Welke trailer voor paard dat er zeiknat uitkomt?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

MVwb

Welke trailer voor paard dat er zeiknat uitkomt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-18 21:44

Welke merken van trailers raden jullie aan voor paarden die heel erg zweten onderweg?
Mijn paard zweet altijd als hij van de trailer komt, soms heel erg (tot schuimen toe), maar soms ook heel licht.
Hij is helemaal niet bang, staat mooi stil en gaat er altijd heel makkelijk op.
Ik zoek dus een trailer waar hij op zijn gemak op staat, waar hij zo min mogelijk stress/moeite heeft.
Doordat factoren zoals angst en onervarenheid zijn uitgesloten, vermoed ik dat hij zoveel zweet wanneer hij op een trailer staat die veel geluid maakt, of die veel beweegt tijdens het rijden.
Hij heeft al op een vijftal trailers gestaan, van de 1 komt hij zeiknat af, van de ander kurkdroog.
Ik kijk uit naar jullie reacties!

Marije_jiplover

Re: Welke trailer voor paard dat er zeiknat uitkomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:54

Is het alleen de trailer die verschillend was, of ook de bestuurder?
En heb je verschil gemerkt in 1,5 paards vs 2paardentrailer?
Weersomstandigheden in vergelijking tot vachtdikte en wel of geen (zweet)deken?

Kan nl met zoveel factoren te maken hebben waardoor een paard zweet op de trailer.

Mijn eigen pony komt afhankelijk van weer en vachtdikte ook kurkdroog of wat klam van dezelfde trailer met dezelfde bestuurder af.

Ik heb een houten 1,5 paardentrailer zonder openklappende raampjes, heb m'n dakluik altijd dicht en het achterzeiltje altijd open.

/3 Jip en Elmo mijn hemel op aarde, Duvel en Estor mijn stars in heaven /3
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

prugelpiet
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:02

Helemaal niet wat je zoekt misschien, maar heb je hem al op een vrachtwagen gehad?
Kan veel verschil maken bij sommige paarden, maar bij sommige ook niet.

I am because you were

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 02:22

Van welke kwam hij zeiknat en van welke stapte hij droog uit?

->minder aanwezig voor modzaken, graag een collega benaderen voor dringende zaken<-

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 03:25

Ik geloof dus niet dat zoiets aan de trailer ligt.

Hier zelf eens voorgehad dat een merri die normaal rustig was,een gat onderaan de zijwand stampte en zeiknat eruit kwam.
Was een andere trekauto,trekhaak zat hoger en vering auto was ook totaal anders,waardoor de trailer een stuk minder 'stil' achter de wagen lag...

Ik geloof meer in zo'n aspecten.
Neem anders de proef op de som en zet je paard zolang je anders rijdt in de combi,zonder dat je rijdt.volgens mij zal er dan helemaal niet gezweet worden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 06:14

Inderdaad even kijken en vergelijken welke trailers goed gaan en welke minder.
Misschien dat je daar al uit kunt halen welke het beste voor hem werkt.

Verder inderdaad voorzichtig rijden, zorgen dat er genoeg ventilatie in de trailer is en een hooinet hangt.
Je kunt het nog proberen met een geluidsdempend oornetje op, dat maakt bij mijn paard met trailerangst heel veel verschil of rustgevende druppels, bijv Strezz van phytonics.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 06:20

Leen een hartslagmeter, dan kan je zien of hij inderdaad niet nerveus is.

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, L dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 06:24

Dit klinkt eerder alsof degene die met de trailer rijdt niet voldoende rekening houdt met het 'comfort' van het paard. Dan kun je allerlei trailers proberen, maar uiteindelijk ligt het bij degene achter het stuur. Het is totaal geen overbodige luxe om een extra les in trailerrijden-met-paard te doen. Je moet met een paard rijden alsof er een volle beker melk achterin staat: er mag niets morsen.

Aanvulling: En let vooral op het remmen. Niet op het laatste moment, maar ver van tevoren uit laten rollen.

Eindelijk een klein beetje boerin!

MVwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-18 06:59

Marije_jiplover schreef:
Is het alleen de trailer die verschillend was, of ook de bestuurder?
En heb je verschil gemerkt in 1,5 paards vs 2paardentrailer?
Weersomstandigheden in vergelijking tot vachtdikte en wel of geen (zweet)deken?

Kan nl met zoveel factoren te maken hebben waardoor een paard zweet op de trailer.

Mijn eigen pony komt afhankelijk van weer en vachtdikte ook kurkdroog of wat klam van dezelfde trailer met dezelfde bestuurder af.

Ik heb een houten 1,5 paardentrailer zonder openklappende raampjes, heb m'n dakluik altijd dicht en het achterzeiltje altijd open.

Hij heeft nu 2 keer op een 1,5 paardentrailer gestaan, en zo’n 5 keer op een 2 paards.
Het is inderdaad anders per chauffeur, ik weet ondertussen ook al bij welke persoon hij er niet meer op moet...
Nu is het wel zo dat mijn vader de laatste 3 keer heeft gereden. De eerste keer kwam hij er kurkdroog af, en had toen een zweetdekentje op omdat het toen november was, en hij was geschoren. Ik had toen verwacht dat hij weer veel ging zweten, want het was namelijk een rit van meer dan een uur...
De tweede keer (andere trailer: Cheval liberté 1,5), was hij wél aan het zweten, maar niet overdreven veel. Toen had hij ook een zweetdekentje aan
De derde keer was hij echt doorweekt, je kon het zweet ervan trekken. Toen had hij geen dekentje aan, omdat ik het warm genoeg vond (was begin maart en zo’n 6-7 graden)
—> alle drie de keren was het winter, en dus koud. Ook in de zomer werd hij al vervoerd en daar hetzelfde verhaal als hier... steeds verschillend van keer tot keer

MVwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-18 07:01

prugelpiet schreef:
Helemaal niet wat je zoekt misschien, maar heb je hem al op een vrachtwagen gehad?
Kan veel verschil maken bij sommige paarden, maar bij sommige ook niet.

Hij heeft al op een grote vrachtwagen gestaan (4-5paarden) en daar stond hij héél relaxt op, totaal niet aan het zweten. Helaas is daar geen budget voor... ook heeft hij eens op een kleine vrachtwagen gestaan (2paarden) en daar zweette hij weer een heel klein beetje
Het liefst van al zou ik een klein vrachtwagentje kopen, voor het gemak, maar helaas is ook hier geen budget voor

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 07:04

Er zijn online verschillende filmpjes te vinden van de vergelijking met ifor williams trailers en andere trailers. die ifor williams kwamen er goed uit omdat deze blijkbaar (wetenschappelijk bewezen) het stilste zijn en blijkbaar zijn paarden hier het meest gerust op. Alleen heb ik geen idee of dit enig verschil voor je paard zal hebben, ligt volgens mij ook deels aan de chauffeur. Mijn paard had vrij veel stress van de trailer omdat hij te 'krap' stond. Ik heb een dubbele trailer, maar met tussenschotten. één keertje eens geprobeerd met lange bil- en borststangen en mijn paard was hier ook al véél gelukkiger door.

Wat je ook eens kan proberen is een trailer waar ze bijvoorbeeld schuin op staan? Misschien dat hij zo beter zijn balans kan vinden en minder rap zweet.

MVwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-18 07:06

Polly schreef:

Hij heeft enkele keren op een Atec (2paards) gestaan. Hier kwam hij steeds zeiknat van.
1 keer op een Ifor Williams (2paards) hier was hij wat klam
3 keer op een ruime 2 paardentrailer (de naam ontglipt mij, ik zoek het straks even op). Hier was hij de eerste keer helemaal droog, de tweede en derde keer een beetje klam
1 keer (heen en terug) op een cheval liberté (1,5), hier zweette hij matig op
1 keer op een 1,5 paards, waarvan ik het merk ook niet meer weet. Hier stond hij ook zeiknat op, terwijl de rit nog geen 20minuutjes duurde

MVwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-18 07:08

tengeltje11 schreef:
Ik geloof dus niet dat zoiets aan de trailer ligt.

Hier zelf eens voorgehad dat een merri die normaal rustig was,een gat onderaan de zijwand stampte en zeiknat eruit kwam.
Was een andere trekauto,trekhaak zat hoger en vering auto was ook totaal anders,waardoor de trailer een stuk minder 'stil' achter de wagen lag...

Ik geloof meer in zo'n aspecten.
Neem anders de proef op de som en zet je paard zolang je anders rijdt in de combi,zonder dat je rijdt.volgens mij zal er dan helemaal niet gezweet worden.

Ik heb inderdaad al ondervonden dat hij heel extreem zweet bij bepaalde personen. Ondertussen rijd ik niet meer mee met hen, maar is het mijn vader die steeds rijdt. Dit gebeurt steeds met dezelfde wagen, dezelfde trekhaak en uiteraard dezelfde rijstijl. Hier is het hetzelfde verhaal: ene keer kurkdroog, andere keer zeiknat
—> hierdoor had ik mijn conclusie gemaakt dat het dus aan de trailer moest liggen, waarvoor deze vraag :-)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 07:10

De ifor williams trailer is natuurlijk wel een zware, stabiele en ruime trailer (als je het gerinkel van de kettinkjes negeert :') )
Maar het zal dus best kunnen komen doordat een bepaalde trailer stabieler achter je auto hangt?
Atec vind ik zelf ook vaak wat wiebelig voelen achter mijn auto...
Ik heb zelf een Hotra Salinero, en die vind ik ook wel redelijk stabiel op de weg.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 06-04-18 07:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Warina (Commandeur x Krawall) 05-05-'80 - †08-09-'09
United (Havidoff x Jazz) 11-05-'01 - †14-06-'17
Jam Session (Don Tango B x Krack C) 02-05-2014

MVwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-18 07:11

Nouvel schreef:
Inderdaad even kijken en vergelijken welke trailers goed gaan en welke minder.
Misschien dat je daar al uit kunt halen welke het beste voor hem werkt.

Verder inderdaad voorzichtig rijden, zorgen dat er genoeg ventilatie in de trailer is en een hooinet hangt.
Je kunt het nog proberen met een geluidsdempend oornetje op, dat maakt bij mijn paard met trailerangst heel veel verschil of rustgevende druppels, bijv Strezz van phytonics.

Dat heb ik inderdaad al wat proberen uit te zoeken :-) ondertussen heb ik er nu al zowat 6 verschillende uitgetest, maar nog niet gevonden wat het exact zou moeten zijn. Ik heb ook niet zoveel verstand qua soorten veringen en qua baanligging, dus daar heb ik wel wat hulp bij nodig.
Dankuwel voor de tip over het oornetje, zal het eens testen!

MVwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-18 07:13

Shenavallie schreef:
Dit klinkt eerder alsof degene die met de trailer rijdt niet voldoende rekening houdt met het 'comfort' van het paard. Dan kun je allerlei trailers proberen, maar uiteindelijk ligt het bij degene achter het stuur. Het is totaal geen overbodige luxe om een extra les in trailerrijden-met-paard te doen. Je moet met een paard rijden alsof er een volle beker melk achterin staat: er mag niets morsen.

Aanvulling: En let vooral op het remmen. Niet op het laatste moment, maar ver van tevoren uit laten rollen.

Ik ga zeker akkoord met uw uitspraak! Alleen is het nu zo, zoals ik hierboven al heb gezegd, dat mijn vader de laatste tijd rijdt, en ik hier ook verschil zie in zweten.
Hierdoor denk ik dat het voornamelijk aan de trailer ligt, en waarschijnlijk ook aan de route. Zo staat hij droger als we de autostrade nemen, dan dat we binnenbanen nemen. Helaas kunnen we aan dat laatste niet veel doen als we naar een bepaalde bestemming moeten, waardoor ik het hem zo comfortabel mogelijk wil maken met een goeie trailer

MVwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-18 07:15

Valerie_91 schreef:
Er zijn online verschillende filmpjes te vinden van de vergelijking met ifor williams trailers en andere trailers. die ifor williams kwamen er goed uit omdat deze blijkbaar (wetenschappelijk bewezen) het stilste zijn en blijkbaar zijn paarden hier het meest gerust op. Alleen heb ik geen idee of dit enig verschil voor je paard zal hebben, ligt volgens mij ook deels aan de chauffeur. Mijn paard had vrij veel stress van de trailer omdat hij te 'krap' stond. Ik heb een dubbele trailer, maar met tussenschotten. één keertje eens geprobeerd met lange bil- en borststangen en mijn paard was hier ook al véél gelukkiger door.

Wat je ook eens kan proberen is een trailer waar ze bijvoorbeeld schuin op staan? Misschien dat hij zo beter zijn balans kan vinden en minder rap zweet.

Ik heb inderdaad ook al meerdere keren gekeken naar de Ifor Williams trailers, maar wil ook echt zeker zijn dat deze goed zijn voor hem, vooraleer ik er ene koop. Ze zijn namelijk nogal prijzig in aankoop... Er zijn inderdaad heel veel goeie commentaren over deze trailer
Ik onthoud uw tips, bedankt!

MVwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-18 07:40

MVwb schreef:
Welke merken van trailers raden jullie aan voor paarden die heel erg zweten onderweg?
Mijn paard zweet altijd als hij van de trailer komt, soms heel erg (tot schuimen toe), maar soms ook heel licht.
Hij is helemaal niet bang, staat mooi stil en gaat er altijd heel makkelijk op.
Ik zoek dus een trailer waar hij op zijn gemak op staat, waar hij zo min mogelijk stress/moeite heeft.
Doordat factoren zoals angst en onervarenheid zijn uitgesloten, vermoed ik dat hij zoveel zweet wanneer hij op een trailer staat die veel geluid maakt, of die veel beweegt tijdens het rijden.
Hij heeft al op een vijftal trailers gestaan, van de 1 komt hij zeiknat af, van de ander kurkdroog.
Ik kijk uit naar jullie reacties!

UPDATE:
De trailer waar hij redelijk op staat, is ene van Westfalia. Heeft iemand ervaring met deze trailers?
De trailer waar hij steeds zeiknat van komt, is van Henra, en dus niet van Atec zoals ik eerder zei

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:01

MVwb schreef:
Polly schreef:

Hij heeft enkele keren op een Atec (2paards) gestaan. Hier kwam hij steeds zeiknat van.
3 keer op een ruime 2 paardentrailer (de naam ontglipt mij, ik zoek het straks even op). Hier was hij de eerste keer helemaal droog, de tweede en derde keer een beetje klam
1 keer op een 1,5 paards, waarvan ik het merk ook niet meer weet. Hier stond hij ook zeiknat op, terwijl de rit nog geen 20minuutjes duurde

Dan heb je hier je antwoord toch?

->minder aanwezig voor modzaken, graag een collega benaderen voor dringende zaken<-

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:48

MVwb schreef:
Shenavallie schreef:

Ik ga zeker akkoord met uw uitspraak! Alleen is het nu zo, zoals ik hierboven al heb gezegd, dat mijn vader de laatste tijd rijdt, en ik hier ook verschil zie in zweten.
Hierdoor denk ik dat het voornamelijk aan de trailer ligt, en waarschijnlijk ook aan de route. Zo staat hij droger als we de autostrade nemen, dan dat we binnenbanen nemen. Helaas kunnen we aan dat laatste niet veel doen als we naar een bepaalde bestemming moeten, waardoor ik het hem zo comfortabel mogelijk wil maken met een goeie trailer

Ik las dat hij er geen last van had als hij met meerdere paarden in een vrachtwagen stond. Is het een optie om een tweede paard mee te nemen? Misschien dat hij ook wat mentale steun nodig heeft?

Eindelijk een klein beetje boerin!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:25

En het komt niet door de ventilatie punten in de trailers en of er bv een zeiltje of een klep aan de boven achterkant zit?

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.

MVwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-18 17:42

MVwb schreef:
Polly schreef:

Polly: hoezo heb ik hiermee mijn antwoord? Hij heeft nog op geen enkele trailer gestaan waar hij iedere keer droog van kwam... Daarom vraag ik om raad, omdat ik ook niet alle merken ken, en omdat ik ze daarenboven onmogelijk allemaal kan uittesten.

MVwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-18 17:50

Veulen84 schreef:
En het komt niet door de ventilatie punten in de trailers en of er bv een zeiltje of een klep aan de boven achterkant zit?

Ik denk het niet. Ik heb het namelijk ook al meegemaakt dat hij bij vriesweer druppend van het zweet uit de trailer komt, en in de zomer bij 20 graden gewoon droog blijft...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:54

Het hangt oa vd chauffeur af maar ook van de route (hobbelige binnenwegen of strakke snelweg) de buitentemperatuur en of paard deken om heeft of niet. Denk dat het maar een heel klein deel is welke trailer je hebt.
Mijn ervaring is dat mensen er teveel dekens op gooien. Paarden staan zich de hele weg in balans te houden. Dat is makkelijker en minder vermoeiend op de snelweg dan op binnenwegen met hobbelige stukken en veel rotondes of bochten. Logischerwijs worden ze dan warmer dan rechtuit te rijden.
Zeiltje open of dicht scheelt ook veel warmte.
Heb eens een paard moeten wegbrengen die op de heenweg vreselijk zweette (plasje op de grond in de trailer) bij andere chauffeur, bij mij week later zelfde route terug en geen druppel zweet. Lag duidelijk aan de chauffeur.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:11

MVwb schreef:
Veulen84 schreef:

Ik denk het niet. Ik heb het namelijk ook al meegemaakt dat hij bij vriesweer druppend van het zweet uit de trailer komt, en in de zomer bij 20 graden gewoon droog blijft...

Zou het niet helemaal uitsluiten. Zo'n paard is een megakachel. Ook in de winter. Als je niet de juiste ventilatie hebt dan kan dat echt warm worden. Je kan dat alleen uitsluiten als je beide keren het zelfde hebt gedaan met de zelfde trailer.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.