Ik post eigenlijk nooit meer wat, maar ik zou nu toch graag wat advies willen van anderen.
Stel je hebt een privéstal met de volgende voorzieningen:
- 5-tal boxen. Afmetingen zijn volgens mij 3x3.
- Zadelkasten staan er al, 1 voor elke box en water en verlichting is aanwezig in de schuur.
- Goede buitenbak met verlichting en springmateriaal.
- Longeerbakje, heeft niet echt een goede bodem en staat momenteel vol onkruid.
- 1,5 hectare land, waar de paarden zomer en winter in kunnen, op zandgrond.
- Binnenbakken bij naastgelegen pensionstallen en bos op 20 minuten stappen.
- Opslagruimte voor bodembedekking (vlas, eigenaar wilt geen stro op het erf) en ruwvoer.
-> dit is overigens een kapschuur, is daar hooi in op te slaan of toch beter voordroog kiezen? Het hoeft er niet een heel seizoen in bewaard te worden, want zoveel ruimte is het ook weer niet

Als je hier de eigenaar van zou zijn, en je zou het in zijn geheel willen verhuren, wat is dan een redelijke verhuurprijs per maand of per jaar? Het onderhoud van het land en de bak etc. komt allemaal op verantwoordelijkheid van de huurder, dus je zou er zelf geen handen meer vuil aan hoeven maken.
Het is je bedoeling dat de eventuele huurder de boxen gaat verhuren als pension.
Ik heb zelf echt geen idee wat een redelijke prijs zou zijn. Uiteraard heb ik zelf al zitten rekenen wat een huurder kwijt zou zijn aan het 'runnen' van het pension en wat dan een redelijke pensionprijs per paard is, echter blijft er dan voor de huur minder over dan dat er gevraagd wordt.
In verband met de privacy van de verhuurder geeft ik liever niet teveel details over de hoe, wat, waar, maar indien echt nodig kan het eventueel in PB wat verder toegelicht worden. Ik zou zelf de huurder zijn, maar ik ben nu dus in de fase dat ik uit wil rekenen of ik het zelf überhaupt financieel zou redden om hier aan te beginnen, laat staan of ik er straks een rendabel bedrijfje van zou kunnen maken. Iets wat toch al moeilijk zat is met pensionstalling...
Commentaar over dat een pensionstal sowieso geen geld oplevert en dat het hard werken voor niets is hoef ik niet, ik ben daar bekend genoeg mee om zelf te kunnen oordelen

Bedankt alvast!