Met trailer en fietsen opweg, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Met trailer en fietsen opweg, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 20:54

Hallo bokkers,

Wij zitten een beetje met onze handen in het haar betreft het meenemen van fietsen indien wij met de trailer weggaan. De situatie is als volgt:

Kia sportage uit 2010 die een Iforwilliams 1,5 paards trailer trekt. In de kofferbak is niet voldoende ruimte voor 1 fiets laat staan 2. We hebben geen zadelkamer in de trailer en dit is ook niet een goed idee met dit paard en deze trailer.

In de auto zitten +- 2 a 3 mensen met dus alle paardenbenodigdheden en onze eigen bagage.


Hebben jullie ervaring met een fietsendrager die aan de achterklep hangt? Is er nog genoeg ruimte tussen de fietsen en de trailer?
Hebben jullie andere manieren gevonden van het meenemen van fietsen?

Hebben jullie ervaring met 'universele' fietsendragers? De Kia is namelijk van mijn moeder, en indien ik alleen met vriendlief zou willen gaan fietsen in het bos kan ik niet altijd haar auto meenemen, in dat geval zou het ook makkelijk zijn als de fietsendrager ook op een Hyundai i10 uit 2013 past. :')


Edit: ergens te plekke 1 of meerdere paarden bijhuren is niet echt een optie, mijn vriend rijd alleen een stalen ros.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Met trailer en fietsen opweg, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:56

Ik heb wel eens fietsendragers gemonteerd gezien op de dissel van de trailer. Wel je kogeldruk in de gaten houden.

Anoniem

Re: Met trailer en fietsen opweg, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:59

Er moet dus één paard mee? Kun je dan niet beter een twee paards trailer huren?

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 21:02

Amy schreef:
Er moet dus één paard mee? Kun je dan niet beter een twee paards trailer huren?


Ik vind een trailer huren terwijl ik er zelf 1 heb staan een beetje overbodig. Paard staat ook breed en zal niet blij worden van smaller zetten.

Ik zoek dus een oplossing waarbij er niet aan de trailer gesleuteld word.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:03

ik heb helemaal geen ervaring met fietsendragers etc, maar misschien kan je iets maken dat de fietsen vooraan de trailer komen te staan? zoals bij de caravan

Afbeelding

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:14

Hilary schreef:
Ik heb wel eens fietsendragers gemonteerd gezien op de dissel van de trailer. Wel je kogeldruk in de gaten houden.


Dit doe ik idd ook, als ik een fiets meeneem maak ik een fietsendrager vast op de dissel. 1 Fiets gaat prima met de kogeldruk, 2 fietsen heb ik nooit uitgeprobeerd. Bij ons is het een oude fietsendrager die we zo hebben gemaakt dat hij met 4 bouten op de dissel vast kan worden gemaakt. Helaas geen foto van.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Met trailer en fietsen opweg, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:18

Wij hebben hiermee wel rekening gehouden toen wij de trailer kochten (ook 1,5 paards), door er een langere dissel op te laten monteren waar eventueel een fietsendrager (voor 2 fietsen) op kan. Dit hebben we echter door omstandigheden nog nooit gebruikt ...

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Met trailer en fietsen opweg, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:23

Ik zou ook gaan voor op de dissel. Mijn ouders nemen hun 2 fietsen altijd zo mee op hun caravan, gaat prima met de kogeldruk. Alleen als het elektrische fietsen zijn zou ik het niet doen, die zijn een heel stuk zwaarder.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Met trailer en fietsen opweg, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:25

heb je een heel braaf paard?
fietsen in trailer zetten misschien een optie?

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 21:32

TinGu schreef:
Ik zou ook gaan voor op de dissel. Mijn ouders nemen hun 2 fietsen altijd zo mee op hun caravan, gaat prima met de kogeldruk. Alleen als het elektrische fietsen zijn zou ik het niet doen, die zijn een heel stuk zwaarder.


Het zou om 2 mountainbikes gaan, heb eigenlijk geen idee hoeveel die wegen.

Ik ben ook een leek als het gaat om het meten van kogeldruk etc. Indien dat onze beste optie gaat worden zal ik iemand moeten zoeken die daar meer verstand van heeft. Zou ik daarvoor bij een caravandealer moeten informeren?



Trailer heb ik al langer dan dat vriendlief in de picture is. Die vind het wel leuk om mee te gaan op buitenrit, maar dan met de fiets.


connie64 schreef:
heb je een heel braaf paard?
fietsen in trailer zetten misschien een optie?


Jong ding dat nog wel eens met voorbeen wil slaan van ongeduld. Bij vorige paard had ik dat misschien wel aangedruft (in theorie genoeg ruimte in de punt van de trailer door oa de voorlader) maar met deze lijkt mij dat geen strak plan.

Beckie

Berichten: 145
Geregistreerd: 21-08-07
Woonplaats: Leusden

Re: Met trailer en fietsen opweg, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:36

Misschien met dakdragers

Marije_jiplover

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:58

Bij mijn Renault megane gaan de fietsen op het dak.
Afbeelding
Ik weet alleen niet of dat bij een Kia Sportwagen ook een optie is, die is wat hoger geloof ik?

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 22:02

Die is wel wat hoger ja, maar zeker wel het overwegen waard. Bij de meeste mountainbikes kan wel het voorwiel eruit waardoor die fiets weer lager wordt.
Nu even uitzoeken of ik er dakdragers op kan zetten. :)

Op de dissel gaat helaas niet lukken ivm het deurtje. In geval van nood wil ik daar goed bij kunnen en die zal niet volledig open kunnen indien er fietsen voor zitten.

Anoniem

Re: Met trailer en fietsen opweg, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:05

Kun je aan de trailer zelf, aan de zijkant geen haken maken? Zodat je ze op kan hangen?

Geen idee of dat mag trouwens.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:54

Amy schreef:
Kun je aan de trailer zelf, aan de zijkant geen haken maken? Zodat je ze op kan hangen?

Geen idee of dat mag trouwens.


Dat mag helaas niet, je mag niet uitsteken buiten je wielbasis en dat doe je denk ik al snel met een stuur oid.

Achterop de trailer zou misschien ook nog kunnen, al is dat ook niet helemaal logisch.

Als je dakdragers hebt is op het dak ook een idee. Wel ff flink tillen bij een hoge auto ;)

Heeft de Kia een reservewiel achterop? Dan kan je daar ook nog een fietsendrager op hangen (al weet ik niet of je dan uitkomt met je deurtje)

Fiets in de trailer zou ik alleen doen met een 2 paards. Zelf ook wel eens gedaan en dat werkte prima. Zonder tussenschot zou ik niet durven.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Met trailer en fietsen opweg, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 00:57

fietsen terplekke huren? of ze bij een fietsenverhuur ophalen met trailer als je paard op de wei staat?

op bijna ieder vakantiepark kan je fietsen huren of in t eerstvolgende dorp en voor een week fietsen huren ben je minder kwijt dan dakdragers kopen en of andere fietsendragers!

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Met trailer en fietsen opweg, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 00:57

vouwfiets?

Fenny

Berichten: 1981
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Waskemeer

Re: Met trailer en fietsen opweg, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 07:09

Bij mijn trailer hebben ze een extra trekhaak knobbel achter op de trailer gemaakt zodat daar een fietsenrek op kan. Geen idee of dat werkt en of het officieel mag hoor ;)

Marije_jiplover

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Met trailer en fietsen opweg, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 07:24

Nadeel van dingen op de klep is dat je dat er pas op kan hangen als je paard al geladen is.
En dat vindt niet elk paard leuk, gerommel aan de klep achter zich.
En in noodsituaties kun je ook niet even snel de klep open doen en paard eraf halen omdat je dan eerst nog het rek met fietsen moet verwijderen.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Met trailer en fietsen opweg, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 07:30

Hier op stal hebben ze een fietendrager voor op de dissel tegen de traler. Werkt prima. Ik kan foto maken.
Je kan ook de fietsen achter aan de klep hangen, zoals dravertrainers hun sulky vastbinden achter aan de trailer.

Wij hebben een mentrailer. Bij ons op dissel staat de koets en wij leggen de fietsen onder de koets vast haha. Wij hebben echt alles bij ons

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Met trailer en fietsen opweg, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 07:33


miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 08:07

TinGu schreef:
Amy schreef:
Kun je aan de trailer zelf, aan de zijkant geen haken maken? Zodat je ze op kan hangen?

Geen idee of dat mag trouwens.


Dat mag helaas niet, je mag niet uitsteken buiten je wielbasis en dat doe je denk ik al snel met een stuur oid.

Achterop de trailer zou misschien ook nog kunnen, al is dat ook niet helemaal logisch.

Als je dakdragers hebt is op het dak ook een idee. Wel ff flink tillen bij een hoge auto ;)

Heeft de Kia een reservewiel achterop? Dan kan je daar ook nog een fietsendrager op hangen (al weet ik niet of je dan uitkomt met je deurtje)

Fiets in de trailer zou ik alleen doen met een 2 paards. Zelf ook wel eens gedaan en dat werkte prima. Zonder tussenschot zou ik niet durven.



https://res.cloudinary.com/carsguide/im ... 1-rear.jpg
Even een voorbeeld plaatje van de achterkant van de Kia.

We zitten vooral te twijfelen of we voor een rek achter de auto gaan (die dus aan je achterklep hangt) of dakdragers. We hebben trouwens wel altijd een klein opvouwbaar krukje bij ons wat het tillen op het dak iets makkelijker zou maken.



Fiets aan de trailer vast op wat voor manier dan ook is eigenlijk uitgesloten door veiligheidsredenen (snelle toegang voordeurtje en achterklep). Met mijn oudje had ik dat misschien nog overwogen, maar met mijn jonge paard ga ik daar niet aan beginnen.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Met trailer en fietsen opweg, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:37

Afbeelding
Super makkelijk. En de fietsen maken het verschil niet voor kogeldruk

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Met trailer en fietsen opweg, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:43

Wij hebben een twinny load op de dissel van de trailer staan. Hebben wel vaker 2 paarden en 2 fietsen mee :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:16

miss_lizje schreef:
We zitten vooral te twijfelen of we voor een rek achter de auto gaan (die dus aan je achterklep hangt) of dakdragers. We hebben trouwens wel altijd een klein opvouwbaar krukje bij ons wat het tillen op het dak iets makkelijker zou maken.

Fiets aan de trailer vast op wat voor manier dan ook is eigenlijk uitgesloten door veiligheidsredenen (snelle toegang voordeurtje en achterklep). Met mijn oudje had ik dat misschien nog overwogen, maar met mijn jonge paard ga ik daar niet aan beginnen.

Dan zou ik voor dakdragers gaan :j Op de klep zou ik ook niet doen, alleen als ik een trailer had met een voorlader. Moet er niet aan denken dat ik snel de boel open wil hebben en eerst nog fietsen en fietsendrager van de trailer moet gaan halen. Overigens ook de reden dat wij de sulky van de Shet niet op de achterkant van de trailer hebben.