Paard kopen in België?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Paard kopen in België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 11:00

Hallo,
Graag tips gezocht.

Nu ben ik opzoek naar een mini paardje, zie ik ook leuke paardjes
uit België voorbij komen alleen heb ik hier geen ervaring mee.

DUS stel ik heb een paardje gekocht, wat is dan de procedure en waar moet ik op letten?


(Hoe zit het met het stamboek papier en het paspoort moet ik dat om laten zetten en moet ik het diertje dan importeren?)

Of kan ik beter een Nederlands gefokt diertje kopen..

(Ik weet niet zeker of het hier in TAO goed staat)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Paard kopen in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:08

Ik heb mijn vorige paard in Belgie gekocht. Paspoort is via Belgie op naam gezet, dus dat was ik even kwijt. Papier ging via Amerika (Paint Horse), dat was ik nog langer kwijt.

Binnen de EU is er vrij verkeer, dus vanuit Belgie importeren is niet zo ingewikkeld.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... -en-import

dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Re: Paard kopen in België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 17:06

Bedankt voor je reactie! Het paspoort heb je in België over laten schrijven? Heeft de vorige eigenaar die opgestuurd? Of heb jij een online formulier ingevuld? Maar als ik het goed begrepen had hou je er een Belgisch paspoort bij toch?

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:23

Skippy01 schreef:
Binnen de EU is er vrij verkeer, dus vanuit Belgie importeren is niet zo ingewikkeld.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... -en-import


Ik wil hier graag even een opmerking bijzetten, niet zo zeer voor TS maar wel voor mogelijke meelezers.
Dit klopt wel voor de Benelux, maar via b.v Duitsland is er andere regelgeving.

Marije_jiplover

Berichten: 25351
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paard kopen in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:28

Voor definitieve import vanuit een Benelux land naar Nederland gelden exact dezelfde regels als voor definitieve import vanuit een willekeurige andere EU lidstaat.

De regels binnen de Benelux (én Frankrijk) zijn alleen soepeler wanneer het om een tijdelijk verblijf in 1 van deze landen gaat en het paard daarna weer terug gaat naar het land van oorsprong.

dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 07:56

Marije_jiplover schreef:
Voor definitieve import vanuit een Benelux land naar Nederland gelden exact dezelfde regels als voor definitieve import vanuit een willekeurige andere EU lidstaat.

De regels binnen de Benelux (én Frankrijk) zijn alleen soepeler wanneer het om een tijdelijk verblijf in 1 van deze landen gaat en het paard daarna weer terug gaat naar het land van oorsprong.


Dus als het om definitieve import gaat is het wel ingewikkelder?

Marije_jiplover

Berichten: 25351
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paard kopen in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:01

Volg de link die hierboven gegeven is en besef je dat het dus om definitieve import gaat en niet om "tijdelijk met je paard naar het buitenland".

Daar staat wat je moet doen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:06

dewilderoos schreef:
Bedankt voor je reactie! Het paspoort heb je in België over laten schrijven? Heeft de vorige eigenaar die opgestuurd? Of heb jij een online formulier ingevuld? Maar als ik het goed begrepen had hou je er een Belgisch paspoort bij toch?


Ik heb het paspoort in Belgie over laten schrijven ja. Er zat een Belgisch paspoort bij (in Belgie gefokt, opgefokt en ingereden voor hij bij mij kwam). Ik heb er dus inderdaad een Belgisch paspoort bij gehouden.
Edit: dit was ook wat zowel de NLse als de Vlaamse instanties aangaven overigens destijds. En ook wat bij mijn Portugese hond 'aan de hand' is: paspoort blijft erbij. NLse dierenartsen hebben daar in beide gevallen ook nooit vragen over gesteld.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:15

Als je een minipaard koopt met BMP paspoort (BMP is het Belgische minipaardenstamboek) dan kan je dit paspoort laten overstempelen naar het NMPRS. (Het Nederlandse minipaardenstamboek). Dan is je Belgische minipaard gefokt paardje ook Nederlands ingeschreven. Wil je verdergaan met je minipaardje, dus fokken met stamboekpapieren, dan komt er wel nog wat anders bij kijken...

Ik verkoop regelmatig minipaardjes naar Nederland.

dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Re: Paard kopen in België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 08:29

Bedankt allemaal! Er wordt mij een hoop duidelijk. Als je niet in de materie zit is het lastig om de antwoorden te vinden. En ik wil niet dat ik een illegaal paardje heb doordat ik niet wist wat de te volgen route is. Hier kan ik wat mee!