Paard durft niet met ander paard op de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MD_2325

Paard durft niet met ander paard op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 18:00

Hallo allemaal,

Mijn paard (een lieve maar gevoelige ruin van 9) durfde eerst zelf niet de trailer in. Met behulp van de TRT-methode hebben we dit helemaal op kunnen lossen en nu loopt hij er altijd zonder aarzelen in en komt hij er ontspannen weer uit. Nu willen we alleen een tweede paard in de trailer meenemen, maar zodra dit paard in de trailer wil lopen, raakt mijn paard in paniek. Ik durf niet zo goed door te lopen met het andere paard, bang voor complete paniek en gevaarlijke situaties. Mijn paard kan in de rijbak ook bang reageren op andere paarden, maar tijdens het rijden kan ik hem zo bezig houden dat hij daar geen 'tijd' voor heeft.
Is er iemand met dezelfde ervaring en zo ja, heb je dat op kunnen lossen?
Ik ben benieuwd of er meerdere paarden zijn met dit probleem en of er een handige oplossing voor is!

Equisync

Re: Paard durft niet met ander paard op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:03

Reageert hij ook zo als het andere paard er al op staat? Of als je de omwisselt? Dus hem rechts ipv links zetten of andersom?

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:03

Misschien eerst andere paard laden en dan de jouwe?

MD_2325

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 18:40

SuperAssie schreef:
Reageert hij ook zo als het andere paard er al op staat? Of als je de omwisselt? Dus hem rechts ipv links zetten of andersom?

Dat hebben we de vorige keer niet meer geprobeerd omdat hij toen al behoorlijk gestrest was, maar dat ga ik de volgende keer inderdaad eens proberen. Hopen dat hij dan wel rustig blijft.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:46

Als hij zo heftig reageert zou ik ook extra controleren hoe hij reageert op geluid en "beweging" achter hem. dus wat gebeurd er als je zelf naast hem op de klep stampen gaat enz.

Daarnaast ga ik ook mee met de mensen die al gereageerd hebben, wat gebeurd er als er een ander paard al op staat, als dat geen probleem is, eerst ander paard laden, dan jouw paard.
En bij afladen dan eerst jouw paard eraf, en dan de ander!

Jannuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:50

Waarschijnlijk is jouw paard onderdanig naar andere paarden. En durft hij dus niet langs de kont van een ander paard, omdat dat in de kudde ook niet mag. Hij is dus niet bang voor de trailer maar voor het andere paard. Dus misschien helpt het inderdaad om het advies te proberen van de anderen hierboven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:57

Kent en vertrouwd hij het andere paard? Misschien eerst waar aan werken. Als dat andere paard dominant is en in een paddock of wei lelijk reageert zou ik als angstig/minder dominant paard waar ook echt niet zo dicht naast willen staan.

En bij een vreemd paard ook niet.

Andersom laden kan helpen maar waarschijnlijk zit hem ook het probleem in bovenstaande...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:29

Was dat andere paard wel een vriendje waar hij in de wei/stal ook regelmatig naast staat? Mijn ervaring is dat paarden doorgaans positief reageren op een ander paard waarbij ze zich op hun gemak voelen. Alleen is ook maar zo alleen. :D

Laad zelf dan wel altijd het meest ervaren paard eerst, want alle activiteit er achter kan voor onrust zorgen bij degene die er al op staat.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:31

Ws schrikt hij van het gestommel van het andere paard op de trailerklep, kon hij wel goed achterom kijken en zien wat er aan komt?
Ik zou zeker proberen je paard als laatste in de trailer te zetten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:54

Vind het wel van belang of het een bekend en vertrouwd paard is of niet.

Zo niet dan zou ik het eerst niet doen. Eerst oefenen met een vriendje voordat je er een vreemde naast gooit. Helemaal omdat het dier zoals je aangeeft onderdanig en soms angstig is naar andere paarden.
Opsluiten in een nauwe trailer en dan ook nog 'de vijand' er naast zetten= paniek.

Niet meer dan logisch als hij niet beter weet. Opbouwen met een vertrouwd paard en dan eerst het vertrouwde paard laden en dan die van jou. Mits die ander netjes blijft staan bij gestommel op de klep.

melissa57

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:20

Misschien kan je een hooizak in de trailer hangen zodat hij daar mee bezig is en niet met het andere paard?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:22

Ik zou proberen eerst het andere paard te laden en dan jouw paard.
Dat werkt bij die van mij, die ook heel angstig is geweest, heel goed.
Terwijl wij ook juist dachten dat we hem eerst zouden moeten doen.
Maar hij blijkt er nog makkelijker in te lopen en meer ontspannen in te staan als zijn maatje er al in staat.