veulen vervoeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 11:50

hallo bokkers!

Het duurt nog zoon 6 weken voor het zover is maar ik wil mij graag laten informeren wat betreft het vervoeren van een veulen.
25 augustus ga ik mijn aangekochte veulen ophalen, super spannend natuurlijk maar ik heb nog nooit een veulen vervoerd. Ik heb wel een geschikte trailer gevonden, het veulen kan nog niet vast staan maar is wel al geoefend met trailer laden door de nu nog eigenaar en dat gaat super.
mijn vader heeft wel een paar keer met mijn andere paard gereden met de trailer en hij heeft een rijbewijs voor een aanhanger dus dat lukt wel.

nu was ik benieuwd hoe jullie het doen?

ik zie de reacties graag tegemoed :)

nog even een foto van mn kind O:)
Afbeelding

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Re: veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:58

Vorig jaar mijn veulen verkocht en het ging heel soepel allemaal.

Veulen kende vaststaan nog niet maar ging wel dagelijks aan het halster mee naar de wei en soms alleen met me mee een rondje lopen als moeder in de stal achterbleef.

Eerst moeder in de trailer gezet en het veulen volgde goed, vastgezet met een lekker hooi net ervoor en moeder er weer uit, daarna meteen klep dicht en gaan rijden. Dan is er geen tijd voor "gezeur" en gaan ze zo staan dat ze hun balans vinden (doe ik eigenlijk altijd met onbekende/onrustige paarden)
Het veulen heeft een rit van een goed uur gehad en was super braaf en is daarna nog eens op de trailer geweest om naar andere weides te gaan met leeftijdsgenoten en dat ging zonder slag of stoot.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:00

gewoon een compleet lege trailer,dus geen tussenschot ed,de voorbar doe ik er zelfs ook altijd uit,gewoon veulen los erin en rijden.

nooit problemen gehad en als mensen hier en veulen komen ophalen,adviseer ik altijd hetzelfde en ook dat verloopt altijd prima.

een veulen kan heel rap in paniek raken en zodra er een wand of barre is,raken ze er ook heel vlug over,op,onder,....
dus gewoon los en rijden.
ze wegen nog niet zoveel,dus zelfs als ze dan helemaal vooraan staan,maakt dat echt niets uit.

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 12:05

tengeltje11 schreef:
gewoon een compleet lege trailer,dus geen tussenschot ed,de voorbar doe ik er zelfs ook altijd uit,gewoon veulen los erin en rijden.

nooit problemen gehad en als mensen hier en veulen komen ophalen,adviseer ik altijd hetzelfde en ook dat verloopt altijd prima.

een veulen kan heel rap in paniek raken en zodra er een wand of barre is,raken ze er ook heel vlug over,op,onder,....
dus gewoon los en rijden.
ze wegen nog niet zoveel,dus zelfs als ze dan helemaal vooraan staan,maakt dat echt niets uit.


ik heb idd een trailer geregeld waar alles uit kan met rubbere zijwanden dat zei de eigenaar al dat dat het beste was.

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Re: veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 12:09

is het dan beter om ook geen stro in te doen wand miss gaat dat glijden ofzo?

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:14

ik heb nooit iets op de vloer liggen in de trailer. Stro is inderdaad wel glad als die helemaal los staat.

ik vind een tussenschot weghalen soms een goed idee, bij bijvoorbeeld een schot met een flap plastic onderaan, maar als het een houten schot is dan hou ik hem er liever in of zet ik hem schuin dan hebben ze iets minder ruimte om door de trailer te "vliegen" bij een noodrem ofzo.

Pas wel goed op met het open en dicht doen van de klep, je bent niet de eerste die onder de klep terecht komt (lijkt me dat je via het deurtje eerst je veulen vasthoud en dan pas klep open/dicht)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:48

Niks op de bodem inderdaad, dat wordt snel glad. Tussenschot eruit zou ik ook doen, zeker als je 'm los laat staan. Dan wel de achterstang erin (stevigheid van je trailer!) en zeiltje dicht. Voorstang heb ik er het liefst ook in (ook stevigheid voor de trailer), maar in de geval zou ik die weglaten.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 13:07

En idd,trailer zeker helemaal dicht!
Beter even te warm dan een veulen die eruit probeert te springen.

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Re: veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 13:50

Ja idd.. we moeten ongeveer een uur rijden

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Re: veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:15

Wij hadden bij ons veulen de voorbuis er wel in en een baal stro ervoor zodat hij er niet onder kon komen en de buis van onderaf in de houder gedaan en vast gehangen met een ijzertje. Mocht hij erboven op komen dan was de buis makkelijk naar beneden te doen. Hij stond ook vast en kon zo nog wat steun vinden. We hoefden maar 10 minuutjes te rijden maar hij stond toch behoorlijk te trillen van spanning en vermoeidheid. Helemaal los in de trailer zou ik niet zo snel doen voor een uur. Is erg lang evenwicht houden voor zo'n ukkie zonder ergens steun te vinden.

Bodembedekking hadden we niet, rubbermatten waren prima.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 14:13

Inderdaad alleen je veulen er in, geen strooisel of balen stro of wat dan ook. En gebruik alsjeblieft een trailer met een veulenrek of doe het zeiltje of luik dicht. Kennis van mij heeft eens gehad met een veulen dat hij over de klep uit de rijdende trailer probeerde te klauteren. Niet grappig.

Het is fijn dat je vader een geschikt rijbewijs heeft. Snapt hij ook goed wat het verschil is tussen rijden met een aanhanger en rijden met een aanhanger met een levend dier er in?

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 08:26

Koper schreef:
Inderdaad alleen je veulen er in, geen strooisel of balen stro of wat dan ook. En gebruik alsjeblieft een trailer met een veulenrek of doe het zeiltje of luik dicht. Kennis van mij heeft eens gehad met een veulen dat hij over de klep uit de rijdende trailer probeerde te klauteren. Niet grappig.

Het is fijn dat je vader een geschikt rijbewijs heeft. Snapt hij ook goed wat het verschil is tussen rijden met een aanhanger en rijden met een aanhanger met een levend dier er in?



Zoals ik al zei heeft hij vaker met een paard gereden dus ja dat beseft hij maar al te goed. En als ie ergends te hard gaat ofzo dan heeft ie mij schreeuwend naast zich en geloof me daar word niemand vrolijk van haha en ik heb idd een trailer met dicht luik daar had ik al over na gedacht

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 08:36

Hier alles uit de trailer. Dikke laag stro en flink wat hooi voorin. Het veulen is direct van de moeder met halster de trailer opgeduwd. Langzaam maar zeker hoor, stapje voor stapje met een heerlijk hapje hooi ervoor en alle tijd van de wereld. Heeft hij totaal geen stress van ervaren en binnen een half uur stond ie erop.

We hadden hem er dus de hele reis los op ( 3 uur ). Zeiltje wel dicht (extra vastgezet met stotouw) en ook het voordeurtje extra vastgezet.

Hij heeft geen kik gegeven en was bij het lossen alleen wat nat in de oksels. Déjà was wel een zelfstandig en nuchter veulen :)

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:01

Kan de verkoper het veulen niet brengen sanMen met de merrie. ?

Dan zou mijn keuze zijn 2 paards trailer zonder tussenschot en met veulen rek merrie vast en het veulen los. Als het veulen h
Het kent om vast te staan dan met tussenschot maar ook voor de zekerheis veulenrek dicht.

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 20:51

friesiszwart schreef:
Kan de verkoper het veulen niet brengen sanMen met de merrie. ?

Dan zou mijn keuze zijn 2 paards trailer zonder tussenschot en met veulen rek merrie vast en het veulen los. Als het veulen h
Het kent om vast te staan dan met tussenschot maar ook voor de zekerheis veulenrek dicht.

Dat kan alleen dan betaal ik 200 euro voor een ritje van 70 km ...

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 21:06

Ik zou 200 euro er voor over hebben. Een veulen afspenen en in zijn eentje vervoeren vind ik niet te doen en gevaarlijk.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 21:09

en waar lees jij dat dit veulen nog niet gespeend gaat zijn dan?

er worden zat veulens in hun eentje vervoerd.
als er niets in de trailer zit om zich aan te kwetsen of op/onder te raken,kan er ook heel weinig gebeuren,je moet het ook niet groter maken dan het is.