Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:01

Laserwoman schreef:
Heb een aantal keer aangegeven.
Het heeft er in zoverre mee te maken dat ik in deze omstandigheden de verhoging niet op z'n plaats vind.


En dan sta je dus in je recht om de verhoging niet te accepteren (en anders ook, zoals ik al schreef). Maar niet om de opzegtermijn maar te laten schieten, dan had je echt andere wegen moeten bewandelen.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:08

Maar hoe gaat het dan als je de verhoging niet accepteerd? Dan is je stalhouder verplicht om voor je paard te blijven zorgen tegen het oude tarief?

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:19

Nee, dan word je de huur opgezegd en dien je je paard te verwijderen

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:20

nynke55 schreef:
Nee, dan word je de huur opgezegd en dien je je paard te verwijderen


Dus of je vertrekt of je betaald stalgeld inclusief verhoging, dat zijn de 2 opties.
Maar gezien de fasciliteiten wou je toch al weg, zou dus als een haas wat anders gaan zoeken.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:42

eilleen333 schreef:
Maar hoe gaat het dan als je de verhoging niet accepteerd? Dan is je stalhouder verplicht om voor je paard te blijven zorgen tegen het oude tarief?


Ja, zolang de stalhouder jou de huur niet opzegt en de opzegtermijn nog loopt is hij verplicht om dezelfde zorg/dienst te blijven leveren voor het oude bedrag. Als TO geluk heeft heeft de PH daar geen zin in en komen ze overeen om geen opzegtermijn in acht te nemen en dan heeft ze geen betalingsverplichting meer over de maand februari.



nynke55 schreef:
Nee, dan word je de huur opgezegd en dien je je paard te verwijderen

Dat is geen gegeven/automatisch gevolg nynke. Ten eerste heeft de PH nog steeds de keuze om TS dan maar voor het oude bedrag te laten staan, ten tweede is de PH verplicht om de opzegtermijn in acht te nemen (tenzij TS dus akkoord gaat om die te laten vervallen, maar daar is dus echt haar toestemming voor nodig).



Sjolvir schreef:
Dus of je vertrekt of je betaald stalgeld inclusief verhoging, dat zijn de 2 opties.
Maar gezien de fasciliteiten wou je toch al weg, zou dus als een haas wat anders gaan zoeken.

Nee dat zijn niet de enige 2 opties. Je mag gewoon voor het oude geld blijven staan zolang de PH je de huur niet opzegt (en dan nog zolang de opzegtermijn niet voorbij is).

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:24

In principe heb je gelijk, PGP, maar de stalbaas heeft de aanzegging gedaan om de huur te verhogen, lijkt me sterk dat hij zegt: ach laat dan maar. Misschien kan TS er nog een maand langer staan tegen de oude prijs, maar daarna zal ze toch echt de huurverhoging moeten betalen of weggaan.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:34

Ik vind het ook niet erg netjes. Als hij dit voor 1 januari had aangegeven had je kunnen opzeggen en zou je per 1-02 weg kunnen (of eigenlijk 31 januari). Ik zou toch eens met de staleigenaar overleggen wat mogelijk is, hierin ook aangeven dat je het niet met de prijsstijging eens bent en ook waarom niet.

Het lijkt me toch wel handig een andere stal te zoeken, op zo’n stal moet je niet willen staan.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:48

Het is nogal lastig, vind ik zelf, want er zijn geen speciale regels omtrent pensionstalling en meestal ga je meerdere overeenkomsten aan; namelijk huur van een ruimte maar een verzorging van het paard. Het verzorgen van je paard valt onder bewaarneming. Dus dat valt onder Boek 7 van het Burgelijk Wetboek: Bijzondere overeenkomsten.

De opzegtermijn is daarin vast gesteld, als er geen contract is.

Citaat:
Artikel 228
1Een huur voor bepaalde tijd aangegaan, eindigt, zonder dat daartoe een opzegging vereist is, wanneer die tijd is verstreken.
2Een huur voor onbepaalde tijd aangegaan of voor onbepaalde tijd verlengd eindigt door opzegging. Heeft de huur betrekking op een onroerende zaak die noch woonruimte, noch bedrijfsruimte is, dan dient de opzegging te geschieden tegen een voor huurbetaling overeengekomen dag op een termijn van tenminste een maand.


Sowieso is dat dus geen kalendermaand, maar een gewone maand. Zeg jij vandaag op, dan betaal je nog tot 7 februari. Niet heel februari. Dit is anders als je een contract hebt waarin kalendermaand word aangegeven. Dan heb je nog wel februari te betalen.

Verder, als er niets in het contract is opgenomen mag een pensionhouder niet zomaar verhogen. Meestal staan er in het contract bepalingen dat de verhuurder gerechtigd is de prijs met zoveel per jaar te verhogen, maar als dit er niet is, dan mag hij dat niet eenzijdig, dus zonder toestemming van de huurder doen. Ook niet als er alleen een mondelinge overeenkomst is, want ook dat is een overeenkomst.

Je bent mondeling of niet mondeling een overeenkomst aangegaan voor onbepaalde tijd, tegen een bepaalde vaste prijs. Staat er niets over in de voorwaarden/het contract, mag hij niet zomaar de overeenkomst veranderen als jij er niet mee akkoord gaat.

Dat betekend echter niet dat je oude overeenkomst komt te vervallen. Daar geld gewoon die maand opzegtermijn voor. Let wel, geen kalendermaand, maar een maand. Als er niets in het contract staat over een kalendermaand, is het simpelweg gewoon 7 februari dat je op hebt gezegd (als je vandaag opzegt), tegen natuurlijk de oude prijs.

Je zou ook niet kunnen opzeggen, want je hebt recht op de overeenkomst voor die oude prijs. Maar dan zegt de stalhouder op (als die je daar niet wilt hebben staan voor de oude prijs) en die heeft eenzelfde maand als termijn. Wederom, wel voor de oude prijs. Jij hebt ook recht op die maand opzegtermijn, zodat je stalhouder je niet van de 1 op andere dag eruit kan gooien.

Maar goed, pin je er niet op vast, ik ben geen jurist.

Daarnaast is de stalhouder ook geen jurist en zal hij vast niet zodanig op de hoogte zijn van die regels. Beste is dus gewoon contact opnemen met het juridisch loket, zodat je duidelijk en met ondersteuning van de juiste wetsartikelen je zaak kan maken en geen extra kosten hebt aan een verhoging of kalendermaand termijn.

Volgens mij zijn er weinig vastgelegde wetten op het gebied van pensionstalling. Bij een prijsverhoging bij abonnementen zoals Ziggo of KPN, mag je je overeenkomst meteen ontbinden per ingang van de dag van de prijsverhoging. Maar of dat voor stalling geld, geen idee.

Nog enige mensen met wet kennis daarover, want ik ben nu wel nieuwsgierig waar pensionstalling precies onder valt. Ja, onder bijzondere overeenkomsten. Het is ook een bewaarneming, zoals in artikel 7:600 BW staat.. Maar valt pensionstalling nou onder verhuur/huur van overige bedrijfsruimtes? In ieder geval niet onder woonruimte.. Maar ik heb echt burgerlijk wetboek 7 doorgespit en kan niets vinden over een prijsverhoging en een daaruit vloeiende ontbinding van het contract bij overige bedrijfsruimtes, titel 4, afdeling 6.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:53

Ik zou het voor 12.50 niet op de spits drijven.
Als je voor februari geen andere stalling hebt, dan moet je die gewoon betalen.
Kun je wel gaan zwaaien met je wetboek, maar wie gaat er voor een discussie over 12,50 euro nu 1.500 euro advocaatkosten maken om het gelijk te halen? Je kon wel knettergek zijn.

Slik je trots, zoek een andere stalling en maak dat je wegkomt.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:58

Gelijk hebben is inderdaad anders dan gelijk krijgen.. En juist daarom komen veel mensen met dingen weg, omdat men hun rechten niet weten, maar er ook niet tegen vechten. Ik ben principieel genoeg dat ik het niet voor lief zou nemen, het maar zou laten en zou betalen. Ik denk dan weer zo, hij heeft het geld nog niet en zou mij ook niet naar de rechtbank slepen en 1500 betalen aan advocaatkosten voor die 12,50, dus als je het niet betaald (mits je in het recht bent om het niet te betalen natuurlijk) kom je er ook mee weg.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:00

En jij denkt dat zoiets nooit weer op je pad komt?
Hou de eer aan je zelf en geef anderen geen reden om over je te praten.
Slechtbetalende pensionklanten zijn echt wel bekend hoor, daar praten die stalhouders onderling heus wel over.

Gewoon betalen, niet zeuren, vertrekken en verder gaan met je leven.
Principes kunnen ook té duur zijn. Wees verstandig.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:06

Dat is dan wel weer zo.. Of tenminste, kan zo zijn. Dat weet je niet. Je zult voor jezelf moeten afwegen wat je belangrijker vind. Ik zit zelf ook met een soort gelijk dilemma, hoewel het een hoger bedrag is en ik ben er ook nog niet uit.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:51

@ElineS: als je het hebt over een maand en verschil wilt maken tussen een kalender maand en een 'maand'
dan: einde kalendermaand is de laatste dag van die maand, bijv. januari
een maand is een termijn van 30 dagen.
eigenlijk zouden dat er 28 moeten zijn, omdat er 13 maanden in een jaar zitten. (13 x 4 = 52)
is wat anders dan kalendermaanden waar er 12 van zijn.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:58

Wat vinden julie een redelijk termijn om een prijsverhoging aan te kondigen?Ik heb 3 maaden gepakt.Eind september om per 1 januari 10 euro meer te betalen. persoonlijk dacht ik dat het redelijk was,heb ook geen klachten gehoord tot nu toe.
Als pension eigenaar zou ik het ook wel prettig vinden als men dingen met mij kwam bespreken.Maar eigenlijk hoor je weinig.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 02:10

De pensioneigenaar hoort een maa nd van te voren een prijsverhoging aan te kondigen zodat de klant ook op tijd de stalhuur op kan zeggen en wat anders kan zoeken. Eenzijdige wijziging van de voorwaarden geeft het recht te vertrekken zonder opzegtermijn. Als de staleigenaat niet op tijd is geweest kan hij niet van jullie verwachten dat je op tijd op had gezegd. Hij was immers zelf te laat. Dan zou de verhoging in moeten gaan per 1/3.
Wil hij echt per 1/2, mag jij vertrekken per 31/1 zonder
De maand februari te betalen.

Ik zou in elk geval het gesprek aan gaan en de pensionhouder er op wijzen dat hij de prijsverhoging niet op tijd heeft aangegeven en hoe dat nu opgelost moet worden aangezien ik deze manier jullie niet op tijd hebben kunnen opzeggen en het er niet mee eens zijn.

Aan de andere kant was je zelf ook niet op tijd met opzeggen vanwege de tegenvallende stelling. Dus zonder prijsverhoging had je de maand februari sowieso nog moeten betalen. Misschien wel met deels dubbele kosten.

Wie weet vinden jullie een nette oplossing?

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 02:33

TS, sta je inclusief voer?

Want zo'n verhoging kan dan natuurlijk te makwn hebben met stijgende prijzen. Dan kun en mag jij het daar natuurlijk niet mee eens zijn. Toch moet je het dan, imo, wel los zien van de onvrede over de smerige bak en stapmolen. :)

Jij hebt ten alle tijde het recht op te stappen als je niet tevreden bent. Maar die onvrede speelt al langer. Of daarover gecommuniceerd is met de stalhouder weet ik niet. Maar het is ook dan nog steeds geen enkele reden dat de stalhouder een prijsverhoging van hooi/stro/vlas/stroom/water/mestafvoer/etc niet mag doorberekenen aan de klant.
Die prijsverhoging hoeft niet iets te maken te hebben met onderhoud/schoonmaak. :)

Hoe het juridisch zit met de termijn weet ik niet. :) Maar gewoon, dat je de prijsverhoging even op een andere manier bekijkt. :)

Succes ermee!

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 07:47

De belasting op energie is ook hoger per 2018.De stro en voerprijzen trekken aan,diesel wordt weer duurder.Dat moet ook doorberekend worden.Op een gegeven moment moet je wel verhogen als stalbaas.Dan valt het mee dat je pas per februari de verhoging moet betalen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 08:28

Het gaat
er om dat het op tijd aangekondigd wordt. Zodat je in de gelegenheid bent iets anders te zoeken En op tijd op te zeggen. En wellicht dat het een vrij grote verhoging in 1x is.

Nu lijkt het op een overval tactiek. Kan zijn dat de brief wel met voor januari verstuurd is maar het te laat bezorgd ivm de feestdagen maar men had het best al eerder aan kunnen kondigen. Desnoods op een mededelingenbord op stal.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:09

Ik snap het probleem niet maar ik communiceer met mijn stallingsklanten en hun andersom met mij.Dat lijkt me heel belangrijk zowel in belang van paard,mens en financieen.Dat houdt de sfeer gezellig.Kan dat niet ,dan heb ik geen plek meer.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:14

je kan ook even in overleg.

ik heb ook keer besloten om weg te gaan. En had dat bijv op 3 december vermeld. Officieel zou ik dan janurai moeten blijven. Maar omdat het in het begin van de maand was. Had diegene er geen probleem mee dat ik al 1 januarie vertrok en hoefde ik ook niet te betalen.

ik had toen ook geen contract maar ofzo. ben gewoon met een goede hand weg gegaan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:06

Dees schreef:
En jij denkt dat zoiets nooit weer op je pad komt?
Hou de eer aan je zelf en geef anderen geen reden om over je te praten.
Slechtbetalende pensionklanten zijn echt wel bekend hoor, daar praten die stalhouders onderling heus wel over.

Gewoon betalen, niet zeuren, vertrekken en verder gaan met je leven.
Principes kunnen ook té duur zijn. Wees verstandig.

Hier ben ik het zeker mee eens
Slechte stallingen worden besproken, maar klagende pensionklanten net zo goed.
Ook al zou je in het recht staan voor een paar euro.
Het wereldje is klein, onthou dat maar.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:06

Dees schreef:
En jij denkt dat zoiets nooit weer op je pad komt?
Hou de eer aan je zelf en geef anderen geen reden om over je te praten.
Slechtbetalende pensionklanten zijn echt wel bekend hoor, daar praten die stalhouders onderling heus wel over.

Gewoon betalen, niet zeuren, vertrekken en verder gaan met je leven.
Principes kunnen ook té duur zijn. Wees verstandig.

Helemaal mee eens. 12,50 is het niet waard om je reputatie en een (vrij) goede relatie met anderen op het spel te zetten. Je weet nooit wanneer je het ooit hard nodig kunt hebben.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:13

Rex_Rolfo schreef:
Dees schreef:
En jij denkt dat zoiets nooit weer op je pad komt?
Hou de eer aan je zelf en geef anderen geen reden om over je te praten.
Slechtbetalende pensionklanten zijn echt wel bekend hoor, daar praten die stalhouders onderling heus wel over.

Gewoon betalen, niet zeuren, vertrekken en verder gaan met je leven.
Principes kunnen ook té duur zijn. Wees verstandig.

Helemaal mee eens. 12,50 is het niet waard om je reputatie en een (vrij) goede relatie met anderen op het spel te zetten. Je weet nooit wanneer je het ooit hard nodig kunt hebben.

Heb je de verhoging al met de stalhouder besproken? Kan idd liggen aan gestegen kosten.
Als alles duurder wordt is het logisch dat ook de stalprijs omhoog gaat.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:16

Dees schreef:
Ik zou het voor 12.50 niet op de spits drijven.
Als je voor februari geen andere stalling hebt, dan moet je die gewoon betalen.
Kun je wel gaan zwaaien met je wetboek, maar wie gaat er voor een discussie over 12,50 euro nu 1.500 euro advocaatkosten maken om het gelijk te halen? Je kon wel knettergek zijn.

Slik je trots, zoek een andere stalling en maak dat je wegkomt.


Dit dus...Ik zou voor die 12,50 echt niet al die toestanden op mijn hals halen.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:54

Het gaat alleen niet om 12,50 maar om één maand extra stallling + 12,50.
TS wil namelijk verhuizen vanwege de prijsstijging en volgens de pensionhouder moet ze de maand februari ook nog betalen.