Wanneer ben je handelaar?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

assie

Wanneer ben je handelaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-17 16:14

Naar aanleiding van een ander topic hier en ook nav een verhaal bij bekenden vraag ik mij af wat bokt denkt.

Wanneer ben je een handelaar en behoren jouw verkopen tot consumentenkoop? (=veel meer verplichtingen voor verkoper)

Ben je handelaar als je een kvk-nummer hebt en er je brood mee verdient?
Ben je handelaar als je jaarlijks 1 veulen fokt en verkoopt?
Ben je nog wel een particulier als je meerdere keren binnen 1 jaar een paard koopt, maar er geen klik mee hebt en het dan weer verkoopt?
Of iets er tussenin?
Wat is voor jou het doorslaggevende kenmerk?

geen idee of dit goed staat trouwens

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 16:15

Als je een bedrijf bent.

Destination

Re: Wanneer ben je handelaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 16:18

Voor mij persoonlijk is een handelaar iemand die verschillende dieren koopt met het doel om ze in korte tijd met winst weer te verkopen.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 16:28

Sizzle schreef:
Als je een bedrijf bent.

Ik verwacht dat dit volgens de wet klopt.

Destination schreef:
Voor mij persoonlijk is een handelaar iemand die verschillende dieren koopt met het doel om ze in korte tijd met winst weer te verkopen.

En dit is mijn definitie van een handelaar. Of gewoon algemeen iemand die spullen inkoopt en duurder verkoopt

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 17:14

Als het gaat om rechten als consument dan gaat het om bedrijven.
Lijkt me niet zoveel te maken hebben met mening.
Je kan wel van mening zijn dat iemand volgens jou een handelaar is maar met enkel een mening krijg je geen gelijk.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 17:22

Zodra een consument uit je presentatie en werkwijze zou kunnen opmaken dat hij te maken heeft met een professionele verkoper, dan kan het al leiden tot consumentenkoop. Zelfs als er geen spreke is van een KvK-inschrijving of formeel bedrijf.
Het gaat hier niet perse altijd om wat je bent, maar om wat je lijkt te zijn.

Een particulier die in een jaar een of een paar keer een paar verkoopt, is voor de belastingdienst nog geen professioneel handelaar. De Belastingdienst vergelijkt dat met bijvoorbeeld een fietsenmakende hobbyist die af en toe wat verkoopt. Het is netjes om eea op te geven bij je IB onder het kopje Overige inkomsten, maar veel particulieren doen dat niet en weten het vaak ook niet.

Een handelaar in de zin van een bedrijf ben je zodra je bedrijf staat ingeschreven bij de KvK en je het bedrijf hebt aangemeld bij de belastingdienst. Het maken van winst is daarvoor geen vereiste. Wel kun je je pas inschrijven wanneer er een uitzicht is op het maken van winst. Maar daar mogen prima een paar dikke verliesjaren aan vooraf gaan. Of dat handig is, is wat anders.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 18:00

Ik weet dat als je 10 voertuigen op naam hebt staan bij de rdw je bij vezekerings maatschappijen gezien word als handelaar en ze moeilijk gaan doen met verzekeren.

Verder als je een kvk nummer hebt

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 18:12

Afbeelding

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 18:14

Afbeelding
Ik denk dus als je winst gaat maken op meerdere paarden je onder handelaar valt?

quickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 18:17

Mij is in het verleden geleerd dat je automatisch als handelaar wordt gezien bij het verloren van meer dan 6 paarden per jaar. Ik denk dat als je met 6 paarden allemaal geen klik kunt vinden je het probleem bij jezelf moet zoeken

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 18:39

veulens verkopen maakt je een fokker,geen handelaar volgens mij.

idd,paarden kopen met het oog op duurder verkopen.
dan handel je en ben je een handelaar.

als je meerdere paarden verkoopt omdat het niet klikt,is het financiele plaatje de doorslag.
als je die paarden zonder meerwaarde of zelfs met verlies verkoopt,is me dat geen handel.
tuurlijk moet je dan naar jezelf kijken,maar jammergenoeg doet niet iedereen dat.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-17 19:06

Interessant om te lezen.
Er is dus nog verschil tussen handelaar in de volksmond, handelaar voor de BTW, handelaar voor de inkomstenbelasting en handelaar voor de consumentenkoop.
Maakt het er niet makkelijker op.
Als de verkoop goedgaat maakt het natuurlijk niet uit of jij als handelaar of particulier wordt gezien, maar als het niet goed gaat en je treft een ontevreden koper...
Toch iets om over na te denken.

Het waren overigens fictieve voorbeelden hoor ;). Ik heb gewoon één paard, dezelfde, al een aantal jaar.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:20

Dees schreef:
Een particulier die in een jaar een of een paar keer een paar verkoopt, is voor de belastingdienst nog geen professioneel handelaar. De Belastingdienst vergelijkt dat met bijvoorbeeld een fietsenmakende hobbyist die af en toe wat verkoopt. Het is netjes om eea op te geven bij je IB onder het kopje Overige inkomsten, maar veel particulieren doen dat niet en weten het vaak ook niet.

Boeiend onderwerp.

Stel je hebt een paard gekocht van een particulier die de afgelopen 5 jaar 3 tot 4 paarden per jaar heeft verkocht. Dit paard voldoet niet aan jouw van te voren gestelde eisen. Kun je je dan beroepen op kopersbescherming?

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:22

Hoe ga je dat bewijzen dat jij vind dat het een handelaar is?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:04

Als je op een stal komt, waar meerdere paarden staan, je ook enkele daarvan te koop worden aangeboden. Wellicht op de achtergrond nog iemand anders een paard rijdt. Waarbij degene die je spreekt bepaald niet de indruk wekt gewoon een pensionklant te zijn, maar eerder doet voorkomen dat het hele spul van hem is...
Dan hoef je niet meer te vragen naar een KvK-nummer, dan is de schijn van professional al gewekt. Je hoeft niet perse geregistreerd te staan als handelaar... als je je professioneel doet voorkomen in de branche waarin je een zaak verkoopt aan een particulier, dan is er grote kans dat het consumentenrecht van toepassing is. De Leek kan immers het verschil nergens lezen.

Maar staat er 1 paard te koop en lijkt het op een pensionstal waar dit ene paard eigendom is van die verkoper, dan is er waarschijnlijk geen schijn van professional. Ook al wordt er op die manier iedere dag een paard verkocht. Dat kan immers net zo goed een particulier zijn die gewoon 1 paard verkoopt.

Het is een heel grijs gebied. Bij twijfel moet je gewoon echt direct vragen hoe de situatie is. Maar hoe het lijkt, is zeker factor in de uitkomst bij geschil. De Belastingdienst stempelt ondernemers nu eenmaal niet "bedrijf" op het voorhoofd. Je moet dus afgaan op de presentatie en de handelswijze.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:18

Hoe zit dat dan andersom Dees?

Ik zie namelijk heel vaak de situatie dat handelaren zich voordoen als particulieren die paarden voor de hobby hebben en er 'toevallig' eentje weg doet door het missen van een klik of te weinig tijd of zo'n smoes. Maar als je ze dan in de gaten houdt hebben ze een vaste stroom paarden/pony's die in korte tijd binnenkomen en zo snel mogelijk met winst weer weg gaan.
Mogen die zich dan echt onder de rechten van een consument wriemelen omdat ze zo'n leuk toneelstukje op kunnen voeren (waarin ze de indruk opwekken niet professioneel te zijn)? Of werkt jouw scenario alleen de andere kant op?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:47

Bij honden en katten is de grens tussen hobby en bedrijfsmatig als je 20 dieren per jaar verkoopt. Hier de definities bij huisdieren:
https://mijn.rvo.nl/bedrijfsmatig-huisdieren-houden

Ik geloof niet dat paarden hier ook onder vallen, maar het kan een indicatie geven.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 07:07

Mooney, zulke gevallen kun je uiteraard melden bij de belastingdienst als je denkt dat ze zwart bijverdienen. Maar je dan beroepen op consumentenkoop zal je waatschijnlijk niet zo snel lukken als het niet te bewijzen valt dat hij/zij dit als beroep doet/inkomen genereerd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 08:12

mooney schreef:
Hoe zit dat dan andersom [naam verwijderd]?

Ik zie namelijk heel vaak de situatie dat handelaren zich voordoen als particulieren die paarden voor de hobby hebben en er 'toevallig' eentje weg doet door het missen van een klik of te weinig tijd of zo'n smoes. Maar als je ze dan in de gaten houdt hebben ze een vaste stroom paarden/pony's die in korte tijd binnenkomen en zo snel mogelijk met winst weer weg gaan.
Mogen die zich dan echt onder de rechten van een consument wriemelen omdat ze zo'n leuk toneelstukje op kunnen voeren (waarin ze de indruk opwekken niet professioneel te zijn)? Of werkt jouw scenario alleen de andere kant op?

Als jij kunt aantonen dat deze persoon weldegelijk met enige frequentie paarden verhandeld en weldegelijk een professional is, dan kun je ook aantonen dat hij ten tijde van de verkoop aan jou, zich weliswaar voordeed als particulier, maar in feite een handelaar is en dat daarom jouw aankoop ook onder het consumentenrecht zou moeten vallen. Want wat het feitelijk is, telt weldegelijk ook.

Er zijn legio verkopers die heeeeeel graag onder het consumentenrecht vandaan proberen te komen. Om allerlei voor de hand liggende juridische en fiscale redenen. En daarnaast heeft de term "handelaar" in de paardenverkoop nog altijd een slechte bijklank, wat een spoedige verkoop vaak ook in de weg staat.

Toch, als je in deze schemerzone je gelijk moet gaan halen, dan is dat nogal een dingetje. Overweeg goed of de schade opweegt tegen de kosten van het proces.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:22

Ik weet welk topic TS bedoelt, en ik zal hier even hetzelfde artikel plaatsen als daar:
http://www.advocaattepaard.nl/particuli ... handelaar/

Een interessante casus, waaruit blijkt dat het allemaal nog niet zo simpel is:
Citaat:
De rechter was van mening dat er niet duidelijk sprake was van een consumentenkoop. Hij wilde de verkoper niet als professioneel handelaar beschouwen. Dit betekende, dat de bewijslast volledig bij de koper als eisende partij kwam te liggen, wat haar juridische positie bemoeilijkte.

Wat betreft de vragen uit de OP, alleen op "Ben je handelaar als je een kvk-nummer hebt en er je brood mee verdient?" kan met zekerheid JA geantwoord worden.

De lieve <:) laat je weer genieten; Iedereen houdt wel van zoet; Dus geven de :D{ :D{; [&] [&] en strooigoed!

Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]
Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 11:18

Dank je wel voor je toelichting Dees.
Boeiend artikel Roodvos.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Bizzybijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 11:21

Mij is ooit verteld dat je bij een bepaald aantal paarden niet meer hobbymatig bezig bent (wettelijk gezien). Nu vertelden ze daar wel meer spookverhalen, dus of het waar is weet ik niet. Maar ik ga even Googlen :D

EDIT: https://www.infomil.nl/link-aim/hobbymatig/

If you like pina coladas
And getting songs stuck in your head

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:28

Bizzybijtje, paardenhouder staat niet gelijk aan paardenhandelaar.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 15:02

er is gewoon sowieso veel grijs.
paardenfokker,paardenhandelaar,paardeneigenaar,paardentrainer,paardenheropvoeder,.....
je kan alles noemen als je het wil,allen kunnen paarden verkopen,meerdere per jaar,maar idd,vanaf wanneer ben je dan handelaar.
volgens mij is het niet correct te benoemen omdat het nergens zwart op wit beschreven staat.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 15:33

Bij consumentenverkoop staat dat je een inkomen moet genereren.
Bij af en toe een trainingspaard verkopen zul je daar amper winst opmaken of zelfs verlies draaien.