Paard loopt niet zonder ander paard op trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tirzasarah10

Paard loopt niet zonder ander paard op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 18:49

Hallo!

Mijn paard wil sinds vorige week vrijdag niet meer de trailer op... ze wil er alleen maar op als er al een ander paard in staat, en dan loopt ze keurig net touwtje over haar nek de trailer in. Dit is alleen niet de bedoeling want ik wil en vind dat het ook moet alleen op pad. Nou heb ik alle bekenden truckjes al gedaan (lijn, bezem, zweep en hoofdstel in). Dit paard geeft niks om eten(ik wil ook geen paard met eten de trailer in lokken) en ze kan zich heel erg goed afsluiten. Dus ik hoop dat iemand DE gouden tip heeft! Paard staat overigens tussen de 3 en 4 keer per week op de trailer en is dus zeer bekent. Ook is er niks gebeurt onder weg of met laden...
Wie oo wie heeft er een tip om dit beter te laten verlopen?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:05

tirzasarah10 schreef:
Hallo!

Mijn paard wil sinds vorige week vrijdag niet meer de trailer op... ze wil er alleen maar op als er al een ander paard in staat, en dan loopt ze keurig net touwtje over haar nek de trailer in. Dit is alleen niet de bedoeling want ik wil en vind dat het ook moet alleen op pad. Nou heb ik alle bekenden truckjes al gedaan (lijn, bezem, zweep en hoofdstel in). Dit paard geeft niks om eten(ik wil ook geen paard met eten de trailer in lokken) en ze kan zich heel erg goed afsluiten. Dus ik hoop dat iemand DE gouden tip heeft! Paard staat overigens tussen de 3 en 4 keer per week op de trailer en is dus zeer bekent. Ook is er niks gebeurt onder weg of met laden...

Ik mis de samenwerking met het paard, jij ook denk ik.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 19:14

GDG schreef:
tirzasarah10 schreef:
Hallo!

Grondwerk doe ik regelmatig en onder begeleiding. Ook heb ik grondwerk voor de trailer een loopt ze keurig rondje om mij heen over de klep maar er niet in. Ik doe er ontzettend mijn best voor maar misschien heb jij een ander idee van samenwerken?

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:16

Weet je zeker dat er helemaal niks gebeurd is? Nogal vreemd dat het eerst wel altijd goed ging en nu ineens niet meer.

Is het een jonkie?

cissy

Re: Paard loopt niet zonder ander paard op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:19

Wat zegt de begeleiding met het stukje grondwerk bij de trailer? Dat grondwerk en leiderschap is vaak wel de oplossing, klinkt alsof je paard een dikke vinger naar je opsteekt. Misschien iets assertiever worden in je aanwijzingen?

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 09:10

Veraaaaah schreef:
Weet je zeker dat er helemaal niks gebeurd is? Nogal vreemd dat het eerst wel altijd goed ging en nu ineens niet meer.

Is het een jonkie?

Niks gebeurt, rij altijd zelf en voorzichtig. Ze is 7 maar nog wel erg jong in haar doen en laten en ze oogt nog vrij puppie.

cissy schreef:
Wat zegt de begeleiding met het stukje grondwerk bij de trailer? Dat grondwerk en leiderschap is vaak wel de oplossing, klinkt alsof je paard een dikke vinger naar je opsteekt. Misschien iets assertiever worden in je aanwijzingen?

Begele8ding is er zelf die vrijdag mee bezig geweest en het leek opgelost maar toch niet. Ik laat haar nog een keer langs komen! Ik heb idd het idee dat ze een dikke middel vinger naar mij opsteekt... vervelende is dat ze zich heel snel afsluit en dat je daar ook nog dior heen moet.

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:27

Als die begeleiding met zweep, bezem en lijn kwam aanzetten, dan zou ik nu een ander bellen.
Want die manier van "samenwerken" is in mijn ogen niet de juiste.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 11:14

Morniclum schreef:
Als die begeleiding met zweep, bezem en lijn kwam aanzetten, dan zou ik nu een ander bellen.
Want die manier van "samenwerken" is in mijn ogen niet de juiste.

Dit heb ik zelf geprobeerd.. op een geven moment ben je wanhopig en wil je dat je paard weer in ze stal komt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:20

Waarom zou het paard een dikke middelvinger naar je opsteken? Wat heeft het paard eraan om ineens te protesteren? Dat die met zweep, bit en bezem 'aangevallen' wordt?
Allereerst moet je dus af van de mentaliteit dat dit paard het doet om je te pesten. Er kan vanalles in die trailer gebeurd zijn waardoor ze er nu wat angstiger van is. Misschien is er wel een dennenappel op de dak van de trailer gevallen toen zij er lekker in stond te soezen en is ze zich rot geschrokken.
Stop dus met al die dwangmiddelen en start met luisteren naar je paard. Een paard sluit zich alleen af wanneer die te veel druk voelt en niet meer weet hoe hiermee om te gaan, dan gaan ze in freeze.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:50

Het hoeft niet altijd angst te zijn. Neem bijvoorbeeld mijn vreetlinger... ik bedoel Haflinger. Die laat zich niet zomaar vertellen en test je graag uit. Want hij is ontzettend slim!

Mijn Haflinger loopt ook met touw over nek alleen de trailer op.
Vorige week ineens niet, want ik was vergeten zijn emmer met eten op te hangen. :') Meneer loopt netjes de klep op, ziet dat zijn emmer er niet hangt en hup gaat zo weer in de achteruit.
Nou ja hij moet ook leren om zonder eten de trailer op te gaan. Dus heb hem gedwongen nog 20 meter achteruit te lopen. Dat vond ie niet grappig. Maar de boodschap was duidelijk. Daarna ging hij ook zonder emmer keurig de trailer op. En kreeg zijn beloning alsnog hoor :)
Afgelopen woensdag meneer weer in de trailer gezet, zonder problemen.
Als mijn Haflinger iets niet wil, dan werkt bij hem achteruit laten lopen. Dat hoeft niet bij ieder paard zo te zijn hoor, maar geeft dit gewoon als voorbeeld aan dat het niet altijd angst hoeft te zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:56

Mijn paard draaft soms de trailer in want ze wil graag mee. Dat doet ze alleen bij mij. Mijn bijrijdster krijgt de dikke vinger en krijgt paard niet in de trailer. Haar leiderschap wordt dan toch echt wel getest. Paard is zeer ervaren en weet precies wie het touwtje vast heeft.
Er zijn dus echt wel dikke vinger paarden.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:01

En het tussenschot iets breder zetten?
Je paard is net bang om erop te gaan maar mist wel wat leiding den ik.
Laat dingen als zweep en bezem achterwege en let goed op je eigen houding, zekerheid uitstralen en zo erop lopen. Zelf niet twijfelen

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:02

cissy schreef:
Mijn paard draaft soms de trailer in want ze wil graag mee. Dat doet ze alleen bij mij. Mijn bijrijdster krijgt de dikke vinger en krijgt paard niet in de trailer. Haar leiderschap wordt dan toch echt wel getest. Paard is zeer ervaren en weet precies wie het touwtje vast heeft.

Uh nee er zijn begeleiders die geen leiding kunnen nemen dus doet het paard dat.
Heeft niks met dikke vinger te maken maar meer met geen leiding kunnen nemen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:25

cissy schreef:

Heeft niets met dikke vingers te maken. De bijrijdster zal niet genoeg leider zijn voor het paard, waardoor het paard niet de behoefte voelt om op het leiderschap van de bijrijdster te vertrouwen. Dat heeft niks te maken met bewust niet luisteren naar die persoon om die persoon te kl*ten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:44

Ik noem dat dikke vinger, jullie noemen dat leiderschap. We bedoelen hetzelfde.

GoldenWings

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:29

GDG schreef:
tirzasarah10 schreef:
Hallo!

gelijk

jjp_02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:43

Als ik jou was zou ik filmpjes van Monty Roberts gaan kijken op horse and country tv en een aantal op Youtybe en een dualy halster aanschaffen en met deze methode proberen. Heel veel mensen al aangeraden en met succes <3

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:42

Training, training en nog eens training. Eventueel les nemen indien nodig. Of uitzoeken waarom ze het alleen niet meer wil. Angst misschien?