Welke trailer voor paard dat er zeiknat uitkomt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MVwb
Berichten: 16
Geregistreerd: 05-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 20:29

cissy schreef:
Het hangt oa vd chauffeur af maar ook van de route (hobbelige binnenwegen of strakke snelweg) de buitentemperatuur en of paard deken om heeft of niet. Denk dat het maar een heel klein deel is welke trailer je hebt.
Mijn ervaring is dat mensen er teveel dekens op gooien. Paarden staan zich de hele weg in balans te houden. Dat is makkelijker en minder vermoeiend op de snelweg dan op binnenwegen met hobbelige stukken en veel rotondes of bochten. Logischerwijs worden ze dan warmer dan rechtuit te rijden.
Zeiltje open of dicht scheelt ook veel warmte.
Heb eens een paard moeten wegbrengen die op de heenweg vreselijk zweette (plasje op de grond in de trailer) bij andere chauffeur, bij mij week later zelfde route terug en geen druppel zweet. Lag duidelijk aan de chauffeur.


Die dingen zijn mij inderdaad ook allemaal al opgevallen.
Daarom krijgt hij nooit een deken op, tenzij het een lange winterse rit is, dan krijgt hij een zweetdekentje op.
Ik merk ook duidelijk het verschil tussen binnenwegen en autostrade, verschillende chauffeurs,... Ik ben mij bewust van al deze dingen en probeer dat allemaal uiteraard zo goed mogelijk te regelen.
Het zou gewoon prettig zijn als ik meteen de juiste trailer koop, wat volgens mij zonder twijfel ook mee bij draagt aan dit alles

room10

Berichten: 345
Geregistreerd: 02-01-10

Re: Welke trailer voor paard dat er zeiknat uitkomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:04

Eigenlijk zou iedereen die paarden vervoerd zelf eens een ritje in de trailer moeten ervaren, staand en je mag jezelf nergens aan vasthouden :\ Je evenwicht bewaren is ontzettend inspannend, het ogenschijnlijk rustig staan wat je denkt te zien is wellicht een beetje verstard, allen zeilen bij om voor zijn/haar gevoel overeind te blijven, mesten ook vorm van angst/spanning. Ik heb het noodgedwongen een keer gedaan (mag niet dus op groot leeg parkeerterrein) Ons paard liet zich bijna vallen in de bochten, hij ging dan volledig in paniek hangen, echt doodeng. Hij deed het niet in een ander willekeurige trailer, dat hebben we uitgeprobeerd. Ik ben er dus in gegaan om zelf eens te polsen of er mischien iets is aan geluiden ofzo, was echt vreselijk, hobbels zijn onverwacht, zo ook bochten, je verliest compleet je balans als je niet je benen wijdt uit elkaar zet en wappert met je armen en wat ik al zei, dat is echt ontzettend inspannend, en dan reden we nog langzaam. Ik tip hier ook om de staart bij het paard te houden en niet over de stang te hangen, dat belemmerd enorm voor hun evenwicht, de staart is echt het roer : )) Bij ons bleek de paniek veroorzaakt te worden door het voor-raam, dat hebben de Ifors, we hebben m afgeplakt en niets meer aan het handje, maar wel nog bezweet.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Welke trailer voor paard dat er zeiknat uitkomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:15

fautras is echt super

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Welke trailer voor paard dat er zeiknat uitkomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:38

Mijn merrie doet dit ook. Ritjes van 10 minuten komt ze zeiknat van de trailer af.. ze vind het heel moeilijk om haar evenwicht te vinden en ik gok daarom dat ze dus zo bezweet is.. is die van jou braaf of staat hij veel te bewegen?

Ik denk overigens dat het ook zeker ligt aan de weg en de rijstijl.. en ervaring. Hoe vaker ze mee gaan hoe braver ze zijn..

MVwb
Berichten: 16
Geregistreerd: 05-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 22:26

xsensibel schreef:
Mijn merrie doet dit ook. Ritjes van 10 minuten komt ze zeiknat van de trailer af.. ze vind het heel moeilijk om haar evenwicht te vinden en ik gok daarom dat ze dus zo bezweet is.. is die van jou braaf of staat hij veel te bewegen?

Ik denk overigens dat het ook zeker ligt aan de weg en de rijstijl.. en ervaring. Hoe vaker ze mee gaan hoe braver ze zijn..


Hij is heel braaf, staat mooi stil. Hij gaat er ook altijd heel braaf op, zonder aarzelen. Met andere dingen zoals rijstijl, route,... houd ik zoveel mogelijk rekening. Ik wil nu gewoon de juiste keuze maken qua trailer.

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 23:44

Lastig.. ik hoop dat je er uit komt! Paarden zijn claustrofobisch van nature.. een trailer met zoveel mogelijk licht kan eventueel helpen?

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Welke trailer voor paard dat er zeiknat uitkomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:52


amyz

Berichten: 6915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:53

MVwb schreef:
MVwb schreef:
Welke merken van trailers raden jullie aan voor paarden die heel erg zweten onderweg?
Mijn paard zweet altijd als hij van de trailer komt, soms heel erg (tot schuimen toe), maar soms ook heel licht.
Hij is helemaal niet bang, staat mooi stil en gaat er altijd heel makkelijk op.
Ik zoek dus een trailer waar hij op zijn gemak op staat, waar hij zo min mogelijk stress/moeite heeft.
Doordat factoren zoals angst en onervarenheid zijn uitgesloten, vermoed ik dat hij zoveel zweet wanneer hij op een trailer staat die veel geluid maakt, of die veel beweegt tijdens het rijden.
Hij heeft al op een vijftal trailers gestaan, van de 1 komt hij zeiknat af, van de ander kurkdroog.
Ik kijk uit naar jullie reacties!


UPDATE:
De trailer waar hij redelijk op staat, is ene van Westfalia. Heeft iemand ervaring met deze trailers?
De trailer waar hij steeds zeiknat van komt, is van Henra, en dus niet van Atec zoals ik eerder zei


Ik heb recent een westfalia gekocht en paard er meteen 7 uur op gehad naar Duitsland. Ik wil nooit meer anders denk ik :+ Ligt briljant achter mn auto en ik heb echt met al een hoop trailers in de rondte gestuurd. Westfalia heeft ook eigen soort vering, aan alle kanten onafhankelijk ofzo... Is in ieder geval heel stabiel. Ifor heeft ook eigen vering, maar is wel weer anders dan westfalia. Beiden schijnen heel goed te zijn, maar met ifor heb ik geen ervaring.

Ik kan je westfalia in ieder geval absoluut aanraden! Gewoon een feest om mee te rijden :D