Toen ik mijn paard 4 jaar geleden kocht wou ze de trailer niet in zolang de voorstang erin zat. (Ze stopte altijd met lopen zodra haar neus de stang bereikte, alsof ze niet begreep dat die neus eroverheen moest

Deze haalde we er toen uit en klikte we er weer in zodra ze stond. Het trailer rijden zelf heeft ze altijd al spannend gevonden, maar gaat wel altijd in 1x erop. (de eerste paar keren uiteraard niet...)
Na een paar keer zonder liept ze er ook gewoon op als de voorstang er nog in zit.
Nu ben ik afgelopen vrijdag naar het strand geweest, want voor ons bijna een 1,5 uur durende enkele reis is. Dit doen wij met regelmaat dus ze is het gewend. Deze trailer was nu de 3e en 4e keer dat ze er in stond, maar is gewoon een normale 1,5 trailer zoals ze gewend is. Niks aparts aan.
Nu kwam ze echt druipend van het zweet en kort-ademend de trailer af, en ik heb echt geen idee wat er gebeurd is... We konden niks vinden, ze had hooi hangen (wat ze overigens niet aangeraakt had) ze stond niet te strak (vrij los zelfs omdat ze graag wilt zien wat er om haar heen gebeurd) en er lag niks in de trailer wat had kunnen schuiven oid. De rijstijl van de bestuurder lag het ook niet aan. Dat was mijn vader en die rijd al 4 jaar lang met haar, en krijg veel complimenten over hoe rustig en kundig hij met een trailer rijden is. Ook onderweg op de route is niks raars gebeurd, het is bijna alleen maar snelweg namelijk. Het was ook best koel in de trailer, dus het kan ook niet door de hitte komen.
Nou ja oké, gestapt tot ze op adem was, toen gezadeld en na een flink stuk stappen door de duinen was ze ook bijna helemaal opgedroogd en hebben we nog heerlijk gereden.
Terug wou ze de eerste keer de trailer niet in, maar heel af en toe heeft ze dat nog wel is (gewoon dat ze er langs loopt, niks heftigs) sinds we een jaar geleden een aantal kliniekbezoekjes gehad hebben. De 2e poging loopt ze er ook zonder aarzeling zo weer in.
Maar de rit "de duinen uit" was ze weer enorm onrustig op de trailer, en waarom...?
Dus, wat eigenlijk natuurlijk niet mag maar hier hoef ik geen commentaar op, ben ik de rest van de rit bij haar gaan staan in de trailer om nou te kijken wat het probleem was. Paard in de trailer in normale setting.
Deze dingen vielen mij op:
- Moeite met balans (heeft ze altijd al gehad, zeker in de trailer) maar ze verstapt zich goed. Alleen gaat dit soms wat gehaast/onhandig, maar niet dat ze echt omvalt
- Niet eten
- Niet zo ver naar voren willen stappen zodat ze bij het eten kan
- Heel onrustig om zich heen kijken
- Begon na +/- 30 minuten te zweten en kort te ademen
- Probeerde steeds het hooi van de grond te eten
(Dit was de eerste keer dat ze zo de trailer af kwam. Al moet ik ook zeggen dat we afgelopen jaar niet ver weg geweest zijn ivm een blessure. De langste rit is +/- 45 minuten geweest)
Ik heb toen de voorbalk eruit gehaald, omdat dat weer in mij op kwam, en haar vanaf dat moment zelf vastgehouden. Hooinet op de grond gelegd (wel vast nog zodat hij niet kon schuiven).
Toen viel dit op:
- Stond veel stabieler. In plaats van verstappen ging ze nu met d'r gewicht gewoon tegen hangen om in balans te blijven
- Begon te eten. Merkte wel dat dit hooinet te strak was en ze het hooi er bijna niet uit kreeg. Dus het hooinet gewoon open gezet zodat ze er uit kon eten.
- Stopte met zweten en kort ademen en oogde in het hele opzicht een stuk relaxter
Dus nu mijn dillema, aangezien ze om de een of andere rede liever zonder voorstang staat, kan dit?
Het enige risico wat ik kan bedenken is dat ze bij een noodstop naar voren schiet. Maar aan de andere kant, met een noodstop tegen die stang aan knallen doet natuurlijk ook zeer, maar bied wel net een stukje bescherming tegen het vallen...
Aanstaande zaterdag gaan we naar de hei, ongeveer 30 minuutjes rijden. Ik wil gaan rijden zonder stang, en met twee "elastieken" koorden met van die noodsluitingen haar aan de zijkant vast te zetten. Hooinet lager op te hangen want dat leek ze ook duidelijk fijner te vinden. De heenweg weer erbij blijven om te kijken of deze constructie wel werkt zoals ik 'm in m'n hoofd heb, en dan de terugweg paard alleen.
Nu ben ik benieuwd, hoe zou bokt dit aanpakken?
Ze kan dus wel met voorstang staan, maar staat duidelijk een stuk relaxter zonder en dat weegt voor mij heel zwaar. Ze vind het prachtig om op pad te gaan, maar zo'n trailerrit is natuurlijk niet niks. En ze is zo braaf, dat wil ik graag zo houden.