mijn (verzorg)pony was 9 á 10 jaar, nu is hij alweer bijna 15 jaar! (Dat wordt hij in maart 2019)

Maar in al die tijd is mijn liefde voor hem niet overgegaan en het gaat ook niet over want ik heb zoveel met hem meegemaakt...

ik zou graag ervaring willen vragen van mensen die een bod hebben gedaan om hun oude (verzorg) pony, bij mij in de omgeving zijn er nu al 2 mensen die ik ken, die hebben toch een bod gedaan op de pony, ook al willen ze hem niet verkopen, zodat als ze zich toch bedenken...

Hoe kan je dat het beste aanpakken of hoe is het jullie toch gelukt??

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Alvast bedankt!

Vena
Berichten: 95
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Bod doen op oude (verzorg)pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:24

Gewoon doen...heel spannend want dan weet je of jouw droom uitkomt of niet....maar toch doen. Ik heb het ook gedaan en heb mijn verzorgpony mogen overnemen. Wel met de afspraak dat de eigenaresse haar terug krijgt als ik niet meer voor mijn pony kan zorgen, maar dat is alleen maar fijn. Pony is bij haar geboren en altijd heel goed verzorgd.

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Bod doen op oude (verzorg)pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:29

Het enigste dat je kunt doen is aangeven dat bij verkoop je heel graag de eerste koop zou willen en verder niets.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70560
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Bod doen op oude (verzorg)pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:54

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Charaz

Berichten: 24300
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Bod doen op oude (verzorg)pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:58

Ik zou aangeven dat mochten ze hem wegdoen je interesse hebt, ik begrijp uit je bericht niet dat hij nu te koop staat.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Bod doen op oude (verzorg)pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:00

Als hij nu niet te koop staat zou ik ook geen bod uitbrengen. (straks wordt hij kreupel, en willen ze hem dan plots wel verkopen, want je hebt een bod uitgebracht.)

Ik zou eerst eens peilen of ze overwegen om hem te verkopen of niet, en anders het verhaal erbij vertellen en aangeven dat, als ze hem verkopen, je serieuze interesse hebt en of ze je iets willen laten weten. Dan zal het afhangen van de mensen zelf of ze dat effectief gaan doen.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:13

Mij lijkt dit een lastig iets. Want de pony staat niet te koop en je bent zijn verzorgster ook al jaren niet meer. Ik zou als eigenaar het een beetje beledigend vinden. Ik weet niet waarom.

Stel je bent de huidige verzorgster en je kent dus de eigenaren. Je houdt veel van het dier, wat de eigenaren ook weten en je geeft een keer casual aan dat je hem graag zou willen overnemen in het geval dat de pony verkocht zou moeten worden. Vaak denken de eigenaren daar toch als eerste aan.
Dat is anders in mijn ogen dan wanneer je een pony hebt gekocht en er komt via oude eigenaren (niet eens de vorige maar zelfs die daarvoor) iemand op het erf die jaren voor het beestje gezorgd heeft. Je geeft diegene graag de kans om de pony te zien want je snapt hoe emotioneel het is. En dan brengt diegene opeens een bod uit op je pony, die niet eens te koop staat.

Ik weet niet of iemand anders mijn gevoel snapt en het beter kan verwoorden? Ik krijg het niet goed uitgelegd.

Misschien denken die mensen stiekem al aan verkoop en heb je geluk. Maar als je zoiets bij mij zou doen, dan had ik je gewoon weg gestuurd. Maar misschien komt dat omdat ik heel beschermend ben over mijn pony door wat er de afgelopen jaren allemaal is gebeurd.

Edit: ik realiseer me net dat ik in bepaalde mate misschien toch hetzelfde heb gedaan. Toen ik 1.5 jaar geleden erachter kwam dat mijn pony (die gezegd ingeslapen te zijn geweest) opdook bij een manege 3 jaar later, heb ik wel meteen gezegd dat ik haar terug wil. Ze had nooit daar mogen belanden en alhoewel ze er verzorgd uit zag, liep ze kreupel mee in de lessen. Dus ik heb in principe aangegeven dat ik haar terug wil en dat was begrijpelijk voor de situatie. En op zich is elk manege paard te koop voor de juiste prijs.
Dus in mijn geval vind ik het toch anders dan wanneer je naar een particulier gaat die waarschijnlijk wel super blij is met de pony. Je mag komen kijken en dan opeens breng je een bod uit.
Misschien is dat heel normaal en ben ik iets gevoelig ervoor vanwege mijn situatie. :o

Roodvos

Berichten: 6669
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:56

emilyslaluna schreef:
Mij lijkt dit een lastig iets. Want de pony staat niet te koop en je bent zijn verzorgster ook al jaren niet meer. Ik zou als eigenaar het een beetje beledigend vinden. Ik weet niet waarom.

Stel je bent de huidige verzorgster en je kent dus de eigenaren. Je houdt veel van het dier, wat de eigenaren ook weten en je geeft een keer casual aan dat je hem graag zou willen overnemen in het geval dat de pony verkocht zou moeten worden. Vaak denken de eigenaren daar toch als eerste aan.
Dat is anders in mijn ogen dan wanneer je een pony hebt gekocht en er komt via oude eigenaren (niet eens de vorige maar zelfs die daarvoor) iemand op het erf die jaren voor het beestje gezorgd heeft. Je geeft diegene graag de kans om de pony te zien want je snapt hoe emotioneel het is. En dan brengt diegene opeens een bod uit op je pony, die niet eens te koop staat.

Ik weet niet of iemand anders mijn gevoel snapt en het beter kan verwoorden? Ik krijg het niet goed uitgelegd.
Ik vind dat je het heel goed uitlegt. Ik heb er exact hetzelfde idee bij. :j


TS, je gaat dus bij wildvreemde mensen op bezoek voor een pony die al 5 jaar je verzorgpony niet meer is, en dan wil je ineens vanuit het niets geld gaan bieden op een pony die niet te koop staat? Ik zou me als eigenaar op zijn minst ongemakkelijk voelen, maar beledigd is ook heel goed mogelijk.

En wat mij niet duidelijk is wat zou je willen bereiken met het uitbrengen van een bod op de pony?

Hoop je/denk je (?) dat door een bod op de pony uit te brengen de eigenaren niet meer “vrij” zijn om in de toekomst de pony te verkopen, zonder eerst jouw bod in overweging te nemen? Dan kan ik je uit de droom helpen: als ze je bod afwijzen is daarmee de kous af. En zijn ze daarna volledig vrij om doen wat ze willen.

En heb je nagedacht over de mogelijke consequenties die deze actie met zich mee kan brengen? Zomaar even 2 scenario’s:
1) Pony is niet te koop. Eigenaar deelt je dat kortaf mede en verzoekt je gelijk om het erf dan maar weer te verlaten. Je hebt hiermee je kans om in de toekomst de pony nog eens te kunnen bezoeken verspeeld.
2) Eigenaar wil eigenlijk al wel van de pony af en gaat enthousiast in op jouw bod: VERKOCHT! Gefeliciteerd, je hebt een pony gekocht *\o/* . Maar dan? Heb je daar ruimte voor? Kan je het onderhoud van een pony betalen?


bigone schreef:
Het enigste dat je kunt doen is aangeven dat bij verkoop je heel graag de eerste koop zou willen en verder niets.
Dit is het beste advies. En ook daar zou ik voorzichtig mee zijn. De pony is al weer 15 jaar. Als je die over een paar jaar zou kunnen overnemen is zijn werkzame leven waarschijnlijk zo goed als voorbij. Je koopt de pony dan om het dier een goede oude dag te gunnen. Daar is niets mis mee, maar als je de pony dan koopt omdat je hoopt verder te kunnen gaan zoals “in die goede oude tijd”, dan zal je waarschijnlijk bedrogen uitkomen.

Ik vind de huidige eigenaren al heel coulant dat ze een wildvreemde, die 5 jaar geleden voor de pony heeft gezorgd, op bezoek laten komen. Ik zou dat zelf niet gedaan hebben.
Dus mijn advies is: gewoon op bezoek gaan bij deze mensen. Dankbaar zijn dat je de pony nog eens mag bezoeken. Nog een paar mooie foto’s maken en dan dit hoofdstuk van je leven afsluiten.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Bod doen op oude (verzorg)pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:16

Zou je deze pony ook nog willen hebben als hij onberijdbaar zou worden?Dus echt voor zijn pensioen? In dat geval zou je dat kunnen zeggen daar.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Bod doen op oude (verzorg)pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:32

Gewoon zeggen dat als ze de pony verkopen je interesse hebt. Niet opdringerig overkomen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:44

Het kan 2 kanten op. Als je contact wil blijven houden is het misschien verstandiger om aan te geven dat je serieus interesse hebt mochten ze willen verkopen.

Als je dat niet zo belangrijk vind om contact te houden kan je een bod doen. Ik hoop dat je wel goed hebt nagedacht of het bod reëel is. Als je (ver) onder de prijs bied wat hun DENKEN dat hij waard is heb je kans dat je direct de deur gewezen wordt.

Mijn advies is om eerst eens te gaan kijken en dan kom je er wel achter of ze blij zijn met de pony en dan bij het weggaan eventueel aangeven dat mochten ze willen verkopen ze contact kunnen opnemen. Mochten ze het overwegen komen ze daar vast wel op terug.
Maar eerst maar eens kennis maken met de mensen.

MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:46

Doordat jij deze pony na zoveel jaar komt bezoeken, weten de huidige eigenaren al dat jij deze pony erg bijzonder vond/ vindt. Je kunt tijdens het bezoek aangeven dat je altijd veel plezier hebt gehad met de pony en dat je erg blij bent dat je hem nu weer eens mag zien. Verder kun je zeggen dat je het jammer vindt dat jij eerder niet de mogelijklheid had om de pony over te nemen.
Op die manier zeg je niet direct dat je de pony wilt kopen, maar wel dat je dat graag had gewild. Dan moet je kijken hoe het gesprek verder verloopt en zou je kunnen aangeven dat je nu wel de mogelijkheid hebt om de pony over te nemen, mochten zij er van af willen. Meer in de trand van 'Mochten jullie haar ooit willen verkopen, dan heb ik misschien interesse'.
Op die manier beledig je hen niet, maar geef je juist aan dat het een bijzondere pony is voor jou, en dat je snapt dat zij er nu lol mee hebben maar dat jij geinteresseerd bent in de pony bij verkoop. Maar ook dat dat afhangt van hoe de omstandigheden op dat moment zijn.

Veel plezier bij het bezoek!

Vena
Berichten: 95
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Bod doen op oude (verzorg)pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:20

Natuurlijk moet je niet lomp zomaar een bod doen, hopelijk gaat het die ander ook niet om het geld mocht hij/zij de pony ooit verkopen. Maar je kan toch aangeven dat je heel veel om de pony geeft en hem graag zou willen overnemen als daar mogelijkheden voor zijn. Ik heb ook gewoon aangegeven dat ik heel graag weer een eigen pony wilde en het allerliefste mijn verzorgpony. De geldzaken zijn pas veel later besproken. En als het je echt om die ene pony gaat dan wil je die echt, ook als hij kreupel of oud is.
Ik zou mij nou ook echt niet aangevallen voelen als de eerste eigenaresse aan zou geven haar pony graag weer te willen overnemen. Wij hebben sowieso heel goed contact en zorgen samen voor onze beide pony's.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Bod doen op oude (verzorg)pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:23

In principe kan iedereen natuurlijk altijd een bod doen op elk paard.Maar dan niet teleurgesteld zijn als de eigenaar niet wil verkopen!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Bod doen op oude (verzorg)pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:26

Je kan gewoon aan de eigenaren zeggen dat wanneer ze ooit de pony willen verkopen, jij heel erg geinteresseerd bent om hem te kopen.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Bod doen op oude (verzorg)pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:36

Je gegevens in ieder geval achter laten, zodat ze jou als eerste gaan contacten!

Ik ben zo mijn verzorg'once in a lifetime' paard per toeval 13/14 jaar nadat ik haar voor het laatst gezien heb tegen gekomen op marktplaats en gekocht (was toen 16 jaar). Met de laatste eigenaren die ik kende ook afgesproken dat ze mij als eerste zouden bellen bij verkoop, helaas contact niet behouden en uiteindelijk heb ik haar via een handelsstal gekocht.

Dus ik zou ook met regelmaat (niet tot vervelends toe) contact met ze blijven houden. Bij mij is dat helaas dus via een omweg gegaan en heeft de handelsstal de vorige eigenaar financieel behoorlijk erbij 'genaaid'.