Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
mirriezz schreef:Geen idee hoe het zit mbt ruiterpaden.
Voor hoofdelijke aansprakelijkheid (persoonlijk risico van bestuursleden): ga even langs de notaris. Kost een klauw geld, ja, maar als je je statuten vast laat leggen bij de notaris kun je er rechtspersoon op laten richten, de vereniging is dan als geheel aansprakelijk. Een goede notaris geeft je ook meteen advies over deugdelijke statuten en reglementen.
Je kunt je met een vereniging ook zelf rechtstreeks inschrijven bij de KvK, maar in dat geval ben je als bestuurslid hoofdelijk aansprakelijk bij problemen. Ook in dit geval wil je dat niet.
mirriezz schreef:Ik vraag me af waarvoor Staatsbosbeheer anders precies verantwoordelijk is, en wat daar tegenover staat.
Ik denk eigenlijk alleen dat hekwerken open moeten kunnen, en dat daarop na herhaaldelijk melden boetes kunnen volgen.
Kuilen in een zandpad lijken me lastig hard te maken als een gebrek aan onderhoud bijvoorbeeld.
Duke schreef:Staatsbosbeheer is aansprakelijk voor het onderhoud.
Hekken is hier geen sprake van. Die staat er niet op de route.
Het gaat echt om aansprakelijkheid door gebrekkig onderhoud. Dus idd kuilen, stenen, takken, etc. Uiteraard maken wij een beheersplan waar we ons aan houden, anders snijden we onszelf in de vingers, maar dan nog kun je niet alles voorkomen. Stel dat een peperduur paard zijn been breekt door een kuil of steen op de ruiterroute en ons aansprakelijk wil stellen omdat wij het pad onderhouden. Hoe zit dat dan?
@Brainless: bedankt! Die ga ik ook dan benaderen.
gekvanfleur schreef:Misschien even contact opnemen (via FB) met degene die alles regelen in Bleiswijk/rottemeren enz. Dat is ook een groep vrijwilligers begreep ik. Misschien dat zij je kunnen helpen.
rien10 schreef:gekvanfleur schreef:Misschien even contact opnemen (via FB) met degene die alles regelen in Bleiswijk/rottemeren enz. Dat is ook een groep vrijwilligers begreep ik. Misschien dat zij je kunnen helpen.
Klopt. Ik heb daar bij gezeten. De verantwoordelijkheid ligt inderdaad bij de vereniging die de boel onderhoud. Dat kan je wel verzekeren zodat je financieel er niet onder gebukt gaat als er iets gebeurt.
Maar de verantwoordelijkheid ligt bij jullie.
Voorbeeld: je hebt net het pad gesleept en het is weer zo strak als een biljart laken. Dan komt er een hond, die graaft een gat. Er loopt vervolgens een paard over het pad, zakt in het gat, breekt zijn been en moet worden afgemaakt. Dan is de vereniging verantwoordelijk voor het voorval. Ook al heeft een hond van iemand anders het gat gegraven.
Dit soort aansprakelijkheid is dus te verzekeren en die verzekeringen zijn niet al te duur.