Vraag over aansprakelijkheid ruiterpaden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Vraag over aansprakelijkheid ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 14:22

Geen idee of het hier goed staat, maar het onderwerp valt nog het beste onder 'Afspraken'.

Stukje achtergrondinformatie: in het nieuwe recreatiegebied Bentwoud (ZH) heeft Staatsbosbeheer (SBS) een potje geld vrij kunnen maken voor een ruiterroute en ruiterpaden. Het is een sterk versoberde voorziening voor de ruiters, maar we mogen blij zijn dat we überhaupt hier mogen rijden, want hier was eerst geen sprake van. Er is nu ongeveer 15 km ruiterroute, hiervan zal 8 km zandpad worden (de rest blijven grasbermen, zoals nu al het geval is, en betonpaden (oude landbouwpaden)). Alleen SBS heeft aangegeven dat zij pas de zandpaden zal gaan aanleggen als wij als gebruikers een overeenkomst tekenen voor het verdere onderhoud en beheer. Want geld voor onderhoud en beheer heeft SBS niet meer. Alleen voor de aanleg. De boswachters met wie we in gesprek zijn vertelde ook dat dit een landelijke tendens is. SBS gaat steeds meer het onderhoud van ruiterpaden overdragen aan de gebruikers zelf. (Best apart... moeten fietsers en wandelaars ook zelf hun paden onderhouden? Dat even terzijde.)

Enfin. We zijn hiervoor met elkaar in gesprek. Sinds een halfjaar komen we met een klein clubje bij elkaar: een manege, een paar handels- en pensionstallen en een paar individuele gebruikers. Wij vertegenwoordigen alle gebruikers van de ruiterpaden. We zijn tot het besluit gekomen om een vereniging op te richten. Zo kunnen we leden en sponsors werven en met het geld hiervan zullen we de paden gaan onderhouden. Dit is allemaal te regelen. Zowel SBS als wij zijn enthousiast over dit plan en we zijn bezig met het opstellen van de overeenkomst: wat zijn onze taken en verplichtingen? Wat zal SBS voor taken nog op zich nemen? Etc.

Maar nu het grote heikelpunt: de aansprakelijkheid.
Wij zijn straks de beheerders van de ruiterpaden dus ook aansprakelijk. Hoe regel je dat als vereniging? Is dat te regelen? Zijn er anderen die hier ervaring mee hebben? Of verstand van hebben? Kun je als vereniging hiervoor aansprakelijk gesteld worden? Welke risico's lopen de bestuursleden van de vereniging? Wij vinden dit echt nog wel een eng puntje in het hele verhaal.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:33

Misschien even contact opnemen (via FB) met degene die alles regelen in Bleiswijk/rottemeren enz. Dat is ook een groep vrijwilligers begreep ik. Misschien dat zij je kunnen helpen. :)

Duke

Re: Vraag over aansprakelijkheid ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 14:41

Dat hebben we al gedaan. En daar werden we nog niet echt wijzer van.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:45

Geen idee hoe het zit mbt ruiterpaden.

Voor hoofdelijke aansprakelijkheid (persoonlijk risico van bestuursleden): ga even langs de notaris. Kost een klauw geld, ja, maar als je je statuten vast laat leggen bij de notaris kun je er rechtspersoon op laten richten, de vereniging is dan als geheel aansprakelijk. Een goede notaris geeft je ook meteen advies over deugdelijke statuten en reglementen.

Je kunt je met een vereniging ook zelf rechtstreeks inschrijven bij de KvK, maar in dat geval ben je als bestuurslid hoofdelijk aansprakelijk bij problemen. Ook in dit geval wil je dat niet.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 14:50

mirriezz schreef:
Geen idee hoe het zit mbt ruiterpaden.

Voor hoofdelijke aansprakelijkheid (persoonlijk risico van bestuursleden): ga even langs de notaris. Kost een klauw geld, ja, maar als je je statuten vast laat leggen bij de notaris kun je er rechtspersoon op laten richten, de vereniging is dan als geheel aansprakelijk. Een goede notaris geeft je ook meteen advies over deugdelijke statuten en reglementen.

Je kunt je met een vereniging ook zelf rechtstreeks inschrijven bij de KvK, maar in dat geval ben je als bestuurslid hoofdelijk aansprakelijk bij problemen. Ook in dit geval wil je dat niet.

Dat zijn we sowieso van plan. We zijn bezig met statuten en willen inderdaad de vereniging als rechtspersoon oprichten (zo zeg je dat toch? Gelukkig werkt hier iemand aan die er meer verstand van heeft als ik). We lopen dus alleen vast op die aansprakelijkheid. Dat staat er niet in.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:51

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 14:53

Ik heb zowel de KNHS als Ruiteren en Mennen een mail gestuurd ook over dit onderwerp. Maar ik dacht: een topic op Bokt kan ook geen kwaad. Hier zit ook aardig wat kennis.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:57

Ik vraag me af waarvoor Staatsbosbeheer anders precies verantwoordelijk is, en wat daar tegenover staat.

Ik denk eigenlijk alleen dat hekwerken open moeten kunnen, en dat daarop na herhaaldelijk melden boetes kunnen volgen.

Kuilen in een zandpad lijken me lastig hard te maken als een gebrek aan onderhoud bijvoorbeeld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:57

Vena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:00

Geen persoonlijk ervaring maar volgens mij wordt een mountainbike route in de stadsbossen van Rhenen ook door de gebruikers onderhouden en niet door de terreineigenaar. Misschien hebben zij ervaring met aansprakelijkheid?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 15:01

mirriezz schreef:
Ik vraag me af waarvoor Staatsbosbeheer anders precies verantwoordelijk is, en wat daar tegenover staat.

Ik denk eigenlijk alleen dat hekwerken open moeten kunnen, en dat daarop na herhaaldelijk melden boetes kunnen volgen.

Kuilen in een zandpad lijken me lastig hard te maken als een gebrek aan onderhoud bijvoorbeeld.

Staatsbosbeheer is aansprakelijk voor het onderhoud.
Hekken is hier geen sprake van. Die staat er niet op de route.

Het gaat echt om aansprakelijkheid door gebrekkig onderhoud. Dus idd kuilen, stenen, takken, etc. Uiteraard maken wij een beheersplan waar we ons aan houden, anders snijden we onszelf in de vingers, maar dan nog kun je niet alles voorkomen. Stel dat een peperduur paard zijn been breekt door een kuil of steen op de ruiterroute en ons aansprakelijk wil stellen omdat wij het pad onderhouden. Hoe zit dat dan?

@Brainless: bedankt! Die ga ik ook dan benaderen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:33

Duke schreef:
Staatsbosbeheer is aansprakelijk voor het onderhoud.
Hekken is hier geen sprake van. Die staat er niet op de route.

Het gaat echt om aansprakelijkheid door gebrekkig onderhoud. Dus idd kuilen, stenen, takken, etc. Uiteraard maken wij een beheersplan waar we ons aan houden, anders snijden we onszelf in de vingers, maar dan nog kun je niet alles voorkomen. Stel dat een peperduur paard zijn been breekt door een kuil of steen op de ruiterroute en ons aansprakelijk wil stellen omdat wij het pad onderhouden. Hoe zit dat dan?

@Brainless: bedankt! Die ga ik ook dan benaderen.

De tips van de andere verenigingen zijn super. Ik denk dat zij jullie werk makkelijker kunnen maken, omdat ze veel dingen al hebben uitgezocht. 2x het wiel uitvinden is dan niet nodig.

In het geval dat iemand de vereniging in gebreke wil stellen, dan moet diegene aantonen dat jullie slecht onderhoud hebben gedaan.

Een onderhoudsplan en een expert die dit onderhoudsplan als geschikt beoordeeld zijn in dat geval denk ik genoeg om aan te tonen voor een rechter dat jullie onderhoud goed genoeg is.

Als er mensen langs komen die hun kind met een schepje en emmertje jullie zandpad af laten graven, dan kun je daar ook niets aan doen dat dat de volgende dag niet weg is.

Een meldpunt voor gevaren op de route is wel handig, dan kun je ook reageren op eventuele klachten van de gebruikers.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:49

gekvanfleur schreef:
Misschien even contact opnemen (via FB) met degene die alles regelen in Bleiswijk/rottemeren enz. Dat is ook een groep vrijwilligers begreep ik. Misschien dat zij je kunnen helpen. :)

Klopt. Ik heb daar bij gezeten. De verantwoordelijkheid ligt inderdaad bij de vereniging die de boel onderhoud. Dat kan je wel verzekeren zodat je financieel er niet onder gebukt gaat als er iets gebeurt.
Maar de verantwoordelijkheid ligt bij jullie.
Voorbeeld: je hebt net het pad gesleept en het is weer zo strak als een biljart laken. Dan komt er een hond, die graaft een gat. Er loopt vervolgens een paard over het pad, zakt in het gat, breekt zijn been en moet worden afgemaakt. Dan is de vereniging verantwoordelijk voor het voorval. Ook al heeft een hond van iemand anders het gat gegraven.
Dit soort aansprakelijkheid is dus te verzekeren en die verzekeringen zijn niet al te duur.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 16:33

rien10 schreef:
gekvanfleur schreef:

Klopt. Ik heb daar bij gezeten. De verantwoordelijkheid ligt inderdaad bij de vereniging die de boel onderhoud. Dat kan je wel verzekeren zodat je financieel er niet onder gebukt gaat als er iets gebeurt.
Maar de verantwoordelijkheid ligt bij jullie.
Voorbeeld: je hebt net het pad gesleept en het is weer zo strak als een biljart laken. Dan komt er een hond, die graaft een gat. Er loopt vervolgens een paard over het pad, zakt in het gat, breekt zijn been en moet worden afgemaakt. Dan is de vereniging verantwoordelijk voor het voorval. Ook al heeft een hond van iemand anders het gat gegraven.
Dit soort aansprakelijkheid is dus te verzekeren en die verzekeringen zijn niet al te duur.

Kijk. Dit is een goede reactie! Ik heb iemand gesproken van de Stichting Ruiterpaden Rottemeren en ik heb niet verder kunnen opmaken uit hun verhaal hoe ze dit verzekerd hebben. Weet jij dat wel? Bij welke verzekering?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:39

Nee hoe dat verzekerderd is, weet ik niet. Heb jij een verzekerings tussenpersoon? Die zal het weten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:13

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:20

Tussenpersoon van verzekeringen bellen en dan uitleggen wat je doet. En dan een aansprakelijkheids verzekering navragen. Denk dat je dan de juiste info en kosten krijgt.

ppdreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:55

Beste Duke,

Ik weet dat dit al een wat ouder topic is, maar ik vroeg me af of het inmiddels geregeld is met Staatsbosbeheer?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 12:46

Nee.... nog steeds niet.... zijn niet veel opgeschoten in een jaar tijd.

ppdreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:59

Jammer hoor :(
Je zou toch zeggen dat er genoeg voorbeelden zijn van plaatsen in Nederland waar Staatsbosbeheer al ruiterpaden heeft lopen in hun gebieden. Waarom kan het in het Bentwoud dan niet geregeld worden?
Heel veel succes ermee verder. Ik hoop dat jullie er uit gaan komen :j

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:22

Jammer dat er zo weinig schot in de zaak zit :(

Ben je al wijzer m.b.t. de verzekering?
Toen ik destijds penningmeester was bij de rijvereniging hadden we verenigingspolis bij Nationale Nederlanden.
Als ik nu even Google op "verenigings verzekering" vind ik diverse resultaten waaronder van Centraal Beheer, Allianz, Rabobank, ING. Daar zit vast wel iets tussen.