Trailer, B-rijbewijs.. hoe zat het ook alweer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:04

Pb even kentekens van auto en trailer. Maar ik geef je op een briefje dat een Fiesta lang niet genoeg mag trekken om er zelfs maar een lichte trailer met pony achter te hangen

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:11

Zidore schreef:
Ik was er uit tot de auto kapot ging. Nu hebben we een ford fiesta. Kan iemand me zeggen of het daarmee mag? Vriend heeft inmiddels BE dus er kan sowieso mee gereden worden alleen m'n zus niet vandaar de vraag, en we zijn beide niet zulke rekenwonders


Maximaal toegestane massa van de auto + maximaal toegestane massa van de trailer even optellen met de rekenmachine op je telefoon moet niet heel lastig zijn toch :+

En inderdaad, check je auto papieren even wat hij mag trekken. (Gewoon aflezen, niks uitrekenen :) )

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:25

Zoals al vaak aangeven hoef je geen rekenwonder te zijn. Pak nou gewoon die papieren er even bij, daar staat het duidelijk op. Met een Fiesta vrees ik dat je daarna niet verder hoeft te rekenen, want die zou niet veel meer dan 1000kg mogen trekken, als die dat al mag. Daar zou ik geen paard mee willen trekken.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Trailer, B-rijbewijs.. hoe zat het ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:36


Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:45

Thokkadisje schreef:
Met een Fiesta vrees ik dat je daarna niet verder hoeft te rekenen, want die zou niet veel meer dan 1000kg mogen trekken

Als ik me niet vergis max 900 kg (maar heb niet alle uitvoeringen van alle 42 modeljaren nagezocht). Maar er zijn ook Fiesta's die welgeteld precies 0 kg mogen trekken. Hoe dan ook, trailer trekken met een Fiesta gaat gewoon niet.

Hooguit de lege trailer verplaatsen, maar dan nog alleen maar als het vrijwel windstil is.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 17:59

Rex_Rolfo schreef:
Thokkadisje schreef:
Met een Fiesta vrees ik dat je daarna niet verder hoeft te rekenen, want die zou niet veel meer dan 1000kg mogen trekken

Als ik me niet vergis max 900 kg (maar heb niet alle uitvoeringen van alle 42 modeljaren nagezocht). Maar er zijn ook Fiesta's die welgeteld precies 0 kg mogen trekken. Hoe dan ook, trailer trekken met een Fiesta gaat gewoon niet.

Hooguit de lege trailer verplaatsen, maar dan nog alleen maar als het vrijwel windstil is.
oke jammer Dankje

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Trailer, B-rijbewijs.. hoe zat het ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:09

Kogeldruk zal ook nog een dingetje worden.

ikke

Berichten: 37584
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:12

cissy schreef:
Kogeldruk zal ook nog een dingetje worden.

Ver genoeg naar achteren laden }:)

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Trailer, B-rijbewijs.. hoe zat het ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:13

Mud aardappelen achterin de trailer

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:14

Heliumpony vooraan zetten O:)

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:05

ikke schreef:
cissy schreef:
Kogeldruk zal ook nog een dingetje worden.

Ver genoeg naar achteren laden }:)

Wat wordt er gecontroleerd wanneer je wordt aangehouden? Gaat men de werkelijke druk meten? (Hoe?)
Of bestaat de kans dat ze op t plaatje van de trailer kijken? (En je dus de klos bent?)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:13

sflj schreef:
ikke schreef:
Ver genoeg naar achteren laden }:)

Wat wordt er gecontroleerd wanneer je wordt aangehouden? Gaat men de werkelijke druk meten? (Hoe?)
Of bestaat de kans dat ze op t plaatje van de trailer kijken? (En je dus de klos bent?)


Ik denk dat je controle niet als het grootste punt moet zien

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Trailer, B-rijbewijs.. hoe zat het ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:55

Precies....denk dat je de veiligheid van jou, je paard en je mede weggebruikers als grootste punt moet zien. Die controle is wat dat betreft alleen maar bijzaak...

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Trailer, B-rijbewijs.. hoe zat het ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:38

Dat klopt. Maar ik vroeg het me gewoon af.

ikke

Berichten: 37584
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:00

sflj schreef:
Dat klopt. Maar ik vroeg het me gewoon af.

Nou, heel simpel, als ome agent meent dat het niet klopt kun je weging EISEN.
Ik wil het meemaken dat de rechter een boete laat staan op basis van het onderbuikgevoel van de agent, zonder harde onderbouwing. Die agent wordt boven z'n enkels afgezaagd.....

Ik mag met onze oude Pinda mijn tweepaards trailer vervoeren, zelfs zonder E-rijbewijs(!), en geen rechter die daar iets aan kan doen. Het ziet er niet uit maar is volstrekt legaal, inkl kogeldruk.

Enne, zo lastig is het niet om de kogeldruk van je geladen trailer vast te stellen:
Zet de trailer op een waterpas, vlakke en verharde ondergrond.
Laad de trailer zoals je gewend bent
Zet de trailer op de handrem, leg eventueel de wielkeggen achter de wielen voor je eigen gemoedsrust.
Leg een betrouwbare weegschaal onder het neuswiel en draai het omlaag.
Op het moment dat je de auto omhoog ziet komen, koppel je de trailer los.
Lees het gewicht af op de weegschaal.
Draai het neuswiel omhoog zodat de koppeling inklikt.

Voor de puristen kun je er dan nog wat vector-rekenwerk op los laten wat de afstand koppeling - neuswiel doet, maar als het daar vanaf moet hangen, moet je je al af gaan vragen wat je aan het doen bent.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:47

Qimm schreef:
Benodigde feiten:
1. Maximale massa trekkend voertuig
2. Maximale massa aanhanger
3. Trekgewicht
4. Kogeldruk

1+2 gelijk aan of minder dan 3500kg
3 gelijk aan of minder dan 2.
Kogeldruk van de trailer mag niet hoger zijn dan die van de trekhaak.

Klaar


en trekkend voertuig moet zwaarder zijn dan aanhanger.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:03

Klopt niet. Dat was vroeger van toepassing, maar nu is dat nergens meer terug te vinden.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Trailer, B-rijbewijs.. hoe zat het ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:06

Ik heb niet alles doorgelezen dus sorry kan ik dubbel praat oid.
Echter heb ik op dit moment een theorieboek (tja, ik moet leren) en deze zegt dat het iig niet zwaarder dan 750 kg mag zijn al überhaupt, de trailer.

Optiwolk

Berichten: 4785
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:12

AlwaysH schreef:
Ik heb niet alles doorgelezen dus sorry kan ik dubbel praat oid.
Echter heb ik op dit moment een theorieboek (tja, ik moet leren) en deze zegt dat het iig niet zwaarder dan 750 kg mag zijn al überhaupt, de trailer.


En in welk jaar is dat theorieboek geschreven?

ikke

Berichten: 37584
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:13

farahdiba46 schreef:
Qimm schreef:
Benodigde feiten:
1. Maximale massa trekkend voertuig
2. Maximale massa aanhanger
3. Trekgewicht
4. Kogeldruk

1+2 gelijk aan of minder dan 3500kg
3 gelijk aan of minder dan 2.
Kogeldruk van de trailer mag niet hoger zijn dan die van de trekhaak.

Klaar


en trekkend voertuig moet zwaarder zijn dan aanhanger.

Uit de oude doos, je loopt ruim 5 jaar achter op de feiten!

Maar in de opsomming staan ook fouten:
Het voertuig moet het DAADWERKELIJKE gewicht van de aanhanger kunnen en mogen trekken!

De DAADWERKELIJKE kogeldruk van de aanhanger moet lager dan de laagste waarde van het trekkend voertuig; auto of trekhaak. Het komt nogal eens voor dat daar (grote) verschillen in zitten.

Bijvoorbeeld werden/worden er in Duitsland trekhaken onder LR Discovery I geschroefd die maar 75kg kogeldruk mogen hebben, terwijl de specs van de auto 250kg opgeven. Je zal er maar eentje uit Duitsland gehaald hebben......


AlwaysH schreef:
Ik heb niet alles doorgelezen dus sorry kan ik dubbel praat oid.
Echter heb ik op dit moment een theorieboek (tja, ik moet leren) en deze zegt dat het iig niet zwaarder dan 750 kg mag zijn al überhaupt, de trailer.

Dan moet je eerst even verder lezen voordat je hier iets neer schrijft. Dit is pas lid 1 van de wettekst, er volgen er nog een paar.....

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:32

Ik vind het sowieso belangrijk om je E rijbewijs te halen als je met aanhanger rijdt. Ongeacht gewicht.Tijdens de E lessen leer je de specifieke vaardigheden van een pro om goed te rijden, keren, inparkeren, etc, zonder dat je paard daar last van heeft.
Ik zie soms mensen stuntelen met de trailer op het wedstrijdterrein, dat ik denk, dat een aantal lessen manouvreren met de aanhanger heel zinvol zijn.

Anoniem

Re: Trailer, B-rijbewijs.. hoe zat het ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:47

Zal ik even een foto van m'n theorieboek maken! :) Daar staat het precies in.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:50

janouk schreef:
Ik vind het sowieso belangrijk om je E rijbewijs te halen als je met aanhanger rijdt. Ongeacht gewicht.Tijdens de E lessen leer je de specifieke vaardigheden van een pro om goed te rijden, keren, inparkeren, etc, zonder dat je paard daar last van heeft.
Ik zie soms mensen stuntelen met de trailer op het wedstrijdterrein, dat ik denk, dat een aantal lessen manouvreren met de aanhanger heel zinvol zijn.


Maar dat kost geld en dat geven we liever niet uit :\

Ik ben het volledig met je eens Janouk!!!

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:19

AlwaysH schreef:
Ik heb niet alles doorgelezen dus sorry kan ik dubbel praat oid.
Echter heb ik op dit moment een theorieboek (tja, ik moet leren) en deze zegt dat het iig niet zwaarder dan 750 kg mag zijn al überhaupt, de trailer.

Dat is met trailers zonder eigen kenteken zo volgens mij. Een trailer met eigen kenteken mag meer wegen.

Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:42

janouk schreef:
Ik vind het sowieso belangrijk om je E rijbewijs te halen als je met aanhanger rijdt. Ongeacht gewicht.Tijdens de E lessen leer je de specifieke vaardigheden van een pro om goed te rijden, keren, inparkeren, etc, zonder dat je paard daar last van heeft.
Ik zie soms mensen stuntelen met de trailer op het wedstrijdterrein, dat ik denk, dat een aantal lessen manouvreren met de aanhanger heel zinvol zijn.

Ik heb geen E, maar rijdt overal al jaren (sinds ik mijn rijbewijs heb) heen en kan ook rustig een bochtje achteruit rijden en inparkeren.
Zie genoeg mensen met E veel stuntelen (en er wordt soms aan mij gevraagd of ik de trailer achteruit in wil parkeren...).

Heb nu helaas een 2paards en daar mag ik dus niet mee rijden (dus manlief is de pineut :+ ).
Maar met de caravan (1,90 breed en van dissel tot fietsenrek 6 meter lang) mag ik wel rijden.

Toen ik mijn autorijbewijs haalde moest ik gelijk van mijn opa oefenen met de trailer (op zijn erf).
Om de trailer in de schuur te zetten moest ik een U-tje achteruit (met beperkte draairuimte)... heeft mij wel bloed zweet en tranen gekost; maar na een tijdje ging dat prima.
Toen mocht ik met de trailer de weg op; eerst leeg en daarna met paard.
Heb veel paarden daarna vervoerd.