Zadel laten uitproberen door vreemde. Hoe handig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Farome

Zadel laten uitproberen door vreemde. Hoe handig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 19:25

Ik ben mijn euroriding luxor zadel aan het verkopen,
nu wil iemand hem graag uitproberen, ik ken deze persoon NIET.
Ik ben van goed vertrouwen, maar niet van plan mezelf in mn vingers te snijden...
krijg liever geen beschadigd kapot zadel terug, of zo.

Zoiezo lijkt het me slim om af te spreken dat er volledig bedrag word betaald bij afhalen, en dan wil ik binnen 24 uur iets horen?
Hoor ik niks, of te laat is het verkocht?

Hoe doen jullie dit? En hebben jullie hier ooit problemen mee gehad?

xtessax83

Re: Zadel laten uitproberen door vreemde. Hoe handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:30

Als er een volledig bedrag betaald word wanneer de koper het zadel uittest neem ik aan dat er van jou kant niks verkeerd kan gaan? Jij hebt immers je geld dus dan moet het vertrouwen van de koper in jou ook groots zijn mocht het zadel toch niet passen zei het geld wel terug ontvangen.

Een vriendin van mij vroeg de helft van de prijs, en dan binnen 24 uur een reactie van de koper.

Dieselpaard

Je bent niet in de mogelijkheid om langs te gaan met zadel bij t paard? Ik neem aan dat het erom gaat dat diegene t zadel wil uitproberen om te beslissen.
Of miss kan diegene met paard bij jou komen?

ambre

Gehele bedrag betalen.Foto's maken vd staat vh zadel en bij niet passen binnen de door jullie gestelde termijn retour.

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 19:31

xtessax83 schreef:
Als er een volledig bedrag betaald word wanneer de koper het zadel uittest neem ik aan dat er van jou kant niks verkeerd kan gaan? Jij hebt immers je geld dus dan moet het vertrouwen van de koper in jou ook groots zijn mocht het zadel toch niet passen zei het geld wel terug ontvangen.

Een vriendin van mij vroeg de helft van de prijs, en dan binnen 24 uur een reactie van de koper.

Dan loop je(ik) toch wel weer het risico dat diegene er vandoor gaat met mijn zadel voor de helft :Y)

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:31

Ik zou inderdaad het volledige bedrag vragen inclusief een kopie van een identiteitsbewijs. 48 uur de tijd geven om het uit te proberen en als je binnen die tijd niets hoort is het zadel definitief verkocht. Bij beschadigingen neem je het zadel niet terug.

Zet het zadel nu goed op de foto, ook onder de zweetbladen etc. zodat je geen discussie kunt krijgen dat een bepaalde beschadiging er al zat.

Of als optie diegene met paard bij jou op het terrein laten komen zodat ze ter plekke kunnen passen.

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 19:31

Dieselpaard schreef:
Je bent niet in de mogelijkheid om langs te gaan met zadel bij t paard? Ik neem aan dat het erom gaat dat diegene t zadel wil uitproberen om te beslissen.
Of miss kan diegene met paard bij jou komen?

Dat is heel misschien nog wel een mogelijkheid.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:34

Ik heb mijn zadel een paar jaar terug ook verkocht.
Koper is het bij mij op komen halen.
Heeft het hele bedrag contant betaald.
Als het zadel goed was, was alles geregeld.
Als het zadel niet paste konden we weer ruilen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:35

YellowLeaf schreef:
Ik zou inderdaad het volledige bedrag vragen inclusief een kopie van een identiteitsbewijs. 48 uur de tijd geven om het uit te proberen en als je binnen die tijd niets hoort is het zadel definitief verkocht. Bij beschadigingen neem je het zadel niet terug.

Zet het zadel nu goed op de foto, ook onder de zweetbladen etc. zodat je geen discussie kunt krijgen dat een bepaalde beschadiging er al zat.

Of als optie diegene met paard bij jou op het terrein laten komen zodat ze ter plekke kunnen passen.

Dit!

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:35

Toen ik nog aan het rondshoppen was vroeg ik ook altijd of ik het zadel mocht proberen (meestal 24uur tot 48uur)

Dan betaalde ik de volledige som bij het ophalen, en kreeg ik het geld terug bij het retourneren.

Ik zou dus idd vragen om de volledige som (en meteen vraagprijs overeenkomen) en ze 24uur geven om iets te laten weten (je kan ze altijd nog een extra dag geven om het terug te bregen.

Foto's nemen van je zadel.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:36

YellowLeaf schreef:
Ik zou inderdaad het volledige bedrag vragen inclusief een kopie van een identiteitsbewijs.

Waarom kopie van identiteitskaart?

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:38

FatCat schreef:
YellowLeaf schreef:
Ik zou inderdaad het volledige bedrag vragen inclusief een kopie van een identiteitsbewijs.

Omdat ik er even vanuit ben gegaan dat de TS niet ter plekke kan controleren of het echt geld is. Een kennis van mij heeft de ervaring dat er iemand haar zadel kocht en bij het storten van het geld kwam ze er achter dat het vals geld was.

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 19:38

Dankjewel iedereen! Heb er wat aan! :D

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 19:39

YellowLeaf schreef:
Omdat ik er even vanuit ben gegaan dat de TS niet ter plekke kan controleren of het echt geld is. Een kennis van mij heeft de ervaring dat er iemand haar zadel kocht en bij het storten van het geld kwam ze er achter dat het vals geld was.

Oh dat is ook een slimme ja. Niet eens over na gedacht,

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:41

YellowLeaf schreef:
FatCat schreef:

Wow ok - heftig. *gaat-snel-effe-geld-checken*

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:43

YellowLeaf schreef:

Omdat ik er even vanuit ben gegaan dat de TS niet ter plekke kan controleren of het echt geld is. Een kennis van mij heeft de ervaring dat er iemand haar zadel kocht en bij het storten van het geld kwam ze er achter dat het vals geld was.[/quote]

Dan is het ook maar hopen dat die identiteitskaart dan echt is :\

als het geld ook al nep is...

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:45

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:47

Toen ik destijds mijn zadel verkocht heb ik de persoon het hele bedrag laten betalen en gezegd dat ik het de dag erna voor een bepaalde tijd (ruim genoeg tijd dat hij kan passen en eventueel iemand ernaar kan laten kijken) en terug te brengen in dezelfde staat.
Foto's gemaakt van het zadel.

2de hands verkopen is nu eenmaal een kwestie van goed vertrouwen...

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:56

Je mag een id kaart niet kopiëren. No way dat ik me zou inlaten met iemand die daarom vraagt.

Verder zou ik het zadel verkopen zonder terugruilgarantie en diegene dan de mogelijkheid bieden uiteraard om te komen passen.
Achteraf gedonder krijgen om beschadigingen of wat dan ook, is niet prettig. Je kunt vooraf foto's maken van het zadel, maar dat is nog niet helemaal betrouwbaar. Als je hier wel voor kiest, zou ik wel hele duidelijke afspraken maken over het terugruilen. Binnen welke termijn, wie de verzendkosten betaalt, welke beschadigingen het zadel al heeft, hoe het zadel verzonden wordt (een zadel kan ook beschadigen tijdens de verzending en wat spreken jullie dan af) etc. Best wat om over na te denken. Ook voor de koper. :)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:59

Citaat:
Ik kom met mijn werk dagelijks in aanraking met duizenden paspoorten en ID kaarten, hier mag je niet zomaar een kopie van vragen!

Dan lees je niet goed. Je mag er altijd om vragen. Of het voor de ander slim is om de kopie te laten maken is een 2e.
Maar zoals in dat artikel ook gemeld kan de betreffende persoon altijd bepaalde gegevens afdekken.

Edit :er is zelfs een app om een veilige kopie te maken, waar een derde dus niets mee kan.
Laatst bijgewerkt door ClauH op 28-05-17 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

mazarmalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:59

Ik zou proberen om zelf mee te gaan als dat lukt, zo niet, dan het bedrag eerst laten betalen, wanneer ze hem niet goed vindt zitten kan ze hem binnen 3 dagen terug geven en dan krijgt ze het geld terug mits onbeschadigd.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:06

YellowLeaf schreef:

Zo heb ik het een keer gedaan, zadel van alle kanten op de foto bij de afhaler in de handen. Dan krijg je nooit de discussie of een beschadiging al voor de koop aanwezig was.

Dit zadel is overigens niet teruggebracht. Kreeg netjes een berichtje dat het paste.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:12

ClauH schreef:
Citaat:
Ik kom met mijn werk dagelijks in aanraking met duizenden paspoorten en ID kaarten, hier mag je niet zomaar een kopie van vragen!

Dan lees je niet goed. Je mag er altijd om vragen. Of het voor de ander slim is om de kopie te laten maken is een 2e.
Maar zoals in dat artikel ook gemeld kan de betreffende persoon altijd bepaalde gegevens afdekken.

Edit :er is zelfs een app om een veilige kopie te maken, waar een derde dus niets mee kan.

Ja ook goed, ik blijf het dom vinden tenzij het echt nodig is. Je weet dat je als particulier niet zo'n kopie mag maken. Dus al word je opgelicht, dan heb je toch alsnog een probleem bij eventuele aangifte lijkt me, wanneer je bij het overhandigen van bewijsmateriaal moet uitleggen hoe je aan die kopie komt? Ik zou zelf dergelijke informatie nooit verstrekken bij de aan-of verkoop van een zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:12

Farome schreef:
xtessax83 schreef:

Dan loop je(ik) toch wel weer het risico dat diegene er vandoor gaat met mijn zadel voor de helft :Y)

En de koper loopt de kans dat het zadel niet past en jij het geld niet terug wil geven :D
Nu ga ik er niet vanuit dat je dat doet, aangezien je hier anders niet om tips zou vragen, maar je hebt er altijd flauwe mensen tussenzitten die hun afspraken niet nakomen.

Ik denk dat de fijnste optie is om er allebei bij te zijn als het zadel word gepast en uitgetest. Zou persoonlijk ook mijn eerste voorkeur zijn, dan kan je van beide kanten geen gekke dingen doen.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:18

ClauH schreef:
Citaat:

De titel van de tekst is: welke organisaties mogen een kopie van mijn identiteitskaart maken.

"Een organisatie mag alleen in uitzonderlijke gevallen een kopie of scan maken van iemands identiteitsbewijs. Dit geldt onder meer als het in de wet staat."
Zie: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... eitsbewijs

Dan loop je al vast. Een particulier is geen organisatie. :)