10 mnd oud veulen voor het eerst vervoeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:42

Ik vind t altijd zo bruut om die veulens bij hun moeder weg te trekken, in een trailer te gooien en weg te gaan.. Ik kan dat niet hoor. :') En dan klagen dat ze na de opfok de trailer soms niet meer op lopen.

Neem een ander rustig paard of pony mee, zodat ze samen op de trailer kunnen staan.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:45

Die van ons stond samen met een groepje andere hengsten. Was 1 week daarvoor naar dit adres gekomen los in de trailer. Wij hebben hem op de B vrachtwagen gekregen door een shet die voor hem uitliep, vast gezet en weggereden. Vooral niet nog staan kletsen maar laden en gaan. We hadden een camera en ik kon zien dat hij op zijn gemakje ging eten.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:52

Joscaa schreef:
Ik vind t altijd zo bruut om die veulens bij hun moeder weg te trekken, in een trailer te gooien en weg te gaan.. Ik kan dat niet hoor. :') En dan klagen dat ze na de opfok de trailer soms niet meer op lopen.

Neem een ander rustig paard of pony mee, zodat ze samen op de trailer kunnen staan.



Ja vond ik ook, maar was geen andere mogelijkheid. Ik had de merrie al wel vaker weggehaald als ik ging rijden, dus het was niet helemaal vreemd. En ze is gewoon netjes geladen hoor, niks gegooid :+
Mijn veulen is tijdens de opfok meerdere malen met de trailer vervoerd als ze weer naar een andere weide werden gebracht.
Ik kan haar nu gewoon alleen laden (oke, met een hulpmiddeltje ;) , maar dit gaat heel soepeltjes)

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:01

liefste met moeder (evt ander paard), met veulenrek en zeker niet sederen.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: 10 mnd oud veulen voor het eerst vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 17:06

Oké, bedankt voor de tips iedereen!

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:17

Hier gaan de jonge therapiepaardjes ook regelmatig mee naar bezoeken die soms 2 uur reizen is.
Sederen is echt niet nodig, hier staan ze allemaal vast aan hun halstertje en voordeel is dat wij kleine ruimtes tussen de stangen hebben.

Onze jongste passagier was 4mnd oud.

tienus63

Berichten: 12078
Geregistreerd: 09-08-05

Re: 10 mnd oud veulen voor het eerst vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:23

Wil verkopen beestje niet brengen samen met zijn moeder?
Hier leren de veulens het reizen al bij de merrie en als ze afgespeend worden, breng ik veulen met merrie er naast weg.
En afhankelijk van waar ze terecht komen is of veulen van de trailer af en meteen met de merrie weer weg rijden of ze staan nog even samen op de nieuwe plek van het veulen, drink bak koffie en neem merrie weer mee.
Op die manier weet je zeker dat jonkie weinig stress van de verhuizing en trailer rit krijgt. Én beperk je het risico met het veulen op verwondingen.

Toevallig onze beide merries hun eerste veulen zo weggebracht, veulen eruit, meteen weer weg met de merrie. Merries zijn na 500 meter al weer gekalmeerd.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:33

Als veulen niet gewend is om zonder moeder te zijn, zou ik de moeder ook echt niet meenemen. Kan je 2 uur terug rijden met een merrie die compleet over de zeik is :=

Hier word nooit wat gesedeerd. Schotten eruit, lage stangen erin, veulen erin en rijden maar.
Veulenrek erin of zeil dicht.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: 10 mnd oud veulen voor het eerst vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:36

Hou er ook rekening mee dat niet elk ouder paard dat goed kan reizen ook goed met veulens kan ;) .

Mijn merrie is prima op de trailer, maar kan soms ontzettend fel zijn naar de jonge dieren op stal. Dus ik zou haar niet zo snel als reismaatje aanbieden voor een veulen. Die gaat alleen maar stress maken bij zo'n jonkie.

tienus63

Berichten: 12078
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:39

prugelpiet schreef:
Als veulen niet gewend is om zonder moeder te zijn, zou ik de moeder ook echt niet meenemen. Kan je 2 uur terug rijden met een merrie die compleet over de zeik is :=

Hier word nooit wat gesedeerd. Schotten eruit, lage stangen erin, veulen erin en rijden maar.
Veulenrek erin of zeil dicht.

Merrie is echt niet over de zeik, die is het veulen al meer dan zat.
persoonlijk ervaring mee, ook met trailerrit van 2.5 uur.
Vond het linker om veulen zonder merrie 2,5 uur in de trailer te moeten vervoeren, dan de merrie alleen terug te moeten nemen.
Die hinnikte nog een keer in de trailer bij het weg rijden en dat was het. Ontaarde merrie :+

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:43

tienus63, mag hopen dat ze niet meer veulens heeft gehad? Slechte mama :') :')

tienus63

Berichten: 12078
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:48

Selka schreef:
tienus63, mag hopen dat ze niet meer veulens heeft gehad? Slechte mama :') :')

Dit was bij haar 5e veulen, over dag of 10 hoop ik haar 6e veulen te verwelkomen.
Wat krijgt die het dan slecht :+
Veulens zijn ook niet lief, mama pesten, met grote zus klieren spelen en alleen bij moeders aan de bar hangen. Geen medelijden van mijn kant :D

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:58

Ik zou het veulen los vervoeren met twee pakken stro in de trailer voor steun. Wel een stabiele, goed af te sluiten trailer! Voor de zekerheid wel een tube sedatie meenemen. Want je wilt geen drie uur reizen met een veulen wat over zijn theewater is.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: 10 mnd oud veulen voor het eerst vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:26

Ik vind alleen een zeiltje dicht ook altijd spannend, liever een veulenrek erbij :o

Ik heb die van mij via BSS transport naar de opfok laten brengen in een vrachtautootje. Gaf voor mij een veel veiliger gevoel dan haar alleen op de trailer. Moeders mee nemen was geen optie, die was compleet over de zeik geweest als ik haar alleen mee terug had genomen. Nou dat risico ga ik niet nemen op een rit van anderhalf uur.

Maar hierin stond ze samen met een andere erin (wel ieder apart, konden elkaar wel horen) en dat ging echt super. Heeft rustig gestaan tijdens de rit (konden ze zien via de camera) en liep er daar ook gewoon netjes af zonder over de zeik te zijn.
Zou het zo weer doen via hun.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23439
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:27

Ik heb een keer een veulen samen met merrie naar de opfok vervoerd en ik kan je zeggen dat de terugweg met alleen de merrie mijn spannendste ritje ooit was, dat zou ik niemand aanraden.

Veulen in tweepaards (ervanuit gaande dat het een paard veulen is die niet zo onder de stangen doorloopt), niet sedert, vastzetten, zeiltje dicht en rijden.

En als je het niet aandurft het een prof laten doen met vrachtwagen

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Re: 10 mnd oud veulen voor het eerst vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:42

Wij hebben ons veulen afgespeend toen hij 9 maand was. Hij ging maar 10 minuutjes verderop de opfok in. Merrie was compleet over de zeik. Veulen vond het prima en liep zonder problemen mee de trailer op. Hij is even weggeweest ivm het spenen en mocht na een maandje in een groepje op de stal waar hij is geboren. Liep ook toen weer probleemloos de trailer op. ( Nou was hij al vaak op de trailer geweest ivm met keuringen, en laten dekken van de merrie ). Wij hadden het zeiltje dicht en hij stond vast, ook hadden we de buis aan de voorkant op de kop erin gedaan met haakjes en een strobaal voorin. Hij kon dan niet over de voorstang, die zou los raken en eronder kon dus ook niet. Heb al wat drama meegemaakt met voorbuizen in de trailer. ( veulen er vast overheen en merrie er een keer vast onder :S ).

Terug met de merrie had ik ik ook niet gedurfd. Merrie hing thuis helemaal niet aan haar veulen maar toen hij wegging met de trailer brak ze al gillend de boel af. Heb zelf echt een nacht wakker gelegen van de zenuwen, bleek niet nodig gelukkig.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:52

Mijn inmiddels bijna twee jarige was 6 maanden dat ze direct gespeend op de trailer ging. Dat was in overleg net DA en fokker de beste manier. Eerst spenen en twee weken erna op de trailer is dubbel stress. Tussenschot eruit en de stangen achter en voor laten zitten en houtmot op de vloer. Veulen los. Het liefst in een trailer met veulenrek of waar de achterkant verhard dichtkan (wij hadden een ifor Williams). Ze kon wel draaien enzo, maar zich nergens aan bezeren. We hebben haar niet gesedeerd, juist omdat dat vaak alleen maar spierverslappers zijn en ze dan in hun hoofd wel helemaal helder zijn en dus kunnen paniekeren, maar niet kunnen vluchten. Meestal als je gaat rijden zijn ze zo druk bezig met hun balans dat ze geen tijd hebben om in de paniek te schieten.

Je kan een hooinet ophangen, maar leg geen hooi op de grond.

Oh en een camera in de trailer helpt ook voor je gemoedsrust: :D
Afbeelding
Afbeelding

rensju

Berichten: 1593
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:00

Is dit een 2paards ifor hierboven?
Ik heb geen lange stangen, dus mijn schot kan er niet uit.

Ik heb eigen veulen samen met moeder weggebracht, veulen eruit en direct wegrijden met de merrie. Ging super hoor, paar x hinniken. Was dr 1e veulen ook nog.

Dezelfde merrie wil ik straks gebruiken om een vreemd veulen weg te brengen..

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:09

rensju schreef:
Is dit een 2paards ifor hierboven?
Ik heb geen lange stangen, dus mijn schot kan er niet uit.

Ik heb eigen veulen samen met moeder weggebracht, veulen eruit en direct wegrijden met de merrie. Ging super hoor, paar x hinniken. Was dr 1e veulen ook nog.

Dezelfde merrie wil ik straks gebruiken om een vreemd veulen weg te brengen..


Dit is anderhalf paards. Ik heb overigens Joy ook nog naar de kliniek en terug moeten vervoeren toen het vaststaan nog niet helemaal bevestigd was. Dat ging prima. Ze was toen wel al wat ouder.

Afbeelding

Afbeelding

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:16

Ik heb mijn twee veulens onlangs ook vervoerd.
Volledig los, alles eruit gehaald (ook stangen waar ze zich pijn aan kunnen doen door er onder te lopen) en alles dicht.
Ging helemaal vlekkeloos en ze waren erg rustig :)

Veel succes!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23439
Geregistreerd: 09-04-01

Re: 10 mnd oud veulen voor het eerst vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 08:36

Stangen zitten in de trailer voor de stabiliteit van het voertuig, die wandjes zijn al zo dun, zonder stangen zou ik dan weer echt niet aandurven

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Re: 10 mnd oud veulen voor het eerst vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 08:54

Die van mij is met vijf maanden ook 3,5 uur op de trailer geweest, rechtstreeks van zijn mama. Alles eruit gehaald, dikke laag stro en hooitjes. Zijltje dicht en extra goed dichtgezet met strotouwtjes. Daarna direct gaan rijden en niet meer gestopt. Ging helemaal prima. Veulen stond gewoon los.

Is wel een nuchter veulen. De merrie heeft één keer gehinnikt en is daarna ook gewoon gaan eten :'). Sederen zou ik niet snel doen. Is je veulen wel in de hand geweest?

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:01

5 jaar geleden alweer dat ik een haflinger veulen op ging halen. Eerst los en zeil dicht maar dat absuluut geen optie want meneer kwam door het zeil heen (stonden nog stil) waarna we hem gewoon hebben vast gezet. Zo kort mogelijk aan de stang. Dat hij er niet onder of over heen kon.

En dan gewoon rijden. Geen problemen gehad was super rustig toen we aankwamen. Daarna ook nooit problemen gehad bij de trailer. Liep er altijd zo op.

Alle veulens die daarna kwamen precies het zelfde mee gedaan. En nooit geen problemen gehad. Eventueel bij beestjes die echt niks kende. Ook geen mensen als alleen van voeren, deed ik een tweede halster en halstertouw om. Voor het geval dat iets het zou begeven.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:11

Oliiviia schreef:
Ik heb mijn twee veulens onlangs ook vervoerd.
Volledig los, alles eruit gehaald (ook stangen waar ze zich pijn aan kunnen doen door er onder te lopen) en alles dicht.
Ging helemaal vlekkeloos en ze waren erg rustig :)

Veel succes!


Dit dus never nooit niet doen ts.... levensgevaarlijk. Stangen zijn nodig voor de stevigheid van de trailer.
zoals andere bokkers ook al zeggen, niet sederen, los in de trailer, balen stro oorin de punt en de achterkant geheel dicht, liefst dmv een veulenrek.
Succes! Achteraf zul je zien dat het wel meevalt allemaal :)

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: 10 mnd oud veulen voor het eerst vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 15:48

Ik ga hem denk ik los vervoeren in de trailer en kijken of ik op korte termijn nog een veulenrek kan regelen. Zonder stangen zou ik inderdaad ook nooit doen, lijkt mij ook niet veilig.

Het komt vast wel goed met ophalen :) bedankt iedereen voor de tips en ervaringen!