Vraag betrelfd stalhulp/warmte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 17:57

Bolllletje schreef:
Ik heb een afgeronde 4 jarige mbo opleiding gedaan.

Ik ben alleenstaand werkend moeder. Die niet afhankelijk is van de allimentatie van ex.

De reden dat ik niet goed durf op te komen heeft te maken met 7 jaar misbruik en huiselijk geweld. Niet omdat ik dom ben.


Iedereen hier zegt dat ik over me heen laat lopen en dat baas een ** is. Maar ik heb er destijds zelf voor gekozen die overuren te draaien. Liever overuren en een tevreden baas dan betijds naar huis en "gedoe".

Baas is nooit boos of onredelijk geweest als het niet af was. Echter trek ik me dat ontzettend aan als hij zegt dat er meer af had gekund..

Hun inzien zijn overuren niet nodig en kan het binnen de tijd af.


Ik vraag me enkel af hoe het wettelijk precies allemaal zit. Dit omdat ik mezelf afgelopen week voorbij ben gelopen met de warmte.

Ik wil werkgever niet zwart maken. Want het zijn echt aardige mensen! Hun inziens ben ik gewoon net niet hoe het volgens hun kan zijn..
Wel houden ze rekening met me als ik bijv ziek ben en daardoor langzamer ben e.d. ik zie ze niet als slavendrijvers :)

Ik heb hier een hoop tips gekregen die zeker voorgesteld gaan worden! Zeker het idee om dingen zoals onkruid plukken smorgens vroeg te doen!



Wat een verhaal!

Je bent met een mbo diploma zeker niet nergens, maar heb je al eens gekeken naar de mogelijkheid toch verder te leren? Wat voor studie heb je afgerond?

Je komt een stukje verder weer met een hbo opleiding, als dat mogelijk is voor je, zeker het overwegen waard.

Het komt toch over alsof je over je heen laat lopen- misschien loop je eigenlijk wel over jezelf heen. Krijg je daarin hulp?

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:03

Bolllletje schreef:
Baas is nooit boos of onredelijk geweest als het niet af was. Echter trek ik me dat ontzettend aan als hij zegt dat er meer af had gekund..


Citaat:
Ik kan er niet tegen als ik iets niet goed doe. Ik heb wat "autistische trekjes", een enorme will to please. Ik kan niet naar huis voordar baas zegt dat ik goed mijn best heb gedaan.


Citaat:
En dat valt me best wel tegen eigenlijk.. Ik doe zooo mijn best. Die alles voor ze.


Citaat:
Maar ik vind het zo moeilijk dat ik vaak niet goed genoeg doe/ben..

Ik wil zo graag alles goed doen! Dat maakt het voor mij sommige dagen moeilijk..


Citaat:
Maar ik ben dus 3kwartier doorgegaan. En baaslief deed dat sus wat af als "ja maar je hebt ook rustig aan gedaan".
Dat stak me wel een beetje..


TS, als ik dit allemaal lees krijg ik het idee dat er echt een groot gedeelte van het probleem bij jou ligt. En dan niet omdat je niet goed werkt, maar vooral omdat jij het diee hebt dat jij niet goed genoeg werkt.
Het is een mooie eigenschap om goed werk te willen leveren, maar niet naar huis kunnen gaan voordat je baas tegen je heeft gezegd "goed gewerkt vandaag' gaat mijns inziens vrij ver. Ik krijg het gevoel dat je enorm perfectionistisch bent en dat het je enorm in de weg zit. Probeer eens een gesprek met je werkgever aan te vragen en vraag eens wat jouw ontwikkelpunten op dit moment zijn, dan kun je gericht aan de slag.
Leer ook gewoon accepteren dat je werk de ene dag beter of vlotter of fijner zal verlopen dan de andere dag, zo werkt dat nou eenmaal. Heb je een keer iets minder gedaan omdat het bloedheet was? Prima, so be it, en dan? Niks aan de hand. Morgen weer een dag. Lekker naar huis, naar je dochter en niet meer aan denken.
En verder; neem je pauzes, volledig. Je hebt er recht op en doet fysiek zwaar werk. Ga zitten en neem de tijd voor jezelf. Je werkgever klaagt er niet over, dus ga niet vrijwillig je tijd inleveren en extra werk staan doen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:05

Bolllletje schreef:
In het contract heb ik eigenlijk nog niet naar deze zaken gezocht.
Het zijn wat dingen die ik me afvraag.

Het is namelijk als volgt, dat ik op dagen met 30+ rustig de hele dag in de wei gezet word om onkruid te steken :+

Overuren zijn er in geslopen. En kan ik niet echt terugdraaien mijn inziens.
Er werd in bet begin gezegt dat ik te langzaam was. Zodoende ben ij zelf pauzes gaan inkorten en langer doorgegaan. Tot wat hun zeiden dat af moest af was.
Nu is het zo dat ik ipv 1 uur max 15 minuten pauze neem. En daarbij vaak een uur langer blijf. Gemiddeld gezien. Soms ook op tijd weg (dan enkel de pauze kwijt). Maar ook wel een 2 uur.

Dit dus wel op eigen "initiatief".

Ik kan er niet tegen als ik iets niet goed doe. Ik heb wat "autistische trekjes", een enorme will to please. Ik kan niet naar huis voordar baas zegt dat ik goed mijn best heb gedaan.


Nu wil het dus zo dat ik afgelioen week 2 dagen de hele middag onkruid heb staan steken. Daar een lichte zonnesteek aan over hield (ondanks continue proberen te koelen met wat drinken/water in mijn nek en polsen plensen). En ik kreeg dus te horen "je hebt ook lekker rustig aan gedaan" toen ik zei van, "ik heb 3kwartier doorgewerkt, ik ven er klaar mee met de hitte, ik ben op".

En dat valt me best wel tegen eigenlijk.. Ik doe zooo mijn best. Die alles voor ze. Plan mijn vakantie naar hun plannen, ondanks een dochtertje. Heb vrij in de weken en op de dagen dat het hun uit komt.
Werk altijd door. Doe zo mijn best.

Soms voelt het alsof het nooit genoeg is. Ik kan niet tippen aan hun maatstaven. En dat vind ik echt heel erg..
Ik wil het gewoon allemaal goed doen..


Zoek iets anders. Dit is niet normaal maar slavendrijverij. Je kunt beter werk krijgen dan met 30+ hele dagen onkruid steken wat ook beter is voor je gezondheid. Ik dacht aan de beginpost te lezen eerst dat het een werkgever betrof. Ik dacht gelijk...Serieus??? Wat is dit voor persoon die niet goed is in zijn bovenkamer om mensen zo te misbruiken.
Ieder mens werkt op redelijk tempo maar bij zware lichamelijke arbeid zijn daar wel grenzen aan.

Je hebt MBO en bent alleenstaande moeder....zoek ander werk. Dat is er zat. En ook wat lichamelijk lichter is en ws beter betaalt

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Vraag betrelfd stalhulp/warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:59

Een andere opleiding is dikke kul.
Ja als TS dat zelf wil prima.
Maar er is niks mis met een MBO diploma.

Het feit dat je je werkgever verdedigd en zegt dat je het zelf gedaan hebt zegt veel over hoe jij in elkaar zit.
Maar die werkgever weet dat ook.
En die maakt daar wel misbruik van

Bolllletje
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-07-18

Re: Vraag betrelfd stalhulp/warmte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 21:12

Het probleem betrefd overuren ligt bij mij,dit gaf ik al meermaals aan!

Toen ik krap twee jaar terug hier begon was ik net op mezelf. Na anderhalf jaar blijfvanmijnlijfhuis en rechtzaken en politie en al t gedoe.

En nee ik heb geen therapie nodig. Waarom niet? Omdat ik vrede met mezelf, mijn verleden, heden en toekomst heb!

Ik heb therapie gehad. Maar nu niet meer.

Ik heb een heel sterk netwerk om me heen.
Mijn dochtertje vind de bso helemaal geweldig! Gaat 3 daagjes. Want ik werk parttime. Ik ben 2 dagen de hele middag vrij! Tussen mijn oorspronkelijke eindtijd en haar schooleindtijd zit 2 uur. Ik heb haar dus 2 volle middagen en het hele weekend lekker bij me!

3 daagjes gaat ze naar de bso. Daar is ze helemaal op haar plekje! Meisje is dolgelukkig!


Betrefs het scholing. Ik ga GEEN opleiding meer volgen. Ik heb een heel mooi cv! Een mbo diploma.
En voor wat ik wil is dat genoeg!

Ik ben iemand die niet kan stilzitten. En heel graag met mijn handen werkt. En het zware werk net zo makkelijk oppakt als een kerel :+

Ik sta liever stallen te mesten dan paardjes te poetsen/zadelen/klanten te helpen.

Ik word van mijn werk helemaal zen!

Het is net dat stukje dat baaslief niet altijd tevreden is.
Nu moet ik erbij zeggen dat dit steeds minder is! Ik werk haast standaard wat langer door. En hoor nu hooguit eens in de 2 weken dat het wat vlottet had gekund/meer af had gekunt.


In het begin was ik heel erg onzeker. Ik had 2 jaar niks gedaan ivm vluchten bij mn ex/blijf van mn lijf huis/urgentie verkregen en verhuisd. Uwv heeft mij al die tijd vrijaf gegeven. En eigenlijk had ik dat nog steeds. (Stond ingeschreven voot een cursus die na 7 maanden zoi beginnen :+ Daaaarna zouden ze eens verder kijken).

Eenmaal verhuisd wilde ik heel graag terug in de maatschapij! Ben op zoek gegaan en hier terrecht gekomen.

En ja baas is secuur kwa werk. Maar ik kan ook echt wel met hem lachen!

In het begin was ik dus erg onzeker en heb inderdaad teveel over me heel laten lopen.
Ik ben daar nu van aan het terug komen. En zodoende mijn vragen betrefs cao.
Ik begin me steeds zekerder te voelen. En steeds meer het gevoel te krijgen dat ik mijn uiterste geef en het volgens mij best oke is wat ik doe.

Zodoende dat ik benieuwd was hoe dat cao technisch allemaal zit. Zodat ik weet wat wel en wat niet mag.
Zoals bijvoorbeeld kwa vakanties. Want zit deze weken met oppas voor dochterlief. Bso heeft verplicht 3 weken vrij. Ikzelf dus nu niet. Wat betekend dat ze 2 dagen per week naar oppas gaat.
Is allemaal goed geregeld. Al lang vooraf al.
Maar voor een volgende keer zou ik dat graag anders zien. Echt samen vrij. Zodoende mn vraag betrefd vakantie.

En kwa overuren/in de warmte werken was ik erg benieuwd hoe dat cao tech isch zit. Gezien in toch een lichte zonnesteek opliep..
Niet dat ik mijn baas tegengas geef terwijl hij dit gewoon zou mogen vragen.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Vraag betrelfd stalhulp/warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 21:19

Over de pauzes kan je deze wel echt gewoon nemen. En moet je ook zeker doen! Je hebt je rust nodig daarom zijn er ook pauzes

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 03:10

Bolllletje schreef:
Het probleem betrefd overuren ligt bij mij,dit gaf ik al meermaals aan!

Niet alleen bij jou, ook bij je baas. Hij maakt misbruik van jouw onzekerheid en wil om te pleasen (waarschijnlijk heeft de partner die jou 7 jaar lang misbruikt heeft dat ook gedaan). De baas hoort te zeggen meid het is tijd ga lekker naar huis. En jij hoort te zeggen baas ik heb oprecht mijn best gedaan maar het is niet af, morgen weer een dag. En volgens mij ben jij sterk genoeg om dit aan te geven, maar ik denk dat jouw beeld van reeele grenzen op dit punt niet is wat het zou kunnen zijn. Jij lijkt het normaal te vinden dat iemand jou laat overwerken omdat jij geen "nee" zegt. Dat is echter niet normaal, wat iedereen hier ook aangeeft (en wat je zelf heel diep vanbinnen ook weet, anders zou het niet zo steken dat je baas dit niet inziet). Dus je mag voor jezelf opkomen (dat mag overigens altijd, ook als je geen gelijk hebt, je mag namelijk ook gerust eens fout zitten, net als dat jouw huidige baas nu fout zit en net zoals dat iedereen wel eens fout zit... dan ga je een keer ergens tegenin en blijk je fout te zitten, nou dan zeg je sorry en klaar)
Bolllletje schreef:
En nee ik heb geen therapie nodig. Waarom niet? Omdat ik vrede met mezelf, mijn verleden, heden en toekomst heb!

Maar je laat dus nog wel over je heen lopen en hiermee blijf je het risico lopen dat je weer misbruikt wordt op wat voor manier dan ook.
En dat je twee middagen vrij bent is ook geen excuus om die overuren te pakken, je hoeft er ook niet "dankbaar" voor te zijn dat je die middagen vrij bent, want je krijgt die middagen immers ook niet betaald.

Bolllletje schreef:
Betrefs het scholing. Ik ga GEEN opleiding meer volgen. Ik heb een heel mooi cv! Een mbo diploma.
En voor wat ik wil is dat genoeg!

Duidelijk en helemaal top, hierin heb je wel duidelijke en reeele grenzen.
Bolllletje schreef:
Ik ben iemand die niet kan stilzitten. En heel graag met mijn handen werkt. En het zware werk net zo makkelijk oppakt als een kerel :+

Ik sta liever stallen te mesten dan paardjes te poetsen/zadelen/klanten te helpen.

Ik word van mijn werk helemaal zen!

Maar dit is geen reden om onbetaald het teveel aan taken nog "even" weg te werken....
Bolllletje schreef:
Het is net dat stukje dat baaslief niet altijd tevreden is.

.... en het feit dat de ontevredenheid van je baas toch wringt bij jou geeft aan dat je diep vanbinnen wél weet wat reeele grenzen zijn, maar dat je ze wegdrukt
Bolllletje schreef:
En ja baas is secuur kwa werk. Maar ik kan ook echt wel met hem lachen!

Maar hij loopt wél over je heen, en dat staat los van of je daarnaast alsnog ook met hem kan lachen.
Bolllletje schreef:
In het begin was ik dus erg onzeker en heb inderdaad teveel over me heel laten lopen.

In dit topic blijkt wel dat je, naar algemene maatstaven, je grenzen nog wat mag bijstellen naar wat je nu negeert, namelijk dat je diep vanbinnen heel goed weet dat hetgeen de baas nu laat gebeuren, niet eerlijk is. Op het moment laat je niet meer over je bewuste grenzen lopen, nu wordt het tijd dat je ook je onbewuste grenzen in kaart gaat brengen, om ook daar vervolgens niet meer overheen te laten lopen
Bolllletje schreef:
En kwa overuren/in de warmte werken was ik erg benieuwd hoe dat cao tech isch zit. Gezien in toch een lichte zonnesteek opliep..

Die laatste zin is dus zo'n onbewuste grens. Een grens die er mag zijn want die is meer dan reeel.
Bolllletje schreef:
Niet dat ik mijn baas tegengas geef terwijl hij dit gewoon zou mogen vragen.

Vertrouw wat meer op je eigen rechtvaardigheidsgevoel (en dan dus niet het oppervlakkige rechtvaardigheidsgevoel, maar die "diep vanbinnen" (dus het sluimerende gevoel van onrechtvaardigheid wat jou er ook toe zet om dit topic te openen)
en neem dat onderbuikgevoel voortaan als maatstaaf voor je grenzen.. je zit helemaal goed en je hoeft niet alles eerst in drievoud te bewijzen voordat je het voor jezelf als grens mag gebruiken. Alleen je onderbuikgevoel is genoeg om een grens op te stellen, en die mag je dan ook met man en macht bewaken
Daarnaast zou het fijn zijn als je uiteindelijk de bevestiging van een ander niet meer nodig hebt. Je hebt blijkbaar erg veel behoefte om te horen dat je het goed hebt gedaan, maar van sommige mensen zul je dat nooit te horen krijgen. Jouw reactie is nog harder laten zien hoe goed je het doet, oa door overwerk en onmenselijke omstandigheden zonder klagen overwinnen, maar het complimentje krijg je niet, sterker nog je krijgt er nog effe lekker extra ingewreven dat je het heus binnen de tijd had gered als je er nóg er tandje bovenop had gedaan. En je gaat mij niet vertellen dat de baas niet doorheeft dat dit steekt, maar dat je zo hunkert naar een compliment dat je toch gaan proberen nóg harder te werken.
Ik hoop dat het je lukt om je rechtaardigheidsgevoel als maatstaf te nemen voor je grenzen, en dat je leert om minder afhankelijk te worden van bevestiging van anderen. Als je dit onder de knie krijgt, zullen de mensen die jou het leven zuur maken afhaken, en zul je uiteindelijk louter omringd zijn door mensen die jou datgene geven waar je zo naar hunkert, namelijk waardering. Onthoud goed: de mensen waar jij voor over je grenzen gaat, zullen jou dat NOOIT kunnen geven

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 09:53

Goede duidelijke post Dorine92 +:)+

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:02

_Aine schreef:
Goede duidelijke post Dorine92 +:)+

Ik kan het ook niet anders dan het met haar eens zijn!

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:16

Ik vind het vol staan van de aannames.

Iedereen heeft zijn eigen grenzen en die liggen bij iedereen anders. TS geeft duidelijk aan dit een heerlijke baan te vinden.

Laten we nou niet roomser doen dan de paus: heel veel mensen werken structureel over, waaronder ik. Dan heb je niet meteen therapie nodig. Ook ik denk wel eens dagen waar doe ik het voor? En met mij vele anderen.

Het niet meer nodig hebben van bebestiging van een ander bestaat niet. Er is geen mens die dat niet nodig heeft :)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:35

ruitje schreef:
Ik vind het vol staan van de aannames.

Iedereen heeft zijn eigen grenzen en die liggen bij iedereen anders. TS geeft duidelijk aan dit een heerlijke baan te vinden.

Laten we nou niet roomser doen dan de paus: heel veel mensen werken structureel over, waaronder ik. Dan heb je niet meteen therapie nodig. Ook ik denk wel eens dagen waar doe ik het voor? En met mij vele anderen.

Het niet meer nodig hebben van bebestiging van een ander bestaat niet. Er is geen mens die dat niet nodig heeft :)

Wat een onzinnige post.
Sommige mensen hebben door omstandigheden ( die ts ook zelf benoemd) grenzen die zelf- destructief zijn. Daar is niets goed aan. Helemaal niet als ze gebaseerd zijn op een bevestiging van anderen die net zo zelfdestructief is. Ook daar weet ts alles van. In een blijf van mijn lijfhuis zitten en huiselijk geweld heeft niets te maken met 'iedereen heeft bevestiging nodig'. Dat snap je zelf toch hoop ik ook wel.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:55

Ik werk op en zorgboerderij, en nee, wat je bij welke temperaturen mag doen staat niet in CAO zorg en welzijn. er is een hitteprotocol die heel leuk is voor de woongroepen en andere dagbestedingscentra, maar idd de dieren moeten toch verzorgd worden.
Maar dan wordt het logisch nadenken...met deze warmte beginnen we direct bij binnenkomst met uitmesten ipv eerst overleg en het uitmesten amen met cliënten te doen. zo ook onkruid en andere zware klussen in de zon. Teamleider laat ons zelf deze beslissingen nemen, maar ik weet zeker dat wanneer we haar officieel om toestemming hadden moeten vragen ze hier ook voor zou zijn: ziek thuis komen te zitten met zonnesteek kost meer geld ;) Het tempo ligt bij ons nu ook lager. We zijn mensen, geen robotten.

Wat het overwerken betreft: ja het is misschien begonnen met jouw eigen beslissing, maar je baas is ook niet stom. Als je collega's en klanten merken dat jij het hardste en het snelste doorwerkt, heeft je baas dat ook echt wel in de gaten. Gelukkig is dit ook weer terug te draaien. Neem weer 20 minuten pause ipv 15 minuten, en bouw dit rustig op. Werk dat niet klaar is: heeft je baas je dan echt een eerlijke werkdruk gegeven? Een kennis van me had thuiszorg, en deze was ook slim genoeg om mij te melden dat als ze maar genoeg druk op deze persoon legde, deze ook nog wel die klus en die klus, en die ene ook nog wel kon doen. Ja, buiten die 3 uur die ze betaalde.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:29

Bolllletje schreef:
En nee ik heb geen therapie nodig. Waarom niet? Omdat ik vrede met mezelf, mijn verleden, heden en toekomst heb!

Ik heb therapie gehad. Maar nu niet meer.


Betrefs het scholing. Ik ga GEEN opleiding meer volgen. Ik heb een heel mooi cv! Een mbo diploma.
En voor wat ik wil is dat genoeg!


Sundda, wat plak jij een stickers en aannames op een persoon zeg. Ik zie in de quote hierboven namelijk iemand die post haar verleden meer de baas te zijn dan jij zegt. Zij geeft aan vrede te hebben met haar verleden en heden, wie zijn wij dan om te zeggen dat ze issues uit het verleden meeneemt naar het heden?

Verder vind ik je post naar mij toe erg denigrerend en zou ik het waarderen als je zo'n laatste en eerste zin achterwege laat :)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:05

ruitje schreef:
Bolllletje schreef:
En nee ik heb geen therapie nodig. Waarom niet? Omdat ik vrede met mezelf, mijn verleden, heden en toekomst heb!

Ik heb therapie gehad. Maar nu niet meer.


Betrefs het scholing. Ik ga GEEN opleiding meer volgen. Ik heb een heel mooi cv! Een mbo diploma.
En voor wat ik wil is dat genoeg!


Sundda, wat plak jij een stickers en aannames op een persoon zeg. Ik zie in de quote hierboven namelijk iemand die post haar verleden meer de baas te zijn dan jij zegt. Zij geeft aan vrede te hebben met haar verleden en heden, wie zijn wij dan om te zeggen dat ze issues uit het verleden meeneemt naar het heden?

Verder vind ik je post naar mij toe erg denigrerend en zou ik het waarderen als je zo'n laatste en eerste zin achterwege laat :)

Ja, want het is heel normaal om niet naar huis te kunnen als volwassen persoon voordat de baas gezegd hebt dat je het goed gedaan hebt. :+

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 22:15

Roodvos schreef:
Dit is geen werkgever, dit is een slavendrijver.
Heel snel weg gaan daar.


DIT! te schandalig voor woorden. Niet doorgaan tot het eind van de maand maar morgen al thuis blijven en een ander baantje zoeken. Dit slaat echt nergens op. Die overuren kun je wel naar fluiten. Wat een knoest van een werkgever zeg.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 07:57

Ik denk dat een meer gestructureerde baan ook beter zal passen.

Wil niet zeggen van 9 tot 5 op kantoor maar wel iets waar men gewoon aan de regels houd, je normaal pauze hebt en je overwerk betaald of ingeruild word voor vrije dagen.
En dan heb je waarschijnlijk ook nog een functie waar je beter betaald krijgt.


Is er een CAO voor de paardenbranche? Nee toch?

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Vraag betrelfd stalhulp/warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 08:29

Maar TS zegt dat zij zich eigenlijk goed voelt op deze job, ze doet het graag en de uren zijn zo ingedeeld dat ze gelijke momenten met haar dochter heeft. Dat speelt ook wel mee in het willen blijven hoor, het is voor haar niet al kommer en kwel. Iedereen weegt de voordelen tegen de nadelen af bij het maken van zo'n beslissingen.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 08:31

Cowgirl schreef:
Ik denk dat een meer gestructureerde baan ook beter zal passen.

Wil niet zeggen van 9 tot 5 op kantoor maar wel iets waar men gewoon aan de regels houd, je normaal pauze hebt en je overwerk betaald of ingeruild word voor vrije dagen.
En dan heb je waarschijnlijk ook nog een functie waar je beter betaald krijgt.


Is er een CAO voor de paardenbranche? Nee toch?


Nee maar je kunt wel kijken naar de CAO voor dierhouderij.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:33

Maar haar baas houdt zich niet aan de wetgeving.

Ze heeft recht op pauze en ze heeft recht op 2 welen ononderbroken vakantie.
Dat ontneemt hij haar.

TS, je wordt niet per stuk betaald maar per uur. Ga dan ook niet meer uur werken omdat hij zegt dat je te langzaam bent. Dat is helemaal niet nodig en offer zeker je pauze niet op.

Daarnaast mag en kan hij niet van jou verlangen dat je in je vakantie moet komen werken. Dat is wettelijk niet toegestaan.

Als hij dat wel eist maakt hij wel degelijk misbruik van je.

Dionnevdkaal

Berichten: 193
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:28

Cowgirl schreef:
Mijn tip: Andere baan zoeken.
Je word hier gewoon gebruikt dat is duidelijk.


Zo denk ik er ook over, en ik zou als ik jou was de pauze tijden gewoon in acht nemen, het is van de zotte dat jij je pauze inkort terwijl je daar gewoon recht op hebt en je werkgever/ster bijwijze van spreken lekker 1,5 uur zit te lunchen.
TEGEN GAS GEVEN EN KOM VOOR JEZELF OP.

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:43

Maar als je als chef een werknemer hebt die haar rust niet neemt en doorgaat waar het niet moet. Je kan toch geen babysitter spelen? Kan toch niet alles in de gaten houden om haar tegen zichzelf te beschermen? Als diegene (vissend naar een compliment wellicht?) aangeeft dat het slecht ging, menig iemand zegt dan toch ‘ach meid volgende keer stappie harder’?

Werknemers hebben hier zelf ook een verantwoordelijkheid in! Moeten zelfstandig zaken kunnen signaleren.

Ik vind dat TS zich behoorlijk als slachtoffer opstelt en vrees dat haar chef hier nog wel eens een heel ander beeld van kan hebben.

Alleen op te lossen door die verantwoordelijkheid te nemen, wees je eigen babysitter en neem je pauzes, rust en ga naar huis als het tijd is. Dat is jouw taak net zozeer als het stallen mesten bijv.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 14:04

Wat je je af kunt vragen is hoe reëel jouw takenpakket is in de tijd die je baas bedacht heeft.

Wij kunnen niet beoordelen of je echt langzamer of minder effecient werkt dan zou kunnen, of dat je baas de lat wel erg hoog legt.

Ikzelf stond voor de klas en maakte ook veel onbetaalde overuren. Ik had er last van als ik dingen half deed of bleven liggen en werkte soms ook gewoon langzamer omdat ik het preciezer deed of gewoon minder snel kon dan sommige collega's. Die uren werden ook echt niet uitbetaald en in de lunchpauze keek je dingen na onder het broodje eten zodat je daar in de middag gelijk op terug kon komen.

Doet je baas hetzelfde werk zelf makkelijk in die tijd? Doen je collega's al jouw werk binnen jouw uren? Nee? Dan is het waarschijnlijk gewoon te veel werk. En dan moet je dat ook kunnen zeggen.

Dan kan je baas je overuren uit gaan betalen of accepteren dat er keuzes gemaakt moeten worden en eventueel aangeven wat echt moet gebeuren en wat als er tijd over is.

Kijk naar wettelijke regels over werk en rusttijden en op hoeveel pauze je recht hebt bij een bepaald aantal uur werken en op hoeveel vakantiedagen. Volgens mij is dat 4 werkweken per jaar. Werk je 5 dagen per week, is dat dus 20 dagen. Werk je 3 dagen per week, dan is dat 12 dagen.

Krijg je wel vakantiegeld? En minimumloon passend bij je leeftijd?

Ben je verzekerd via je baas? En wat zijn je overige arbeidsvoorwaarden?

Als je nu toch dingen aan het uitzoeken bent, neem dat dan ook even mee.

Gini
Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 14:30

ingvdh schreef:
Maar haar baas houdt zich niet aan de wetgeving.

Ze heeft recht op pauze en ze heeft recht op 2 welen ononderbroken vakantie.
Dat ontneemt hij haar.

TS, je wordt niet per stuk betaald maar per uur. Ga dan ook niet meer uur werken omdat hij zegt dat je te langzaam bent. Dat is helemaal niet nodig en offer zeker je pauze niet op.

Daarnaast mag en kan hij niet van jou verlangen dat je in je vakantie moet komen werken. Dat is wettelijk niet toegestaan.

Als hij dat wel eist maakt hij wel degelijk misbruik van je.


Het inkorten van de pauze en het overwerken zijn twee beslissingen die de TS volledig op eigen houtje heeft genomen. Haar baas heeft haar daar niet toe verplicht.
Ook in je vakantie in de auto stappen en naar stal rijden om te werken is een beslissing die volledig bij jezelf ligt.

Ik zie de baas hier niet als de grote boeman (al zal hij heus wel profiteren van het feit dat TS geen nee kan zeggen, maar goed). Maar TS laat zich gewoon keihard opnaaien door woorden. Ik denk dat zij zichzelf onmogelijke eisen oplegt. Iedereen heeft bevestiging nodig en iedereen waardeert een schouderklop nu en dan, maar ik denk dat TS zich te erg hecht aan wat anderen zeggen en daar moet ze los van komen. Geniet van een compliment en vraag raad wanneer je een kritische noot krijgt, maar ga niet je hele levensritme aanpassen door het minste negatieve wat mensen zeggen.