Door wie laat jij je paard trainen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Door wie laat jij je paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 21:36

Ik kon niet echt een onderdeel vinden waarin dit past, dus de gok maar op dit topic genomen. :)

Afgelopen week ben ik best geschrokken en wil hierom mensen nog extra waarschuwen.

oke tijd voor het verhaal
Een tijd geleden stond ik op een stal waar de onderstaande volwassen persoon ook stond. Ze stond daar met een (oneerbiedig gezegd) hobbel pony. Gewoon lekker wat hobbelen in de bak en af en toe een ritje buiten. In deze tijd zou zij er voor zorgen dat er 3 pony's beleerd zouden worden. Conclusie pony 1 is ze nooit aan begonnen. Pony 2 zag ze niet zitten want vond ze te dominant. Pony 3 heeft ze een poging mee gedaan waarvan je hart breekt. Uiteindelijk zijn deze pony's allemaal ingereden door een ander persoon.

Nadat ze daar weggegaan was kwam ze al op de proppen dat ze een eigen trainingsstal ging beginnen. We hebben haar aangekeken van uhm ja. En dan nu is het zo ver. Overal zie je opeens de advertenties staan : Beleren, probleemgedrag corrigeren, door trainen etc.

Ik weet dat paarden trainen een vrij beroep is. Echter schok ik wel dat er mensen zijn die absoluut niet over de benodigde capaciteiten en ervaring beschikken (en veel te angstig zijn). De advertenties worden verpakt met jaren lange ervaring. Voordat er negatieve recensies komen moet het natuurlijk eerst mis gaan en zijn paarden de dupe.

Ik hoop echt dat mensen heel goed kijken waar ze hun paard heen brengen. Vele bokkers zullen alert zijn, maar mooie praatjes en een leuke prijs wil mensen helaas toch wel eens over de streep halen.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Door wie laat jij je paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 21:51

Er lopen inderdaad veel mensen rond die het doen voorkomen of ze precies weten waar ze mee bezig zijn.. Ik loop al een tijdje mee in het 'paarden wereldje' en heb helaas genoeg gezien :x De enige persoon die ik met een gerust hart mijn paarden toevertrouw is m'n dochter.. Daar heb ik vaak mee samen gewerkt en weet precies wat ze doet :)

Thebiglion
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 22:37

Helaas hier in de buurt ook een stal waar je tranen van in je ogen krijgt. Hebben zich met oude doorgereden paarden van anderen geklasseerd in de Z en geven zich uit voor adres om paarden in te rijden en uit te brengen op wedstrijden. Ze mogen dan gelijk M starten. Helaas kun je bij de KNHS niet achterhalen of de ruiter op zelf opgeleide paarden geklasseerd is of op oude doorgereden paarden van anderen. Zo geven ze zich ook uit voor instructeurs. Als ze nog fatsoenlijk met hun dieren om zouden gaan dan zou het geen ramp zijn, maar het is de ruk, pluk, mep en trap afdeling.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Door wie laat jij je paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 22:45

Er zitten vast veel rotte appels tussen, maar dat is overal zo. Je kunt niet afgaan op mooie verkooppraatjes, maar zult ook zelf onderzoek moeten doen.
Zelf ga ik altijd af op recensies van mensen die ik vertrouw. En voordat paardlief erheen gaat ga ik zelf nog eens kijken hoe diegene rijdt. Dan kijk ik bij voorkeur ook eens op een wedstrijd in de losrijring. Als wat ik zie me dan nog steeds bevalt gaat mijn paard erheen.

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 23:02

Sinds 1,5 jaar staan wij voor het eerst op een pensionstal/manege, en ik kan je zeggen we kijken iedere dag onze ogen uit.
Zelf hebben we een jong paard (4 jaar) die we daar ook zelf hebben beleerd. We hebben altijd zelf onze paarden beleerd en doorgereden. Maar schijnbaar is dat daar niet normaal. Iedereen heeft wel iemand om hen bij te rijden en er lopen wel 10 verschillende "instructrices" op en af. Dat lijkt bij ons in de buurt sowieso een hype geworden. Iemand rijdt voor het eerst een paardje op wedstrijd en gaat de instructeurs opleiding doen. Zelf heb ik hem nooit gedaan omdat het voor mij geen optie is (te ver weg en niet te combineren met het wonen op kamers door de week), maar de instructeurs schieten uit de grond en moeten allemaal via Facebook hun klanten binnen hengelen. Net als hele verslagen typen als een lesklantje het goed doet op wedstrijd, ik denk zodat de hele wereld tenminste kan zien hoe goed ze het doen als instructie.

En wie rijdt ons paard? Ehm ikzelf en soms mijn moeder en zusje. Komt het niet uit, is er geen tijd/zin, dan heeft hij vrij. Gaat ie niet dood aan, al lijken sommige dat wel te denken. Ik zeg niet dat het niet echt is als je het niet zelf doet, maar ik zie zoveel paardjes lopen waarvan ik me afvraag wat de toegevoegde waarde is. Sommige lopen al jaren hetzelfde en hebben week in week uit lessen.

Ik heb overigens zelf ook al paardjes voor andere gereden, maar altijd nadat ze dat zelf persoonlijk kwamen vragen. Dat er lelijk over je achter je rug om wordt gesproken zorgt er voor mij toch wel weer een beetje voor dat ik voorzichtiger ben, maar schijnbaar is nodig vanuit hen gezien.

0000
Berichten: 5477
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 23:06

Helemaal gelijk, echter vind ik het ook een stukje verantwoordelijkheid als eigenaar om goed te kijken waar je je paard neerzet. Dus daadwerkelijk eens gaan kijken hoe iemand aan het werk is, met eigen ogen zien hoe de paarden erbij staan, eventueel eens zien of er naast een leuk verhaal ook echt resultaten terug te vinden zijn. Er gebeurt eigenlijk hetzelfde als bij het kopen van paarden, mensen vertrouwen teveel op de blauwe ogen van de verkoper/trainer/instructeur en zijn onvoldoende kritisch.

Ik zie het echter ook van de andere kant en als eerlijke en wel vriendelijke amazone/instructrice is het best lastig er tussen te komen. Als je geen gouden bergen beloofd, een paard de tijd wil geven die het mentaal of fysiek nodig heeft en in je lesgeven kritischer bent op de ruiter dan op het paard, krimpt je potentiƫle klantenkring heel drastisch kan ik je vertellen. Dus heel misschien word het ook wel een beetje in stand gehouden omdat mensen gewoon te goedgelovig zijn....

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Re: Door wie laat jij je paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 23:18

0000, mee eens. Als ik Mn paard ergens neer zou zetten zou ik ook een keer onaangekondigd langsgaan. Misschien niet heel netjes maar ik wil weten wat er gebeurd als ze geen publiek verwachten.
En wat je zegt over het kritisch zijn naar de ruiter zie je hier idd ook veel van terug. De instructeurs met de grootste klanten kring zijn diegene bijna een uur lang goedzo zeggen.
Zelf wil ik weten waar ik aan moet oefenen, niet zozeer wat ik al goed doe. En ja ik ben tijdens de trainingen van het Rabotalentenplan wel eens jankend van het paard af gekomen, maar daar had je wel iets aan je les, iets wat ik toen nog niet gewend was.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 23:20

Helaas zullen dat soort mensen wel aan klanten komen, ook als er slechte recensies zijn.
Zoals gezegd, hoeveel mensen vertrouwen bij het kopen van een paard of enig ander dier op de blauwe ogen van de verkoper en gaan pas op zoek naar meer info als het slecht gaat.

Mijn ponys gaan pas op zijn vroegst over een jaar beleerd worden voor de kar. Ik ben nu al bezig met zoeken naar een geschikt persoon hiervoor.

Guusje113

Berichten: 70
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:54

N.a.v. je verhaal begrijp ik dat je je zorgen maakt Quickie :j

Alleen ik rijd op mijn paard en heel af en toe mijn instructrice. Ik ben ooit begonnen als haar bijrijdster en we kennen elkaar goed.

Mocht het er ooit van komen dat iemand anders mijn paard moet trainen, dan zal ik dat ontzettend lastig vinden. Er zitten inderdaad zoveel mooie praatjes tussen en zie ik manieren van omgang/rijden om me heen waar ik het absoluut niet mee eens ben. Heel veel research doen, denk ik dan.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:18

nou ik prefereer om het zelf vanaf 0 te doen, dan heb je 5 jaar om kennis te maken en een goede solide basis te leggen in het vertrouwen en respect naar elkaar.
De post van welsh fan is ook een hele goede!
als ik mijn paarden uit handen geef train ik ze samen dus als ik er bij ben...niet iedereen waardeert dat maar een goede trainer accepteert dat!
Plaats anders een advertentie lokaal, kijk wat zich aanmeld dan kun je ook navraag doen aan anderen of die trainer hun goed bevallen is en juist waarom.
Laatst bijgewerkt door kwita op 08-08-17 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:21

Dat is de reden dat ik vindt dat bij trainingen het beste de eigenaar mee aanwezig is. Dan kan er niets gedaan worden wat de eigenaar niet goed vindt, en leert de eigenaar ook ineens beter met het paard omgaan.
Bij alle trainingen die ik doe met paarden raad ik de mensen in kwestie aan, tijd vrij te maken om erbij te zijn.
Bij een stal is dat moeilijker, maar een trainingsstal waar je niet 24/7 binnen mag zonder afspraak, zou ik niet aanraden als plaats om het paard in training te zetten.

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Door wie laat jij je paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:27

Tja ik kreeg commentaar op pensionstal omdat een springruiter mijn paard inreed, had duidelijk afgesproken hij hoeft niet in een maand klaar te zijn mag rustig iets langer duren en zorg dat je hem niet over belast. Kon gewoon onverwachts binnen lopen en komen kijken als hij aan het trainen was met hem. Ook kreeg ik commentaar dat mijn paard nog niet in de krul liep toen hij terug kwam op de pensionstal terwijl hij netjes op eigen benen liep in alle drie de gangen en ik dat krulletje niet zo interessant vind bij een die net zadelmak is. Dus ik denk dat veel mensen die gevoelig zijn voor deze commentaar ook gevoelig zijn voor mooie beloftes die vaak toch niet waar zijn.

BE_STABLE
Berichten: 9
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 13:35

Misschien heb ik een paar tips waar jullie iets mee kunnen? Ik werk zelf als paardentrainer en gedragstherapeute en het is hartstikke lastig om fijne training en begeleiding te vinden in de doolhof van ons vakgebied. Op een gegevensmoment werd de term naturalhorsemanship onwijs in! Dat vond ik fantastisch omdat het betekent dat mensen veel meer na gaan denken over hun paard en waar bepaald gedrag vandaan komt, wat een paard nodig heeft en wat jij als je begeleider van je paard nodig hebt. Het was vooral een super idee om de basis van ieder paard te ondersteunen in wat hij nodig heeft.

Het nadeel was dat mensen er mee aan de haal gingen zo heb ik veel harde trainingstechnieken gezien onder deze naam die erg misplaatst waren voor het paard of erg misleidend voor het werk dat er gedaan werd. Als je een trainer of instructeur uit kiest zou ik eerst een proefles of intake afspraak doen om elkaar te leren kennen, daarna kun je vragen of je bij de trainingen mag zijn of komen kijken als ze met jouw paard werken. Je kunt natuurlijk met internet ook fantastisch research doen. Ook kun je veel zien aan foto's en vooral filmpjes ook al moet je wel in gedachte houden dat dit moment opnames zijn en er van iedereen een fantastisch of vreselijk beeld neer te zetten is. Wanneer je meer van iemands werk ziet kun je natuurlijk wel een globaal beeld ervaren :)

Er zijn ook bepaalde opleidingen waar mensen van af komen of trainers die mensen op fb liken of aan gelinkt zijn waar je veel uit op kunt maken. Zo werk ik zelf graag samen met mede afgestudeerden van de two moons opleiding en heb ik een heel netwerk gemaakt waarin ik mensen vertrouw. Zo heb ik het over hoefsmeden, dierenartsen, osteo's en dat soort zaken. Veel mensen kunnen mooie teksten en reclame maken maar echte kwaliteit kun je herkennen. Je kunt ook kijken bij recensies!

Als jullie het zinnig vinden kan ik een lijstje delen met mensen met wie ik heel graag samen werk omdat ze het welzijn van het dier voorop hebben en de kennis en kunde in huis hebben om veiligheid te bieden als je je paard uit handen geeft. Hoe meer we met elkaar delen en ervaringen uit wisselen hoe beter het is lijkt me. Natuurlijk wel belangrijk om geen strijd te gaan voeren met elkaar maar vanuit liefde te delen.

Groetjes Michelle

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Door wie laat jij je paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:57

Bij de zoektocht naar een trainer moet je buiten het feit deze succesvol is vooral ook kijken of deze zijn zaakjes goed op orde heeft. Dan bedoel ik ook het equipment, vervoer en dergelijke.
Is het een dierenvriend?
Is de accommedatie o.k in de zin van schoon, ruime stallen, netjes en mogelijkheid dat je paard buiten komt!? Piste met deugdelijke bodem...
Wat voeren zij en hoeveel...vooral ruwvoer.
Je betaald daar natuurlijk wel naar maar dat vind ik geen probleem want wil het beste voor mijn paard.

Ik zelf let daar erg op. Ook of de desbetreffende trainer niet alleen geld belust is ofwel, het fijn is ze er zelf warmpjes bij zitten.