Is een drachtige merrie een verborgen gebrek ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roosjuh17

Is een drachtige merrie een verborgen gebrek ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 01:28

Hallo allemaal.

Mijn vraag staat al in de titel maar bij deze vraag ik opnieuw.

Is een drachtige merrie een verborgen gebrek?
Althans kan dit door de koper zo gezien worden?

Vealosz

Re: Is een drachtige merrie een verborgen gebrek ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 01:41

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 01:44

Bedankt. Het betreft particulier. En de desbetreffende verkoper was niet op de hoogte.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 01:47

Dan lijkt het mij persoonlijk geen verborgen gebrek. Ik ga even verder op onderzoek uit. Ben nu ook wel erg benieuwd.

Edit:

Het Burgerlijk Wetboek bepaalt (zie artikel 7: 17) het volgende:
De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn.

Simpeler gezegd: het gekochte paard moet voldoen een de redelijke verwachtingen van koper. Koper mag verwachten dat het paard ‘normaal’ als paard kan worden gebruikt. Als koper een bijzonder gebruik van het paard verwacht ( zoals dressuur, springen, drafsport, om mee te fokken) dan moet koper dat ook duidelijk aan verkoper kenbaar hebben gemaakt voorafgaande aan het sluiten van de koopovereenkomst.

Wanneer is er sprake van een gebrek?
Als het paard niet geschikt blijkt te zijn voor normaal gebruik, of het kenbaar gemaakte bijzondere gebruik, heeft het paard in juridische zin een ‘gebrek’.

Maar de wet gaat er ook vanuit dat de koper niet zomaar tot koop dient over te gaan, maar het paard eerst onderzoekt, of laat onderzoeken. Dat duidt op de zogeheten ‘onderzoeksplicht’.

De koper van een paard moet dus bewijzen dat het gebrek al bij levering van het paard aanwezig was. Als de koper een consument is en de verkoper een professionele paardenverkoper ( bijvoorbeeld een manege of paardenhandelaar ) helpt de wet de koper. In de wet is namelijk bepaald dat wanneer een zaak ( dus ook een paard ) binnen 6 maanden een gebrek heeft, de verkoper moet bewijzen dat dat het geleverde paard wél goed was bij levering. Er is in dergelijke kwesties dus sprake van omkering van de bewijslast

Bij een koopovereenkomst tussen twee particulieren of twee professionele partijen geldt de omkering van de bewijslast niet.

Samengevat, kan de koper op grond van de wet juridische maatregelen nemen tegen de verkoper als het paard niet die eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik, of een van te voren kenbaar gemaakt bijzonder gebruik, nodig zijn, terwijl koper geen verwijt kan worden gemaakt dat hij zich niet gehouden heeft aan zijn onderzoeksplicht.

---

Het lijkt mij dus dat je als koper inderdaad ook moet voldoen aan je onderzoeksplicht. In mijn ogen kan je de verkoper niks kwalijk nemen, gezien dat deze van niks wist.
Laatst bijgewerkt door Vealosz op 21-12-17 01:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 01:51

Ik denk dat het een beetje afhangt van de omstandigheden. :)
Koop ik een merrie om vlot te starten in de sport of koop ik een merrie voor de recreatie?

En daarmee is alles gezegd, denk ik. Een merrie kan door ongelukkig toeval gedekt worden. Ook al weet de verkoper dat ook niet, hij prijst zijn merrie aan als sportpaard. Behaalde resultaten en proefrijden bewijzen dat het een talentvolle merrie is. Als dan een aantal maanden na aankoop die buik toch wel veranderd kan het zijn dat de koper daar helemaal niet blij mee is. De koper wilde namelijk resultaten halen. Dus als je het zo bekijkt is het een verborgen gebrek.

Een recreatiepaard ligt, denk ik, anders. Maar: ook dan kan het zo zijn dat de koper gewoon niet zit te wachten op een veulen.

Ik heb geen idee hoe het juridisch zit. Dit is een beetje hoe ik het bekijk, en uitgaande van dat de verkoper niet op de hoogte is.

Als hij wel op de hoogte is moet dat vermeld worden.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 01:53

het juridisch loket kan je hier misschien heel goed mee helpen!

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 02:04

Ik schets het volgende scenario

Recreatie paard blijkt drachtig. Na enkele maanden van de koop komen de koper er achter.
Verkoper was niet op de hoogte.

Stelt voor paardje terug te nemen.
Koper wil dit niet. Koper wil alle onkosten vergoed hebben wat het veulen met zich meebrengt. Van opvielen tot chippen.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 02:07

Paard is niet gekeurd door de kopers bij verkoop.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 02:11

roosjuh17 schreef:

Recreatie paard blijkt drachtig. Na enkele maanden van de koop komen de koper er achter.

Koper wil dit niet. Koper wil alle onkosten vergoed hebben wat het veulen met zich meebrengt. Van opvielen tot chippen.

En vervolgens het veulen houden/verkopen zeker :') .

Niet laten keuren, recreatie als gebruiksdoel... Een kleine schadevergoeding lijkt me het hoogst haalbare, maar indien verkoper daar niet mee akkoord gaat (wat ik wel zou snappen) dan is het toch echt helaas pindakaas want het is het niet waard om voor te gaan rechten (zeker niet met het aanbod van verkoper wat er ligt).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 02:34

Gewoon het veulen verkopen wanneer het daar klaar voor is. Uit die kosten kun je dan weer die kosten betalen.

Bij een keuring was dit waarschijnlijk wel naar boven gekomen, dus ik snap niet waarom ze nu opeens gaan miepen?

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 02:39

Ik vermoed omdat ze eigenlijk geen geld ervoor hebben. Ik merk dat ze nu proberen er geld uit te slaan.
Ik snap best dat het ontzettend vervelend is voor hun.n

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 02:42

Vervelend of niet. Kopers hebben zich ook te doen aan het onderzoeksplicht. Hebben ze niet gedaan. Verkoper was niet op de hoogte. Dus heeft er ook niks tegen kunnen doen.

Naar mijn mening heeft de verkoper een goede oplossing aangeboden. Willen ze niet, prima. Maar dat is hun eigen keuze.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 02:45

De verkoper was zelf ook niet op de hoogte en het gaat om een recreatiepaard, geen dier wat hoog in de sport loopt en er noodgedwongen even uit zal zijn.
Dus ik snap het probleem niet zo?

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 02:48

Het gaat zich puur om de onkosten waar ze tegenaan lopen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 02:49

roosjuh17 schreef:
Het gaat zich puur om de onkosten waar ze tegenaan lopen.

Om wat voor ras gaat het? Ik neem aan dat de hengst ook onbekend is?

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 02:57

Het betreft een 4 jarige zwart rijpaard merrie zonder papier.
Ja de verkoper heeft haar ook kort gehad.

Caily
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 04:21

Bij mijn weten heb je dan als koper gewoon niet aan je onderzoeksplicht voldaan. Als je een merrie koopt vraag je altijd of er kans is dat ze drachtig is lijkt me. Zoniet, eigen schuld. Zowel, zou het antwoord dus zijn dat merrie nog maar kort bij verkoper is en verkoper het niet weet. Dan had koper het moeten laten controleren. Tenzij verkoper heeft verzekerd dan merrie leeg zou zijn, dat maakt het verhaal anders.

Bij import Tinkers komt dit heel veel voor en mensen die een import Tinker merrie kopen zonder hier weet van te hebben vind ik altijd maar dom en naief en niet onderzoekend :o :o :o

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 08:33

roosjuh17 schreef:

De verkoper doet een fair aanbod: als de koper het veulen echt een 'gebrek' vindt, dan neemt hij de merrie 'met gebrek' terug en krijgen ze hun geld terug.
Ik heb de indruk dat de koper de situatie wil uitbuiten.

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 08:33

Nee hoor, geen verborgen gebrek. Koper heeft niet voldaan aan de onderzoeksplicht. Ze hadden het paard moeten laten keuren. Verkoper wist ook niet dat het paard drachtig was. Verkoper biedt nog netjes aan om het dier terug te nemen. Schadevergoeding krijg je nooit, dat klinkt echt als gebruik maken van de situatie. Verkoper is hierin heel netjes. Koper staat hierin totaal onrealistisch.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 09:00

Ik kan me zowiezo heel moeilijk voorstellen dat de koper de verkoper kan verplichten om de chip ontworming paspoort en enting te betalen voor het veulen ?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:02

Ik vind het aanbod het paard terugnemen prima, wanneer ze daar niet mee accoord gaan moeten ze niet zeuren over een kostenvergoeding voor alle kosten rondom het veulen (anders zou ik als verkoper het veulen eisen, die is door de verkoper immers geheel betaald).
Wat als straks de merrie komt te overlijden bij de geboorte, dan willen ze waarschijnlijk alsnog het aankoopbedrag van de merrie terug.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:03

roosjuh17 schreef:
Ik kan me zowiezo heel moeilijk voorstellen dat de koper de verkoper kan verplichten om de chip ontworming paspoort en enting te betalen voor het veulen ?

Dat verwacht ik ook, informeer eens bij het juridisch loket.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 09:08

Het is meermaals voor gesteld en door hu afgewezen. Het voorstel is dan ook van tafel gehaald. Ik denk dat de verkoper inderdaad gewoon naar behoren heeft gereageerd. Wat naar mijn mening niet had gehoeven. De verkoper is een particulier en het paard is verkocht zonder keuring. Maar toch zijn zulke situaties ntzettend onaangename.
Overigens is er gevraagd IVM de verkoop van het veulen. Maar verkopen wilde hij ook niet doen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:14

Bij het houden van het veulen hoor mijnsinziens ook de normale kosten van zo'n veulen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:34

Als ze 't paard niet willen terugverkopen.
En ook 't veulen niet afstaan na spenen.
Hebben zij nu 2 paarden voor de prijs van 1.
Dus ook de meebrengende kosten.
Scheelt zij hebben geen dekgeld betaald.
En de kosten van een keer scannen en merrie wat extra voeren
Chip en pas zijn niet de kosten.
T begint pas met afspenen en opfok.
Maar dan kunnen ze 't veulen ook verkopen tegen ietsje meer als de kost prijs.