Een veulen kopen, hoe gaat dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Een veulen kopen, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 17:06

Dit jaar wil ik op zoek naar een veulen om van mijn tweetal een kuddetje te maken. Ik heb er nog geen op het oog, het zal sowieso een welsh A hengstveulen worden. En nou vroeg ik mij af hoe dat in zijn werk gaat als je een veulen koopt wat nog niet afgespeend is. Stel ik vind over twee maanden het veulen van mijn dromen. De fokker gaat akkoord om hem aan mij te verkopen. Iedereen is blij. Maar dan. Wanneer is hij dan van mij? Is dat op het moment dat de fokker en ik besluiten dat hij van mij zal zijn? Is dat op het moment dat ik hem ophaal? En als hij meteen van mij is, reken ik hem dan meteen af of reserveer ik hem onder betaling van een voorschot en betaal ik de rest als ik hem ophaal? Als hij al van mij is als hij nog bij zijn moeder loopt, is het dan gebruikelijk om dingen als pensiongeld, voer, entingen enz. voor mijn nieuwe aanwinst te betalen of zijn die kosten voor de verkoper zo lang het veulen daar verblijft? En wat als mijn veulen iets oploopt, ziek wordt of een ongeluk krijgt?

Ik wil graag zo goed mogelijk voorbereid zijn dus als iemand me meer hierover kan vertellen dan graag.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:26

Je kunt het allebei doen, maar als fokker vind ik het prima dat iemand een aanbetaling doet (bv 25-30%) en dat het eigendom pas bij afrekenen en ophalen over gaat op de nieuwe eigenaar. Dat betekent dat je als fokker ook de verantwoordelijkheid houdt en als er onverhoopt iets gebeurt met het veulen, dat jij als fokker dus die kosten draagt. En ook beslist over behandelen of niet. Maar ik vind dat eigenlijk wel reeël. Het veulen loopt tenslotte ook bij de fokker, en als je het veulen al helemaal in eigendom hebt heb je op dat moment (nog) geen vrije keuze qua stalling en opgroeien. Dan mag je er ook niet verantwoordelijk voor zijn, vind ik.

Maar ik kan me ook voorstellen dat er fokkers zijn die zeggen: je betaalt maar helemaal, en dan is de verantwoording ook voor jou. Het hangt er ook vanaf hoe gewild het dier is.

Pensiongeld betalen als het veulen nog bij de moeder loopt zou ik ongepast vinden trouwens. Als je al volledig betaald hebt zijn de kosten van inenten, ontwormen en hoefsmid uiteraard voor de eigenaar. Daarom zou ik zelf hooguit een aanbetaling doen, en nooit volledig betalen tot het veulen is afgespeend.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 18:38

Precies, dat is dus wat ik bedoel. Als een pony van mij is dan wil ik er ook over kunnen bepalen :P Maar aan de andere kant: wat als iemand 'm voor mijn neus weg kaapt. Al heb ik een sterke voorkeur voor schimmel en voor wat ik begrijp zijn schimmelhengstjes nou net niet heel gevraagd terwijl er wel veel van zijn (al zit ik niet zo in de welshwereld). Het hoeft ook geen prijzenkanon te zijn, hij is voor de decoratie en als speelmaatje voor mijn ruin. Dus een "gewone" pony maar wel met papier.

Albert

Re: Een veulen kopen, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:41

Je kunt het gewoon zo afspreken als jij dat wilt, het is aan de verkoper of hij daar akkoord mee gaat.
Het is niet zo dat daar vaste regels voor zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:44

Het is maar net wat je afspreekt. Ik heb tot nu toe afgesproken: gezond bij ophalen.

Let op dat hengstveulens, en zeker het type speelse welsh ponies, sneller behoefte hebben aan een afrag-speel-stoei maatje dan een merrie veulen.

Sommige hyper ponyhengstveulens kunnen volwassen dieren echt tot wanhoop drijven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 18:47

Albert schreef:
Je kunt het gewoon zo afspreken als jij dat wilt, het is aan de verkoper of hij daar akkoord mee gaat.
Het is niet zo dat daar vaste regels voor zijn.

Oh :') Weet ik veel, die van mij waren 9 en 24 toen ze bij mij kwamen.

In elk geval heb ik nu geleerd dat er geen etiquette voor blijkt te zijn. Dank je wel hoor.

sizzle ik meen dat ik een geschikt dier heb staan. Mijn ruin heeft veel behoefte aan een speelmaatje. Daarom ook de keuze voor een hengstje. Zowel mijn dieren (ruin en merrie) als ik zijn niet zo van de merries, dat speelt ook nog mee. Mijn ruin is fanatiek en intelligent en uiterst diplomatiek en weet met raggende veulens om te gaan. Mijn merrie is zeer ervaren, ze is zestienvoudig moeder. Ze hebben in het verleden al laten zien een fijn opvoed- en speelteam te zijn voor jonge dieren. Daarnaast zouden ze in het begin (winter) sowieso 's nachts rust van elkaar hebben. Ik heb er nu eentje die niet makkelijk in een box kan staan en dat wil ik nooit meer. Dus de kleintjes (mijn shet en het veulen) zouden 's nachts elk een stalletje krijgen. Mijn shet is dat gewend en van een veulen wil ik dat hij het leert.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:06

Dan is het weloverwogen :)
Gewoon met de fokker samen overleggen.
Soms kun je ze ook langer laten staan na spenen op wens, maar dan draag je uiteraard zelf het risico. Ik wilde geen veulen/jaarling verplaatsen midden in de winter (stress icm geen gras en slechte bodem tijdens integratie), heb daarom afgesproken dat ze midden mei opgehaald werd.

Even een side-note: Kwa risico en prijs zit je overigens veiliger als ze iets ouder zijn. Bij veulens gaat toch nog best vaak wat mis door het stoeien.
Een gecastreerde 2,5 jarige heeft de meeste risico‘s al achter de rug.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:08

Ik volg ik ga dit jaar ook veulen kopen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:11

Ik heb betaald bij afhalen. Paar dagen ervoor zodat het op de rekening stond als ik kwam. Had goed contact met de fokker en kreeg Mn veulen ook super mee. Zag er super goed uit. Denk dat je door de tijd gewoon eat contact kan houden hoe het gaat met het veulen als je hem hebt uitgezocht en nog even moet blijven.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:16

Wie het veulen brengt/ haalt kan je gewoon afspreken.

Ik zou wel een aanbetaling/handgeld geven. Het komt vaak genoeg voor dat een fokker een koper heeft als het veulentje 1 maand oud is, daarna meerdere geïnteresseerden afwijst en wanneer hij bij het afspenen de koper belt dan blijkt die geen interesse meer te hebben.

Extra betalen voor de stallingskosten en voer lijkt mij niet nodig tenzij je hem later ophaalt dan wanneer hij gespeend wordt.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 22-03-18 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 19:19

Nynkster schreef:
Ik heb betaald bij afhalen. Paar dagen ervoor zodat het op de rekening stond als ik kwam. Had goed contact met de fokker en kreeg Mn veulen ook super mee. Zag er super goed uit. Denk dat je door de tijd gewoon eat contact kan houden hoe het gaat met het veulen als je hem hebt uitgezocht en nog even moet blijven.

Contact houden en af en toe op bezoek gaan is altijd leuk natuurlijk!

Ja, een aanbetaling lijkt mij inderdaad dan het beste idee. Dan heb je van twee kanten wat meer zekerheid.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:21

Ik zou liever wachten en gaan kijken bij wat oudere veulens die gelijk mee mogen :o

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:21

Als fokker laat ik wel iets aanbetalen maar wil ik geen bemoeienis van een koper totdat het veulen wordt gehaald. Ik kan me er ook niets bij voorstellen en het kan er hopeloos ingewikkeld van worden. De lusten en de lasten zijn voor mij tot de dag van ophalen.

Ander puntje: een veulentje alleen in een stal lijkt me niet verstandig. Veulens horen in een (al dan niet gemengde) groep groot te worden. Alleen stallen hoort daar zeker het eerste jaar niet bij.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:22

Ik als fokker had afgesproken dat er een aanbetaling van 1/3 van het bedrag werd betaald en dat het overige gedeelte betaald werd bij ophaling en/of op bankrekening voor ophaling. De afspraken die werden gemaakt rondom het veulen waren onder andere: ik op mijn kosten het veulen voorziende van ontworming, eerste enting en bekapbeurten. Als er iets medisch zou zijn, dan zou dit voor hun kosten zijn of op mijn kosten, indien het bv. een ongeluk zou zijn door ergens te blijven hangen. Intussentijd hield ik contact met de nieuwe eigenaars en kregen ze met regelmaat foto's en filmpjes toegestuurd.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:25

Aanbetaling ligt natuurlijk ook maar net of je diegene kent. Als je diegene kent kun je nog wel vertrouwen op dat ze het veulen niet doorverkopen terwijl jij het wilde :) misschien als ik de fokker biet kende dat ik wel aanbetaling of iets dergelijks had moeten doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 19:34

Prosecco schreef:
Ik als fokker had afgesproken dat er een aanbetaling van 1/3 van het bedrag werd betaald en dat het overige gedeelte betaald werd bij ophaling en/of op bankrekening voor ophaling. De afspraken die werden gemaakt rondom het veulen waren onder andere: ik op mijn kosten het veulen voorziende van ontworming, eerste enting en bekapbeurten. Als er iets medisch zou zijn, dan zou dit voor hun kosten zijn of op mijn kosten, indien het bv. een ongeluk zou zijn door ergens te blijven hangen. Intussentijd hield ik contact met de nieuwe eigenaars en kregen ze met regelmaat foto's en filmpjes toegestuurd.

Dat klinkt als heel fijne afspraken, zoiets zou ideaal zijn :)

shirley, ik ook, wat dacht je dan. Maar ik wil wel komende (voor)zomer beginnen met zoeken. Je weet nooit hoe lang het duurt en ik zou denk ik best balen als een erg geschikt veulen al gereserveerd zou blijken te zijn.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:34

Ik zou wel een briefje maken waarop staat dat jij hem koopt en een aanbetaling gedaan hebt.
En dan beide ondertekenen.
Daar kan je dat bv ook inzetten als er iets gebeurt met het veulen dat dat haar verantwoording is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 19:35

Birdie60 schreef:
Ik zou wel een briefje maken waarop staat dat jij hem koopt en een aanbetaling gedaan hebt.
En dan beide ondertekenen.
Daar kan je dat bv ook inzetten als er iets gebeurt met het veulen dat dat haar verantwoording is.

Goede tip inderdaad, om de afspraken op papier te zetten. Dank je wel.

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 05:33

ik heb vorig jaar een veulen gekocht. heb klein gedeelte als aanbetaling gedaan zodat de verkoper ook weet dat je niet ineens niet meer wilt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 08:27

Het is inderdaad maar net wat je afspreekt. Ik heb mijn paard toen als veulen van mijn vriendin gekocht die fokker is. Ik heb hem toen wel al vrij snel volledig betaald. We hadden hele heldere afspraken gemaakt over kosten van stalling, dierenarts, hoefsmid etc. Tot 1 jaar oud waren al die kosten voor haar. Voor mij voelde direct betalen ook goed toen, omdat ik haar ook had gevraagd of hij voor langere tijd bij haar mocht blijven in de opfok. Hij is met 8 maanden afgespeend en heeft nog in de baby groep gestaan tot hij 1,5 jaar was. Toen heeft ze hem bij mij afgeleverd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 08:30

Oja, ik heb me inderdaad ook verder niet met hem bemoeid in zijn tijd bij de fokker. Ik werd wel op de hoogte gehouden, maar het hele "stalmanagement" lag bij haar.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 08:46

Ik heb 2 jaar geleden een veulen gekocht en een jaarling.
Het veulen heb ik gekocht toen ze 1 maand oud was.
Ik heb toen een aanbetaling gedaan, en de Fokker had ook netjes een contract liggen.
Mocht er in de tussen tijd iets met haar gebeuren waren de kosten voor de Fokker. Ik mocht met regelmaat langskomen om te kijken, en bij de dag van het ophalen heb ik de rest betaald.
Mijn jaarling heb ik toen bij een handelaar gekocht, die kwam ook pas naar mij toen het veulen oud genoeg was. Die heb ik pas betaald toen hij bij de Fokker van het veulen op stal kwam voor castratie.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 08:49

Wil je weten hoe het juridisch in elkaar zit of wil je weten wat gangbaar is met betalen etc. Want juridisch is dit wat ingewikkelder

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:04

Ik heb meerdere veulens gefokt en de beste veulens waren altijd binnen een week na het zetten van de 1e advertentie verkocht. Ik zou je dan ook aanraden om niet te wachten totdat een veulen direct mee kan, meestal zijn die veulens net een tikkie minder in kwaliteit (slecht is weer wat anders natuurlijk).

Verder heb ik altijd gewerkt met een aanbetaling en de gemaakte afspraken op de mail. Contractje met handtekeningen heb je puntje bij paaltje toch niets aan, een aanbetaling (via de bank!) wel.

Het eigendom ging over op het moment van ophalen het het restant betalen. Soms bracht ik de veulens ook zelf weg tegen vergoeding.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:29

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:01, in het totaal 2 keer bewerkt