trailerladen paard - eerst knopen of eerst bilstang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_Belle

trailerladen paard - eerst knopen of eerst bilstang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 17:32

Hoi bokkers,

morgen moet ik alleen op pad met een paard dat durft achteruit stappen als ik de bilstang dichtdoe. We hebben er op geoefend en t lukt best goed dus ik heb vertrouwen in dat ze zal blijven staan. Mijn andere paard is zo makkelijk met laden dat ik haar gewoon laad en direct knoop aan het halster, dan naar achter ga en de bilstang dichtdoe en dan de klep.
Dit paard zou wel eens durven gaan hangen als ik de knoop leg voor de bilstang dicht is. Maar geen idee of het een goed idee is om eerst de bilstang dicht te doen en haar dan te knopen. Ze zou misschien proberen draaien.

Hoe doen jullie het? Eerst de knoop of eerst de bilstang?
ps t is een 2-paard trailer waar ze alleen in gaat staan zonder tussenschot.

rien10

Re: trailerladen paard - eerst knopen of eerst bilstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:34

Ik zou nooit durven vastzetten voordat de stang dicht is.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:35

rien10 schreef:
Ik zou nooit durven vastzetten voordat de stang dicht is.

Inderdaad! Eerst bilstang dicht, dan pas knopen!!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:37

Altijd eerst de stang en dan knopen :j

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:38

Nooit eerst vastknopen! Als t paard gaat hangen ben je de sjaak en is de kans groot op meer problemen. Snap de lastige situatie.
Misschien aanleren de trailer zelf op te lopen?
Heb ik ook met die van mij gedaan. Die had het zo door ! :)
Scheelt een hoop gedoe

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:39

Dan met een longeerlijn laden die je vast kan houden als je de stang er achter gaat doen, dan kan hij ook niet omdraaien.
Misschien kan je hem in de trailer wat lekkers geven in een voerbak zodat hij even bezig is?

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:40

Ik heb altijd nog een longeerlijn aan het halster als ik alleen laad. Deze haal ik om de voorstang heen zodat ik kan corrigeren als ze eventueel zou willen omdraaien, dan de bilstang dicht en dan zet ik haar vast.

Ook is mijn ervaring dat een paard stabieler staat met tussenschot op een 2 paardstrailer. Zonder schot hebben ze weinig houvast.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 17:41

Bedankt voor alle reacties, eerst bilstang dicht dus, bedankt. Duidelijk.
Het zelf op de trailer lopen doet ze al, maar die laatste stap zet ze niet zodat ik de bilstang kan dichtdoen. ik moet haar steeds nog 1 stapje naar voor vragen. We hebben daarnet geoefend en het is het geluid dat haar triggert om naar achter te lopen. Ze bleef daarnet mooi staan maar stond nog steeds gespannen met aandacht naar achteren. We zien wel wat het geeft, ik doe alleszins eerst de bilstang dicht.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:41

Loopt ze er ook alleen op? Ik leer die van mij er zelf op te lopen met touw over de hals. Dan sta je er achter en kun je zo de stang dicht doen. Als het paard terug loopt voordat je de stang dicht hebt kun je altijd het touw weer pakken.

HorsesRhythm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:26

Mijn pony had daar ook altijd een handje van, één pootje buiten de trailer houden als hij er zelf op moest lopen.
Ik laadde hem dan met een longeerlijn, die haalde ik voor door de ring heen en dan liep ik door het deurtjr de trailer weer uit met de lijn in mijn hand. Daarna vroeg ik hem naar binnen te lopen, en voor het laatste stapje zette ik dan iets druk op de longe en zette hij het laatste voetje bij. Stang erachter, naar voren lopen, trailerlijn eraan,longe eraf, klep dicht en gaan!

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:32

Ik doe zoizo geen enkel paard vast zetten voordat die stang dicht zit. Als die dicht is pas het touwtje vast. Als ik alleen ben doe ik zelfs eerst de klep dicht voordat het touwtje vast gaat.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:35

Ik doe ook altijd eerst de stang dicht (om eerder vermelde redenen). Mijne durfde er dan wel eens lekker tegen te gaan leunen, maar goed, het ding kon het hebben.

Die trailer is ondertussen verkocht, denk ook dat die net wat krap was voor hem en dat hij daarom wat achteruit ging. Heb er enkel korte ritjes mee gedaan. Als er ooit een nieuwe komt moet die groter zijn. Maar goed, dat is duidelijk niet wat er bij jou speelt.

paardnmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:43

Ik deed bij die van mij altijd het touwtje een of twee keer om de voorstang heendraaien.
Dan had ie het idee dat ie vast stond, maar als ie paniek zou krijgen zal het touw er gewoon mee afrollen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 22:35

Ga eens oefenen op het geluid vd stang als dat een dingetje is. Laat iemand anders geluid maken met de stang als jij nog met paard buiten de trailer staat. Dan laden en tegelijk geluid blijven maken. Als je paard braaf een tijdje blijft staan stop je met het geluid. Dan weer geluid gaan maken terwijl ze blijft staan en tijdens het uitladen. Ze moet leren dat geluid vd stang niet betekent dat je er gelijk uit mag. Koppel een commando aan het achteruit lopen als ze mag gaan lopen. Dan wordt niet het geluid vd stang maar het commando het seintje voor uitladen.
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Ben niet zo'n ster in opschrijven :)