Een houten trailer, is dat nog interessant?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hawkeye

Een houten trailer, is dat nog interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 21:00

Hallo allemaal!

Nu ben ik een trailer tegen gekomen voor eigenlijk geen geld, deze lijkt me heel interessant. Echter is deze trailer van hout maar hij ziet er echt nog geweldig uit!

Mijn kennis over trailers is beperkt. Maar nu wil ik vragen of het wel interessant is om een trailer te kopen uit hout, bouwjaar 2003, 2j geleden vernieuwd.
Of blijf ik beter doorsparen tot ik een aluminium/polyester trailer kan kopen?
Geeft hout veel problemen bij buiten staan?

Bedankt!

Hilary

Re: Een houten trailer, is dat nog interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:28

Ik heb een houten trailer uit 1997, nog helemaal goed. Ik ben de tweede eigenaar. Bij de eerste eigenaar heeft ie altijd binnen gestaan en werd ie niet veel gebruikt. Werd verkocht omdat de trailer wat te klein was voor het nieuwe paard (oren tegen het dak); bij mijn pony's is dat niet aan de orde.
Bij mij staat de trailer eigenlijk ook altijd binnen, tenzij ik 'm twee dagen achter elkaar nodig heb oid. Gaat wel jaarlijks op controle, maar eigenlijk nog geen dingen mis mee gehad. Banden zijn inmiddels een keer vervangen, maar dat moet bij polyester / aluminium natuurlijk ook.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:39

Polyester trailers hebben ook een houten bodem hoor!

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:43

Sim schreef:

Niet allemaal! Ik heb n polyester met aluminium bodem ;)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 23:00

dena_mii schreef:
Sim schreef:

Niet allemaal! Ik heb n polyester met aluminium bodem ;)

Je hebt gelijk. Ik was wat kort/onvolledig in mijn reactie. Ik bedoel dat er polyester trailers met houten bodems zijn, maar idd ook met aluminium bodem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 08:51

Eerste tegenvraag moet nu zijn: welk merk?

Praten we daarna wellicht verder; of niet.....

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:07

Ik hebben sinds 2003 een trailer uit 1984 (huh,zo oud? Ja, zo oud). Zo. Zo'n 10 jaar terug issie opgeknapt. Nieuwe wiellagers, nieuwe wielen etc. Daarna is die door aanschaf vrachtwagen stil komen staan. Nu is de vrachtwagen weer weg en gaan we weer terug naar trailer. Dus die van ons krijgt weer een opknapper.

Het belangrijkste is de bodem, zowel hout als chassis. Is dat goed, dan geloof ik de rest ook wel. Bij ons is de redding geweest dat het rubber in de trailer los ligt. We hebben iedere keer na gebruik de matten eruit gehaald, schoongespoten en laten droger. Daardoor zijn de planken echt nog perfect.

Maar eerlijk: het verschil is groot en onderhoud (hoe het te onderhouden is) maakt alle verschil

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:10

KPet schreef:
Ik hebben sinds 2003 een trailer uit 1984 (huh,zo oud? Ja, zo oud). Zo. Zo'n 10 jaar terug issie opgeknapt. Nieuwe wiellagers, nieuwe wielen etc. Daarna is die door aanschaf vrachtwagen stil komen staan. Nu is de vrachtwagen weer weg en gaan we weer terug naar trailer. Dus die van ons krijgt weer een opknapper.

Het belangrijkste is de bodem, zowel hout als chassis. Is dat goed, dan geloof ik de rest ook wel. Bij ons is de redding geweest dat het rubber in de trailer los ligt. We hebben iedere keer na gebruik de matten eruit gehaald, schoongespoten en laten droger. Daardoor zijn de planken echt nog perfect.

Maar eerlijk: het verschil is groot en onderhoud (hoe het te onderhouden is) maakt alle verschil

Zegguh, wil jij mijn verhaal niet jatten!

Oh nee, chips, de mijne kocht ik in 2002 :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:30

Ik zou naar de staat kijken en wat je evt zelf kan of wil laten doen. Wij hebben een oldtimer uit de jaren '70. Aluminium buitenkant, houten binnenkant en bodem, polyster kap.

Onze onderstel is ontzettend degelijk en de bodem van hardhouten planken was op een enkele plank nog echt uitstekend. We hebben vorig jaar 4 planken vervangen en de houten binnen bekleding.

Toen we hem net hadden, hebben we de laadklep vervangen, neuswiel en de koppeling en remmen. Ook een tussenschot met hengstenschot ( omdat we toen een hengst hadden ) en een binnen lamp gemaakt.

Afgelopen jaar hebben we de buitenkant gelakt en de assen vervangen.

Als ik trailers kijk die jonger zijn, vind ik die van ons echt oerdegelijk. Niet altijd de mooiste en iets aan de zware kant misschien, maar de kwaliteit is echt degelijk. En alles is en blijft wel vervangbaar of te repareren.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:33

ik heb ook een houten trailer. Vind hem erg fijn. Onverwoestbaar lijkt ie. Polyester kan minder hebben. Maar het heeft ook zijn keerzijde, het is zwaarder. Ik woon in de bergen, dus in NL heb je er niet zoveel last van, maar mijn auto merkt het wel dat ik in de bergen woon en dat zou ik met Polyester niet merken denk ik.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:05

Let ook op met gewichten.
Mijn eerste trailer was ook een vernieuwde houten trailer.
Zag er prima uit en gelicht.
Alleen werd hij gewogen op de keuring en bleek hij net geen 400 kilo als lading te mogen hebben.
Was een volledige 2-paards trailer....
Was ik natuurlijk niets mee,1 tinker woog al te veel om in orde te zijn....

Hout kan erg zwaar zijn.dat is vaak een nadeel naast het onderhoud.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:24

tengeltje11 schreef:
Let ook op met gewichten.
Mijn eerste trailer was ook een vernieuwde houten trailer.
Zag er prima uit en gelicht.
Alleen werd hij gewogen op de keuring en bleek hij net geen 400 kilo als lading te mogen hebben.
Was een volledige 2-paards trailer....
Was ik natuurlijk niets mee,1 tinker woog al te veel om in orde te zijn....

Hout kan erg zwaar zijn.dat is vaak een nadeel naast het onderhoud.

Als je een bodem van 60mm azobe hardhout in je trailer legt, ben je zo door je laadvermogen heen.
Een bokker toonde daar ooit eens heel trots foto's van maar op mijn vraag wat nu het leeggewicht van de trailer was, heeft ze nooit antwoord gegeven.......

Wanneer je een normaal 25mm bodemplaatje gebruikt, met 15mm of 18mm wanden, is er nog niet zoveel aan de hand. Als gewicht alsnog een probleem is, dan zul je moeten gaan zoeken op lichtgewicht houten panelen. dat wordt in de camperbouw nogal eens toegepast en kan je 150 - 200kg schelen op een trailer.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:50

Idd,net daarmee dat ik het zeg.
Oorspronkelijke gewicht zal wel kunnen,maar hout rot vaak snel,dus ook vaak al vernieuwd aan houten trailers en dan zit je heeeel vaak met verkeerde gewichten.