risico verkocht veulen/paard,hoe zien jullie dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

risico verkocht veulen/paard,hoe zien jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 14:38

naar aanleiding van een topic van DeMolenhoek,waarbij haar veulen een naar ongeluk heeft,en de vraag er is of het ok komt,en in welke mate hij uiteindelijk wel zal herstellen,het veulen normaal verkocht was,en de kopers het nu niet meer willen,vraag ik me af hoe jullie dit zien.

dus wat met ongelukken met paarden/veulens die gereserveerd zijn?of zelfs volledig betaald?ongelukken tijdens het vervoer?
draagt de vervoerder de verantwoordelijkheid?
de eigenaar zolang het paard niet 100% betaald is?
of hangt het van de situatie of juist het gevoel af?

hier ook zoiets meegemaakt.

jong paard wordt verkocht(onbeleerde 4-jaarse merrie),wil niet op de camion die erom komt,ik beslis op datzelfde moment merrie in mijn trailer te laden en haar te brengen(en omdat ze jong is,mijn oude,rustige merrie mee op te laden).(is dus volledig betaald op het moment dat we vertrekken)

was een uurtje rijden,alles heel rustig tot na een half uur,plots een enorm tumult in de tailer.
waren niet ver van mensen die we kenden,dus vlug daar gereden en trailer open,merrie lag achterstevoor en ondersteboven,benen vast in de lucht,hoofd tegen de laadklep,touw en halster kapot.
wat er gebeurd was,geen idee,maar de volledige trailer mogen demonteren om haar eruit te krijgen.
merrie schrik opgelopen,op dat moment niet meer te laden(was al aan het schemeren ondertussen,dus situatie ook niet ideaal)
beide paarden hebben toen daar op die boerderij overnacht,de kopers waren er ook constant bij,want die reden achter).
de volgende dag lieten ze weten dat ze ze niet meer hoefden,waren bang dat ze iets aan haar rug zou kunnen hebben....
heb toen ook zonder twijfel het volledige bedrag terugbetaald en de merrie is terug naar huis gekomen.

veel mensen verklaarden mij toen ook gek,want ze was verkocht,de merrie was van hun toen ze hier vertrok,(los daarvan was ik zo goed als zeker dat het paard er niets aan over gehouden had,wat achteraf ook gewoon klopte)ik deed toen enkel het transport.

hoe zien jullie dit?wie is verantwoordelijk tot welk punt? tot wanneer kan een koop niet doorgaan? heeft dit al dan niet met liefde voor het dier te maken?

(in mijn geval wel,het paard was hier geboren,ik wou niet dat ze naar een plek ging waar ze niet 100% welkom was,dan had ik ze liever gewoon terug hier)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:50

Ik weet niet beter of het moment van levering is bepalend. Dus als het paard bij jou op het erf overgedragen wordt aan de nieuwe eigenaar is het vanaf dat moment voor zijn rekening en risico. Maar vervoer jij het paard naar het nieuwe adres dan is daar pas het moment van levering. Ik laat een jong paard dus mooi thuisbezorgen door de verkoper :)

Anoniem

Re: risico verkocht veulen/paard,hoe zien jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:23

Het hangt echt af van situatie tot situatie en de rol van de kopende partij erin. Als er een voorschot is betaald, de kopende partij in de tussentijd eens komt kijken/rijden en het paard een ongeluk krijgt door hun toedoen (bijvoorbeeld nog een testritje, ze nemen een sprong die het paard eigenlijk nog niet aankan en het paard valt) dan kunnen ze van mij het volledige aankoopbedrag + medische kosten betalen.

Gebeurt er een ongeval waar niemand iets aan kan doen en het paard is nog niet afgeleverd, dan vind ik, ongeacht of de som al volledig is betaald of niet, het niet meer dan correct dat de koper het geld terug krijgt en de verkoper er mee verder gaat. Natuurlijk zijn daar weer uitzonderingen op, bv als het paard al langere tijd volledig is betaald en de koper nog een paard maand op de huidige stalling blijft etc.

In mijn geval was het gewoon heel erg duidelijk wat moest gebeuren. Hadden de kopers de koop niet ontbonden hadden wij dit waarschijnlijk zelf gedaan. Op dat moment spraken wij al over een groot bedrag en dan wil ik ook als enige inspraak hebben. Ik wil ook geen veulen afleveren waarvan ik niet kan garanderen dat hij op volwassen leeftijd correct loopt. Daarmee help je niemand voorruit.

Uiteindelijk hangt het af van situatie tot situatie. In jou geval had ik de merrie ook gewoon terug naar huis genomen en het geld terug gegeven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:23

koeke schreef:
Ik weet niet beter of het moment van levering is bepalend.

Zodra een dier verkocht is, volledig betaald is en er een kwitantie is gegeven, is het paard eigendom van de koper. Waar dat ook gebeurt. En persoonlijk ga ik echt een paard pas ergens afleveren als het geld betaald is. En je kunt prima een paard voor iemand vervoeren na verkoop (binnen de officiele regeltjes voor vervoer)

Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om een paard te vervoeren met het risico dat ik het geld niet bij afladen ga ontvangen... En ja, dat gebeurt ook: "Ja, sorry, de geldautomaat was vermorgen leeg." of: "De bank was vergeten contant geld te bestellen." Kan je weer terugrijden met het paard....

Ik heb er nu toevallig twee verkocht die hier voorlopig in opfok blijven. Zou mooi zijn als het risico voor mij zou zijn tot ze 2-3 jaar zijn... Deze veulens zijn dus 'naadloos' van verkocht paard naar pensionpaard gegaan. Er is een simpele oplossing voor, voor de kopers, dat heet paard verzekeren.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:34

Zodra het bedrag is overgemaakt of contant betaald is. Ben jij de eigenaar van het desbetreffende dier en moet jij alle zorg op je nemen
Als de aankoop prijs niet betaald is. Dan kan de koop ontbonden worden en kan de kopende partij van de koop af zien.
Aanbetalingen worden gezien als aankoop en dan moet de kopende partij het hele bedrag volledig betalen wat er in de koopovereenkomst staat en wat er mondeling is afgesproken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:56

Voor mij is het ook zo gauw het geld binnen is is het paard van de koper.

Met veulens die te jong waren om bij moeders weg te gaan vroeg ik om een aanbetaling
Veulen verkocht voor 2000€? Dan alvast 500€ Aanbetalen
Mocht de persoon zich dan bedenken dan had ik in ieder geval iets binnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:16

Daantjuhh: Dus zeg nu, in mijn geval: Veulen was ‘verkocht’ en €500 aanbetaald. Haalt zijn beide benen achteraan open. Koper bedenkt zich en wilt het veulen niet meer. Dan had jij die €500 gehouden?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:26

Bij veulens die nog niet direct van de merrie af kunnen komt er vaak wel een contract met daarin juist de afspraken over dit soort zaken.
Ik zou daar altijd in willen hebben dat het veulen bij “werkelijk” leveren nog in “puntgave” conditie moet zijn anders wordt de koop ontbonden.
Persoonlijk verkoop ik dan ook niet standaard veulens voordat ze reeds afgespeend kunnen worden.

Wanneer een paard nog gekeurd wordt bij een kliniek dan vindt na goedkeuring daar de werkelijke overdracht, dus is mijnsinziens de verkoper verantwoordelijk voor het dier van transport naar kliniek en de koper vanaf de kliniek naar nieuwe adres.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:40

Offtopic: Ik vind het echt zo goed hoe DeMolenhoek omgaat met klanten. Dit is echt een hele goede reclame voor jou en jouw bedrijf. Mijn complimenten. Ik zou willen dat iedereen zo eerlijk was als jullie.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:45

DeMolenhoek schreef:
Daantjuhh: Dus zeg nu, in mijn geval: Veulen was ‘verkocht’ en €500 aanbetaald. Haalt zijn beide benen achteraan open. Koper bedenkt zich en wilt het veulen niet meer. Dan had jij die €500 gehouden?

Ja. Het veulen is al van hem..
hij koopt hem op het moment dat hij bijv 2 maand oud is.
Alleen veulen moet blijven omdat het nog niet bij de moeder weg kan.
Dus het veulen is al niet meer van mij op dat moment.
Ik maak daar ook duidelijke afspraken over met de koper.
En uiteraard kan overal over worden onderhandeld.

@cobiie
Normaal gesproken verkoop ik ze ook niet zo vroeg.
Maar ik heb al een aantal keer gehad dat mijn veulens verkocht zijn voordat ik ze te koop had staan.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:50

Er wordt hier veel gesproken over moment van betaling, maar er is ook nog zoiets als levering. Dan pas wordt het eigendom overgedragen. Dat kan per situatie verschillend zijn.
Als het paard om wat voor reden ook nog bij de verkoper blijft, kan moment van levering al zijn bij betaling. Verhuist het paard dan is moment van levering m.i. op het moment dat koper het paard inlaadt en wegrijdt of verkoper het paard aflevert op het afgesproken adres.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:55

Dus paard afhalen thuis en niet zelf gaan vervoeren.
Bij een veulen vind ik het wel heel dubbel.
Als ik een veulen koop en jij hebt prikkeldraad om een weide waarvan ik niet weet of andere scherpe materialen rondom je weide liggen waar het zich aan verwond.
Dan ben je verantwoordelijk of zou ik de dierenarts rekening bij jou neerleggen.
Je hebt immers mijn veulen op jou terrein waar het zich verwond heeft.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:58

Vooral goed in contract zetten!

Ik had erin laten zetten dat het eigenaarschap overging bij aankomst op nwe stal (incl adres). Tot dat moment was alle risico voor verkoper en kan koper zich nog terugtrekken. Dat is gewoon heel helder.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:02

tengeltje11 schreef:
naar aanleiding van een topic van DeMolenhoek,waarbij haar veulen een naar ongeluk heeft,en de vraag er is of het ok komt,en in welke mate hij uiteindelijk wel zal herstellen,het veulen normaal verkocht was,en de kopers het nu niet meer willen,vraag ik me af hoe jullie dit zien.

dus wat met ongelukken met paarden/veulens die gereserveerd zijn?of zelfs volledig betaald?ongelukken tijdens het vervoer?
draagt de vervoerder de verantwoordelijkheid?
de eigenaar zolang het paard niet 100% betaald is?
of hangt het van de situatie of juist het gevoel af?

hier ook zoiets meegemaakt.

jong paard wordt verkocht(onbeleerde 4-jaarse merrie),wil niet op de camion die erom komt,ik beslis op datzelfde moment merrie in mijn trailer te laden en haar te brengen(en omdat ze jong is,mijn oude,rustige merrie mee op te laden).(is dus volledig betaald op het moment dat we vertrekken)

was een uurtje rijden,alles heel rustig tot na een half uur,plots een enorm tumult in de tailer.
waren niet ver van mensen die we kenden,dus vlug daar gereden en trailer open,merrie lag achterstevoor en ondersteboven,benen vast in de lucht,hoofd tegen de laadklep,touw en halster kapot.
wat er gebeurd was,geen idee,maar de volledige trailer mogen demonteren om haar eruit te krijgen.
merrie schrik opgelopen,op dat moment niet meer te laden(was al aan het schemeren ondertussen,dus situatie ook niet ideaal)
beide paarden hebben toen daar op die boerderij overnacht,de kopers waren er ook constant bij,want die reden achter).
de volgende dag lieten ze weten dat ze ze niet meer hoefden,waren bang dat ze iets aan haar rug zou kunnen hebben....
heb toen ook zonder twijfel het volledige bedrag terugbetaald en de merrie is terug naar huis gekomen.

veel mensen verklaarden mij toen ook gek,want ze was verkocht,de merrie was van hun toen ze hier vertrok,(los daarvan was ik zo goed als zeker dat het paard er niets aan over gehouden had,wat achteraf ook gewoon klopte)ik deed toen enkel het transport.

hoe zien jullie dit?wie is verantwoordelijk tot welk punt? tot wanneer kan een koop niet doorgaan? heeft dit al dan niet met liefde voor het dier te maken?

(in mijn geval wel,het paard was hier geboren,ik wou niet dat ze naar een plek ging waar ze niet 100% welkom was,dan had ik ze liever gewoon terug hier)

Ik vind dat je dit netjes gedaan hebt.Hoe het juridisch allemaal zou zitten weet ik niet.Maar door het klantvriendelijk oplossen van dit soort problemen krijg je in elk geval een goede naam.En inderdaad,dat je je paard alleen ergens wilt achterlaten waar ze ook 100% welkom is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:22

Gillbo schreef:
Dus paard afhalen thuis en niet zelf gaan vervoeren.
Bij een veulen vind ik het wel heel dubbel.
Als ik een veulen koop en jij hebt prikkeldraad om een weide waarvan ik niet weet of andere scherpe materialen rondom je weide liggen waar het zich aan verwond.
Dan ben je verantwoordelijk of zou ik de dierenarts rekening bij jou neerleggen.
Je hebt immers mijn veulen op jou terrein waar het zich verwond heeft.

Uiteraard heb ik geen prikkeldraad of scherpe voorwerpen.
Als ik zelf de oorzaken ben zou ik niet zeggen je krijgt je 500€ niet terug.
Zoiets overleg ik duidelijk.

Normaal verkoop ik een veulen als die van de moeder af kan.
Maar op verzoek heb ik dat dus wel eens anders gedaan.
En uiteraard bespreek ik met de toekomstige eigenaar hoe of wat.
En die persoon weet dan goed waar hij aan begint
Ik ben ook absoluut een eerlijke verkoper.
En zal nooit iemand moed willig geld aftroggelen.
Voor mij is het meer dat als iemand besluit mijn veulen van een paar dagen oud te kopen. Dat die persoon niet na 5 maanden ineens niks meer van zich laat horen. Die 500 is voor mij een garantie dat hij het veulen komt halen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:33

Handgeld/aanbetaling doe ik ook aan, ik heb ook te vaak gezien/meegemaakt dat andere potentiële kopers worden afgezegd en uiteindelijk wordt er wegens een onzin reden afgehaakt.

Maar wanneer een dier bij mij blijvend gewond/geblesseerd raakt voordat deze geleverd is, gaat dat geld gewoon terug. Net zoals de Molenhoek dat gedaan heeft met het veulen.

Ik heb ook wel eens een hengst bij mij op kosten van de koper laten castreren en dan zijn de risico’s voor de koper (gelukkig is het nooit fout gegaan bij ons), daar worden vooraf goede afspraken over gemaakt.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:36

Bij ons is het zo mochten wij een veulen verkopen blijft het minstens 5 maanden bij ons en mocht er onverwachts wat mee gebeuren is het ons eigen risico en gaat de aanbetaling terug. Bij dag van afhalen is het zodra het dier eenmaal op de trailer staat en ze rijden weg dan is het hun risico.

Maar als je het paard zelf brengt ben je vind ik verantwoordelijk voor de reis. Dat heb je moeten voelen dat het dier gek ging doen op de trailer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:41

Volgens mij heeft koper wel degelijk wettelijke bescherming en staan ze in dit geval ook in hun recht, of lees ik die fout?
http://bokt.digidip.net/visit?url=https ... tart%3D150

Voor alle duidelijkheid dat daar geen misverstand over bestaat : ik vind stal Molenhoek top in hoe ze hier mee om gaan en zeer betrouwbaar, maar ik heb gezocht wat wettelijk nu hierover is vast gelegd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 14:00

Ik vind dat klantvriendelijkheid, maar vooral paardvriendelijkheid in dit soort gevallen zwaarder weegt dan het juridische gelijk. Wat heeft je paard eraan als je die alsnog verplicht meestuurt met mensen die zo duidelijk aangegeven hebben het niet meer te willen.

daantjuhhh schreef:
Als ik zelf de oorzaken ben zou ik niet zeggen je krijgt je 500€ niet terug.

Dus in het geval van TS zou je ook gewoon de 500 euro terugbetalen, toch? Want zij beslist om de merrie met trailer te vervoeren en zij zit achter het stuur van het trekkend voertuig.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 14:19

Wij brengen onze paarden of veulens altijd zelf weg. Wat mij betreft is de koop pas gesloten als het paard bij de nieuwe eigenaar in de stal staat. Dat geeft het minste gedoe.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 14:57

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:05

Voor mij zou het denk ik een kwestie zijn of het veulen/paard op moment van verkoop al daadwerkelijk kan verhuizen of niet. In geval van het veulen van Molenhoek, moest het veulen nog bij de moeder blijven. Je koopt dus een zeg 6 maanden oud veulen terwijl het in werkelijkheid nog maar 2 maanden oud is. Gebeurt er in wat met het veulen in deze tijd dan is het risico voor de verkoper.
Is het veulen 6 maanden maar vraagt de nieuwe eigenaar of het veulen nog een maandje kan blijven omdat er daarna pas plek is in de opfok en gebeurt er dan wat, dan zou ik het zien als risico van de koper.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:12

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:31

Ik heb het in het koopcontract laten opnemen. Paard is pas van mij als het geleverd is op stal. Daarvoor is wel betaald, want anders wilde ze haar niet leveren. Mocht er onderweg wat gebeuren dan was dat voor hun risico en kreeg ik mijn geld terug.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:36

Lily_Fee schreef:
Ik heb het in het koopcontract laten opnemen. Paard is pas van mij als het geleverd is op stal. Daarvoor is wel betaald, want anders wilde ze haar niet leveren. Mocht er onderweg wat gebeuren dan was dat voor hun risico en kreeg ik mijn geld terug.

Maar doe jij dan zelf het vervoer of laat je het brengen door de verkoper?
Ik vind daar ook nog wel een verschil in zitten.
Degene de rijdt neemt het risico dus ook de rekening als het mis gaat zou ik zeggen.