Pony op afbetaling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lotte45308
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-06-18

Pony op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 13:39

Hoi allemaal!

Ik wil over een tijdje, eind dit jaar, graag een IJslander kopen. Ik heb de mogelijkheid om een eigen weide te huren, maar dan komt mijn huidige pony (Shetlander) alleen te staan, dus mijn toekomstige IJslander komt dan bij hem te staan. Daarnaast is mijn droom altijd al geweest om een IJslander te hebben, en die droom kan ik eindelijk gaan waarmaken!

Nu was ik alvast naar verschillende IJslander fokkerijen op internet gaan kijken, en één daarvan sprak mij heel erg aan. Dus heb ik een afspraak gemaakt om te komen kijken en informeren, en ik ben daar nu dus ook al geweest. Een heleboel IJslanders heb ik gezien, maar nu raad je het denk ik al.... bij al die IJslanders zat er één bij waar ik echt een klik mee had. Het gevoel waarvan je weet dat dit hem is. Dit gevoel had ik ook bij mijn huidige pony, en mijn andere pony die ik samen met mijn moeder hebt gekocht, maar zij verzorgd de meeste van de tijd deze pony. Sinds de bezichtiging blijft de IJslander constant in mijn hoofd zitten. Nu was eigenlijk mijn plan om pas rond eind dit jaar, of wat eerder, een IJslander kopen, zodat ik nog kan gaan sparen voor de aankoopkosten. Spaargeld voor onverwachte dingen heb ik al, aangezien ik al een pony (Shetlander) heb. Daarnaast heb ik een hele goede baan, dus de maandelijkse kosten kan ik gewoon betalen. De pony is dus eerder op mijn pad gekomen dan ik had verwacht, maar hierdoor heb ik het aankoopbedrag nog niet...

Omdat ik echt 100% zeker weet dat dit hem is, heb ik erover na zitten denken om aan de fokker voor te stellen, of ik hem in termijnen kan betalen. Mijn voorstel is, om alvast een bedrag aan te betalen, en het overige bedrag in maandelijkse termijnen te betalen. En dat de pony bij hem gestald blijft tot ik het bedrag heb afbetaald, en ik het dan gewoon als mijn ‘eigen’ pony beschouw, dus stalgeld, hoefsmid, onverwachte da kosten (waar ik niet vanuit ga) etc. Dus eigenlijk alle kosten wat bij een pony komt kijken, dat die voor mijn rekening zijn. En wanneer ik hem heb afbetaald, eind dit jaar of wat eerder, hij met mij meegaat naar huis. Ik kan overigens met mijn werk regelen dat ik meer uren kan werken, en ik ben al rond aan het solliciteren voor een tweede baantje.

Ook heb ik er aan zitten denken om bij mijn ouders het aankoopbedrag te lenen, maar aan mijn moeder vraag ik het liever niet. Verder weet ik dat mijn vader het bedrag wel voor een aantal maandjes kwijt zou kunnen, maar omdat hij het nog steeds niet eens is, na meer dan 2 jaar, dat ik een eigen pony heb, denk ik niet dat hij mij het geld zou willen lenen. Daarnaast vind ik het vreselijk om mijn ouders om geld te vragen, want ik spaar en koop liever alles zelf!

Dus de eerste optie lijkt mij het beste. Nu vroeg ik mij af; hoe kan ik dit het beste aanpakken, en vragen aan de fokker?hebben jullie tips? En Hebben jullie zelf ook een pony gekocht op afbetaling, zoja, zouden jullie je ervaring willen delen, en welke afspraken had je met de verkoper/fokker gemaakt?

Alvast dankjewel voor het lezen, en ik hoor het heel graag!

Groetjes

secricible

Berichten: 25702
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:43

Lotte45308 schreef:
(…)Ook heb ik er aan zitten denken om bij mijn ouders het aankoopbedrag te lenen, maar aan mijn moeder vraag ik het liever niet. Verder weet ik dat mijn vader het bedrag wel voor een aantal maandjes kwijt zou kunnen, maar omdat hij het nog steeds niet eens is, na meer dan 2 jaar, dat ik een eigen pony heb, denk ik niet dat hij mij het geld zou willen lenen. Daarnaast vind ik het vreselijk om mijn ouders om geld te vragen, want ik spaar en koop liever alles zelf!

Dus de eerste optie lijkt mij het beste. Nu vroeg ik mij af; hoe kan ik dit het beste aanpakken, en vragen aan de fokker?hebben jullie tips? En Hebben jullie zelf ook een pony gekocht op afbetaling, zoja, zouden jullie je ervaring willen delen, en welke afspraken had je met de verkoper/fokker gemaakt?

Alvast dankjewel voor het lezen, en ik hoor het heel graag!

Groetjes


maar je leent wel geld bij een vreemde, want dat is simpelweg wat je doet met afbetaling.
Verder kan ik het alleen maar afraden, zowel als koper als als verkoper. Wat als het dier in de tussentijd iets overkomt? Aansprakelijkheid als door de verkoper er schade ontstaat? Wat als jij en de verkoper niet door 1 deur kunnen en jij vindt dat het dier het ergens anders beter heeft? Overlijden? Van wie is het dier in die tussentijd?
Veel teveel mitsen en maren om mee in te stemmen wat mij betreft.

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:44

Na je eerste stuk dacht ik, prima over nagedacht, zeker als het paard in bezit blijft van de fokker totdat jij hebt afbetaald. En het stukje met de goedbetaalde baan.

Toen kwam erachteraan dat je een tweede baantje zocht èn meer uren wilt maken. Dat schort bij mij niet met die goedbetaalde baan. Als die zo goed betaald is en jij alle rond krijgt dan heb je die tweede baan niet nodig toch? Of zie ik dat verkeerd?

Roodvos

Berichten: 6692
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:48

1) Ik zou nooit een dier op afbetaling verkopen. Veel te veel onzekerheid en risico. Bereid je er dus op voor dat de eigenaar niet akkoord gaat met verkoop op afbetaling.

2) Als je al geen geld hebt om de pony nu in zijn geheel af te rekenen, hoe ga je dat dan doen met een (onverwacht hoge) dierenartsrekening? Dit bijvoorbeeld:
[VN] Pech voor koper van dood paard

De kans is niet zo groot, maar het kan wel gebeuren.

Lotte45308
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 13:49

KimD schreef:
Na je eerste stuk dacht ik, prima over nagedacht, zeker als het paard in bezit blijft van de fokker totdat jij hebt afbetaald. En het stukje met de goedbetaalde baan.

Toen kwam erachteraan dat je een tweede baantje zocht èn meer uren wilt maken. Dat schort bij mij niet met die goedbetaalde baan. Als die zo goed betaald is en jij alle rond krijgt dan heb je die tweede baan niet nodig toch? Of zie ik dat verkeerd?


Ik was sowieso al van plan om meer uren te maken, en een extra baantje te zoeken. Met als reden dat ik het aankoopbedrag van een IJslander snel bij elkaar heb! Niet om de maandelijkse kosten etc. puur dus om het aankoopbedrag.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110749
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:49

Niet doen. Daar komt negen van de tien keer gedonder van.

noviceh

Berichten: 4795
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:49

In hoeverre heb jij rekening te houden met je ouders? Gezien je benoemt dat je vader er niet achter staat?

En eventueel een aanbetaling? Ik weet niet of dat gebruikelijk is en hoe zij daar tegenover staan?

Lotte45308
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 13:50

Roodvos schreef:
1) Ik zou nooit een dier op afbetaling verkopen. Veel te veel onzekerheid en risico. Bereid je er dus op voor dat de eigenaar niet akkoord gaat met verkoop op afbetaling.

2) Als je al geen geld hebt om de pony nu in zijn geheel af te rekenen, hoe ga je dat dan doen met een (onverwacht hoge) dierenartsrekening? Dit bijvoorbeeld:
[VN] Pech voor koper van dood paard

De kans is niet zo groot, maar het kan wel gebeuren.


Zoals je in mijn bericht hebt gelezen, staat er duidelijk dat ik al een spaarpotje voor onverwachte kosten heb. Het aankoopbedrag ontbreekt alleen nog!

Es_ther

Berichten: 18723
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:52

Mij lijkt kopen op afbetaling vragen om problemen..

Ik zou het als verkopende partij ook niet willen, want wat als er wat gebeurt in tussentijd?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:56

Ik heb mijn paard op afbetaling gekocht omdat zoals jij ook hebt, hij eerder op mijn pad kwam. Nou was mijn renpaard heel niet duur en inclusief tuig. Ik heb zo’n vermoeden dat een ijslander van een fokkerij een groot verschil is qua prijs. We hadden geen spaargeld maar wel genoeg voor maandelijkse kosten plus een beetje over, dus ik betaalde gewoon alles qua stalling en hoefsmid etc, en na drie afbetalingen was hij helemaal van mij.
We hadden het trouwens helemaal uitgeschreven staan op papier.

Succes!

Roodvos

Berichten: 6692
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:58

Lotte45308 schreef:
Roodvos schreef:
1) Ik zou nooit een dier op afbetaling verkopen. Veel te veel onzekerheid en risico. Bereid je er dus op voor dat de eigenaar niet akkoord gaat met verkoop op afbetaling.

2) Als je al geen geld hebt om de pony nu in zijn geheel af te rekenen, hoe ga je dat dan doen met een (onverwacht hoge) dierenartsrekening? Dit bijvoorbeeld:
[VN] Pech voor koper van dood paard

De kans is niet zo groot, maar het kan wel gebeuren.


Zoals je in mijn bericht hebt gelezen, staat er duidelijk dat ik al een spaarpotje voor onverwachte kosten heb. Het aankoopbedrag ontbreekt alleen nog!

Nee, je hebt een potje voor de shetlander. Voor de 2e pony moet je ook een potje aanleggen. Of laat je 1 van de 2 creperen als het potje leeg is gegaan voor de andere?

Lotte45308
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 13:59

noviceh schreef:
In hoeverre heb jij rekening te houden met je ouders? Gezien je benoemt dat je vader er niet achter staat?

En eventueel een aanbetaling? Ik weet niet of dat gebruikelijk is en hoe zij daar tegenover staan?


Niet. Ik betaal alles zelf. Mijn vader stond bij de aankoop van mijn eerste pony er niet achter, mijn moeder daarentegen wel. Hij heeft het nu wel een soort van geaccepteerd, aangezien hij ziet dat ik prima kan rondkomen. Maar hij heeft verder geen interesse naar mijn pony. Vandaar. Ook had ik het aankoopbedrag toen allemaal zelf gespaard van mijn huidige pony, en heb ik zijn onderhoud etc ook alles zelf betaald. Wat ik overigens nog steeds zelf betaal.

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:59

Is het geen optie om een kleine lening aan te gaan bij een bank?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:01

Ik ben van het principe, wat je niet kunt betalen niet kopen. Het enige waar ik een lening voor af zou willen sluiten is voor een huis, een hypotheek.

Ik zou nooit iets op afbetaling kopen, helemaal geen levend dier. Wat als het dier in die tussentijd iets krijgt of oploopt? De fokker blijft eigenaar tot de pony helemaal afbetaald is. Dan mag hij dus ook beslissingen nemen over die pony. Wat als er onenigheid over komt? Wat als de pony een blessure oploopt? Wil je hem dan alsnog?
Natuurlijk kan dit ook gebeuren als hij echt van jou is, maar dan ben jij ook de verantwoordelijke in de verzorging en dat ben je bij het afbetalen niet.

Wat is een goedbetaalde baan? Als de baan echt een goedbetaalde baan is, heb je in een paar maanden toch dat bedrag bij elkaar? Wellicht staat hij er dan nog?

Ik zou eerst zorgen dat ik het geld heb voor de aanschaf, een mooi centje op de spaarrekening en dat ik makkelijk de maandelijkse vaste kosten kan betalen.

Lukasje
Berichten: 11321
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:06

Voor mij is dit erg simpel ... Wil je de pony NU, koop je hem NU, betaal je hem NU. Heb je het geld niet, dan niet.

Maar je spreekt over een pony kopen einde dit jaar of iets vroeger. Nu en dat tijdstip scheelt hem een maandje of 5. Omwille van praktische zaken kan ik me voorstellen dat dat een verschil maakt maar qua financiën kan dat toch niet zo veel uitmaken toch?

Als verkopende partij ging ik met een afbetaling nooit ofte nimmer akkoord.

Anders moet je nu tijdens de zomermaanden extra bijwerken en hopen dat de pony er na de zomer nog is?
Laatst bijgewerkt door Lukasje op 27-06-18 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotte45308
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 14:07

woepsie90 schreef:
Ik heb mijn paard op afbetaling gekocht omdat zoals jij ook hebt, hij eerder op mijn pad kwam. Nou was mijn renpaard heel niet duur en inclusief tuig. Ik heb zo’n vermoeden dat een ijslander van een fokkerij een groot verschil is qua prijs. We hadden geen spaargeld maar wel genoeg voor maandelijkse kosten plus een beetje over, dus ik betaalde gewoon alles qua stalling en hoefsmid etc, en na drie afbetalingen was hij helemaal van mij.
We hadden het trouwens helemaal uitgeschreven staan op papier.

Succes!


Bedankt voor het delen van je verhaal! De IJslander is nog heel jong en niet beleerd, dus dat scheelt ook weer qua prijs vergeleken met een beleerde IJslander. Is jouw paard bij de verkoper gebleven totdat je hem had afbetaald, of mocht je hem al wel mee naar huis nemen?

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:07

_Lina schreef:
Is het geen optie om een kleine lening aan te gaan bij een bank?


Een lening voor een pony bij een bank? Never nooit niet!
Een bank is in mijn ogen voor het grote geld, hypotheek, kapitaal om een onderneming te financieren dat soort dingen.
Niet om een pony van te kopen.

Uhm...ts. ik zou echt ff doorsparen en hopen dat hij tegen die tijd nog te koop staat.

Lotte45308
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 14:08

_Lina schreef:
Is het geen optie om een kleine lening aan te gaan bij een bank?


Bedankt voor de tip, maar lenen bij de bank wil ik niet. Dan ga ik liever werken!

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:08

Delphi schreef:
Ik ben van het principe, wat je niet kunt betalen niet kopen. Het enige waar ik een lening voor af zou willen sluiten is voor een huis, een hypotheek.

Ik zou nooit iets op afbetaling kopen, helemaal geen levend dier. Wat als het dier in die tussentijd iets krijgt of oploopt? De fokker blijft eigenaar tot de pony helemaal afbetaald is. Dan mag hij dus ook beslissingen nemen over die pony. Wat als er onenigheid over komt? Wat als de pony een blessure oploopt? Wil je hem dan alsnog?
Natuurlijk kan dit ook gebeuren als hij echt van jou is, maar dan ben jij ook de verantwoordelijke in de verzorging en dat ben je bij het afbetalen niet.

Wat is een goedbetaalde baan? Als de baan echt een goedbetaalde baan is, heb je in een paar maanden toch dat bedrag bij elkaar? Wellicht staat hij er dan nog?

Ik zou eerst zorgen dat ik het geld heb voor de aanschaf, een mooi centje op de spaarrekening en dat ik makkelijk de maandelijkse vaste kosten kan betalen.


Zo denk ik er ook over, hypotheek ok, maar verder niets op afbetaling.

Lotte45308
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 14:10

@roodvos excuses, dan heb ik het onduidelijk in mijn bericht gezet. Ik heb inderdaad een potje voor mijn Shetlander, maar die is groot genoeg voor een tweede pony!

fjordjes

Berichten: 12055
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:11

Ik heb 1x een paard op afbetaling gekocht. Had een vast bedrag afgesproken en deze werd maandelijks automatisch gestort op de rekening van de verkoper. Nooit problemen mee gehad. Maar achteraf gezien was het veel makkelijker om het bedrag in 1x te betalen.

Bij mij stond ook alles op papier met afspraken etc.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Pony op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:13

In hoeveel maanden zou je het dier af willen betalen?

Lotte45308
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 14:15

Delphi schreef:
Ik ben van het principe, wat je niet kunt betalen niet kopen. Het enige waar ik een lening voor af zou willen sluiten is voor een huis, een hypotheek.

Ik zou nooit iets op afbetaling kopen, helemaal geen levend dier. Wat als het dier in die tussentijd iets krijgt of oploopt? De fokker blijft eigenaar tot de pony helemaal afbetaald is. Dan mag hij dus ook beslissingen nemen over die pony. Wat als er onenigheid over komt? Wat als de pony een blessure oploopt? Wil je hem dan alsnog?
Natuurlijk kan dit ook gebeuren als hij echt van jou is, maar dan ben jij ook de verantwoordelijke in de verzorging en dat ben je bij het afbetalen niet.

Wat is een goedbetaalde baan? Als de baan echt een goedbetaalde baan is, heb je in een paar maanden toch dat bedrag bij elkaar? Wellicht staat hij er dan nog?

Ik zou eerst zorgen dat ik het geld heb voor de aanschaf, een mooi centje op de spaarrekening en dat ik makkelijk de maandelijkse vaste kosten kan betalen.


Dankjewel voor je advies. Over een aantal maanden verwacht ik inderdaad het bedrag bij elkaar te hebben. Normaal ben ik ook van het eerst sparen dan kopen, en als je het geld niet hebt simpelweg niet kopen. Maar De reden dat ik er over na denk, is omdat ik deze pony niet wil laten lopen..

Anoniem

Re: Pony op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:33

Ik heb het zelf in eerste instantie ook gedaan met mijn eerste eigen paardje maar ik kan het je alleen maar afraden, ze begonnen te zeuren waardoor ik uiteindelijk de rest van mijn vader heb geleend om het klaar te krijgen. Maar een paar jaar later is mijn paard door de vorige eigenaresse gestolen met o.a de boodschap dat ze nooit volledig afbetaald was. Erg dom van haar want ik had al het bewijs dat het wel zo was. Ook dat ze een contract had opgesteld dat als ik er niet goed voor zorgde zij haar terug mocht halen etc. allemaal gelogen. Dus ik zou er een beetje mee oppassen en op afbetaling zeker niet doen.

Lukasje
Berichten: 11321
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Pony op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:43

Mijn standpunt heb ik hierboven al toegelicht, maar anderzijds begrijp ik ook dat je je hart kan verliezen ...

Waarom ga je niet met de verkopers praten? Ik lees net dat de ijslander nog erg jong en niet beleerd is. Mss staan de kopers niet in rij voor hem. Vertel de verkoper dat je hem per se wil en vertel over je (financieel) struikelblok. Wie weet komt hij zelf met een voorstel?