Pony gekocht maar nu misschien problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:40

laat je niet bang maken ts. Dat contract wat ze had is 99 van de 100 keer niet eens rechtsgeldig. En al zou haar contract nu net die 100ste zijn; daar heb jij niks mee te maken.
Gezien de omstandigheden waarin jij de pony hebt gekocht val je gewoon onder 'ter goeder trouw', dus jij hebt helemaal niks, noppes, nada met dat geschil te maken. Ze zal zich moeten melden bij degene aan wie zijzelf de pony verkocht heeft. En dan nog heeft zij daarmee de pony niet terug; die is gewoon van jou.
Bezoekrecht is natuurlijk helemaal van de zotte.
Je adres aan dr geven zou ik zeker niet doen; kom je nooit van dr af....en waar de pony zelf staat al helemaal niet; zal je nog zien dat ze nog zo geschift is om het dier zo op te laden en mee te nemen terwijl jij op je werk bent (of school of wat dan ook).

En gelijk op je strepen staan hoor; dreig maar met juridische stappen als ze je niet met rust laat...en dit dan ook direct doen, mocht ze kijken of je bluft.

Cowboy55
Berichten: 8501
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:42

RoyceMack schreef:
Wat is een eigendomsoorkonde?
Is dit in nederland? Want er is eigenlijk niks wat je eigenaarschap over een paard kan bewijzen.


Wat dacht je van een koopovereenkomst? X verkoopt paard Y aan Z voor Euro zoveel op datum dan-en-dan? Met een handtekening van X en Z? Tenzij iemand dan met een overeenkomst komt van een latere datum waar de handtekening van Z als verkoper op staat mag je aannemen dat Z de eigenaar is.

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:03

Cowboy55 schreef:
RoyceMack schreef:
Wat is een eigendomsoorkonde?
Is dit in nederland? Want er is eigenlijk niks wat je eigenaarschap over een paard kan bewijzen.


Wat dacht je van een koopovereenkomst? X verkoopt paard Y aan Z voor Euro zoveel op datum dan-en-dan? Met een handtekening van X en Z? Tenzij iemand dan met een overeenkomst komt van een latere datum waar de handtekening van Z als verkoper op staat mag je aannemen dat Z de eigenaar is.


Nee, want niet iedereen maakt een koopovereenkomst. Ik heb twee keer een paard van een handelaar gekocht met koopovereenkomst maar doorverkocht zonder koopovereenkomst. Ik heb geen enkel recht op die paarden. Ze zijn simpelweg niet meer van mij en die koopovereenkomsten zijn oud papier.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:03

Een koopovereenkomst is geen eigendomsbewijs. Het is alleen een bewijsstuk dat het paard inderdaad van jou is. iN combinatie met meerdere documenten en wie er voor het paard zorgt,betaald etc.

BIj een eigendomsoorkonde denk ik echt aan een papier waar op staat dat iemand eigenaar is van een bepaalde paard en dat in een lijstje aan de muur hangt bij wijze van.
Dat hebben we in NL niet. wat dichtbij komt is idd een koopovereenkomst maar die lijkt me niet meer geldig zodra het paard niet meer in 'bezit' is.

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Pony gekocht van oplichter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:10

laat het voor wat het is.
jij hebt het paspoort van de pony,jij hebt de pony en jij hebt ze gekocht van de handelaar.

wat die vrouw heeft,had,beweert te hebben,dat gaat jou niets aan.
als zij een zaak wil maken,moet ze dan via de persoon waar zij de pony aan verkocht heeft,zij heeft helemaal geen overeenkomst met jou,dus laat het gewoon.
veel kans ook dat je er gewoon niets meer van hoort lijkt me.

zeker geen gegevens doorgeven.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:17

KimD schreef:
Het is een rotte situatie, maar ik moest me toch een potje lachen om het "bezoekrecht".


Klinkt een beetje alsof het om een kind gaat :')

@TS, laat je ook voorral niet gek maken..

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:25

Cowboy55 schreef:
RoyceMack schreef:
Wat is een eigendomsoorkonde?
Is dit in nederland? Want er is eigenlijk niks wat je eigenaarschap over een paard kan bewijzen.


Wat dacht je van een koopovereenkomst? X verkoopt paard Y aan Z voor Euro zoveel op datum dan-en-dan? Met een handtekening van X en Z? Tenzij iemand dan met een overeenkomst komt van een latere datum waar de handtekening van Z als verkoper op staat mag je aannemen dat Z de eigenaar is.


idd. koopovereenkomst. Paspoort is dan weer geen bewijs van eigendom.
Zie ook : http://www.horses.nl/artikelen/hoe-is-h ... ntoonbaar/

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:51

RoyceMack schreef:
Een koopovereenkomst is geen eigendomsbewijs. Het is alleen een bewijsstuk dat het paard inderdaad van jou is. iN combinatie met meerdere documenten en wie er voor het paard zorgt,betaald etc.

BIj een eigendomsoorkonde denk ik echt aan een papier waar op staat dat iemand eigenaar is van een bepaalde paard en dat in een lijstje aan de muur hangt bij wijze van.
Dat hebben we in NL niet. wat dichtbij komt is idd een koopovereenkomst maar die lijkt me niet meer geldig zodra het paard niet meer in 'bezit' is.

Aangezien er een afstamming in het paspoort staat, vermoed ik dat het om het stamboekpapier gaat, die worden wel op naam overgeschreven, al is dat ook niet echt als eigendomsbewijs aan te merken. Ik denk dat dat het papier is dat die mevrouw achter gehouden heeft.

Maar TS heeft in elk geval niks met dat contract verhaal te maken, dat is tussen persoon A (die van het bezoekrecht) en persoon B (die kennelijk ergens een handtekening onder gezet heeft waar zij zich niet aan gehouden heeft). Persoon B heeft pony met persoon C (handelaar) meegegeven, en die heeft pony zelf ter goeder trouw (want kan dat soort ellende niet hebben) gekocht. Die persoon C heeft die pony vervolgens naar de markt meegenomen en verkocht aan persoon D (zijnde TS). TS is er tussen de markt (met de controle daar) en bezit paspoort van uit gegaan dat persoon C gerechtigd was pony te verkopen. Persoon A heeft eventueel een financiele vordering op persoon B en kan daar een juridische zaak van maken wegens niet betalen & contractbreuk, maar op de pony heeft zij zeker geen recht.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:22

als dat contract van dr zo'n zelf in elkaar geflanst ding is, valt er zelfs niet eens bij persoon B aan te kloppen...dan is het ding niet rechtsgeldig en stond persoon B gewoon in zijn/haar recht die pony te verkopen...mits die natuurlijk wel netjes persoon A afbetaalt...maar goed; dat is niet ts dr probleem.

Blijf het sowieso een hypocriet iets vinden; zo'n penny die meent dat zij wel dr pony mag verkopen, maar degene na haar moet het dier ten alle tijden houden 8)7
Maar goed; das een geheel andere discussie en geheel offtopic.

TS zelf hoeft zich in elk geval geen zorgen te maken: die staat volledig in dr recht en heeft gewoon een leuke pony om mee aan de slag te gaan.

En persoon A mag het met persoon B uitvechten als ze toevallig wel een rechtsgeldig contract had...maar dat laatste betwijfel ik ten zeerste; is 9 van de 10 keer toch zo'n zelf in elkaar gezet contractje

Anoniem

Re: Pony gekocht maar nu misschien problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:26

Als ze bezoekrecht wil opeisen... ze mag persoon B bezoeken.. :+

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:33

In principe is iedere afspraak, mondeling of schriftelijk rechtsgeldig als overeenkomst mits zij niet strijdig is met de wet.

Probleem met dit soort contracten is vaak dat er geen sancties in het contract staan die ingaan bij het niet naleven ervan. Voor bv een rechter valt er dan ook geen uitspraak te doen anders dan : Contract is eenzijdig verbroken, maar aangezien er geen gevolgen hiervan zijn afgesproken krijgt die persoon daar geen straf voor. En dat soort zaken komen dus al niet eens tot de rechtbank.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:35

Anoniem schreef:
Als ze bezoekrecht wil opeisen... ze mag persoon B bezoeken.. :+


_O-

StalNollie

Berichten: 9141
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:40

Goof schreef:
Ik zou haar vooral niet je gegevens sturen en eigenlijk zou ik haar helemaal niets meer laten horen. Zeker niet als ze begint te dreigen. laat ze de verkoper lekker lastig vallen en niet jou.
Succes met de situatie.


Dit zou ik ook doen.

zweefteef
Berichten: 7
Geregistreerd: 06-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:44

Volgens mij zag ik dit voorbijkomen op Facebook. Opgelicht in de paardenwereld. Heeft iemand dit geplaatst of ik moet me erg vergissen.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Re: Pony gekocht maar nu misschien problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:47

Klopt, las het ook vandaag. Ging om 2 Welsh-Cobs?

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:49

Gaat het om die vos en die zwarte? Die heb ik ook voorbij zien komen maar, als het dat was, denk het niet eigenlijk, ging het niet om bezoekrecht maar om terugkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:50

Een zelf opgesteld contract is ook gewoon rechtsgeldig hoor.

Maar het betreft wel een overeenkomst tussen haar en degene van wie jij de pony gekocht hebt. Jij bent geen partij in dat contract en hoeft er dus ook verder niets mee.

zweefteef
Berichten: 7
Geregistreerd: 06-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:52

Wijsje schreef:
Klopt, las het ook vandaag. Ging om 2 Welsh-Cobs?

Nee daar stond nog een topic onder ! Dat is dus de gedupeerde die een post heeft aangemaakt. Ze had wel twee zaken!

zweefteef
Berichten: 7
Geregistreerd: 06-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:53

Percy schreef:
Gaat het om die vos en die zwarte? Die heb ik ook voorbij zien komen maar, als het dat was, denk het niet eigenlijk, ging het niet om bezoekrecht maar om terugkopen.

Nee een topic onder dat topic!

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Pony gekocht maar nu misschien problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:57

Ts laat je niet gek maken door deze dame. Je hebt de pony ter goede trouw gekocht, dus het zal allemaal wel los lopen. Niks meer aan deze dame laten horen en zeker je gegevens niet geven! En morgen je rechtsbijstand bellen want die kunnen je precies vertellen hoe het zit.

zweefteef
Berichten: 7
Geregistreerd: 06-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:05

KN2011 schreef:
Hallo ik zit met een probleem en inmiddels vele vragen.

Ik heb vorige week een pony gekocht op de ponymarkt.
Het was een 8 jarige pony onbeleerd en niet al te dik.
Eigenlijk de dunste die er tussen stond, maar zon lief diertje en lieve uitstraling.

Ik dacht dat is een leuk projectje...
Lekker bij laten komen en beleren.

Kort samen gevat... ik heb na wat onderhandelen de pony gekocht.

Heb er een normale prijs voor betaald ( volgens anderen veel te veel)


Na wat natrekken kwam ik in contact met de vorige eigenaar.
Leuk zou je denken, maar dit keer niet.

De vrouw heeft de pony weg gedaan op contract en wss ook op afbetaling. Ze had dus nooit verkocht mogen worden.

Ik heb paspoort met daarin de afstamming maar er blijkt ook nog een eigendomsoorkonde bij te horen die zei heeft.

Wat is mijn recht?
Ik heb er goed geld voor betaald en heb ook het transport naar ons toe betaald.

En mijn plichten ?
De oude eigenaresse eist al mijn gegevens incl adres en verblijfplaats van de pony.
En zegt dat ze bezoekrecht heeft.

Ik heb geen belang bij ongewenst bezoek...
En al helemaal niet dat ik straks alles kwijt ben.
Bovendien dreigt ze ook met aangifte tegen mij.

Lastig geval


Jij staat daar hoe dan ook los van. Je hebt m gekocht op de markt. Ze kan wel dreigen dus laat gaan. Wel zou ik voor de zekerheid melding maken bij de politie als ze blijft dreigen. In principe moet ze het uitvechten met de vorige koper en niet met jou. Papieren zeggen niks. Ze heeft juridisch geen poot om op te staan wat betreft jou. Bezoekrecht ?! Dat is pure onzin.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Pony gekocht maar nu misschien problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:20

Niks doen en vooral niet van wakker liggen. En niks afgeven.

1. Jij hebt pony te goeder trouw gekocht met koopcontract neem ik aan. Bent nu dus eigenaar.

2. Beperkende voorwaarden als verbod om te verkopen zijn niet rechtsgeldig. Zodra je koopt ben je eigenaar en heb je volledige beschikkingsbevoegdheid. Die vrouw kan hooguit haar geld wat evt nog niet betaald is vorderen bij de vorige eigenaar...jij staat daar buiten.

Heel erg banketstaaf voor haar. Ik zou zelf openstaan voor bezoek maar niet als er gelijk zo'n toon aangeslagen word...jammer want ze heeft het nu voor zichzelf verpest waarschijnlijk.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Pony gekocht maar nu misschien problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:28

Ik heb bij mijn paarden trouwens ook een eigendomsoorkonde (paspoorten komen vanuit een Duits stamboek) en daarbij wordt ook een eigendomsoorkonde uitgegeven.
Naar mijn idee heeft dit in het Nederlandse recht echter geen doorslag of je wel/niet de eigenaar bent, maar goed alles wat je kan verzamelen in een eventuele zaak aan papieren is natuurlijk goed (staat los van deze situatie)

Sabinee__

Berichten: 6544
Geregistreerd: 01-08-05

Re: Pony gekocht maar nu misschien problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 02:32

In hoeverre wil je de pony perse hebben? Je bent naar de paardenmarkt geweest, en hebt een 'leuk projectje' gekocht.
Klinkt imo niet als een zoektocht naar je droompony/paard waar je jaren voor gespaard hebt etc.

Wat ik begrijp uit de berichten van de andere bokkers is dat de oude eigenaar totaal geen rechten heeft en geen recht op de pony heeft.
Maar als je de situatie omdraait.. Het is niet netjes van de oude eigenaar om te gaan dreigen/eisen te stellen, maar ik kan me voorstellen als je op dergelijke manier (contract/afbetaling, klinkt als lease/niet definitief je pony verkopen/kwijt willen) je pony opeens kwijt bent dat je uit wanhoop wellicht bepaalde uitspraken doet.
Ik zou namelijk zelf ook licht hysterisch zijn als ik opeens via via mn pony opeens kwijt ben.

Wil de oude eigenaar de pony niet terugkopen voor het geld wat jij er voor betaald hebt? Mits je bereid hier toe bent.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Pony gekocht maar nu misschien problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 03:08

Ik volg ook mee.
Ik denk niet dat dit een zaak voor jou is TS.
Mogelijk hebben de andere partijen een betalingsregeling afgesloten en is de verkoper van de markt verbonden aan een contract van de eerste eigenaar.