Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 16:51

Iemand gaat toch moeten toegeven. Want ik weet dat er overal graag geroepen wordt dat een mondelinge afspraak ook een contract is, en op zich is dat ook wel maar er is wel wat meer voor nodig dan enkel een dialoog: een opname van het gesprek of een getuige bv. Kun je op dit moment bewijzen dat die overeenkomst er is en wat er precies overeengekomen is. Wat als jij A zegt en de boer B, tja...

Je kunt nogmaals proberen te praten met de boer en een middenweg voorstellen en als dat niet lukt, dan hangt het ervan af hoe graag je in een fikse ruzie terecht wil komen.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 16:59

Gini: uiteindelijk, als de boer het geld wil hebben zal hij moeten aantonen dat die afspraak er was en dat hij die afspraak niet geschonden heeft door gif te spuiten.

Als TS haar paarden weghaalt en tot bv 1 oktober betaalt is het aan de boer om aan te tonen dat ze die overige 6 maanden ook nog moet betalen.

En normaal gesproken zou ik dergelijke handelswijze echt niet aanbevelen, maar de boer heeft tegen de uitdrukkelijke afspraak in gif gespoten in het weiland waar de paarden stonden! Hij kan lekker op het dak gaan zitten met die 6 maanden extra huur?
De middenweg is volgens mij dat de TS nog betaalt tot oktober. Dat lijkt me echt meer dan redelijk genoeg.

Anoniem

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 17:25

Je hebt het iedere keer over de boer die afspraken niet na komt; jij bent degene die als eerste begon met afspraken niet nakomen, namelijk dat je de weide niet genoeg onderhoud.

Les voor de volgende keer; duidelijke afspraken maken!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 17:47

Ik begrijp al niet dat zoveel bokkers het oke vinden dat een verhuurder zonder toestemming het land van ts betreedt. Laat staan daar gif gaat spuiten. Laat staan terwijl haar paarden daar staan.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 18:10

Shadow0 schreef:
Gini: uiteindelijk, als de boer het geld wil hebben zal hij moeten aantonen dat die afspraak er was en dat hij die afspraak niet geschonden heeft door gif te spuiten.

Als TS haar paarden weghaalt en tot bv 1 oktober betaalt is het aan de boer om aan te tonen dat ze die overige 6 maanden ook nog moet betalen.

En normaal gesproken zou ik dergelijke handelswijze echt niet aanbevelen, maar de boer heeft tegen de uitdrukkelijke afspraak in gif gespoten in het weiland waar de paarden stonden! Hij kan lekker op het dak gaan zitten met die 6 maanden extra huur?
De middenweg is volgens mij dat de TS nog betaalt tot oktober. Dat lijkt me echt meer dan redelijk genoeg.


Volgens mij draagt TS bewijslast hier. Huurcontract is opgesteld voor een jaar, TS wilt eerder weg wegens contractbreuk, dus aan haar om te bewijzen dat er contractbreuk gepleegd is.
Enige serieuze hindernis, alles is mondeling verlopen, dus men moet eerder rekenen op de goodwill van beide partijen.
TS kan er dus op gokken en gewoon haar boeltje pakken en zonder betalen weggaan.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 18:10

Omdat er onkruid staat, als ts dit weg had gehaald had de boer niet hoeven te spuiten. Niet netjes van de boer maar iets dat ts had kunnen voorkomen. Ts kan er inderdaad op gokken om weg te gaan maar de paardenwereld is een kleine wereld.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 18:21

luffwinny schreef:
Omdat er onkruid staat, als ts dit weg had gehaald had de boer niet hoeven te spuiten. Niet netjes van de boer maar iets dat ts had kunnen voorkomen. Ts kan er inderdaad op gokken om weg te gaan maar de paardenwereld is een kleine wereld.


Beetje vreemde wereld waarin iemand dan zonder waarschuwing er iets aan doet en het dan na zeggen dit niet meer te doen alsnog doet He?

Sommige mensen redeneren zo raar. Kijk over of ik moet betalen of niet valt over te discussiëren daarom open ik een topic, maar dat zoveel mensen zijn handelingen goed praten snap ik werkelijk niks van. :+

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 18:23

Amy schreef:
Je hebt het iedere keer over de boer die afspraken niet na komt; jij bent degene die als eerste begon met afspraken niet nakomen, namelijk dat je de weide niet genoeg onderhoud.

Les voor de volgende keer; duidelijke afspraken maken!


Er waren nooit concrete afspraken over onkruid hoor. Sterker nog, hebben we het nooit over gehad. Als ik zeg dat ik alles regel heb ik het over mest weghalen, water voorziening etc. Het woord onkruid weghalen is niet eens ter sprake gekomen. Dus dat eerst bespreekbaar maken was voor hem stap 1 geweest.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 18:24

Heb je wel eens woekerend onkruid gezien? Nee? Geloof me, om dat weg te krijgen moet je de boel omploegen en opnieuw inzaaien en hopen dat het wegblijft......Dan zou ik ook spuiten als mijn huurder de boel niet onderhield

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 18:32

Ik snap beide kanten van het verhaal ;)

Ik vraag mij enkel af: Toen de boer de eerste keer onkruid ging spuiten, waarom heb je toen niet voorgesteld om rond de tafel te gaan zitten en een 'permanente' oplossing te zoeken? Blijkbaar ging het toen al mis en is er niet gecommuniceerd, waardoor het nu wat 'uit de hand' gelopen is?

Jullie zouden het weideonderhoud doen en dan is daar blijkbaar iets fout gegaan, anders zou de boer toch ook niet aan de slag zijn gegaan? Een weide netjes houden is erg belangrijk. Voor jou zijn een paar brandnetels geen probleem, maar dit is voor de boer (zeer waarschijnlijk) anders. De boer heeft er niks aan als jij straks weg bent en hij eerst een tijd bezig is om het land goed te krijgen.

Ik zou eerst eens netjes om de tafel gaan en dit uitpraten ;)
Codewoord: communicatie :j


Ik bedoel dit niet bot
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 27-08-17 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Berichten: 7424
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 18:33

Er is toch ook overeen gekomen dat hij enkel de zijden van het veld zou bijhouden? Verzwegen argument is dus dat alle in de weide voor rekening en zorg van de huurder (ts) komt. En dat is ook geschonden. Het gaat hier om gif en dus onbehoorlijk handelen. Ik zou weggaan. Andere stek voor paarden zoeken en opladen die hap. Zou deze maand nog betalen en de rest is jammer voor hem (en voor jou).

Overeenkomsten zijn leuk, totdat er dingen gebeuren die niet uitgesproken zijn of niet op papier staan. Dan is zoon overeenkomst niet meer zo geldig en kun je eigenlijk weinig. Waarschijnlijk zal de boer geen kort geding starten met advocaten en weet ik wat. Maar risico zit er wel in.

Ik vind zeker met een mondelinge overeenkomst lastig, want als hij zegt dat hij met jou heeft afgesproken dat hij zou spuiten tegen onkruid, terwijl jij zeker weet dat dat zeer zeker de afspraak niet was..Dan is het jouw woord tegen het zijne. Succes met de afhandeling.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 18:35

Moos99 schreef:
Al ben ik het er om verschillen redenen niet mee eens wat hij heeft gedaan, opende ik dit topic niet alleen om mijn gelijk te krijgen maar om oprecht meningen te horen. Hoewel ik sommige weer heerlijk gemeen vind in reactie, neem ik sommigen wel serieus en heb ik besloten weg te gaan op de plek die voor mij niet veilig voelt, maar door te betalen.

Het is jammer dat je nu een weide kwijt bent door jouw gebrek aan kennis over weideonderhoud en gewasbestrijdingsmiddelen. En ook jammer voor andere mensen met paarden want die boer kijkt nu wel 2 keer uit voordat hij het aan een paardenmeisje geeft.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 18:39

luffwinny schreef:
Omdat er onkruid staat, als ts dit weg had gehaald had de boer niet hoeven te spuiten.

Dat weet je niet. We weten uberhaupt niet of de boer had hoeven te spuiten. Dat neemt men nu maar aan, zonder dat we enig idee hebben of dat ook werkelijk de motivatie van de boer was.

janderegelaa schreef:
Het is jammer dat je nu een weide kwijt bent door jouw gebrek aan kennis over weideonderhoud en gewasbestrijdingsmiddelen. En ook jammer voor andere mensen met paarden want die boer kijkt nu wel 2 keer uit voordat hij het aan een paardenmeisje geeft.


Misschien moet die boer overwegen om een net papieren contract op te stellen, met een paar heldere verwachtingen, en zich vervolgens ook zelf aan zijn woord houden. Het lijkt mij dat dat misverstanden aanzienlijk beperkt :)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23526
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 19:01

RoyceMack schreef:
Het gaat hier om gif en dus onbehoorlijk handelen.


Ho ho
TS noemt het gif, in de agrarische sector (dus ook beesten!) heet het een gewasbeschermingsproduct.
Gif is het allang niet meer anders gingen je grasjes ook wel dood he

Hutcherson

Berichten: 7424
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 19:28

Je vergeet dat alle producten (gras, water, alcohol, planten, en dus ook zulke agrarische hulpmiddelen om gewassen te beschermen en onkruid te bestrijden) giftig zijn.

Cola is an sich niet giftig tot je er teveel van drinkt. Zelfde met water (watervergiftiging).
Ik weet niet hoe groot het weiland is (wellicht ben ik daaroverheen gelezen) en wat voor spul de boer heeft gebruikt, maar lijkt mij niet gewenst in een paardenmond/lichaam.
Ik zou liever hebben dat hij mooi ging steken (of dat TS dat had gedaan).

Giftig of niet, dan nog was afgesproken dat zij het onderhoud zou doen. Als dat niet naar meneer zijn wens is moet hij dat bespreken net zoals TS deed toen ze merkte dat de boer had gespoten.

Ik kan mij herinneren altijd op de manege als er gespoten was dat de paarden een periode niet op het gras mochten. Dat was ook het geval toen ik nog bijrijd paarden had. Die mochten ook bepaalde stukken niet op als er gespoten was.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 19:32

Als ze alle gras spuiten wat vaak gedaan word op grote stukken met een trekker, nee dan mag een paard het hele land niet op. Want dan kan hij niet on het bestrijdingsmiddel heen eten.
Op kleinere stukken pak je vaak pleksgewijs stukken aan, of zelfs per plant. Dan is er niets aan de hand want zo'n plant ruikt vreemd en dat eet een paard echt niet op.
Of hij moet uitgestorven van de honger zijn. Maar dat lijkt me ook niet :)

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 19:40

Blijkt wel uit dit topic dat het woord 'onkruid' meer betekenissen heeft: voor mij is het prima dat er netels en distels ed groeien. Sterker nog, ik blief geen strakke groene grasmat voor mijn paarden.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70687
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:11

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:24

Eens met Shadow en Chubby...

Verder vind ik dat de boer ook contact op had kunnen nemen met TS om te spreken over het al dan niet bestrijden van 'onkruid'. Als de boer niet houdt van brandnetels en distels in zijn wei, kan hij dat prima aangeven bij TS. Dan heeft zij de tijd om er wat aan te doen; bijv. afspreken dat TS maandelijks een rondje door de wei maakt en de brandnetels en distels met de hand weghaalt of zelf spuit. Stel dat TS zich daar niet aan zou houden, dan heeft hij een punt als hij (na aankondiging!) langs komt met de rugspuit i.v.m. nalatigheid.

Nu vind ik het echter niet netjes dat na het maken van afspraken na de eerste keer spuiten ("alleen de helft waar de paarden niet op staan"), de boer nu alsnog zonder aankondiging komt spuiten. Daar ben ik het wel met laura_x eens; er had na de eerste keer al beter afspraken gemaakt moeten worden (in eerste instantie natuurlijk vooraf al, maar goed).

Wat ik met de resterende huur zou doen, weet ik eigenlijk niet... Geloof dat ik nog één keer bij de boer de afspraken helder zou maken, maar daar ook direct bij vermelden dat als hij zich daar niet aan houdt, je binnen afzienbare tijd weg bent en niet langer betaald dan dat je er staat. Aan de andere kant zijn er ook stallen (en boeren) waarvan ik weet dat het echt geen nut heeft om nogmaals in overleg te gaan, dus dan zou ik nu m'n biezen pakken en kijken of ik de 3 maanden betalen voor elkaar zou krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:26

Moos99 schreef:
[naam] schreef:
Je hebt het iedere keer over de boer die afspraken niet na komt; jij bent degene die als eerste begon met afspraken niet nakomen, namelijk dat je de weide niet genoeg onderhoud.

Les voor de volgende keer; duidelijke afspraken maken!


Er waren nooit concrete afspraken over onkruid hoor. Sterker nog, hebben we het nooit over gehad. Als ik zeg dat ik alles regel heb ik het over mest weghalen, water voorziening etc. Het woord onkruid weghalen is niet eens ter sprake gekomen. Dus dat eerst bespreekbaar maken was voor hem stap 1 geweest.


Maar blijkbaar heb je het er dus zelf ook niet over gehad. Daarom zeg ik, volgende keer duidelijke afspraken maken. Het is jammer dat je om dit gedoe een weide kwijt raakt. Niet meteen de schuld bij een ander leggen maar neem zelf ook je verantwoordelijkheid.

9 vd 10 boeren denken bij 'ik regel alles' dat onkruid weghalen er ook onder valt, omdat dat voor boeren heel normaal is en dit 'gewoon' bij het onderhoud hoort.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:29

Chubby schreef:
Blijkt wel uit dit topic dat het woord 'onkruid' meer betekenissen heeft: voor mij is het prima dat er netels en distels ed groeien. Sterker nog, ik blief geen strakke groene grasmat voor mijn paarden.


Maar je houd dan wel bij neem ik aan. Anders kan ik je wel wat foto's laten zien wat het doet als je dat niet doet binnen enkele jaren. Dat heeft niets met een groene grasmat te maken.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:38

Hilary schreef:
Aan de andere kant zijn er ook stallen (en boeren) waarvan ik weet dat het echt geen nut heeft om nogmaals in overleg te gaan, dus dan zou ik nu m'n biezen pakken en kijken of ik de 3 maanden betalen voor elkaar zou krijgen.


Ik zou niet op voorhand proberen om nu een akkoord te krijgen op het niet betalen van het resterende bedrag... want dat gaat de boer niet geven. Natuurlijk niet - waarom zou hij? Als hij open gestaan zou hebben voor constructievere oplossingen had 'ie daar vast al eerder op ingezet, maar wat heeft hij ermee te winnen?

Ik zou dus gewoon weggaan, de zaken afhandelen, en de rest niet meer betalen, en dan is het aan de boer of hij de moeite wil nemen om naar de rechter te stappen om dit allemaal uit te leggen.
En dat dan pas als de volgende betaling verwacht wordt, wat volgens mij nog minimaal een maand weg is?

(En er is volgens mij idd niet meer veel redelijks te halen op dit terrein, aangezien de stappen volgens mij zijn geweest:
- de TS heeft ergens onderweg gevraagd om een contract op papier, dat de boer niet wilde geven
- de TS heeft de boer expliciet gevraagd om niet te spuiten in het deel met de paarden
- de boer heeft daarop *niet* proactief met duidelijke excuses gereageerd maar doet het hele verhaal af als overdreven
- het gesprek vandaag verliep ook niet constructief

Dat lijken me genoeg pogingen, niet allemaal perfect wellicht maar het beeld is dat de boer de TS gewoon niet serieus genoeg neemt en het idee heeft dat hij eenzijdig de voorwaarden stelt. Dat is genoeg informatie om je plan op te baseren denk ik: weggaan naar een andere plek.)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:46

Mee eens hoor, Shadow, zo zou ik het ook bij voorkeur doen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:13

Shadow0 schreef:
Hilary schreef:
Aan de andere kant zijn er ook stallen (en boeren) waarvan ik weet dat het echt geen nut heeft om nogmaals in overleg te gaan, dus dan zou ik nu m'n biezen pakken en kijken of ik de 3 maanden betalen voor elkaar zou krijgen.


Ik zou niet op voorhand proberen om nu een akkoord te krijgen op het niet betalen van het resterende bedrag... want dat gaat de boer niet geven. Natuurlijk niet - waarom zou hij? Als hij open gestaan zou hebben voor constructievere oplossingen had 'ie daar vast al eerder op ingezet, maar wat heeft hij ermee te winnen?

Ik zou dus gewoon weggaan, de zaken afhandelen, en de rest niet meer betalen, en dan is het aan de boer of hij de moeite wil nemen om naar de rechter te stappen om dit allemaal uit te leggen.
En dat dan pas als de volgende betaling verwacht wordt, wat volgens mij nog minimaal een maand weg is?

(En er is volgens mij idd niet meer veel redelijks te halen op dit terrein, aangezien de stappen volgens mij zijn geweest:
- de TS heeft ergens onderweg gevraagd om een contract op papier, dat de boer niet wilde geven
- de TS heeft de boer expliciet gevraagd om niet te spuiten in het deel met de paarden
- de boer heeft daarop *niet* proactief met duidelijke excuses gereageerd maar doet het hele verhaal af als overdreven
- het gesprek vandaag verliep ook niet constructief

Dat lijken me genoeg pogingen, niet allemaal perfect wellicht maar het beeld is dat de boer de TS gewoon niet serieus genoeg neemt en het idee heeft dat hij eenzijdig de voorwaarden stelt. Dat is genoeg informatie om je plan op te baseren denk ik: weggaan naar een andere plek.)


Er is hier helemaal niets aan de hand. Als TS naar die boer gaat en zegt "wil je niet meer spuiten, mijn oplossing is dat ik alles met de hand eruit trek", dan is het opgelost. Dan is er namelijk een heldere en concrete afspraak. En de blabla over een distel in het land is niet erg, dan moet TS haar paarden in een natuurgebied zetten. Daar is het inderdaad niet erg.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:29

janderegelaa schreef:
Er is hier helemaal niets aan de hand. Als TS naar die boer gaat en zegt "wil je niet meer spuiten, mijn oplossing is dat ik alles met de hand eruit trek", dan is het opgelost. Dan is er namelijk een heldere en concrete afspraak.


Behalve dan dat die stap dus al geprobeerd is, en door de boer genegeerd is doordat hij toch ging spuiten.

En niet eens met als argument 'het weiland was echt onhoudbaar, er moest meteen wat gebeuren' maar met als reden 'ik had dat spul toch in mijn tank.'
Er was dus waarschijnlijk helemaal geen probleem met het weide-onderhoud, dat is voornamelijk in dit topic verzonnen als rechtvaardiging achteraf waarom de boer wellicht gedaan zou hebben wat hij heeft gedaan, maar spreekt nergens uit wat de boer richting de TS gezegd zou hebben.

Daar zou ik weggaan, en daar zou ik dus ook niet voor betalen. De boer heeft zijn afspraak gebroken, dat slechte weideonderhoud wordt in dit topic ter plekke gefantaseerd, en hij spuit gif bij paarden.

Die ene maand extra ipv met directe ingang je geld terugvorderen omdat je de wei die je huurt niet kunt gebruiken lijkt me al heel schappelijk eigenlijk.