Shetlander vastzetten tijdens transport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Shetlander vastzetten tijdens transport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 17:56

Hallo allemaal,

Ik ga zeer binnenkort (als het mee zit al dit weekend) mijn shetlander verhuizen. Nu vroeg ik me af hoe je dit doet qua vervoer.

Ik ga een anderhalf paards trailer huren. Maar moet je je shet juist wel vastzetten of juist niet. Lees verschillende dingen. Maar kom er niet echt uit...waar doe ik verstandig aan? Ik ga er vanuit dat ze onder de normale balken door kan namelijk

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Kon er zo snel geen ander topic over vinden....

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:04

In elk geval belangrijk om te voorkomen dat ze niet in de punt van de trailer kan komen te staan. Dat kan anders behoorlijk misgaan met je kogeldruk.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Shetlander vastzetten tijdens transport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:08

Voor in de trailer paar pakken stro leggen,zodat je shet niet in de punt kan komen en gewoon los in de trailer. Uiteraard wel kleedje of bovenklep dicht

Wescha
Berichten: 734
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Shetlander vastzetten tijdens transport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:19

Mijn zus liet haar shet ook altijd los lopen in de trailer. Dit omdat ze de eerste paar keren telkens onder de stang doorging. Wat is ze gewend?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Shetlander vastzetten tijdens transport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:21

Mijn ponys stonden altijd gewoon vast. Hooinet voorin en rijden maar :)

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: Shetlander vastzetten tijdens transport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:23

Ik zou de voorstang er iig uit halen en dan vast zetten met een hooinet erbij.

Koekie73

Berichten: 2663
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Shetlander vastzetten tijdens transport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:26

Ik moet toevallig morgen ook eenmalig een shet vervoeren in mijn 1,5 paardstrailer. Bij mij gaat er een strobaal voorin en dan inderdaad maar los. Ik durf hem niet vast te zetten met het risico dat hij gaat hangen. Ik hoef niet zo ver, dit lijkt me de beste oplossing?

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 20:29

Waar zet je ze aan vast dan? Ik heb geen idee wat ze gewend is. Word bij mij de eerste keer op de trailer. Ik heb al geregeld dat ik op mijn oude stal iig wat strobalen mag lenen voor voor in de trailer. Wat ik me afvraag...zal dit niet gaan schuiven?

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:32

Als je toch een trailer gaat huren; kijk of je er eentje kunt huren waar de stangen ook laag opgehangen kunnen worden. Dan kun je haar makkelijk vastzetten. Mijn clubgenoot heeft bijvoorbeeld een bockmann waarin de stangen hoog en laag kunnen.
En anders idd wat mijn voorgangers zeggen: baal stro voorin en lekker los met zeiltje dicht
Laatst bijgewerkt door assie op 28-12-17 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:33

Als ik haar alleen vervoer, staat onze shet los in de tweepaards. Het tussenschot gaat er dan uit en ik heb twee losse stangen (zoals bij een 1,5 paards dus eigenlijk). Pony past onder de stangen door. Ik leg altijd wat hooi neer, maar heb niet het idee dat ze daar heel veel van eet. Ik doe wel altijd het zeiltje dicht.
Als we de shet samen met een ander vervoeren, heb ik voor haar een verlaagde voorstang. Zet ik haar alleen, dan springt ze over de voorstang :roll:

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:34

Ricie schreef:
Waar zet je ze aan vast dan? Ik heb geen idee wat ze gewend is. Word bij mij de eerste keer op de trailer. Ik heb al geregeld dat ik op mijn oude stal iig wat strobalen mag lenen voor voor in de trailer. Wat ik me afvraag...zal dit niet gaan schuiven?


Onder de stang door aan hetzelfde oog als je een grotere pony vast zou zetten? Werkt prima hoor

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Shetlander vastzetten tijdens transport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 20:51

Aaah okee duidelijk! Ik denk dat ik gewoon ff ga kijken naar wat voor opties ik heb Met de gehuurde trailer....

e06

Berichten: 53
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: nederland

Re: Shetlander vastzetten tijdens transport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:57

ik zou je shet niet vast zetten gewoon log laten staan en als ze nog jong is stro of vlas op de bodem doen als je ze los heb kunnen ze het besten hun even wicht bepalen

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:04

Ik ben afgelopen 2e kerstdag ook met mijn shet op pad geweest.
In een 1,5 trailer. Het was nog even uitzoeken. Want hij had al 2 jaar niet meer op de trailer gestaan.
Voorin de trailer heb ik een hooibaal gelegd, want anders draait hij zich om en gaat met de kont in de punt staan. Dit wilde ik voorkomen. Omdat ik niet wil dat hij met zijn kont via de voordeur naar buiten komt (je weet maar nooit). En omdat het gewicht in de trailer dan niet goed is.
Ik had hem wel vastgezet, met 2 kettingen aan de zijkanten van het halster. Hij kon zich niet meer omdraaien. Maar toch zal ik dat niet weer doen. Wat als hij (bij noodremmen) valt? Dan hangt ie zichzelf op.
Wat wij tijdens de rit hebben gedaan is een camera in de trailer hangen. DIe hang ik voorin en kan live via mijn telefoon meekijken.
De volgende keer gaan we hem los vervoeren. Wel met de hooibaal in de punt van de trailer. Eens kijken hoe het dan gaat. Met de camera kan ik hem continue in de gaten houden.
edit. Maar waar ik dan wel bang voro ben is dat hij misschien tegen de achterklep gaat leunen. Dat is voor de klep niet goed, daar is hij niet voor. Maar gewicht achterin de aanhanger is gevaarlijk.
Dus ook ik ben nog iets beters aan het verzinnen.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Shetlander vastzetten tijdens transport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 21:11

Okee okee, jaaa als ik dit allemaal zo leest neig ik ook naar los vervoeren met strobalen voorin. Wat voor camera is dat die jij gebruikt dan? Als ik een eigen trailer zou hebben in de toekomst zou ik zeker een camera er in willen hebben. Maar met een huur trailer lijkt me dat zo een gedoe. Ik ken dan uiteraard ook alleen maar vastw systemen. Ben dus erg benieuwd wat jij gebruikt...

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:12

Gewoon vastzetten. Snap niet dat mensen rijden met een paard los in de trailer. Ook zo’n kleine kan door het deurtje komen.
En wanneer een groot paard valt hangt deze zich net zo makkelijk op als een kleintje.

Mijne staat altijd vast aan 2 kanten. Hooinet hang ik wel zo op dat ze er bij kan. Dan blijft ze netjes staan.

Nee een paard, of shet, los vind ik helemaal geen optie.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Re: Shetlander vastzetten tijdens transport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:26

Ik heb in mijn 2 paards trailer aan 1 kant de stang laten verlagen voor mijn Welsh A'tjes.... toen ik eens een shetlander moest vervoeren voor een vriendin was deze toch te hoog. Dus strobalen voorin, zodat hij niet voor de stangen kon komen of het deurtje, achter het zeil dicht, en los erop. Dat ging eigenlijk prima.
Ik zou bij vastzetten bang zijn dat ze zichzelf ophangen oid, aangezien ze verder nergens steun hebben. Natuurlijk voorzichtig rijden met een pony er los op.

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:30

Mijn shet staat altijd los gaat netjes overdwars bij de achterklep staan (zoals ze in een vrachtwagen staat) dit gaat het beste vastzetten is gegarandeerd gaan hangen hier

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Shetlander vastzetten tijdens transport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:32

Waarom moet het zeiltje eigenlijk dicht :o?

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Re: Shetlander vastzetten tijdens transport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:36

paarden hebben wel eens de neiging om als ze in paniek raken te willen vertrekken richting daglicht ;) dat open stuk tussen de klep en het dak lijkt voor sommige paarden een heel goede optie dan... Ook als het een shetlander betreft, de kans dat hij eroverheen komt schat ik niet heel groot in, maar de kans op verwondingen als hij dit gaat proberen wel.
Aangezien ze niet weet hoe de pony zich gedraagt tijdens vervoer.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Shetlander vastzetten tijdens transport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:43

Precies. Als ze los staan, doe ik het zeiltje dicht om "daglicht duiken" te voorkomen. Deze pony heeft het nooit gedaan (mijn Welsh merrietje ook niet), maar ik heb op de parkeerplaats bij de shetlandkeuring wel eens wat beentjes over de rand van de klep zien komen.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Shetlander vastzetten tijdens transport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:55

Ik zet mijn shetje ook gewoon vast in een 1.5 paards. Aan twee kanten. 1 kant langer dan de andere, zodat ze wel tegen een wand kan leunen voor steun, dus niet zo vastzetten dat ze alleen maar in het midden kan staan. En aan de 'leunkant' ook het hooinetje, die hang ik aan de stang vast.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Shetlander vastzetten tijdens transport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 23:16

Dat daglicht duiken was bij mij niet bekend, goed om te weten! Dat is ook wel een mooie optie als ik het zo hoor Tancreda4! Ik ga toch nog eens even nadenken hoe ik het slim ga doen. Opties genoeg zo in iedergeval.

Heb net te horen gekregen dat ik naar mijn nieuwe stal kan komen zaterdag. Dus zaterdag gaan we het meemaken....

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Shetlander vastzetten tijdens transport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:45

Ik heb mijn mini's altijd los laten staan in de trailer. Ging prima.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Shetlander vastzetten tijdens transport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 15:38

Ik heb dr uiteindelijk wel vastgezet. Is gewoon goed gegaan allemaal. Heb dr aan 1 kant langer gezet en aan 1 kant korter zodat ze wel een zijwand had.