Paard verplaatsen wat NIET trailermak is

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk0804

Paard verplaatsen wat NIET trailermak is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 12:24

Hi allemaal,
Hebben jullie tips om een paard te verplaatsen wat niet trailermak is? Hij is bekend met vaststaan. Hoe kan ik dit het beste doen? Ik heb verdoving liggen dus mocht het niet gaan kan ik hen lichtelijk verdoven maar wil natuurlijk is kijken of het kan zonder de verdoving!

Afbeelding

biggirl

Re: Paard verplaatsen wat NIET trailermak is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:25

Iemand er bij halen die verstand heeft

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:26

Oefenen, en de tijd ervoor nemen of anders een ervaren persoon erbij halen. Maar ook dan is oefenen wat get belangrijkste is

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:26

Ik zou eerst gaan oefenen met goede begeleiding erbij voor een tijdje.
Als het misgaat heb je een paard wat altijd moeilijk vervoerbaar gaat blijven.. plus er kunnen grote ongelukken gebeuren mocht het onderweg misgaan (paard wat de trailer sloopt, door de bodem zakt, zich losrukt en uit de trailer springt, een trailer wat kantelt..)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:27

Paard verdoven dat moet reizen vind ik persoonlijk een slecht idee, zeker als hij helemaal niet trailer mak is. Ik zou er inderdaad iemand bijhalen die je hiermee kan helpen, meestal is het trailer mak maken namelijk in een of twee dagen te doen. Daarna natuurlijk wel bijhouden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:28

Niet zelf gaan rommelen, maar inderdaad iemand erbij vragen die hier deskundig in is. En als het even kan zelfs het liefst zonder verdoving, want anders kan hij zich niet meer in balans houden tijdens de rit en krijgt hij daar misschien wel een slechte ervaring mee (verdere uitleg niet nodig, denk ik). ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:28

Wat bedoel je met "niet trailermak".
Is hij nog nooit op een trailer geweest of is hij niet/moeilijk te laden?

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:29

trailer open, paard erin, hooinet onder zn snoet, vastzetten, stang dicht, klep dicht en rustig rijden.

niet te moeilijk doen en met overtuiging laden.

edit: te snel getypt, eerst stang dicht en dan past vastzetten
Laatst bijgewerkt door Polly op 27-04-18 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:31

Toen ik mijn paard kocht (toen jaarling) had ie ook nog nooit op de trailer gestaan. Hebben ze in ieder geval ook geen slechte ervaringen. Wij hebben toen gewoon rustig de tijd genomen. Hij stond er met 5 minuten op, rustig gereden en hij stapte er 2 uur later weer rustig af.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:32

Polly schreef:
trailer open, paard erin, hooinet onder zn snoet, vastzetten, stang dicht, klep dicht en rustig rijden.

Dit is net de verkeerde volgorde, paard er in met begeleider, ander doet de klep dicht, stang er achter en dan vastzetten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:33

Citaat:
Ik heb verdoving liggen dus mocht het niet gaan kan ik hen lichtelijk verdoven

Ik neem aan dat je seladin oid bedoeld?
Die werkt alleen als je die geeft voordat het paard gestrest is; dus voordat je paard gek gaat doen.
Als je eerst gaat laden en het gaat niet; dan heeft dat daarna niet zoveel zin meer.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:34

Hij kan vast staan. Ideaal. Klep open, paard erin, paard vast zetten. Stang erop, Klep dicht er rijden :D

Eventueel hooi netje mocht je dat fijn vinden. Maar kan ook zonder. Ze moeten toch evenwicht houden. Niet té moeilijk denken.

Pas geleden ook een haflinger van 3 verplaatst. Erop en rijden. Gaf 0.0 klik. En die kon nog niet eens vast staan.
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 27-04-18 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

bigone schreef:
Polly schreef:

Dit is net de verkeerde volgorde, paard er in met begeleider, ander doet de klep dicht, stang er achter en dan vastzetten.

mag ook :j je hebt gelijk, probeer teveel tegelijk te doen maar wilde alleen benadrukken dat ze hem niet los laten staan
Laatst bijgewerkt door Polly op 27-04-18 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Niet trailer mak als in wil er echt niet op omdat er in het verleden wat fout gegaan is of heeft er simpelweg nog nooit opgestaan?
Dat maakt nog al een verschil.

In het eerste geval oefenen met een ervaren persoon. Rustig de tijd nemen en heel goed trainen. Hier ga je in de toekomst ook lol van hebben. Liever niet verdoven.

In het we geval, klep open, paard er in, stang er achter, vast zetten, klep dicht en rijden maar. Eventueel in een 2paards trailer met een ervaren paard er naast.

Anouk0804

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 12:52

Wauw wat een reacties al! Hij moet dinsdag weg van de huidige stal en ik heb zelf helaas nog geen trailer om te oefenen.

Dus heb gewoon vastzetten? Ik vind het zelf best spannend omdat het een aparte vogel kan zijn Haha... ik ben bang dat hij zichzelf ophangt oid.

De vorige keer moest hij wel verdoofd worden maar dit omdat hij het licht uit ieders ogen wou slaan dus dit was ook meer eigen veiligheid. Hij kon tevens wel goed zijn evenwicht houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:55

bigone schreef:
Polly schreef:

Eerst de stang dicht, dan de klep.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:55

Polly schreef:

edit: te snel getypt, eerst stang dicht en dan past vastzetten

Bedankt voor het amusement, ik lachte hardop toen deze "tip" las, briljant.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:05

Als de vorige keer zo'n drama was, waarom in de tussentijd niet geoefend? Hoe lang geleden was dat?

Anouk0804

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 13:07

Dennis schreef:
Als de vorige keer zo'n drama was, waarom in de tussentijd niet geoefend? Hoe lang geleden was dat?

Ik heb geen trailer en ik moest hem eerst zover krijgen dat er mensen veilig bij in de buurt konden komen. Hij pas nu zover dat hij trailermak gemaakt kan worden. Gelukkig heb ik die mogelijkheid ook op de nieuwe stal! ;)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:17

geen enkel paard is trailermak geboren. Dus gewoon erin zetten, trailer dicht en vastknuppen en gaan

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:19

Het is een haflinger... zo moeilijk zal het niet zijn. Die lopen vrijwel altijd achter een emmertje biks aan.
Dan inderdaad klep dicht en rijden.

Anouk0804

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 13:23

Dees schreef:
Het is een haflinger... zo moeilijk zal het niet zijn. Die lopen vrijwel altijd achter een emmertje biks aan.
Dan inderdaad klep dicht en rijden.

Hij doet idd veel voor eten maar hij heeft een zeer vurig karaktertje... m’n vorige haf was super kalm en liet alles gebeuren maar zo is hij niet

Anouk0804

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 13:24

Ik zal hem vastzetten. Ik denk wel de voorste stang eruit zodat hij zichzelf niet kan ophangen en zal er een hooinet inhangen dat hij kan eten. En dan maar vertrouwen/hopen dat het goed gaat!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:25

Ik zou met minimaal 2 man gewoon opladen en doen alsof het niets bijzonders is. Die van mij zijn op die manier ook gewoon de trailer op gegaan. Inmiddels wel een lesje trailerladen gedaan met ze maar in principe viel het toen ook niet tegen. Gewoon erop zetten en aan rijden.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:26

Betreft dit hetzelfde paard als het 'dominante hengstveulen'? Dan is hij nu een jaarling? Op die leeftijd zijn ze vaak nog redelijk makkelijk te laden en als het goed gaat, gaat het goed. :)
Niet te moeilijk over denken..