Paar juridische vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Paar juridische vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 09:41

Degene waar mijn veulen staat word ineens zeer onredelijk en zegt mijn veulen alleen te zetten (deze maand een jaar) en niet te verzorgen en zelfs te verkopen, weg te brengen. Nu woon ik daar niet om de hoek dus heb gevraagd of ik hem over 3 weken op kan halen, moet immers andere stal en vervoer regelen, heb zelf geen grote auto of trailer. Omdat hij nog hengst is kan hij niet bj mn 2 andere paarden.Meningsverschil gaat serieus over 30 euro!voor de smid. Nu heeft ze alvanaf het begin constant commentaar op hem, eind mei zou hij daar 4 maanden staan en zou ik hem zowiezo weghalen daar. Ik heb gelukkig steeds online betaald en veel over en weer gecorrespondeerd want ze zegt dat we ook geen contract hebben, volgens mij is dit wel een contract al niet op papier. Helaas ligt ivm dierenarts ed zijn paspoort daar ook. Dit kan toch niet zo? Wie heeft hier juridisch inzicht in?

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Paar juridische vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:47

Hoe het juridisch ook zit, wil je hem daar überhaupt laten staan? Is het geen mogelijkheid om een stukje thuis voor hem af te zetten, zodat hij wel tijdelijk naast je paarden kan staan?

Je zegt dat hij eind mei sowieso naar een andere stalling zou gaan. Heeft deze stalling nog geen plaats nu?

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:49

In dit geval de eer aan jezelf houden, die 30 euro betalen, paard ophalen en naar een prof. opfok brengen. Wat dat betreft heb je geluk,bij de meeste opfokbedrijven gaan de paarden nu de wei op dus daar is meestal weer voldoende ruimte voor nieuwe paarden.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:49

Een mondelinge afspraak is ook gewoon geldig.
Ik snap alleen je probleem niet helemaal? Zij wil hem dus eerst niet verzorgen en alleen zetten en vervolgens verkopen? Ben benieuwd naar haar kant van dit verhaal!
Zij mag hem zeker niet verkopen, aangezien hij van jou is :). Heb je een koopcontract oid?
Betaal je gewoon maandelijks?
Het is heel logisch dat het paspoort daar ligt, anders was je bij een inspectie nog verder van huis!
Als ik jou was zou ik asap een plekje in een opfok zoeken en hem daarheen verhuizen. Of kijken of je hem niet nu al kan castreren? En dan gewoon thuis zetten?

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 09:51

Daar is helaas droes, dus moet op zoek naar andere plek. Mijn paarden staan bij een pension, niet aan huis helaas, geen hengsten toegestaan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paar juridische vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:53

Op het moment zijn we een heleboel opfokplaatsen.
Zet hem daar neer, dat is het beste voor hem.

Betreft die 30 euro, daar kan niemand over oordelen zonder ook de andere kant te horen.
Paspoort hoort er ook.
Verkopen kan niet als hij van jou is.

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Paar juridische vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 09:56

Ben naarstig op zoek naar een andere plek, wel goed om te horen dat ze hem niet mag verkopen, leek me al diefstal ofzo.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paar juridische vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:02

Ik blijf je verhaal wel raar vinden, net of er stukken missen.
Waarom denk je dat een ander jou eigendom wel mag verkopen dan?
Ik Mag jou fiets toch ook niet zomaar verkopen of jij mijn fiets.
Waarom zou dat bij een paard anders zijn? Om 30 euro?
Is er niet iets heel anders aan de hand?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paar juridische vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:07


mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:08

Miepie77 schreef:
Ben naarstig op zoek naar een andere plek, wel goed om te horen dat ze hem niet mag verkopen, leek me al diefstal ofzo.



het mag niet...maar het kan natuurlijk wel.dan kom jij daar en is je paard weg
ze hebben de papieren ...ik zou er iig niet gerust op zijn als hun dit al geopperd hebben...

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:08

Het mag niet, maar het kan wel. Kijk maar eens naar verhalen van pony's die op een pensioenplek staan en dan ineens verdwenen en verkocht zijn. Dus inderdaad de eer aan je zelf houden, alles regelen en ophalen !
Wil iemand echt lelijk doen, kan die gene hem verkopen.
Als de contacten al zo zou onderling, komt het toch niet meer goed. Ik zou dan niet met een gerust hart thuis zitten.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:10

Het verhaal is zeer onduidelijk.. maar het paspoort (geen kopij) hoort altijd bij het paard aanwezig te zijn ivm controles etc.

Waarom begint die persoon zo te 'dreigen', wat was de aanleiding?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:11

Miepie77 schreef:
Ben naarstig op zoek naar een andere plek, wel goed om te horen dat ze hem niet mag verkopen, leek me al diefstal ofzo.


Dacht je dan serieus dat ze het recht had om jouw paard te verkopen? Als het mijn paard was, had ik hem vanavond nog weggehaald. Altijd wel ergens een andere plek, al is het maar tijdelijk. En als dat meningsverschil echt om €30 gaat dan zou ik dat gewoon geven.

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 10:11

Ben beginnend ondernemer en net 2 keer in zkh gelegen dus niet verdiend, gevraagd of ik die 30 bij ophalen mag betalen en toen kreeg ik dus dit.tot nu toe heeft ze gewoon alles ruim op tijd gehad, zelfs extra, dus deze agressie verbaasde me nogal.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:13

Miepie77 schreef:
Ben beginnend ondernemer en net 2 keer in zkh gelegen dus niet verdiend, gevraagd of ik die 30 bij ophalen mag betalen en toen kreeg ik dus dit.tot nu toe heeft ze gewoon alles ruim op tijd gehad, zelfs extra, dus deze agressie verbaasde me nogal.


Maar wat is de aanleiding dat ze zo begon te dreigen? Een staleigenaar gaat nooit zo doen zonder enige reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:15

Dus als ik het goed begrijp is je paardje bij de hoefsmid geweest en heb je nog niet betaald.
Wanneer was dit?
Is zij misschien bang dat je je paardje ophaalt en vertrekt? Dat ze daarom je onder druk zet?

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 10:18

Ze vraagt me al 4 maanden wanneer hij precies weggaat, hij is heel rustig, kennelijk mag ze hem niet. Hij mocht daar voor 4 maanden heen omdat de andere stal droes had, ik blij, toch loopt ze al vanaf het begin op hem te vitten. Wanneer ik daar ben 2,5 uur rijden dan is hij gewoon braaf en staat lief met zn maatjes daar. Hoefsmid was afgelopen zaterdag.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:21

Je bent echt heel onduidelijk..ik snap nog steeds niet waarom ze zo dreigt, want ik lees net zoals KBK dat je de hoefsmid nog niet betaald hebt. Ik snap de persoon wel als jij wilt weggaan zonder de smid te betalen, dat hoor je gewoon al op voorhand te geven of over te schrijven. Geld overmaken dus :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:22

Als de afspraak op voorhand was hooguit 4 maanden en niet langer (tot 1 mei? ) dan had je dus ook al wat geregeld moeten hebben.
Waarom heb je dat niet?

Die 30 euro maak je inderdaad gewoon over, die ben je haar ook schuldig. Had dat afgelopen maandag meteen gedaan was dat probleem er nu niet meer geweest.

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 10:25

Ik vraag of ik de hoefsmid over 3 weken kan betalen bij weggaan, hij staat op haar terrein, zij heeft paspoort, hoe zou ik hem zonder haar moeten weghalen, nee ik ben niet onduidelijk.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:25

Heel eerlijk, als je nu al geen 30 euro boor de smid kan missen? Zo snel mogelijk verkopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:27

Miepie77 schreef:
Ik vraag of ik de hoefsmid over 3 weken kan betalen bij weggaan, hij staat op haar terrein, zij heeft paspoort, hoe zou ik hem zonder haar moeten weghalen, nee ik ben niet onduidelijk.
Apart dat ze gelijk gaat dreigen, niet netjes vind ik.
Ik zou mijn paard er zo snel mogelijk weg halen, maar kan me voorstellen dat je daar niet altijd de mogelijkheden voor hebt.
Kun je misschien een oproepje op Facebook plaatsen voor vervoer/stalling?

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:28

Het hoort NIET dat je als pensioneigenaar de hoefsmid dient te betalen van een stalklant, stalklant hoort ten alle tijden zijn/haar dier te onderhouden op het moment dat nodig is en niet afkomen met over 3 weken betaal ik.

Hoe je je dier daar kunt weghalen?
Maken dat je die €30 z.s.m. betaald en dan pas alles regelen qua vervoer, niet alles gelijktijdig, zodat zij zekerheid heeft dat ze niet in het zak gezet word.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:29

Als verschillende mensen je onduidelijk vinden, zou het kunnen dat je onduidelijk bent? :D

En mensen vragen je dingen om die onduidelijkheid helder te krijgen maar de meeste vragen beantwoord je niet. Wel wil je advies.

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 10:30

tiwi1969 schreef:
Heel eerlijk, als je nu al geen 30 euro boor de smid kan missen? Zo snel mogelijk verkopen!

Mijn gezondheid is nu een stuk beter, neem weer klanten aan en volgens mij is dat nog altijd mijn keuze.