Dingen die je je afvraagt - paardgerelateerd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Dingen die je je afvraagt - paardgerelateerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 13:04

Als brainstorm voor een onderwerp voor mijn eindwerk ben ik alle mogelijke paardgerelateerde vragen die in mij opkomen gaan noteren, en het leek mij wel interessant dat balletje ook onder de bokkers eens op te gooien. Ik heb het over vragen die je niet in 1x googelen oplost, maar echt iets waarover 'men' het nog niet eens is, waar je weinig over te weten komt of die gewoon geen eenduidig antwoord hebben. Iets wat verder onderzocht kan worden dus. Dit kan over eender welk domein gaan; puur medisch, gedrag, voeding, sportgerelateerd, management, fokkerij etc.

Als voorbeeld een paar van mijn vragen;

- Zijn er klonen in de sport actief die ook vergelijkbaar talent als het 'originele' paard lijken te tonen? En zo ja, 1 op de hoeveel klonen is dit dan? Is op deze manier fokken verantwoord?
- Waarom soppen sommige paarden hun hooi in de waterbak? Voor de smaak, tegen het stof, door maagklachten, ... ? Als het niet-medisch lijkt te zijn, stoppen ze hier ooit mee als het vb ander hooi is?
- Van waar komt het wantrouwen van een groep eigenaren voor de medische aanpak? Eerdere ervaringen, mensen in de omgeving, informatie op het internet, ... ? Wat werkt om dit te voorkomen / verhelpen?
- Zelfs op het hoogste niveau lopen er ook dressuurpaarden die wat gewicht mogen verliezen, hebben zij merkbaar meer blessures dan paarden die een ideaal gewicht hebben? Wordt de eerste groep ook hoger gequoteerd door het imposantere, massievere voorkomen?


Ik ben benieuwd naar wat jullie je zoal afvragen! :)* Wie weet zit er iets tussen wat ik verder kan onderzoeken. En sowieso wel interessant om dat van elkaar te horen en eventueel op te lossen!
Het onderwerp van dit topic zijn echter wel de vragen zelf, om ver op de inhoud van die vragen in te gaan kunnen andere topics geopend worden.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70543
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 14:30

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Muronia

Berichten: 19555
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Dingen die je je afvraagt - paardgerelateerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 14:33

Nou ik vroeg me gisteren iets geks af... Waarom wordt een vrouw ongesteld en een merrie niet. Misschien een hele stomme gedachte, maar in principe werkt het bij een paard hetzelfde als bij een mens qua voortplanting (ik ben me aan het verdiepen in fokkerij), dus waarom dit niet?

Westhof

Berichten: 2904
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 14:35

Interessant! Ik ga eens nadenken of ik iets weet. Ik vind jouw vragen ook interessant, met name 2 en 3. Ik zie mijn pony ook vaak soppen met zijn hooi nadat hij een appel of een wortel in zijn bak heeft gegeten. En hij heeft overgewicht (maar gelukkig geen blessures) :=

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 14:46

Murosch schreef:
Nou ik vroeg me gisteren iets geks af... Waarom wordt een vrouw ongesteld en een merrie niet. Misschien een hele stomme gedachte, maar in principe werkt het bij een paard hetzelfde als bij een mens qua voortplanting (ik ben me aan het verdiepen in fokkerij), dus waarom dit niet?

Niet helemaal, mens kan ook overgeven, paard niet, volgens mij worden schapen, koeien enzo dat ook niet, honden wel. Misschien iets alleen voor carnivoren? (Sorry vegetarische bokkers ;) :D )

lotteenjoy
Berichten: 343
Geregistreerd: 15-06-12

Re: Dingen die je je afvraagt - paardgerelateerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 14:49

Merrie word hengstig? Andere dieren loops,krols...

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:02

Zidore schreef:
Niet helemaal, mens kan ook overgeven, paard niet, volgens mij worden schapen, koeien enzo dat ook niet, honden wel. Misschien iets alleen voor carnivoren? (Sorry vegetarische bokkers ;) :D )


Oh woops, zie hier onder, ff mijn fout hierboven weg, da's verwarrend XD
*ga nu wel weer opzoeken wat ik bedoelde, maar dat heeft dus mss helemaal niets met overgeven te maken XD*
Laatst bijgewerkt door Hoppit op 24-03-18 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 15:07

Het paard heeft een sterke cardiasfincter (de opening tussen de slokdarm en de maag), waardoor er geen maaginhoud terug kan komen. En zoals hierboven vermeld, ook de hoek waarin die toekomt helpt niet.
Over de ongesteldheid: enkel primaten menstrueren, bij honden komt er idd ook bloed naar buiten maar dat werkt net iets anders. De mens is dus eerder de 'uitzondering' ipv het paard. :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Menstruation_(mammal)

Hoppit Ik denk dat jij aan de epiglottis en cornage dacht?
Laatst bijgewerkt door Withers op 24-03-18 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Dingen die je je afvraagt - paardgerelateerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:13

Wat ik me afvraag: komen merries ook in de overgang? Of welke andere diersoort dan ook behalve de mens...

Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Re: Dingen die je je afvraagt - paardgerelateerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 15:28

Dat is ook een goeie ja Nicky1963! Alleen mensen en een beperkt aantal andere soorten geloof ik. Dat is ook niet helemaal uitgeklaard, men heeft er een 'grootmoederstheorie' over omdat de soorten die het hebben allemaal sterke familiale structuren hebben: de grootmoeders helpen bij het grootbrengen van de kleinkinderen en dus daar nuttiger zijn dan als ze zelf nog eens voort planten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Grandmother_hypothesis
Maar dus jammer genoeg niet paard-gerelateerd.

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:40

Nicky1963 schreef:
Wat ik me afvraag: komen merries ook in de overgang? Of welke andere diersoort dan ook behalve de mens...


Dat kan zeker! Elk vrouwelijk zoogdier kan in principe in “de overgang” komen. Het is eigenlijk niets anders dan onrijpe eicellen in het ovarium die “op” zijn in letterlijke en figuurlijke zin. Enkel is het zo dat de meeste zoogdieren niet in de buurt van een leeftijd komen waarop dat gebeurt, dus 45+ jaar :j

Westhof

Berichten: 2904
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:47

Wat ik mezelf ook wel eens afvraag: hoe/waaraan herkennen paarden elkaar? Als ik met mijn pony de stal binnenkom, dan hinnikt zijn vriendje naar hem. Hij hinnikte niet naar de Haflinger van een stalgenootje, terwijl die 2 er praktisch bijna hetzelfde uitzien. En toen ik met een stalgenootje met onze twee Haflingers in de manegeles meereed, hinnikten ze ook de hele tijd naar elkaar, terwijl er daar echt wel meer Haflingers zijn. In beide gevallen kunnen ze niet aan elkaar snuffelen of zo. Ik ben wel benieuwd in hoeverre ze besef hebben van het uiterlijk van andere paarden en dat herkennen.

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:49

Zidore schreef:
Murosch schreef:
Nou ik vroeg me gisteren iets geks af... Waarom wordt een vrouw ongesteld en een merrie niet. Misschien een hele stomme gedachte, maar in principe werkt het bij een paard hetzelfde als bij een mens qua voortplanting (ik ben me aan het verdiepen in fokkerij), dus waarom dit niet?

Niet helemaal, mens kan ook overgeven, paard niet, volgens mij worden schapen, koeien enzo dat ook niet, honden wel. Misschien iets alleen voor carnivoren? (Sorry vegetarische bokkers ;) :D )


In de eerste instantie zijn hengstigheid en ongesteld zijn twee heel andere dingen. Een merrie die hengstig is, is in haar vruchtbare periode. Bij een menstruatie is dit juist niet het geval, er kan nóóit een bevruchting plaats vinden ten tijde van een menstruatie doordat er geen eisprong is in tegen stelling tot hengstigheid.

Verder menstrueren alle placentale zoogdieren, enkel wordt dit direct geresorbeerd door het lichaam. Bij primaten rust het geval dat het endomertrium zo groot is door tevens een best grote uterus dat het niet volledig in een relatief korte tijd geresorbeerd kan worden. 2/3e lukt ongeveer wel, de rest wordt uitgescheiden:)

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:52

Westhof schreef:
Wat ik mezelf ook wel eens afvraag: hoe/waaraan herkennen paarden elkaar? Als ik met mijn pony de stal binnenkom, dan hinnikt zijn vriendje naar hem. Hij hinnikte niet naar de Haflinger van een stalgenootje, terwijl die 2 er praktisch bijna hetzelfde uitzien. En toen ik met een stalgenootje met onze twee Haflingers in de manegeles meereed, hinnikten ze ook de hele tijd naar elkaar, terwijl er daar echt wel meer Haflingers zijn. In beide gevallen kunnen ze niet aan elkaar snuffelen of zo. Ik ben wel benieuwd in hoeverre ze besef hebben van het uiterlijk van andere paarden en dat herkennen.


Ik denk dat dit artikel jouw vragen aardig kan beantwoorden :j

https://thehorse.com/113420/do-horses-r ... ach-other/

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Dingen die je je afvraagt - paardgerelateerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 17:04

Waarom sopt een paard z'n hooi. Er zijn 3 echt te onderscheiden redenen. De eerste is voedsel te kort. Nat hooi glijd sneller naar binnen en verteerd lichter. Tandpijn/ tand problemen is de volgende. Het wordt zo zacht dat ze het niet hoeven te kauwen bijna. En de derde is inderdaad maagpijn. Vaker nog maagzweren, verwaterd hooi valt lichter op de maag. Dus minder pijnlijk.

En ja, het kan minder worden of verdwijnen. Maar dan moet de oorzaak wel weg zijn. Ik heb bv een merrie staan die het niet doet bij grof droog hooi. Maar zodra ze zuurdere voordroog krijgt begint ze na een paar dagen weer te soppen.

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 17:11

Veulen84 schreef:
Waarom sopt een paard z'n hooi. Er zijn 3 echt te onderscheiden redenen. De eerste is voedsel te kort. Nat hooi glijd sneller naar binnen en verteerd lichter. Tandpijn/ tand problemen is de volgende. Het wordt zo zacht dat ze het niet hoeven te kauwen bijna. En de derde is inderdaad maagpijn. Vaker nog maagzweren, verwaterd hooi valt lichter op de maag. Dus minder pijnlijk.

En ja, het kan minder worden of verdwijnen. Maar dan moet de oorzaak wel weg zijn. Ik heb bv een merrie staan die het niet doet bij grof droog hooi. Maar zodra ze zuurdere voordroog krijgt begint ze na een paar dagen weer te soppen.


Ik denk dat het vooral komt door smaak. Er zitten behoorlijk wat schimmels en dergelijke ik hooi, zeker in zuurder hooi. Het soppen in wat “wast” de schimmels weg wat er voor zorgt dat het hooi zoeter wordt. Hier eten de paarden het hooi dat uit een stomer komt voor eentje met stofallergie véél liever dan het niet gestoomde normale hooi, in feite dus hetzelfde hooi. Het blijven altijd zoetekauwen, die paarden :j

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Dingen die je je afvraagt - paardgerelateerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 17:28

Zuurder hooi als je al een maagzweer hebt is niet zo fijn. Dat brand en doet pijn. Enorm veel paarden hebben een maagzweer. Dat komt omdat een paard eigenlijk constant maagzuur aanmaakt. Wanneer er dan niet over de hele dag gelijkmatig wordt gegeten of veel krachtvoer of zuur voordroog, ontstaat er maagpijn.

Grof en droger hooi vereist meer speeksel en dat helpt de maag meer basisch te maken. Water helpt daar ook bij.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 17:42

Zidore schreef:
Murosch schreef:
Nou ik vroeg me gisteren iets geks af... Waarom wordt een vrouw ongesteld en een merrie niet. Misschien een hele stomme gedachte, maar in principe werkt het bij een paard hetzelfde als bij een mens qua voortplanting (ik ben me aan het verdiepen in fokkerij), dus waarom dit niet?

Niet helemaal, mens kan ook overgeven, paard niet, volgens mij worden schapen, koeien enzo dat ook niet, honden wel. Misschien iets alleen voor carnivoren? (Sorry vegetarische bokkers ;) :D )

Misschien komt dat wel met de jaren. Vroeger konden ze ook niet boeren maar zie het steeds vaker bij paarden.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Dingen die je je afvraagt - paardgerelateerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 18:03

Wat ik me afvraag
Verhoogd acth is cushing? Zo nee wanneer wel en wanneer niet?

Paarden die 24 (of 23) uur pd op rubber staan, gaan die ander gedrag vertonen?

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 18:24

Ankimo schreef:
Nicky1963 schreef:
Wat ik me afvraag: komen merries ook in de overgang? Of welke andere diersoort dan ook behalve de mens...


Dat kan zeker! Elk vrouwelijk zoogdier kan in principe in “de overgang” komen. Het is eigenlijk niets anders dan onrijpe eicellen in het ovarium die “op” zijn in letterlijke en figuurlijke zin. Enkel is het zo dat de meeste zoogdieren niet in de buurt van een leeftijd komen waarop dat gebeurt, dus 45+ jaar :j

Volgens mij worden oude merries tenslotte ook niet meer hengstig.Althans dat is me verteld door een handelaar.

Nico1949
Berichten: 68
Geregistreerd: 03-04-08
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 18:27

Waarom is een "keizersnede" bij paarden moeilijk en bij andere dieren(koeien, schapen varkens etc) zo normaal/gewoon.?

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 18:32

anjali schreef:
Ankimo schreef:
.

Dat kan zeker! Elk vrouwelijk zoogdier kan in principe in “de overgang” komen. Het is eigenlijk niets anders dan onrijpe eicellen in het ovarium die “op” zijn in letterlijke en figuurlijke zin. Enkel is het zo dat de meeste zoogdieren niet in de buurt van een leeftijd komen waarop dat gebeurt, dus 45+ jaar :j

Volgens mij worden oude merries tenslotte ook niet meer hengstig.Althans dat is me verteld door een handelaar.


Ik ken er anders zat die het gewoon braaf worden, wel vaak minder regelmatig in de zin van cyclus, onduidelijker of letterlijk minder vaak. Verminderde vruchtbaarheid (en dus ook minder cyclussen vaak en dergelijke) begint wel al vanaf ongeveer het 14e jaar, iets wat we ook bij mensen zien vanaf een bepaalde leeftijd. Maar een échte overgang wordt normaal niet waargenomen bij dergelijke dieren door dus een “te kort” aan leeftijd (aldus mijn prof aan de Universiteit van Gent):)

Westhof

Berichten: 2904
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:12

Ankimo schreef:
Westhof schreef:
Wat ik mezelf ook wel eens afvraag: hoe/waaraan herkennen paarden elkaar? Als ik met mijn pony de stal binnenkom, dan hinnikt zijn vriendje naar hem. Hij hinnikte niet naar de Haflinger van een stalgenootje, terwijl die 2 er praktisch bijna hetzelfde uitzien. En toen ik met een stalgenootje met onze twee Haflingers in de manegeles meereed, hinnikten ze ook de hele tijd naar elkaar, terwijl er daar echt wel meer Haflingers zijn. In beide gevallen kunnen ze niet aan elkaar snuffelen of zo. Ik ben wel benieuwd in hoeverre ze besef hebben van het uiterlijk van andere paarden en dat herkennen.


Ik denk dat dit artikel jouw vragen aardig kan beantwoorden :j

https://thehorse.com/113420/do-horses-r ... ach-other/

Interessant artikel, dankje!

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Dingen die je je afvraagt - paardgerelateerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:21

Zou mijn paard zijn moeder nog herkennen?

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Dingen die je je afvraagt - paardgerelateerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:33

Wat ik me afvraag, misschien een hele domme vraag, maar: gaat diepvriessperma na het ontdooien ook weer leven/bewegen? :Y)